• 1
  • 2
2013-06-03, 22:06
Medlem
Tjena FB!

Jag undrar vad som är med min laptop. Den har några år på nacken men har helt OK prestanda och det har fungerat tidigare att helt enkelt installera om ren windowsinstallation så har datorn blivit som ny igen. Men icke denna gång. Har verkligen ingen aning varför CPUn hoppar upp väldigt ofta och så är datorn allmänt seg. Laptopen är 4,5 år gammal, men borde det göra något om man installerar ren version?

Dell studio
2Ghz
3GB RAM
Windows 7

Någon som har hypoteser?
Citera
2013-06-03, 22:09
Medlem
Hhmm, 4,5 år för en laptop är ganska mycket enligt mig jag hade inte varit ett dugg förvånad om den har varit seg :/

Uppgradera den?
Citera
2013-06-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av numerus
Tjena FB!

Jag undrar vad som är med min laptop. Den har några år på nacken men har helt OK prestanda och det har fungerat tidigare att helt enkelt installera om ren windowsinstallation så har datorn blivit som ny igen. Men icke denna gång. Har verkligen ingen aning varför CPUn hoppar upp väldigt ofta och så är datorn allmänt seg. Laptopen är 4,5 år gammal, men borde det göra något om man installerar ren version?

Dell studio
2Ghz
3GB RAM
Windows 7

Någon som har hypoteser?

Du har kollat så att alla drivrutiner e installerade? (antar att du kört in windows som inte följde med datorn?)
Citera
2013-06-04, 06:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numerus
Tjena FB!

Dell studio
2Ghz
3GB RAM
Windows 7

Någon som har hypoteser?

Vilken version av Windows 7 använder du i denna dator? Bantar ner Windows 7 med hjälp av vLite annars. Inaktiverar alla onödiga tjänster som du inte använder dig av. Installerar fräscha drivrutiner. Se om detta kan hjälpa dig.
Citera
2013-06-04, 10:30
Medlem
Hej numerus

Har du prøvet at opdatere din BIOS & Chipset driver? Du finder de seneste her: http://www.dell.com/support/drivers/...key=Drivers_PS

Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de relevante drivers til præcis din maskine.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook
Citera
2013-06-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
Du har kollat så att alla drivrutiner e installerade? (antar att du kört in windows som inte följde med datorn?)

Sant! Det var inte win7 från början. Problemet är att på dells hemsida så är de ju anpassade till laptopmodellen och därmed även de windows som följde med...
Citera
2013-06-06, 01:50
Medlem
merlin2s avatar
damm och allt skräp som mögar inuti datorn, är det städat?
kanske dags för "luft på burk"
Citera
2013-06-06, 03:14
Medlem
BenAsslicks avatar
2GHz vadå?
Är det en Celeron (AKA Slöeron) så känns det inte så konstigt.

Sen är 3GB RAM inte heller så himla kaxigt, har för mig att minimumkravet för Win7 är 2GB.
Sen brukar tillverkare alltid släppa drivrutiner till sina laptops & hosta dom på deras sida, dock kanske de inte orkar förnya dom till ett senare OS om det är en gammal laptop (tex din), så med lite otur så kanske du får nöja dig med WinXP (eller vad nu än lappen kom med).

Om du känner dig lite äventyrlig så kan du ju testa att slänga in Xubuntu (Linux) på den, det är ett skitenkelt OS och antalet chipsets som det finns drivrutiner till är brett.

Men oavsett, vad är det för modellnamn på laptopen? (Står på undersidan)
Citera
2013-06-21, 20:35
Medlem
Intel (R) Core (TM) 2 Duo CPU T5800 @ 2Ghz

Jag dammar av fläkten etc 2-3 ggr om året.

Det var Vista på den från början.
Citera
2013-06-21, 21:44
Medlem
Testa en Linux-dist? drar mycket mindre system resurser och fungerar väldigt bra, för vardagliga saker som surfa mejla och sådant.
Citera
2013-09-17, 09:37
Medlem
Processor
Intel® Core™ 2 Duo Processor T5800 (2.0 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
Minne
3072MB 800MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1x2048 + 1x1024]
Tangentbord
Internal Swedish/Finnish Keyboard
Grafikkort
256 MB ATI® Radeon™ HD 3450-grafikkort
Hårddisk
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Microsoft-operativsystem
Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 - svenska
Modem
External 56k V.90 Modem (USB) including Cable and Adapter
Optiska enheter
Fast intern DVD+/-RW-enhet, fackmatad, med programvara
Trådlösa nätverk
Dell Wireless 1397 Mini Card (802.11 b/g)

Kan även tillägga att min laddaradapter glappar vilket gjort att varje gång jag sätter i laddaren får jag upp en ruta som säger: "The AC power adapter type cannot be determined. Your system will operate slower and the battery will not charge. Please connect a Dell 90W AC adapter or higher, and ensure the plug is inserted competely for best system operation."

Kan det vara adapter som muppar till allting?
Citera
2013-09-17, 12:01
Medlem
Hvis adapteren ikke registreres korrekt, kan dette muligvis påvirke perfomance. Prøv at tage et kig i denne fejlsøgningsguide til adapters: http://www.dell.com/support/troubles...82&lid=4880605

Hvis det ikke hjælper, så send gerne en privat besked med dit servicetag, så undersøger jeg det nærmer.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem