2013-09-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Min teori är att PK sannolikt kört Gällbygatan eller försökt köra Gällbygatan på kvällen den 13:e.

Instämmer. Om jag minns rätt föll snön ”rätt ner” och fök inte ihop i drivor (vilket det annars lätt kan göra i Gällbygatan). Min slutsats blir således att det borde gått att köra där. Att P****e och F*****k inte möttes kan bero på att F*****k åkte och tankade hos M****s innan han for sin lilla runda.
Citera
2013-09-18, 18:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Spelar det egentligen någon roll att det inte går att säga hur länge blodet har suttit där ? Det finns överhuvudtaget ingen annan förklaring till blodet än att geväret fanns med vid mordet av BO. GN har inte vid något annat tillfälle haft möjlighet att droppa blod på PKs gevär. Att blodet sitter kvar 25 år efter lerduveskytte utesluts genom att blodfläckarna fortfarande är för röda.
Nej, du har rätt!
Man ska inte bli för pessimistisk här i onödan.
Det ter sig så enormt långsökt att blodet skulle ha hamnat där det gjorde på annat sätt
än vad som påstås av åklagaren. Det förblir väldigt försvårande för den åtalade, det här
med påträffat blodspår på dennes alldeles egna gevär och kommer tillsammans med
annan tyngre indiciebevisning räcka mycket väl för att förhindra ett frisläppande av
vederbörande och resultera i en fällande dom så att det riktigt dånar om det ända ut
till Ölandsbron och vidare in i de bebodda trakterna där på ön.

Här är en del av detta andra som är synnerligen knepigt för den åtalade att lämna rimliga och
övertygande förklaringar till och vilket ägnades en del tid åt idag att gå igenom:

I december uppges i timdagboken tre arbetade timmar i Kolstad mer än vad 55-åringen begär betalt för. Tre timmar är vad 55-åringen skrivit upp i dagboken att han skulle ha jobbat i just Kolstad på eftermiddagen den 13 december. Detta visar enligt åklagaren på att dessa timmar har skrivits in i dagboken vid ett senare tillfälle, för att ge honom alibi om var han varit vid tiden för brottet.

Det här menar jag visar att det inte är täckningsbrist som orsakar det här längre uppehållet den 13 december", säger Hagman.

Under november och december 2012 samt januari 2013 har, om man bortser för det 2,5 timmar långa avbrottet den 13 december, ett sms som längst fördröjts med 61 minuter på Öland och med 69 minuter på fastlandet (på väg till Stockholm den 14 december). (Fördröjningarna bör i de flesta fall bero på dålig mottagning.)

Teknikern har först låtit telefonen ligga påstängd på sitt skrivbord, skickat några sms och ringt den några gånger, men den har inte vid något tillfälle stängt av sig. Han använde den sedan i sitt dagliga arbete under ett tiotal dagar för att utsätta den för ett mer normalt handhavande. "Men den har inte uppvisat några tecken på att stänga av sig". (55-åringen har hävdat att telefonen brukade stänga av sig spontant.)

Kan man råka stänga av telefonen i fickan?, undrar Hagman. "Den här skärmen kräver att den känner av fingrar, det går inte med ett dött föremål. Göra det av misstag i fickan är i stort sett uteslutet tror jag. Men skulle kunna hända". (För att stänga av den aktuella modellen ska först en knapp tryckas in på överdelen av telefonen, varefter en knappdragning på touchskärmen krävs.)
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-18 kl. 18:57.
Citera
2013-09-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Men, det finns inget försvar och sambon är delaktig anser jag.
Du får i och för sig tycka vad du vill, men glöm inte att P****e hela tiden mörkat ekonomin för henne. Till och med skrivit under delgivningen i hennes namn, eller tycker du att det är hennes fel också?
Citera
2013-09-18, 18:52
Medlem
Någon som har koll på när uppgifterna om att A****a var skjuten med en hagelbössa släpptes?

Pierre vet inte vilket vapen man hittat G******s blod på, men uppger att det måste vara det aktuella vapnet. ”På fråga om Pierre vet vilket vapen det gäller så säger han att han inte vet det för ni (Polisen fhl notering) har inte berättat. Det borde var hagelbössan Valmet, den han använder till kanin, vråk och hök. De andra har stått i skåpet och inte varit med vid lerduveskytte. Det är den han använder och den har stått i garaget.” (Sid 2008 pdfA). Den bössa han inte har licens på ska ha stått i kylrummet ”jättelänge”. (Sid. 1663 pdfA). ”I garaget har ett hagelvapen anträffats som Pierre Karlsson saknar licens för. Geväret förvarades dolt inne i ett kylrum. Hagelgeväret var laddat med två patroner.” (Sid. 8 o 85 pdfC). Har geväret stått laddat ”jättelänge” också eller hade P****e egentligen tänkt använda det, men upptäckt att det var obrukbart?? Han har ju trots allt haft tre barn som antagligen haft kompisar hemma och lekt kurragömma… vad hade hänt om något av dem velat leka lite?

Om blodet hamnat på vapnet innan -86 borde det väl ha blivit ”nött” (det är ju trots allt den bössa P****e påstår sig använda mest). Kan man inte se om blodfläckarna ser ”skadade” ut? Själv tror jag P****e kom hem, stoppade in bössan i vapenskåpet och inte rörde den sen. Ville bara glömma hela grejen.

