2013-09-17, 17:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabe
...Men också en barndom som slår det mesta jag har läst i eländesskildringar - utan att han ens har börjat prata om den själv. Misshandel, systematisk vanvård, missbruk, inlåsning, skräck. Börjar man sedan som vuxen fästa sig vid en annan vuxen människa och lita på henne, ja, då kan man nog göra det mesta för att hålla den kärleken kvar. Typ.
Jo, visst har det varit rätt eländigt. Det vittnas det en del om vid dagens tingsrättsförhandling.
En son som exempelvis hade stränga förhållningsorder om att bli kvar på ovanvåningen
och skulle han nödvändigtvis ner och vilja ha någonting så fick han nöja sig med att
stanna vid sista trappsteget, men inte längre än så. En mor som kastar in den tre eller
fyraårige pojkens trasdocka i spisens förintande eld utan någon egentlig orsak.
En son som kallades "ungjävel" av sin egen mor. Några exempel på vad denne människa
har behövt uppleva under uppväxten som ju är så viktiga år för personlighetsutvecklingen.

Det har inte varit lätt. Livet började inte alls bra för denne gosse, den saken behöver
man inte betvivla.
Någon större anledning att älska sin moder kan han inte direkt sägas ha haft.
Med fadern verkar det ha varit bättre. En snällare människotyp.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-17 kl. 18:04.
Citera
2013-09-17, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Ursprungligen postat av Tinkerbelle
Okej, folk drar sig för att bli inblandade överhuvudtaget, då. Man vill hålla sig i PK:s radioskugga.
Själv får jag kalla kårar när jag läser i FUP om folk som namnger tanter som de vet är rädda - vem vet om det slår slint för karln och han söker upp dem: "jag ska ge henne något att vara rädd för".

Det behöver du inte vara orolig för. Detta är en speciell herre. Han ger sig inte på och eldar upp folk därför att han inte är omtyckt... Isf skulle väl NorraÖland vara avfolkat nu. Han mördar för pengars skull, och han mördar för det som han VET ger pengar. De som ger Arv,de som har kassaskåp. Och han gör det när han är riktigt nere på pottkantens nedre del. Detta gör han tillsammans med vreden . Hjärnhalvan kokar över. Och Den andra halvan planerar för mord. Och han mördar nära bekanta. När moderns hus brann ner blev det ett arv som han visste han skulle få. (om han klarade sig ..och det gjorde han ju). Och modern var ju ingen han älskade precis. Gustaf har utmålats som en nära vän till figuren - men Gustaf var en vass herre också - Ingen stolle trampade honom på tårna. De blir inga pengar nu PK - vi skall till Thailand i januari....Det är andra gången vi pratat om det.
Jag lånar inte ut några pengar. Du vet hur det är Pierre.. du måste skärpa dig .
PK funderar ett tag, ... Thailand ... vad kostar det, för två personer... 50 000 brukar vara en rimlig kostnad för tre veckor på Koh Chang...
Något skall det väl ligga i det där j-a kassaskåpet. Sagt och gjort, vinkelslip, hagelgevär och 7 liter diesel... Och hammaren hänger alltid på vänster sida i snickarbyxorna när man skall på jobb. Inga problem - inte en käft utomhus, alla dricker luciakaffe.

Ja efter jag läste om 2006, där tog ju polisen även upp flera andra händelser lite grann,
varför gjorde de det tänkte jag först och undan för undan blev jag säkrare på att åtmindstånde
mordbranden, grannens mordbrand och nått kassaskåp hade han gjort, ev hålet i taket också.
Och nu blev det ändå mera troligt plus lite till då,
tänk nu om han gjort allt sånt eller bara hälften men i alla fall några mord av alla.
Rent juridisktmoraliskt, om det skulle visa sig , senare alltså, att han verkligen är oskyldig till just det här,
är det då fel att ge han livstid för det här i alla fall?
Citera
2013-09-17, 18:23
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Då har vederbörande person rätt, om han/hon menade såsom jag.

