2012-01-09, 09:56
Medlem
Zemeksiuss avatar
Sett en råtta som är ungefär lika stor som en katt I min port.. var nära på att bajsa på mig av skräck...
Citera
2013-09-17, 17:31
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Det var mig en bamse.. Bara att slänga på grillen..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8212653.ab

Tur den inte käkade ryss 5-or..

Du om du tyckte den där var stor kan du ta en titt på den här från Stockholm.

http://www.nattstad.se/rperman?id=6847729

Fick bilden på Facebook idag. Fejk eller bodde råttfan under ett gym bredvid en McDonalds??

Har suttit i timmar för att reda ut om detta kan vara sant eller inte. Hittade en typ av råtta i Gambia
som var i den här storleken. Finns väl även bestar i Sydafrika som blir närmare metern. Finns även påståenden och rykten om enorma råttor i NY.

Så, är det här på riktigt eller?

Mvh
Citera
2013-09-17, 22:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Du om du tyckte den där var stor kan du ta en titt på den här från Stockholm.

http://www.nattstad.se/rperman?id=6847729

Fick bilden på Facebook idag. Fejk eller bodde råttfan under ett gym bredvid en McDonalds??

Har suttit i timmar för att reda ut om detta kan vara sant eller inte. Hittade en typ av råtta i Gambia
som var i den här storleken. Finns väl även bestar i Sydafrika som blir närmare metern. Finns även påståenden och rykten om enorma råttor i NY.

Så, är det här på riktigt eller?

Mvh
Det var ju tyvärr en rätt kass bild (dåligt perspektiv) för att få någon vettig uppfattning om råttans storlek. Jag antar att det nämnda måttet 1,2 m på frigolitskivan är på det hållet som i bild är i huvudsak höger-vänster och då ser man ju inte hur lång den sträckan är i jämförelse med råttan eftersom skivan försvinner ur bild utan ledtråd för hur långt. Det kan knappast vara kanten till vänster som är 1,2 m, då vore skivan jättetjock. Största standardtjocklek för sådana skivor är 150 mm vilket kanske kan tjäna som måttstock men även det är rätt kass. De borde lagt en tumstock bredvid råttan.

Annars kan man ju av bilden utläsa att mannens huvud är nästan lika högt som en bil, eller är bilen längre bort...
Citera
2013-09-19, 20:47
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var ju tyvärr en rätt kass bild (dåligt perspektiv) för att få någon vettig uppfattning om råttans storlek. Jag antar att det nämnda måttet 1,2 m på frigolitskivan är på det hållet som i bild är i huvudsak höger-vänster och då ser man ju inte hur lång den sträckan är i jämförelse med råttan eftersom skivan försvinner ur bild utan ledtråd för hur långt. Det kan knappast vara kanten till vänster som är 1,2 m, då vore skivan jättetjock. Största standardtjocklek för sådana skivor är 150 mm vilket kanske kan tjäna som måttstock men även det är rätt kass. De borde lagt en tumstock bredvid råttan.

Annars kan man ju av bilden utläsa att mannens huvud är nästan lika högt som en bil, eller är bilen längre bort...

Ok. Svårt att se på bilden men inte fejkad bild då iaf? Min uppskattning av bilden är att råttans kropp är ca 50-60cm lång och arslet ca 15-18cm brett. Hur mycket den f*n väger kan man bara spekulera i. Om det är en Norsk Brunråtta i den storleken är det nog f*n världsrekord.

Jag tror nog att det är fejkat dock. Kolla in vad snubben på bilden har för logga på hjälmen

Mvh
Citera
2013-09-19, 23:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ok. Svårt att se på bilden men inte fejkad bild då iaf? Min uppskattning av bilden är att råttans kropp är ca 50-60cm lång och arslet ca 15-18cm brett. Hur mycket den f*n väger kan man bara spekulera i. Om det är en Norsk Brunråtta i den storleken är det nog f*n världsrekord.