Förstår på ett sätt inte att P****e skulle våga begå ett brott till. Inte ens han kan ju vara så dum att han inte förstår att han ska bli misstänkt. Känner att jag är inne på hobbypsykologi igen, men har hört att unga våldtäktsmän, som blir friade, inte tycker att de gjort något fel och därför ofta begår fler våldtäkter. Kan det vara likadant med dubbelmördare som blir frikända? Eller var han helt säker på att G*****s cigarettsmuggling skulle skydda honom?
Citera
2013-09-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Det var brandmännen själva som såg till att det brann ner.
Hjulspåren är inget och hissa upp sig på.

Jaha ?
Och HUR skulle man då annars gått tillväga ? utveckla gärna !
Citera
2013-09-18, 19:42
Medlem
"P****e och hans familj är god vän med familjen K**ü, i en jacka i garderoben där vapenskåpet stod hittades ett skuldebrev på 25 000 kr daterat den 13 decemeber 2011 som löpte till den 31 december 2012. 0 % ränta.” (Bloggen http://www.rättegång.se/flakebole/).

P*****s förklaring: ”När det gäller skuldebrevet till K**ü så var det lån eller betalning för framtida jobb. Det förvandlades från lån till betalning för jobb. Han är en hygglig prick. R**e-M***e har köpt en tomt och jag ska bygga huset där så då bestämde vi att jag skulle jobba av det”. (Bloggen http://www.rättegång.se/flakebole/)

Hur fungerar det här när han ska fakturera? Han hävdar ju å det bestämdaste att han inte jobbar svart (förutom de 600 kr hos A****a). Innebär ju i praktiken att han lånar av sig själv, eller??? Ville han kanske ha ett litet ”lån-som-förvandlas-till-betalning-för-jobb” av G****v?
Citera
2013-09-18, 19:42
Medlem
Grandiosos avatar
Om nu herr K*rlss*n fälls - vilket allt talar för när allt kommer omkring - vad blir det
då för storleksordning på skadestånden han samtidigt kommer att dömas att betala till
offrens anhöriga?
Citera
2013-09-18, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om nu herr K*rlss*n fälls - vilket allt talar för när allt kommer omkring - vad blir det
då för storleksordning på skadestånden han samtidigt kommer att dömas att betala till
offrens anhöriga?
50-75000/nära anhörig.
Brottsskadenämnden kan betala efter ett år.
Det gäller verkligen bara nära anhöriga, syskon som inte hade mycket kontakt får till exempel inga pengar.
Citera
2013-09-18, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjardalen
"P****e och hans familj är god vän med familjen K**ü, i en jacka i garderoben där vapenskåpet stod hittades ett skuldebrev på 25 000 kr daterat den 13 decemeber 2011 som löpte till den 31 december 2012. 0 % ränta.” (Bloggen http://www.rättegång.se/flakebole/).

P*****s förklaring: ”När det gäller skuldebrevet till K**ü så var det lån eller betalning för framtida jobb. Det förvandlades från lån till betalning för jobb. Han är en hygglig prick. R**e-M***e har köpt en tomt och jag ska bygga huset där så då bestämde vi att jag skulle jobba av det”. (Bloggen http://www.rättegång.se/flakebole/)

Hur fungerar det här när han ska fakturera? Han hävdar ju å det bestämdaste att han inte jobbar svart (förutom de 600 kr hos A****a). Innebär ju i praktiken att han lånar av sig själv, eller??? Ville han kanske ha ett litet ”lån-som-förvandlas-till-betalning-för-jobb” av G****v?
Teoretiskt kan han ju ha skattat allt som inkomst av tjänst när han fick pengarna, men det låter lite långsökt.
Citera
2013-09-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du behöver inte tala om för mig att det finns mycket indicier på PK:s skuld. Men förhöret skulle inte ha lagts i slasken, mord har begåtts med mycket svagare motiv. Här finns utrymme för rimlig alternativ GM.

Ok så tycker du,inte alla tydligen.
Citera
2013-09-18, 20:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
50-75000/nära anhörig.
Brottsskadenämnden kan betala efter ett år.
Det gäller verkligen bara nära anhöriga, syskon som inte hade mycket kontakt får till exempel inga pengar.
Paret hade väl inga barn ihop?
Det är väl "bara" syskon det handlar om i det här fallet, men dessa hade ju regelbunden
kontakt med respektive person här, tycker jag mig ha förstått, så de bör då "kvala in"
för att bli berättigade till skadestånd eller hur?

För övrigt anser jag att skadestånden till brottsoffer och anhöriga till mordoffer
är rent pinsamt lågt ställda.
Man behöver bara jämföra med hur situationen överlag ser ut i staterna, där är det ju
rejält tilltaget och med all rätt anser jag personligen.
Där borta "over there" gapar man väl närmast av förundran inför ordningen vi håller
oss med här.
Citera
2013-09-18, 20:39
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Paret hade väl inga barn ihop?
Det är väl "bara" syskon det handlar om i det här fallet, men dessa hade ju regelbunden
kontakt med respektive person här, tycker jag mig ha förstått, så de bör då "kvala in"
för att bli berättigade till skadestånd eller hur?

För övrigt anser jag att skadestånden till brottsoffer och anhöriga till mordoffer
är rent pinsamt lågt ställda.
Man behöver bara jämföra med hur situationen överlag ser ut i staterna, där är det ju
rejält tilltaget och med all rätt anser jag personligen.
Där borta "over there" gapar man väl närmast av förundran inför ordningen vi håller
oss med här.

Problemet är ju att personer som gör sig själva skadeståndsskyldiga pga att de misshandlat/mördat/våldtagit sällan har ett öre på banken och sällan heller har för avsikt att jobba hederligt så att ett överskott till att betala skadeståndet finns. De brukar föredra att supa eller knarka upp de få slantar de får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in