Citat:
Ursprungligen postat av
rabe
Skönt att ni har klarat er så bra. Jag menar inte heller att folk med taskig uppväxt ska ha det som förklaring/försvar till varför de begår brott - men i det fall man letar efter en gärningsman som är kapabel till så här grova brott, ska man nog leta bland dem som haft en svår barndom snarare än bland dem som glidit fram genom livet på en räkmacka. PKs erkänt svåra barndom ligger honom s.a.s till last när man väljer att leta efter möjliga gärningsmän med omfattande lokalkännedom.
Okay jag är av annan uppfattning - jag menar att barndomsspåret är en myt liksom mycken annat i svensk psyksjukvård. När det gäller PK så har det väl på sätt o vis varit lite räkmacka för honom också.
En välrenomerad snickare som säkert haft mer pengar än många andra på ön. Villa, bil, barnbarn hustru och sju vapen att leka med. Semestrar på Mallorca - går på teater och har det trevligt med familjen. Visserligen är pengarna en gåta - vart har de tagit vägen. Pengar Som till (stor del) inte varit hans egna ihoptjänta Men det bekommer inte de personer som har som vana att blåsa andra och med ett leende lovar vitt o brett. Många har den kulturen - men är visserligen långt ifrån att bli mördare. Det är ju en vanlig tes som skrämmer andra "Men herre gud, hur kan han ha gjort det, han som alltid är så trevlig".
Folk vill ju ha det till att det är endast ytterst extrema och konstiga personer - eller psykopater som kan begå sådan här brott. Men så är det inte. Kandidaterna finns lite överallt. Dock krävs det extraordinär läggning - extraordinär situation - hatet mot annan - och till sist gränsdragningen som måste passeras. Att kliva över ribban till att verkligen begå det usla brottet. Där sållas agnarna från vetet. Hos 98 proc stannar det vid att bara i tanken önska livet ur en annan.
Men hos några få fungerar inte nödstoppet. De kliver över - med hjälp av hat är de beredda att ta risken. De sätter sig över allt och alla. De har småövat tidigare på att skjuta kaniner, slagit ihjäl och stycka rådjur - och satt fyr på hus. En inte helt ovanlig människa alltså fast ovanlig i det sista steget.