2013-09-17, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vi får väl se vem som får rätt...
Och det behöver vi inte vänta så länge till för att få veta.
Det drar nämligen ihop sig nu.

Ja det blir onekligen spännande.

första veckan var det tre livesändningar:
http://www.expressen.se/kvp/direktrapport-fran-rattegangen---dag-tre/
http://rattegang-se.webnode.se/flakebole/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5635607

Andra vecka försvann kvp... (synd det, var mycket bra i realtid)
Men Östa småland hade väldigt bra textuppdateringar. (missade det första veckan)
http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Raettegaang-dag-4

Hoppas verkligen Östra Småland kör direkt från rättegången idag.
Senast redigerad av amaguard 2013-09-17 kl. 04:53. Anledning: visset länkfel...
Citera
2013-09-17, 04:40
Medlem
Citat:
Gåtan med de försvunna pengarna...

Nu får du "faenimej" gå och lägga dig. Vad är det för svammel om "försvunna pengarna"..

Det som är aktuellt är möjligtvis pengarna i G´s kassaskåp vid mordbrand...

Fanns det 175.000 tusen i kontanter eller inte i garaget?
Citera
2013-09-17, 05:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Nu får du "faenimej" gå och lägga dig. Vad är det för svammel om "försvunna pengarna"..

Det som är aktuellt är möjligtvis pengarna i G´s kassaskåp vid mordbrand...

Fanns det 175.000 tusen i kontanter eller inte i garaget?
Gå och lägg dig själv, min bäste herre...

Nu är det ju så att snickarPierre själv medger att han tycker det är bra märkligt att
all kosingen bara runnit iväg sådär...

P: Så det … jag förstår inte vad pengarna har tagit vägen. Ett tag hade jag funderingar på
och gå igenom alla mina kontobesked och se var pengarna har tagit vägen.

Och nu drar jag äntligen till sängs så nu är det slutpostat för denna gång!
Citera
2013-09-17, 05:04
Medlem
Citat:
Gå och lägg dig själv, min bäste herre...

Nu är det ju så att snickarPierre själv medger att han tycker det är bra märkligt att
all kosingen bara runnit iväg sådär...

P: Så det … jag förstår inte vad pengarna har tagit vägen. Ett tag hade jag funderingar på
och gå igenom alla mina kontobesked och se var pengarna har tagit vägen.

Och nu drar jag äntligen till sängs så nu är det slutpostat för denna gång!

Ärligt Grandioso, tycker du det är intressant vart "de" pengarna tagit vägen?
Citera
2013-09-17, 07:34
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag är långt ifrån klar med genomläsningen av fallet, men kan ändå inte låta bli att posta följande reflektion.

Jag blir faktiskt lite förvånad över att det är så pass många i tråden som misströstar inför utgången av målet och inte tror att PK kommer att fällas i TR och att HR kommer att fastställa domen. Kanske det beror på att man inte vågar hoppas längre (om man är ölänning av börden) eller också kanske det beror på en sund skepsis mot bevisningen?

Hursomhelst, jag är inte den som brukar ”Ropa hej, förrän snickaren sitter på riksanstalt”, som det gamla svenska allmogeuttrycket lyder. Men i detta fall gör jag faktiskt det.

Om jag har fattat kraven på struktural bevisning, indiciemål, rätt (och jag är ingen lagklok, utan en glad amatör) så kan dessa krav sammanfattas på följande vis:

För fällande dom i ett indiciemål krävs att det kan klarläggas:

1. att brott har begåtts

(Finns: dödsorsaken och dödssättet - ”annans handaverkan” - är konstaterade)

2. att den misstänkte har befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen

(Finns: Mobilmastningen, efter 15:20-15:30)

3. att denne haft möjlighet att utföra gärningen

(Finns: Det krävdes att GM befann sig på platsen, vid tidpunkten och hade tillgång till mordvapnet – hagelgevär, kaliber 12 med äldre förladdning, vilket PK hade.)

4. att annan gärningsman kan uteslutas.

Det sista kravet är egentligen dubbelt. Det handlar i första hand om att identifiera och utesluta konkreta alternativa gärningsmän.

Säg till exempel att två trovärdiga vittnen, oberoende av varandra, kl 15:30 den 13/12 hade observerat en kvinna gående med ett hagelgevär under armen i riktning mot Vedbormsv. 100. Då hade det varit nödvändigt att utesluta denna högst konkreta alternativa gärningsman (-kvinna). Det hade varit grundförutsättningen för en negativ bevisning. Några sådana iakttagelser finns inte i detta fall.

Utöver detta måste man utesluta teoretiska alternativa gärningsmän. Detta betyder inte att polisen måste kunna utesluta alla andra personer som befann sig på norra Öland vid tidpunkten. Utgångspunkten är utredningen, och huruvida något framkommit i den som pekar på någon annan person som haft motiv, möjlighet och tidsmässigt och geografiskt befunnit sig i området. Detta är ett stort steg och i mitt tycke ganska vanskligt, men vad jag kan se verkar inte utredningen ge utrymme för någon sådan alternativ gärningsman.

