2013-09-17, 13:36
Medlem
Ursprungligen postat av Tinkerbelle
Okej, folk drar sig för att bli inblandade överhuvudtaget, då. Man vill hålla sig i PK:s radioskugga.
Själv får jag kalla kårar när jag läser i FUP om folk som namnger tanter som de vet är rädda - vem vet om det slår slint för karln och han söker upp dem: "jag ska ge henne något att vara rädd för".

Det behöver du inte vara orolig för. Detta är en speciell herre. Han ger sig inte på och eldar upp folk därför att han inte är omtyckt... Isf skulle väl NorraÖland vara avfolkat nu. Han mördar för pengars skull, och han mördar för det som han VET ger pengar. De som ger Arv,de som har kassaskåp. Och han gör det när han är riktigt nere på pottkantens nedre del. Detta gör han tillsammans med vreden . Hjärnhalvan kokar över. Och Den andra halvan planerar för mord. Och han mördar nära bekanta. När moderns hus brann ner blev det ett arv som han visste han skulle få. (om han klarade sig ..och det gjorde han ju). Och modern var ju ingen han älskade precis. Gustaf har utmålats som en nära vän till figuren - men Gustaf var en vass herre också - Ingen stolle trampade honom på tårna. De blir inga pengar nu PK - vi skall till Thailand i januari....Det är andra gången vi pratat om det.
Jag lånar inte ut några pengar. Du vet hur det är Pierre.. du måste skärpa dig .
PK funderar ett tag, ... Thailand ... vad kostar det, för två personer... 50 000 brukar vara en rimlig kostnad för tre veckor på Koh Chang...
Något skall det väl ligga i det där j-a kassaskåpet. Sagt och gjort, vinkelslip, hagelgevär och 7 liter diesel... Och hammaren hänger alltid på vänster sida i snickarbyxorna när man skall på jobb. Inga problem - inte en käft utomhus, alla dricker luciakaffe.
Citera
2013-09-17, 15:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Absolut!
Kolla ME´s polare i Stockholm och på Öland. Titta på det jag skrev innan.
Bara man läser om grannen blir man ju förvånad.
Jag har mycket svårt att tänka mig att åtalet skulle stupa på att annan gärningsman inte är utesluten. Som jag har skrivit tidigare, tycker jag att annan gärningsman är utsluten med den stringens som domstolarna brukar kräva. Och om TR, mot förmodan, skulle ogilla åtalet på den grunden, har förundersökningsledningen dessutom ju all möjlighet i världen att utesluta annan gärningsman noggrannare till hovrättsförhandlingen. Jag är övertygad om att det inte är punkten om att utesluta annan gärningsman som kommer att vara den kritiska för det slutliga resultatet.

Citat:
Lägg till sedan alla motstridiga uppgifter som vittnen lämnar om tider, om klädsel, om platser.
Det är fullständigt normalt när det gäller så många vittnen. De som trodde att Christine Schürrer skulle frias i arbogamålet hade ett antal sådana inkonsekvenser om enligt de själva visade på hur totalt otillförlitligt bevismaterialet var, och att ingen seriös domstol skulle kunna fälla på det underlaget. Likafullt fälldes Schürrer, först av en enig tingsrätt och därefter av en enig hovrätt.
Citera
2013-09-17, 15:14
Medlem
Grandiosos avatar
Slutpläderingarna hålls först på torsdag

"Med tanke på att kompletterande vittnesförhör är nödvändiga och det faktum att åklagaren nyss fått ny teknisk bevisning, analyser som inte blivit färdiga förrän nu, så beslutas att man kommer behöva även torsdagen. Då kommer slutanföranden att göras."

http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Slutplaederingarna-haalls-foerst-paa-torsdag
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-17 kl. 15:26.
Citera
2013-09-17, 15:23
Medlem
Från FUP 2013, s. 2233-2234:

"F: Jaa och dom arbetsskorna du hade på dig när du kom in hit, hur länge har du haft dom?
P: Ett par veckor eller nånting
F: Mm Mm
P: Och dom andra står hemma i garaget, stod hemma i garaget
F: Kängorna?
P: Va?
F: Kängorna menar du?
P: Mina arbetsskor
F: Jaa
P: Dom begagnade arbetsskorna
F: Jaa okey Mm
P: Och det vet du varför, har du läst på förra utredningen så var det sånt satans skäll och
gnäll om dessa arbetsskor som försvann för mig så jag sparade dom, jag satt dom
faktiskt på hyllan där hemma.
[...]
BF: Arbetsskor ett par… och det var dom vi tog då menade du och dom hade du haft några
veckor då
P: Ja kanske nån månad jag vet inte jag har ingen aning om hur länge det är. Men dom är
ganska nya nu"

PK har alltså sparat sina arbetsskor... Har man kunnat ta reda på att arbetsskorna i garaget verkligen är de som han bar i december 2013 (till exempel utifrån foton eller vittnesmål)? Är dom rengjorda (varför i så fall göra rent ett par skor som är färdiganvända och som egentligen borde kastas)? Har dom topsats?
Citera
2013-09-17, 15:29
Medlem
Grandiosos avatar
"Ett av åklagarens nya vittnen kallas till salen, en ung kvinna.

Det är dottern till den man som tror sig ha sett 55-åringens bil på väg mot Flakeböle på eftermiddagen den 13 december, brottsdagen.
Vittnet är säker på att det var på torsdagen hon skjutsades till bussen av sin far, och att bussen avgick vid 15-tiden."
Citera
2013-09-17, 15:30
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Eftersom jag blivit tvungen att läsa om den, om och om igen. Men visst, fuppen stämmer.
Vittnen som uppger ibland motstridiga uppgifter. Har du inte ramlat på det?
Här skulle jag vilja skriva "IDIOT" och nu gjorde jag det.

Kan du ge lite exempel på motstridiga vittnesmål av någon avgörande betydelse?

Sist du försökte gick det ju inte så bra när det visade sig att du varken lyckats tolka den skrivna texten eller kolla på de bifogade bilderna eftersom dessa med 100 % tydlighet visade att du hade fel.

Sen överskattar du betydelsen av vittnes "motstridighet" å det grövsta. Det är inte det minsta konstigt att man inte minns exakt vilken tid man var och handlade/fick ett samtal/såg en bil vid en första fråga.
Citera
2013-09-17, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Ett av åklagarens nya vittnen kallas till salen, en ung kvinna.

Det är dottern till den man som tror sig ha sett 55-åringens bil på väg mot Flakeböle på eftermiddagen den 13 december, brottsdagen.
Vittnet är säker på att det var på torsdagen hon skjutsades till bussen av sin far, och att bussen avgick vid 15-tiden."
Vad är det för teknisk bevisning som har kommit så här sent? Hamilkar eller annan klok person: Tar inte PCR ganska lång tid? Kan det vara så att man hittat mikroskopiska mängder blod och behövde mångfaldiga det för att kunna göra dna-analys?
Citera
2013-09-17, 16:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad är det för teknisk bevisning som har kommit så här sent? Hamilkar eller annan klok person: Tar inte PCR ganska lång tid? Kan det vara så att man hittat mikroskopiska mängder blod och behövde mångfaldiga det för att kunna göra dna-analys?
Ja, det undrar jag också över vad det kan röra sig om, men det ska visst ha stått i
lördagens tidning om saken:

Dessa resultat, som lämnades in som ett tilläggsprotokoll till tingsrätten i fredags, gick att läsa om i lördagens Östran.

"Förhöret avslutas och därmed dagens förhandling. Fortsätter i morgon med videoförhör med en polisman samt med Statens Kriminaltekniska Laboratorium. Vidare ska ett fåtal privatpersoner höras och åklagaren ska presentera ny teknisk bevisning. Försvaret vill ha kompletterande förhör med 55-åringen, och åklagaren kommer troligtvis vilja göra detsamma."
Citera
2013-09-17, 17:10
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ja, det undrar jag också över vad det kan röra sig om, men det ska visst ha stått i
lördagens tidning om saken:

Dessa resultat, som lämnades in som ett tilläggsprotokoll till tingsrätten i fredags, gick att läsa om i lördagens Östran.

"Förhöret avslutas och därmed dagens förhandling. Fortsätter i morgon med videoförhör med en polisman samt med Statens Kriminaltekniska Laboratorium. Vidare ska ett fåtal privatpersoner höras och åklagaren ska presentera ny teknisk bevisning. Försvaret vill ha kompletterande förhör med 55-åringen, och åklagaren kommer troligtvis vilja göra detsamma."

Ja, det är Tilläggsprotokoll 3 som ska presenteras samt ytterligare ny skriftlig bevisning som tillkommit de senaste dagarna.
Citera
2013-09-17, 17:20
Medlem
Angelicimuss avatar
tilläggsprotokoll 2013-09-13 här
Citera
2013-09-17, 17:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Kan bara konstatera att boken, filmen eller berättelsen (som säkert kommer) innehåller nu allt.

Mördar man för kärlek, hämd eller pengar?
Vi har en misstänkt som "fasar" för att hans kvinna ska lämna honom.
Han gör allt för att undvika att göra henne ledsen eller uppriven så att hon ska bli
sjuk i nerverna igen.
Vi har en man som sannolikt är beredd att döda för kärleken till kvinnan i sitt liv.
Och för att inte riskera att bli sviken i den vill denne man göra henne till lags på alla sätt
som tänkas kan och hänger det på ekonomin får det åtgärdas till varje pris.

Det handlar inte om hämnd här men mycket om kärlek och skräcken för att förlora den.
Och med pengars hjälp kan den bevaras.

Men frågan är om inte denna kärlek nu ändå till slut gått förlorad för "vår man"?
Hans kvinna har kanske till slut tvingats öppna sig för den verkliga sanningen om denne
man som hon haft så länge vid sin sida och det hon inte längre kan blunda inför
förskräcker så pass att någonting annat än varma känslor tar plats inom henne och
driver fram ett beslut om välja uppbrottets väg. För förnekelse är inte längre möjlig.

Och visst har den här historien alla förutsättningar att bli ett drama i bok- och filmform
som slår det mesta. Helt klart är det så.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-17 kl. 17:57.
Citera
2013-09-17, 17:28
Medlem
Citat:
Vi har en misstänkt som "fasar" för att hans kvinna ska lämna honom.
Han gör allt för att undvika att göra henne ledsen eller uppriven så att hon ska bli
sjuk i nerverna igen.
Vi har en man som sannolikt är beredd att döda för kärleken till kvinnan i sitt liv.
Och för att inte riskera att bli sviken i den vill denne man göra henne till lags på alla sätt
som tänkas kan och hänger det på ekonomin får det åtgärdas till varje pris.

Det handlar inte om hämnd här men mycket om kärlek och skräcken för att förlora den.
Och med pengars hjälp kan den bevaras.

Och visst har den här historien alla förutsättningar att bli ett drama i bok- och filmform
som slår det mesta. Helt klart är det så.

...Men också en barndom som slår det mesta jag har läst i eländesskildringar - utan att han ens har börjat prata om den själv. Misshandel, systematisk vanvård, missbruk, inlåsning, skräck. Börjar man sedan som vuxen fästa sig vid en annan vuxen människa och lita på henne, ja, då kan man nog göra det mesta för att hålla den kärleken kvar. Typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in