2013-09-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Ja fy fan, sånt där sätter så djupa spår så att bara det är en fullt tänkbar förklaring till de båda dubbelmorden och mordet på grannen och lie annat smått och gått.
Jag har skrivit det förut, det är synd om honom, han kan inte rå för det.
Alltså blir det västerviks fasta paviljonger, karsudden eller säter.

Möjligt att PK präglats (precis som vi alla) av sin uppväxt. Men rå för det? Jo, det gör han i så fall. Speciellt om han nu begått brott vid upprepade tillfällen. Man kan söka hjälp.

Sen tror inte jag PK kommer dömas till vård. Sjuka är väl alla som kan begå mord - men inte enligt lagens mening.
Citera
2013-09-18, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Möjligt att PK präglats (precis som vi alla) av sin uppväxt. Men rå för det? Jo, det gör han i så fall. Speciellt om han nu begått brott vid upprepade tillfällen. Man kan söka hjälp.

Sen tror inte jag PK kommer dömas till vård. Sjuka är väl alla som kan begå mord - men inte enligt lagens mening.

Det är väl advokatens arbete att se till att han får den vård han så väl behöver,
alltså hjälpa honom i denna svåra sjuka situation tycker jag.
Citera
2013-09-18, 10:54
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Jag känner många som haft en mycket värre barndom än Pierre, inte blev de mördare för det.

När du citerade mig - ville du säga vad?
Citera
2013-09-18, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
PK är ju och har inte varit nära av att vara i medicinsk mening psykisk sjuk. Ännu mindre vid brottstillfället. En psykisk sjuk är kraftlös, ligger i en säng mest, äter Xanax och klarar inte av att göra vardagliga saker, framförallt inte avancerade och planerade brott, arbeta som snickare, och bedriva manisk låneverksamhet. Ingen har sett att han var sliten på något sätt. PK är en aktiv herre.

.
Om de som lider av en allvarlig psykisk störning alltid ligger och äter Xanax skulle ju ingen mördare dömas till rättspsykiatrisk vård. En del är extremt utåtagerande, inte minst de med paranoid schizofreni.
Din analys av PK tror jag däremot stämmer bra. Tror inte SSS eller Västervik blir slutstation - snarare Salberga.
Citera
2013-09-18, 10:56
Medlem
Citat från bloggen rättegång.se, där krimteknikern uttalar sig angående blodsbesudlingen på PK:s vapen:

"jag kan inte säga hur länge det suttit där, om det suttit i decennier vet jag inte, när jag såg det hade det suttit i fyra månader, det blir mörkare och mörkare med tiden, efter flera decennier brular det vara helt oigenkännligt som blod. I decennier tycker jag är lite lång tid att sträcka sig men det kan ha suttit där lång tid"

Det där öppnar ju verkligen för att blodet inte behöver ha hamnat där i dec -12. Hur länge är "länge"? Inte decennier då tydligen men kanske flera år... Känns som en öppen dörr för PK:s advokat att sparka in. Hmmm. Trodde det verkligen var fastlagt att blodet var "färskt" och kanske max ett halvår då. Men...? Eller har bloggaren tolkat uttalandet på ett sätt som visar på fler möjligheter än vad som faktiskt finns?
Citera
2013-09-18, 11:16
Medlem
Jag hänger upp mig på det här med Gällby- det är lite för mycket som drar till sig uppmärksamhet kring detta för att det ska kunna bortses ifrån. Läser man i förhören så märker man ibland, alltför ofta, en tendens att minnet blir väldigt dåligt när det rör delar som kan vara viktiga ur utredningssynpunkt. En del är huruvida PK egentligen kört på Gällbygatan under denna veckan och i synnerhet den 13:e. Själv hävdar PK att så inte var fallet. Han ska ha åkt direkt söderut mot 136:an från Flakeböle efter att han varit på besök där. I förhör på s. 1054 i FUP 2013 (A) så visar PK vägen via Gällby till Alvara som ett alternativ till att åka söderut från GN och AN. Han "ritar att man kan komma ut vid Alvara. Just då gick det inte att komma fram". Om inte PK försökt köra denna väg- hur vet han då att det inte gick att komma fram? På s. 1195 förtydligas detta:

"BF: Det är bra. Alltså det var om jag fattat dig rätt, så kör du liksom söderut tillbaka till 136:an alltså inte direkt norrut, för det är ju mycket småvägar där men dom va inte plogade
PK: Ja dom är ju...jaa det blir ju lite söder på det blir det"

Sedan har vi det här med att när SK pratar med PK efter att telefonen varit avstängd så får hon veta att han kört fast i Gällby (alternativt Mellby- ett enligt mig orimligt alternativ (min kommentar)- säger hon senare, det var "någonstans med "by" i slutet, s. 243), vilket hon talar om för FA ("FA säger vidare att SK sagt att PK kört fast vid Gällbygatan" s. 95). Det framgår tydligt att samtalet rör vart PK hållit hus för någonstans. "SK sa till PK att de undrade vart han var för någonstans"[...]"PK sa aldrig vart han hade varit eller vad han hade gjort. De pratade bara om drivan som PK kört fast i", s. 243. FA provkör sedan sin bil via Gällbygatan och förbi Flakeböle ("det var mycket snö på Gällbygatan men det gick att köra på vägarna säger FA", s. 96.

I förhör senare påtalar PK att SK måste ha hört fel och att det var i Ranstad han fastnat i en snövall. Detta ska han också ha påtalat för SK. Vilket oturligt sammanträffande för en missuppfattning/felhörning. Han ska inte ha varit vid Gällby "vad han vet".
Men vid Ranstad var han ju långt tidigare på dagen och den eventuella händelsen är ju helt frikopplad från tiden då telefonen var avstängd och PK eftersöktes. Min teori är att PK sannolikt kört Gällbygatan eller försökt köra Gällbygatan på kvällen den 13:e.

Också noterbart hur PK i de första förhören berättar hur han kört direkt från Getterum till Kolstad, utan vare sig stopp vid banken (något kuvert från banken nämns överhuvudtaget inte) eller för tankning.
Citera
2013-09-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om de som lider av en allvarlig psykisk störning alltid ligger och äter Xanax skulle ju ingen mördare dömas till rättspsykiatrisk vård. En del är extremt utåtagerande, inte minst de med paranoid schizofreni.
Din analys av PK tror jag däremot stämmer bra. Tror inte SSS eller Västervik blir slutstation - snarare Salberga.

Mannen som mördade Anna Lind hade uppenbarligen psykiska besvär och sökte vård för det...men fick inte så mycket hjälp. Han fick livstid. Inte tal om någon psykisk störning.
Det har ju gått lite inflation i detta att alla mördare skall "få chansen" att psykförklaras. Regeringen har väl föreslagit att fler bör dömas till fängelse... Och PK synes av det lilla man vet i tex FUP inte varit i närheten av psykiska besvär under sin tid.

Och detta med barndomen (PK) kan vi lägga ner - att det skall sätta av spår i vuxen ålder, detta är ju en dålig hypotes som vissa psykologer lurat folk med sedan 50 talet men har obefintligt vetenskapligt underlag. Och är idag betraktat som ett falsarium. (Ni minns Thomas Quick och hans psykolog)
Jag och mina syskon hade själva en våldsam ragata till adoptivmor som vi alla barn i familjen grundligt hatade. Hon drog sig inte för att slänga in oss i byråer eller vad som kom i vägen. så vi blödde. Eller svinga rotting för minsta fläck på byxorna. Inga sjukhusbesök där inte för att sy ihop ett flertal ögonbryn.. Som tur var dog hon i cancer redan när vi var i tonåren. Och en stor lättnad för alla.
Vi har alla 3 därefter haft ett utmärkt socialt liv i 40 år.
Citera
2013-09-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Citat från bloggen rättegång.se, där krimteknikern uttalar sig angående blodsbesudlingen på PK:s vapen:

"jag kan inte säga hur länge det suttit där, om det suttit i decennier vet jag inte, när jag såg det hade det suttit i fyra månader, det blir mörkare och mörkare med tiden, efter flera decennier brular det vara helt oigenkännligt som blod. I decennier tycker jag är lite lång tid att sträcka sig men det kan ha suttit där lång tid"

Det där öppnar ju verkligen för att blodet inte behöver ha hamnat där i dec -12. Hur länge är "länge"? Inte decennier då tydligen men kanske flera år... Känns som en öppen dörr för PK:s advokat att sparka in. Hmmm. Trodde det verkligen var fastlagt att blodet var "färskt" och kanske max ett halvår då. Men...? Eller har bloggaren tolkat uttalandet på ett sätt som visar på fler möjligheter än vad som faktiskt finns?

Det där låter inte så bra,hade hoppats på en mer bestämd period som skulle stämma in med morden,Skit åxå.
Citera
2013-09-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Mannen som mördade Anna Lind hade uppenbarligen psykiska besvär och sökte vård för det...men fick inte så mycket hjälp. Han fick livstid. Inte tal om någon psykisk störning.
Det har ju gått lite inflation i detta att alla mördare skall "få chansen" att psykförklaras. Regeringen har väl föreslagit att fler bör dömas till fängelse... Och PK synes av det lilla man vet i tex FUP inte varit i närheten av psykiska besvär under sin tid.

