2013-09-18, 17:51
Medlem
hatte99s avatar
Om PK blir dömd, kan domen bara bli livstid då?
eller kan han dömas till något annat?
Citera
2013-09-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
För att ett indiciemål ska leda till fällande dom krävs att det inte finns en alternativ GM. Vittnesmålet visar att det finns en. Och han har motiv, det räcker inte med att du inte tycker det. Det som gäller är vad domstolen tycker.

Precis, det räcker inte att du tycker att det räcker. Det som gäller är vad domstolen tycker.

Med ditt resonemang så skulle inte GN kunna haft några ovänner för att någon ska kunna fällas. Hur definierar du egentligen alternativ gärningsman? Du har fortfarande inte redogjort för motivet och vad som i övrigt talar för ME som alternativ gm.
Citera
2013-09-18, 17:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Om PK blir dömd, kan domen bara bli livstid då?
eller kan han dömas till något annat?
Ja, vård.
Citera
2013-09-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Glömde en sak; ME är oskyldig som ett lamm!

Advokaten försökte med ett långskott, eller om det var ett hugskott om alternativ GM... Ingen människa kommer tro det.

Kan du utveckla varför du tycker det lite mera ? Vad var det som fick dig att tycka att ME är oskyldig ? När man läser det han har sagt så blir det lite onyanserat.
Citera
2013-09-18, 17:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Precis, det räcker inte att du tycker att det räcker. Det som gäller är vad domstolen tycker.

Med ditt resonemang så skulle inte GN kunna haft några ovänner för att någon ska kunna fällas. Hur definierar du egentligen alternativ gärningsman? Du har fortfarande inte redogjort för motivet och vad som i övrigt talar för ME som alternativ gm.
Jo, någon kan fällas om det finns bevis bortom rimligt tvivel.

Alternativ gärningsman är någon som kan ha begått brottet istället för den tilltalade. Motiv har jag redogjort för, de var osams. Jag vill minnas att åklagaren vid presskonferensen vid åtalet nämnde ett gammalt mordåtal där motivet var att de var osams om de skulle köpa narkotika eller reglerna i schack. Jag har inget i övrigt som talar för ME som GM, han verkar inte vara utredd.
Citera
2013-09-18, 18:05
Medlem
Grandiosos avatar
ME vid förhör idag:

Om var mannen befann sig den 13 och 14 december; "Jag var hemma hos min mor, min far hade gått bort och det var begravning den 6 december. Jag var hos henne från den 6 november till den 16 januari".

Mannen kontaktades av en bekant i Löttorp samma dag som branden i Flakeböle upptäcktes. "Det pratades ju på byn om att jag och Gustaf var osams", förklarar mannen som tämligen omgående kontaktade polisen för att berätta vem han var och var han befunnit sig vid brottstillfället.

Om han skrämt Annika eller hotat henne; "Aldrig. Jag har aldrig höjt rösten mot henne. Mot Gustaf har jag höjt rösten när han betett sig illa".

Mannen menar att Gustaf hade ställt orimliga krav kring hur butiken skulle drivas och att hans uppfattning om Annika var att hon inte hade velat hyra ut sin butik. Han påstår också att Gustaf stal varor från butikens lager, som mannen säger sig ha köpt från paret.

På sensommaren sade Gustaf, arg när hyran inte hade betalats, upp hyreskontraktet med "omedelbar verkan" enligt mannen. "Han bytte ut låset på dörren".

Enligt mannen sköttes de flesta kontakterna med Gustaf, och han säger sig ha blivit förd bakom ljuset angående butiken. "Det var sagt att omsättningen var jättestor, men när vi drog igång sålde vi ingenting. Då sa vi att hyran får ni när vi fått inkomster".

"Just nu är jag byggnadsarbetare men är även egen företagare. Förra sommaren hyrde jag den här butiken på Öland av Annika Nordander. Jag hade även en glass- och godisbutik i samma område".

http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Osannolikt-att-blodet-aer-fraan-1980-talet

Han var hemma hos mor och delade sorgen och saknaden efter den avlidne fadern med henne
och hade varken tid, lust eller motiv att fara till Öland och mörda och elda och bryta upp
kassaskåp. Han har inte ett dugg med det här att göra och det inser ju rätten likaväl
som vi här med några väldigt få undantag.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-18 kl. 18:32.
Citera
2013-09-18, 18:10
Medlem
Om blodet så har jag kollat runt lite, och aldrig hört något om att G skulle ha haft ett större blödande sår av det slaget de senaste årtiondena. Rätta mig om jag har fel. Sedan var det något med blodets färg i mitten, som tydde på ett nyare blodspår.
Citera
2013-09-18, 18:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Men har inte ME Alibi för morddagen?
Vad finns det i så fall för anledning att diskutera honom?
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Om blodet så har jag kollat runt lite, och aldrig hört något om att G skulle ha haft ett större blödande sår av det slaget de senaste årtiondena. Rätta mig om jag har fel. Sedan var det något med blodets färg i mitten, som tydde på ett nyare blodspår.
Inget av detta vet domstolen något om.
Citera
2013-09-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeNilzon112
Skönt att veta att Du kan se in i framtiden...!
Du kanske även kan hålla kurs för Räddningstjänsten ?
"Amaguard visar hur Räddningstjänsten ska stå stilla på platsen och låta skiten brinna så fort det finns några hjulspår i snön utanför byggnaden"

Det var brandmännen själva som såg till att det brann ner.
Hjulspåren är inget och hissa upp sig på.
Citera
2013-09-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Blodet kan inte vara 25 år gammalt

Det kan gå åt pipan med det här, det håller inte trots allt till en fällande dom när det inte bättre går att åldersbestämma blodspåret.

Spelar det egentligen någon roll att det inte går att säga hur länge blodet har suttit där ? Det finns överhuvudtaget ingen annan förklaring till blodet än att geväret fanns med vid mordet av BO. GN har inte vid något annat tillfälle haft möjlighet att droppa blod på PKs gevär. Att blodet sitter kvar 25 år efter lerduveskytte utesluts genom att blodfläckarna fortfarande är för röda.
Citera
2013-09-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
"Den 13 var det ingen som svarade, ringde vid 19.00-19.30 fram till 21.00 –tiden men det var upptaget hela tiden. Hon ringde en tre, fyra gånger och tänkte det är typisk nu är Gustav hemma och sitter i telefonen hela tiden. Ringde inte till Annikas mobiltfn, på fråga säger hon att hon brukar inte ringa den så mycket. Hon tänkte är hon upptagen kan jag ringa i morgon."

Fanns det telefon på kontoret? Kanske A****a lyfte luren för att ringa 112 då hon blev skjuten? Sedan la ingen på luren igen?

Rapport om telefoni och mastuppkoppling: Sista samtalet till Gustaf och Annikas hemtelefon var 11:42 den 12 december. (Bloggen http://www.rättegång.se/flakebole/)
Citera
2013-09-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Han borde haft någon typ av känga,stövel,för det låg ju ca 30 cm snö vid tillfället.

Gummistövlar brinner riktigt bra (och det blir inte speciellt mycket kvar efter dem…)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in