2013-09-17, 17:09
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
+2,8 (statistiskt säkerställt) måste vara den största ökning SD gjort mellan två mätningar hos något institut, någonsin, fast det är förstås 3 månaders uppehåll mellan dem i detta fall.
Dra inte för stora växlar på detta, mätningen innan var en ganska stor nedgång. Men visst är det trevligt med uppgångar för de svenskvänliga partierna.
2013-09-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Även Carl Melin på UM hänvisar till forskning som belägger detta rätt självklara faktum. Nätmätningarnas snitt prickade dessutom valresultatet på decimalen 5,7%, medan telefon hamnade på 4,8%..

Självklart för dig och mig. Mätningar vad det innebär saknas.
De senaste opinionsmätningarna som jag gav är viktiga.
Det visar en ungefärlig övre gräns för effekten idag ca 6 procentenheter.
Förklarar också var dessa procentenheter i huvudsak hamnar nämligen hos S.
Stämmer detta är S på väg mot katastrofval (som förra gången).

När SD går upp åker S ned

Märkligt nog inget samband mellan SD och M.

Sentio: SD 14,6 S 29,6 M 25,4
UM: SD 12,3 S 32,6 M 25,3, SD nedviktat S uppviktat
YouGov: SD 11,4 S 30,8 M 25,8
Demoskop: SD 10,1 S 31,7 M 25,1
Sifo: SD 9,4 S 33,5 M 25,7
Novus: SD 8,5 S 34,3 M 24,6
Ipsos: SD 8,4 S 34,5 M 25,6

Bästa förklaringen till fenomenet ovan är att vid telefonundersökningar
försvinner SD-väljare (som tidigare varit S-väljare) i de olika stegen
De registreras på olika sätt som S-väljare.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-17 kl. 17:16.
2013-09-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är sådana här foliehattsinlägg som stör mig. Självklart vill varje opinionsinstitut vara så närma "sanningen" som de bara kan. Det är liksom det som hela deras affärside går ut på.

Äntligen ett seriöst inlägg. Det du glömmer är att instituten vill också ha jobb som helt säkert är en del av deras affärsidé. Skulle alla institut redovisa sanningen var skulle då Wolodarski kunna vända sig för att få "sina" undersökningar publicerade.

Vore de seriösa skulle frågorna vara ungefär de samma samtidigt som resultaten naturligtvis inte skulle skilja som de gör.

Något är fel när det skiljer så mycket som mellan c:a 14% och c:a 8%.
2013-09-17, 17:37
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Det är sådana här foliehattsinlägg som stör mig. Självklart vill varje opinionsinstitut vara så närma "sanningen" som de bara kan. Det är liksom det som hela deras affärside går ut på.

Hur vet du det? Är din källa att du tror det? Eller att du hoppas att det är så?

Självfallet finns en betydande risk att opinionsinstituten anpassar sina resultat efter beställarens önskemål. Massor av trovärdiga indicier har presenterats i denna tråd. Du har läst dem men säkert inte förstått?

Dessutom, redovisar ett institut 14%, ett annat 11% och ett tredje 8% för SD samma månad på exakt samma fråga borde till och med du begripa att något inte stämmer någonstans. Varför?
2013-09-17, 17:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Äntligen ett seriöst inlägg. Det du glömmer är att instituten vill också ha jobb som helt säkert är en del av deras affärsidé. Skulle alla institut redovisa sanningen var skulle då Wolodarski kunna vända sig för att få "sina" undersökningar publicerade.

Vore de seriösa skulle frågorna vara ungefär de samma samtidigt som resultaten naturligtvis inte skulle skilja som de gör.

Något är fel när det skiljer så mycket som mellan c:a 14% och c:a 8%.

Det du då kanske inte tänker på är att instituten knappt tjänar pengar på sina politiska mätningar. Deras kassako är kommersiella mätningar, och i de allra flesta fallen åker politiska frågor snålskjuts på andra undersökningar (kallas omnibus" på fackspråk).
2013-09-17, 17:54
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det du då kanske inte tänker på är att instituten knappt tjänar pengar på sina politiska mätningar. Deras kassako är kommersiella mätningar, och i de allra flesta fallen åker politiska frågor snålskjuts på andra undersökningar (kallas omnibus" på fackspråk).
Hur vet du det och framförallt hur vet du att vissa resultat inte är lönsammare än andra?
2013-09-17, 18:11
Medlem
Citat:

Fel igen dumstrut!
Det är vad beställaren som betalar önskar för resultat som är det intressanta.
Du tror alltså på allvar att Aftonbladet inte skulle önska sig låga siffror för SD?
Självklart försöker United Minds i den mån det går att ge kunden det den vill ha.
2013-09-17, 18:13
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle86
Fel igen dumstrut!
Du tror alltså på allvar att Aftonbladet inte skulle önska sig låga siffror för SD?
Självklart försöker United Minds i den mån det går att ge kunden det den vill ha.