Jag tror nog att det är fejkat dock. Kolla in vad snubben på bilden har för logga på hjälmen

Mvh
Jag ser fasen inte vad det står på hjälmen hur jag än zoomar. Med lite god vilja så kanske jag kan få det till att det står SCAM men annars är det nog PEAB:s logga. Är det något skumt med PEAB? Eller fan, står det SCAM och vem tusan skriver i så fall det på sin hjälm för att lägga upp en bild på en överdimensionerad råtta?
Senast redigerad av skunkjobb 2013-09-19 kl. 23:16.
Citera
2013-09-20, 17:03
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Jag ser fasen inte vad det står på hjälmen hur jag än zoomar. Med lite god vilja så kanske jag kan få det till att det står SCAM men annars är det nog PEAB:s logga. Är det något skumt med PEAB? Eller fan, står det SCAM och vem tusan skriver i så fall det på sin hjälm för att lägga upp en bild på en överdimensionerad råtta?

Tror det är AIK:s logga men är inte hundra. Skulle passa bra med en stor råtta då

Mvh
Citera
2013-09-20, 17:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Definitivt fejkat. Det finns inte så stora råttor i Sverige. Däremot finns det enorma råttor i bland annat Sydamerika, jag har själv sett enorma råttor både i Amazonasområdet och i närheten av Orinocofloden i Venezuela.
Citera
2013-09-20, 17:43
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:

Är ni helt jävla blinda eller? Hur lyckas du få det till att det står SCAM när det syns så tydligt att det är en PEAB-logga?

Det var en gigantisk jävel till råtta, undrar vad den vägde
Citera
2013-09-20, 18:29
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Är ni helt jävla blinda eller? Hur lyckas du få det till att det står SCAM när det syns så tydligt att det är en PEAB-logga?

AIK över PEAB på hjälmen. Friends arena. Enorm råtta..

Mvh
Citera
2013-09-20, 21:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

Okej, okej, jag trodde väl det var PEAB men jag fattade inte vad det var för skumt med det så jag ställde in mig på att det skulle stå något annat. Jag är totalt okunnig på fotboll så jag kände inte igen AIK-märket.

Men som sagt, perspektivet kan spela spratt så den är kanske inte jättegigantisk ändå.

Citat:
AIK över PEAB på hjälmen. Friends arena. Enorm råtta..

Mvh
Då är bollen hemma!
Citera
2013-09-23, 14:45
Medlem
Rickenbacker69s avatar
PEAB-bilden är nog inte fejk, däremot ett perspektivtrick. Råttan är bra mycket närmare kameran än gubben, därför ser den helt enorm ut. Förmodligen en helt vanlig Stockholmsråtta på 20-25cm.
Citera
2016-03-13, 07:36
Medlem
Ördögs avatar
Ingen har ännu uppmärksammat det senaste dygnets pangnyhet om en halvannan meter lång monsterråtta, som sägs ha fångats vid en lekplats i London. Historien - och den tillhörande bilden - bör tas med åtskilliga nypor kritiskt salt.

'Giant 4-foot-long monster rat' found in children's playground in London could be African species

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/12190991/giant-monster-rat-found-in-hackney-downs-london-childrens-playground.html
Citat:
Pest controllers had their work cut out when a 'monster rat' was found in a playground in London.

The creature, believed to be a giant rat, was said to be bigger than a cat or a Jack Russell.
--
The large rodent, which reportedly weighed about 25lbs, was seen in a bush next to a popular children's playground.

The average body length of an adult rat is 9 to 11 inches, with a tail of 7 to 9 inches.

Pest-control experts at Rentokil believe the rodents could be breeding below the city streets.

How to fake a giant rat (and why you shouldn't trust pictures on the internet)

http://www.theguardian.com/media/2016/mar/11/fake-giant-rat-picture-internet
Citat:
Friday saw the latest instalment in this tabloid trope with the tale of a giant rat in Hackney estimated as “the size of a small child”.

Gas engineer Tony Smith is quoted as saying: “This is the largest rat I’ve ever seen in my entire life. I’ve got a cat and a Jack Russell and it was bigger than both of those put together. I’d say it was about four foot.”

But what actually seems to be going on is a little trick called forced perspective, using an optical illusion to make an object closer to the camera look much bigger. Like the Hackney Rat.

In fact, you too can try and make your own giant rat photo.
Senast redigerad av Ördög 2016-03-13 kl. 07:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in