Citat:
...Men också en barndom som slår det mesta jag har läst i eländesskildringar - utan att han ens har börjat prata om den själv. Misshandel, systematisk vanvård, missbruk, inlåsning, skräck. Börjar man sedan som vuxen fästa sig vid en annan vuxen människa och lita på henne, ja, då kan man nog göra det mesta för att hålla den kärleken kvar. Typ.

Jag känner många som haft en mycket värre barndom än Pierre, inte blev de mördare för det.
Citera
2013-09-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
"PK har alltså sparat sina arbetsskor... Har man kunnat ta reda på att arbetsskorna i garaget verkligen är de som han bar i december 2013 (till exempel utifrån foton eller vittnesmål)? Är dom rengjorda (varför i så fall göra rent ett par skor som är färdiganvända och som egentligen borde kastas)? Har dom topsats?

10 par skor (plus dem han bar vid gripandet) har beslagtagits av polisen. Förutsätter att de inte bara tagit dem för att djävlas med P****e. (pdfC). Har inte sett något om vilka skor han bar 13/12...
Citera
2013-09-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kolakakorna är redovisade av två orsaker.
1. När man gör bevissäkringen har man ingen aning om vad som är bevis. Teoretiskt kan ju kakorna vara förgiftade eller gm saglat saliv över kakorna.
2. Om man skriver upp att det finns kakor låter konstaplarna bli att äta upp dem.

Okey,förgiftade konstaplar är inte bra…
Citera
2013-09-17, 18:47
Medlem
Citat:
I ett annat inlägg funderade jag lite kring hemtelefonen som tutade upptaget under kvällen, men jag har inte kunnat hitta någon mer info om förklaringen till detta. Vilken typ av hemtelefon (sådan som man kan "lägga av" så det ger intrycket av pågående samtal?) hade de och vart påträffades den/dessa? Av vilka orsaker (förutom att man pratar i telefon eller lagt av luren) kan det tuta upptaget? Någon?

Var har du sett att det skulle ha tutat upptaget? De hade väl överhuvudtaget inte någon fast telefon, eller vems telefon menar du? ”Jag kan inte se att familjen K******n hade någon "fast" telefon mellan 2012-09-11 och 2012-12-27.” (Sid 94 pdfD).

Att de lagt av luren pga mediadrevet kan man väl förstå. Surf med modem…
Citera
2013-09-17, 18:56
Medlem
Citat:

Frågan är varför de som idag vittnar om hur svår PKs barndom var, inte gjorde något åt saken när det verkligen hände. De är idag indirekt medskyldiga till mord. Psykisk och fysisk misshandel måste helt enkelt sätta sina spår. Jag förstår att PK ville döda sin mamma. Men det är en helt annan sak att göra det. Även om det redan i Fup 2006 talades det om Barbros brister som mamma kunde jag aldrig tro att det var av den här kalibern. För min del är det inte längre konstigt att PK gjorde allt för Lotta. Frågan är om Lotta utnyttjade PKs oförmåga att säga nej. Att säga att man inte kan betala en skuld för att frun ville ha en swimmingpool måste ha upplevts pinsamt även av Lotta. Hon skulle kunna svara på många frågor som gäller PK och varför han har gjort som han har gjort.

Lotta vill inte att PK ska frias och släppas ut igen. Om hon inte valt att utnyttja PKs mentala rubbningar hade allt som hänt på N Öland kanske aldrig ha ägt rum. Lotta har själv varit i kontakt med psykolog / psykiatriker. Varför såg hon inte till att PK fick hjälp ?
Citera
2013-09-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
När det gäller hur mycket lufsa som tillreddes i Flakeböle kanske ett fotot av potatisskalen i vasken vara en ledtråd. Fotot finns antagligen i tekniska undersökningen. Jag reagerade över att det var mycket potatisskal. Men jag är långt ifrån expert på potatisskal.

Smart Atte.T. Du är ett geni. Kan nog vara potatisskal till en lufsa. Går åt ganska mycket. I och för sig verkar hon ha använt en potatisskalare som gör ”tunna skal” men man vet ju inte hur ”fula” potatisarna var. Vad säger Kollafakta om saken? (sid 491 pdfC)

Papperslappen med ”P****e 600 kr” ligger bakom papperskorgen (Sid 508 pdfC). P****e kan ha hållit i lappen men sjabblat bort den om han varit fumlig och haft handskar på sig. Hittade den inte igen och hade inte tid att leta efter den. Kan det vara en rimlig förklaring??

Något av detta du menar?
"Man tittar ju över axeln vem som kommer där och går och…svänger man in på en
parkering så tittar vi vad det står för bilar där, vilka som är där och jag har inte backat
för någon nu jag har gått överallt alltså, men det är tufft många gånger. Jag hoppas att
det är tufft för dom andra också, för dom måste veta att jag har ju allt på papper vad
dom har sagt
" (Sid. 1078 pdfA)

"P: Det är den här lilla klicken som ljög 2006.
F: Mm
P: Och dom pratar jag inte med så dom får ju säga va fan dom vill.
P: Hade jag vart den onda människan som dom sa då … då skulle jag nog ha försökt och
skrämt dom. Men jag … jag har inte sett dom. Jag har inte brytt mig om dom.
P: Jaa. Dom finns tyvärr.
P: Men jag gör inget åt det." (Sid 2031 pdfA)
Citera
2013-09-17, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjardalen
Var har du sett att det skulle ha tutat upptaget? De hade väl överhuvudtaget inte någon fast telefon, eller vems telefon menar du? ”Jag kan inte se att familjen K******n hade någon "fast" telefon mellan 2012-09-11 och 2012-12-27.” (Sid 94 pdfD).

Att de lagt av luren pga mediadrevet kan man väl förstå. Surf med modem…

Det var mordoffrens telefon jag syftade på, ursäkta om jag var otydlig.

S.440 FUP 2013:

"Den 13 var det ingen som svarade, ringde vid 19.00-19.30 fram till 21.00 –tiden men det var upptaget hela tiden. Hon ringde en tre, fyra gånger och tänkte det är typisk nu är Gustav hemma och sitter i telefonen hela tiden. Ringde inte till Annikas mobiltfn, på fråga säger hon att hon brukar inte ringa den så mycket. Hon tänkte är hon upptagen kan jag ringa i morgon."
Citera
2013-09-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjardalen
Något av detta du menar?
"Man tittar ju över axeln vem som kommer där och går och…svänger man in på en
parkering så tittar vi vad det står för bilar där, vilka som är där och jag har inte backat
för någon nu jag har gått överallt alltså, men det är tufft många gånger. Jag hoppas att
det är tufft för dom andra också, för dom måste veta att jag har ju allt på papper vaddom har sagt
" (Sid. 1078 pdfA)

Om det är till mig du riktar frågan så är svaret ja. Det är här jag menar att PK låter hotfull. Iofs säger han bara att han " hoppas att det är tufft för dom andra också". Det behöver inte tolkas som att han vill hämnas men det ligger nära till hands att misstänka att det är så.
Citera
2013-09-17, 19:41
Medlem
Citat:
Det var mordoffrens telefon jag syftade på, ursäkta om jag var otydlig.
Hm, intressant. För mig låter det som om någon lagt av luren. Kanske jobbigt att bli störd av telefoner när man ska ut och ha ihjäl folk… Linjen kan ev ha brutits/skadats av branden?

L***a och S******s pappa dog ganska tidigt, 1986, typ. Kommer inte ihåg omständigheterna riktigt. (Blanda nu för allt i världen inte in P****e i det dödsfallet också…). Tycker egentligen inte om att leka hobbypsykolog, men L***a och P****e fann kanske tröst hos varandra, hon fick en fadersfigur och han en mor?
Citera
2013-09-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T

Lotta vill inte att PK ska frias och släppas ut igen. Om hon inte valt att utnyttja PKs mentala rubbningar hade allt som hänt på N Öland kanske aldrig ha ägt rum. Lotta har själv varit i kontakt med psykolog / psykiatriker. Varför såg hon inte till att PK fick hjälp ?

Den frågan har jag också gått runt och tänkt på. Hittar inget bra svar. Det verkar omöjligt att leva med en sådan man i så många år, vara med om så här många extrema omständigheter och inte själv se vad som händer eller ordna hjälp åt familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in