För att punkt 4 ska gälla krävs också:

1. stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet

(Finns: Brottsplatsundersökning och rättsmedicinskt utlåtande.)

2. samt positivt knyter just den tilltalade vid brottet.

(Finns: Blod från BO 1 återfanns på ett gevär – av samma typ, kaliber och med samma ammunition som BO 2 sköts med. Ett gevär av denna typ var förvarat i ett vapenskåp som mtGM hade tillgång till, det hade inte lånats ut och hade inte heller ens hanterats av BO 1.)

Utöver detta kan tillkommer följande tre indicier:

1. Det ekonomiska motivet. Det handlar inte i första hand om huruvida PK var i mer eller mindre behov av pengar vid just detta datum - mobiltrafiken visar dock att han var ganska desperat - utan att morden i sig är knutna till ett brott med ekonomiskt motiv genom det uppbrutna kassaskåpet.

2. Att morden sammanfaller med ett uppehåll i mobiltrafiken på två och en halv timme, som utgör en avvikelse från det tidigare mönstret av mobilanvändningen och där PK:s förklaring till uppehållet inte stöds av utredningen.

3. De raderade SMS:en. Här kommer två versioner ställas mot varandra. Åklagarens, som hävdar att raderingen har gjorts som ett led i att efterhand dölja brottet, och PK:s som hävdar att raderingen var ett resultat av polisens tömning av telefonerna. Eftersom det senare är uteslutet tekniskt kommer det förra alternativet att väga tyngre.

Som jag ser det är bevisningen i detta fall starkare än i exempelvis Arbogafallet, som ledde till fällande domar i två instanser, och som tycks ha satt nivån på vad som krävs i indiciemål även om saken inte prövades av HD.

Jag tror helt enkelt PK kommer att bli fälld.

Sedan är det väl bara att nollställa klockan och vänta in nästa eventuella dubbelmord-mordbrand och se om TR var rätt ute…

Mycket bra inlägg. Redigt och relevant. Jag tror på det och att PK fälls!
Citera
2013-09-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Mycket bra inlägg. Redigt och relevant. Jag tror på det och att PK fälls!

Jag hoppas då innerligt att domstolen ställer större krav på bevisning än någon som bara är i början av "berättelsen" och snabbt utan tvivel skriver ut något som liknar en "parkeringsbot"
Citera
2013-09-17, 08:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Vilken sammanfattning..

och du har inte ens läst klart. Imponerande.

Ja, den här FUP-12-skribenten imponerar gång på gång (i alla fall på mig) med sin kognitiva förmåga och dito höga formuleringsnivå i de trådar vederbörande ger sig in i. Synd att nämnda skribent tillhör minoritetsgruppen på forat.
Citera
2013-09-17, 08:17
Medlem
Bevisläget ger iaf förutsättning för en fällande dom. Tänk att när PK jobbade på G:s båt brann den, och detta sammanföll med att P hade problem med fiskarjobbet på grund av sina dåliga sjöben, och att G klagade på detta. Sen fick P jobba på G:s nya båt. I december 2012 brinner det hos G igen, efter dagens kontakt med P.
Citera
2013-09-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ja, den här FUP-12-skribenten imponerar gång på gång (i alla fall på mig) med sin kognitiva förmåga och dito höga formuleringsnivå i de trådar vederbörande ger sig in i. Synd att nämnda skribent tillhör minoritetsgruppen på forat.

Kanske inte riktigt formuleringsnivån som ska beaktas i dramat... Men jag håller med dig ändå.
Tänk om den viljan fanns hos någon som granskade fuppen ordentligt och kunde peka på sånt som inte stämmer...
Citera
2013-09-17, 08:25
Medlem
Citat:
Kanske inte riktigt formuleringsnivån som ska beaktas i dramat... Men jag håller med dig ändå.
Tänk om den viljan fanns hos någon som granskade fuppen ordentligt och kunde peka på sånt som inte stämmer...

Hur vet du att det finns sådant som inte stämmer i FUP:en?
Citera
2013-09-17, 08:26
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Jag hoppas då innerligt att domstolen ställer större krav på bevisning än någon som bara är i början av "berättelsen" och snabbt utan tvivel skriver ut något som liknar en "parkeringsbot"

Början eller slutet på berättelsen spelar ingen roll. Detta är kriterier för en fällande dom och de är alla uppfyllda, eller hur.
Citera
2013-09-17, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Hur vet du att det finns sådant som inte stämmer i FUP:en?

Eftersom jag blivit tvungen att läsa om den, om och om igen. Men visst, fuppen stämmer.
Vittnen som uppger ibland motstridiga uppgifter. Har du inte ramlat på det?
Här skulle jag vilja skriva "IDIOT" och nu gjorde jag det.
Senast redigerad av amaguard 2013-09-17 kl. 08:32. Anledning: idiotiskt stavfel på idioten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in