Fast tidningarna betalar nästan ingenting för valundersökningarna. Det är reklam för instituten.

Däremot tror jag inget institut vill stå ut som det som visar högst siffror för SD, att publiceras i DN är ju stort och då får man leverera därefter.
2013-09-17, 18:25
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Tack för kommentaren. Du gör en väldigt bra insats.
Du räknar väl andel av de som röstar på parti.

Jag räknar bara antal SD röster i Rdval i varje intervall ingenting annat!
Sista intervallet är korrigerat för mindre än 4000.
Jag dividerar antal SD i aktuellt intervallet med antal SD i första intervallet (219).
Jag multiplicerar kvoten med SDs stöd i startintervallet som är väl känd 6,3%.

https://www.flashback.org/p44929821#p44929821

Aha, du gör en liten egen specialare, intessant, verkar logisk. Det är inte det oviktade råmaterialet alltså. Då vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Det tåget har ju verkligen inte gått än och SD ser ju ut att säga nej där.

Jag hörde på nyheterna igår någon journalist som sa att det femte imamskatteavdraget kommer gå igenom tack vare SD, det lät bergssäkert. Men du har rätt, det är ett helt annat ljud i skällan nu verkar det som.

Det kan bli ett "svidande nederlag" för Reinfeldt. Om detta händer så har vi en stor nyhet som kommer toppa medierna och SD kommer kommenteras överallt. Opinionen är emot ett femte avdrag och detta kommer i så fall ge SD fin goodwill. Tyvärr vågar SD inte gå hela vägen att helt skrota avdraget, de vill bara skrota det höjda taket för statlig skatt.

Dagens Industri:
Regeringen ser ut att gå mot ett svidande nederlag i riksdagen.

Jag trodde att de rumsrena partierna var överens om att inte agera ihop med Sverigedemokraterna, men det är i praktiken vad de gör” / fp

De rödgrönas agerande har väckt stor ilska inom alliansen. Centerledaren Annie Lööf gick på måndagen ut och anklagade Socialdemokraterna för att föra ”en oseriös flipp-flopp-politik”.

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/9/17/sa-ska-oppositionen-falla-skattepaketet/
Senast redigerad av RingRing2014 2013-09-17 kl. 18:52.
2013-09-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle86
Fel igen dumstrut!

Citat:
Carl Melin UM‏@CarlMelin (5 Dec 2012)
@mikaelunger Vi har efter valet börjat vikta också utifrån internetanvändning.
Minskar Sd något jmf med innan
.

Denna viktning verkar utifrån resultat och rådata helt omotiverat.

Medel för UM 6,1% i sep 2010 var mycket nära valresultatet på 5,7%.
Trots detta ändrade UM efter valet ändå viktningen för att minska SD.

UM började då vikta också utifrån internetanvändning som sänkte SD märkbart.
UM var rädda att de skulle överskatta SD och underskatta S.
Utan internetfaktor hade nog SD idag fått ca 14% hos UM som hos Sentio.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-17 kl. 18:39.
2013-09-17, 18:41
Medlem
Citat:

Det gäller ju förstås för amerikanska Gallup-undersökningar om försvarsviljan bekostade av vapenindustrin eller Putin-trogna tidningars opinionspejlande av allmänhetens syn på homosexualitet också? Om de envisa ryktena om att SD betalar Sentio stämmer så kommer deras senaste 14,6% inte ha minsta lilla asterisk bredvid sig i ditt huvud?

Det är ju samma marknadskrafter och samma sorts yrkesmänniskor som använder samma sorts formulär och dataprogram, trots allt. Om den betalande uppdragsgivaren heter Rupert Murdoch eller Jimmie Åkesson kan det väl aldrig påverka siffrorna?
2013-09-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Denna viktning verkar utifrån resultat och rådata helt omotiverat.

Medel för UM 6,1% i sep 2010 var mycket nära valresultatet på 5,7%.
Trots detta ändrade UM efter valet ändå viktningen för att minska SD.

UM började då vikta också utifrån internetanvändning som sänkte SD märkbart.
UM var rädda att de skulle överskatta SD och underskatta S.
Utan internetfaktor hade nog SD idag fått ca 14% hos UM som hos Sentio.

Korrekt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in