ME vid förhör idag:
Om var mannen befann sig den 13 och 14 december; "Jag var hemma hos min mor, min far hade gått bort och det var begravning den 6 december. Jag var hos henne från den 6 november till den 16 januari".
Mannen kontaktades av en bekant i Löttorp samma dag som branden i Flakeböle upptäcktes. "Det pratades ju på byn om att jag och Gustaf var osams", förklarar mannen som tämligen omgående kontaktade polisen för att berätta vem han var och var han befunnit sig vid brottstillfället.
Om han skrämt Annika eller hotat henne; "Aldrig. Jag har aldrig höjt rösten mot henne. Mot Gustaf har jag höjt rösten när han betett sig illa".
Mannen menar att Gustaf hade ställt orimliga krav kring hur butiken skulle drivas och att hans uppfattning om Annika var att hon inte hade velat hyra ut sin butik. Han påstår också att Gustaf stal varor från butikens lager, som mannen säger sig ha köpt från paret.
På sensommaren sade Gustaf, arg när hyran inte hade betalats, upp hyreskontraktet med "omedelbar verkan" enligt mannen. "Han bytte ut låset på dörren".
Enligt mannen sköttes de flesta kontakterna med Gustaf, och han säger sig ha blivit förd bakom ljuset angående butiken. "Det var sagt att omsättningen var jättestor, men när vi drog igång sålde vi ingenting. Då sa vi att hyran får ni när vi fått inkomster".
"Just nu är jag byggnadsarbetare men är även egen företagare. Förra sommaren hyrde jag den här butiken på Öland av Annika Nordander. Jag hade även en glass- och godisbutik i samma område".
http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Osannolikt-att-blodet-aer-fraan-1980-talet
Han var hemma hos mor och delade sorgen och saknaden efter den avlidne fadern med henne
och hade varken tid, lust eller motiv att fara till Öland och mörda och elda och bryta upp
kassaskåp. Han har inte ett dugg med det här att göra och det inser ju rätten likaväl
som vi här med några väldigt få undantag.