Och detta med barndomen (PK) kan vi lägga ner - att det skall sätta av spår i vuxen ålder, detta är ju en dålig hypotes som vissa psykologer lurat folk med sedan 50 talet men har obefintligt vetenskapligt underlag. Och är idag betraktat som ett falsarium. (Ni minns Thomas Quick och hans psykolog)
Jag och mina syskon hade själva en våldsam ragata till adoptivmor som vi alla barn i familjen grundligt hatade. Hon drog sig inte för att slänga in oss i byråer eller vad som kom i vägen. så vi blödde. Eller svinga rotting för minsta fläck på byxorna. Inga sjukhusbesök där inte för att sy ihop ett flertal ögonbryn.. Som tur var dog hon i cancer redan när vi var i tonåren. Och en stor lättnad för alla.
Vi har alla 3 därefter haft ett utmärkt socialt liv i 40 år.

Skönt att ni har klarat er så bra. Jag menar inte heller att folk med taskig uppväxt ska ha det som förklaring/försvar till varför de begår brott - men i det fall man letar efter en gärningsman som är kapabel till så här grova brott, ska man nog leta bland dem som haft en svår barndom snarare än bland dem som glidit fram genom livet på en räkmacka. PKs erkänt svåra barndom ligger honom s.a.s till last när man väljer att leta efter möjliga gärningsmän med omfattande lokalkännedom.
Citera
2013-09-18, 13:45
Medlem
cem77s avatar
Så ME hade en pappa som blev skjuten samt en hund som gick samma öde till mötes. Vilka sammanträffande. Är det bara heltokiga människor och släkter som möts i rätten och gör polisanmälningar till höger och vänster och jagas av kronofogdar?
Kan inte komma på ett enda fall i den egna släkten som någonsin varit utför så mycket strul som alla inblandade i denna soppan verkar varit.
Lika bra att låsa in alla och släppa ut de som kan bevisa sin oskuld. ;-)
Citera
2013-09-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabe
Skönt att ni har klarat er så bra. Jag menar inte heller att folk med taskig uppväxt ska ha det som förklaring/försvar till varför de begår brott - men i det fall man letar efter en gärningsman som är kapabel till så här grova brott, ska man nog leta bland dem som haft en svår barndom snarare än bland dem som glidit fram genom livet på en räkmacka. PKs erkänt svåra barndom ligger honom s.a.s till last när man väljer att leta efter möjliga gärningsmän med omfattande lokalkännedom.

Okay jag är av annan uppfattning - jag menar att barndomsspåret är en myt liksom mycken annat i svensk psyksjukvård. När det gäller PK så har det väl på sätt o vis varit lite räkmacka för honom också.
En välrenomerad snickare som säkert haft mer pengar än många andra på ön. Villa, bil, barnbarn hustru och sju vapen att leka med. Semestrar på Mallorca - går på teater och har det trevligt med familjen. Visserligen är pengarna en gåta - vart har de tagit vägen. Pengar Som till (stor del) inte varit hans egna ihoptjänta Men det bekommer inte de personer som har som vana att blåsa andra och med ett leende lovar vitt o brett. Många har den kulturen - men är visserligen långt ifrån att bli mördare. Det är ju en vanlig tes som skrämmer andra "Men herre gud, hur kan han ha gjort det, han som alltid är så trevlig".
Folk vill ju ha det till att det är endast ytterst extrema och konstiga personer - eller psykopater som kan begå sådan här brott. Men så är det inte. Kandidaterna finns lite överallt. Dock krävs det extraordinär läggning - extraordinär situation - hatet mot annan - och till sist gränsdragningen som måste passeras. Att kliva över ribban till att verkligen begå det usla brottet. Där sållas agnarna från vetet. Hos 98 proc stannar det vid att bara i tanken önska livet ur en annan.
Men hos några få fungerar inte nödstoppet. De kliver över - med hjälp av hat är de beredda att ta risken. De sätter sig över allt och alla. De har småövat tidigare på att skjuta kaniner, slagit ihjäl och stycka rådjur - och satt fyr på hus. En inte helt ovanlig människa alltså fast ovanlig i det sista steget.
Citera
2013-09-18, 14:38
Bannlyst
Och har nödstoppet klickat en gång så klickar det lättare nästa gång,
det är lättare att mörda om man gjort det några gånger tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in