2013-09-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Sägs att antalet ogiltiga röster ökat enormt i år.

Trenden är att ju fler röster SD får desto fler ogiltiga röster enligt rösträknarna.

Valår SD ogiltiga
2001 0,83% 1,28%
2005 1,74% 1,83%
2009 2,86% 2,10%
2013 5,95% 2,35%
Citera
2013-09-16, 08:52
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Trenden är att ju fler röster SD får desto fler ogiltiga röster enligt rösträknarna.

Valår SD ogiltiga
2001 0,83% 1,28%
2005 1,74% 1,83%
2009 2,86% 2,10%
2013 5,95% 2,35%

Någon som har siffror på hur röstdeltagandet sett ut? Det är väl det förhållandet som verkligen är intressant.
Citera
2013-09-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
RÄTTSRÖTA

Petra Götell

Hehe... Det är ju helt fantastiskt! Har de börjat utbilda jurister vi Södertörns högskola eller! Snacka om att trampa i klaveret. Nog för att det mest är jur studar med betyget "B" rätt igenom och som inte sällan tjatat till sig examen som blir åklagare, men denna s k åklagare tar priset!
Fatta hur stämningen på hennes rotel är idag. Rättssystemet; demokratins garant!! Jag tror faktiskt hennes chef hade föredragit hon hyst förståelse för våldtäkt hellre än detta. I vilket normalt land som helst hade det naturligtvis varit omöjligt att ha henne kvar. Hur kan man vara 25+, ha minst 180 (gamla) högskolepoäng och ändå vara så enormt korkad?

Det kommer komma en sådan fet pudel inom kort...
Senast redigerad av halal 2013-09-16 kl. 09:20.
Citera
2013-09-16, 09:27
Medlem
Haajibs avatar
När jag skulle rösta fanns det inga valsedlar, de låg i soptunnan brevid, så man fick rota efter ett oskadat papper eftersom man inte får lämmna in vikta eller knöggliga sedlar.

När jag inte hittade någon frågadd jag tanten som höll i breven, men hon försökte slingra sig ur genom att ljuga, även de blanka sedlarna var konstigt nog borta.

Fick Skriva SD på baksidan av andra sedlar eftersom de tydligen inte vill att vi ska vara en demokrati.
Citera
2013-09-16, 09:34
Medlem
Oavsett så är över 2 procent ogiltigt inte kosher.

Det torde ligga i demokratins intresse att utreda varför denna stora summa uppnåtts.
Citera
2013-09-16, 09:38
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fast blankrösterna skall ju ändå registreras som just "blanka"
Blanka röster är ogiltiga. Valmyndigheten verkar särredovisa hur många av de ogiltiga rösterna som är just blanka, Svenska kyrkan gör det inte.

I allmänna val som Valmyndigheten har hand om är nästan alla ogiltiga röster blanka. I senaste valet var 97% av de ogiltiga rösterna blanka och 3% ogiltiga av andra skäl.

Källa: http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/rike/index.html

Jag tvivlar på att det döljer sig några stora mängder bortkastade SD-röster i de ogiltiga, andelen ogiltiga röster är ungefär lika stor som tidigare val. Det valfusk som faktiskt begås sker troligtvis under röstningen (bortkastade valsedlar etc.) och inte under räkningen.
Citera
2013-09-16, 09:40
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Fick Skriva SD på baksidan av andra sedlar eftersom de tydligen inte vill att vi ska vara en demokrati.
Hoppas du trollar eller skojar nu, för en sådan valsedel är ogiltig av två orsaker.
1) Mer än ett parti är angivet på valsedeln.
2) Man måste skriva det fullständiga namnet, Sverigedemokraterna. Endast partiförkortningen räcker inte.
Citera
2013-09-16, 09:42
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Med tanke på att en samlad mediakår inte direkt gjort sig kända för att vara "fair and balanced" i sin rapportering om SD så är det inte konstigt att vissa lättpåverkade människor tror sig göra en "god" gärning när dom gömmer/kastar SD:s valsedlar.

På plussidan kan man tänka sig att folk som tidigare bara varit negativa till SD börjar känna en viss sympati med partiet när demokratin är under attack. Det har jag erfarit i min bekantskapskrets där vi aldrig pratar politik i vanliga fall.
Citera
2013-09-16, 09:44
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Kanske beror på att SDare inte är smartast i klassen

Personligen tror jag inte att det har intelligence o göra, socialdemokraterna fick fler röster, därför borde de ha en liknande trend med ogiltliga röster likt de andra partierna. Konstigt nog gör det inte det, utan 2/5 av alla som röstade SD fick inte sin röst registrerad av olika anledningar, fast socialdemokraterna fick betydligt färre antal ogiltliga.
Tråkigt när man har en politisk sanktion så diskriminerar man folk som ser olika ut, eller tänker olika, ska man låta 19% av befolkningen stå orepresenterade bara för att någon inte tycker som någon annan?
Citera
2013-09-16, 09:46
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Typiskt SDare att gnälla och göra sig till offer.
Som barn med tummen i mun.
Oavsett om det förekommit valfusk eller inte är din reaktion oerhört odemokratisk och barnslig. Självklart är misstankar om valfusk något som ska diskuteras i en demokrati.
Citera
2013-09-16, 09:52
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Hoppas du trollar eller skojar nu, för en sådan valsedel är ogiltig av två orsaker.
1) Mer än ett parti är angivet på valsedeln.
2) Man måste skriva det fullständiga namnet, Sverigedemokraterna. Endast partiförkortningen räcker inte.

Nej, jag är seriös, eftersom de slängt och förstört alla valsedlar va fan skulle jag göra då? Bitterfittan ville inte plocka fram nya eftersom hon påstod att det inte fanns några, och de blanka sedlarna var borta. Nu ser det ut som man släpper in vilka åsiktsrasister som helst till valangagörer, men vill man som rösträknare eller kontrolant verkligen förstöra för så många tycker jag att man verkligen ska ta en funderare över va fan man gör med sitt liv.
Citera
2013-09-16, 09:53
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Personligen tror jag inte att det har intelligence o göra, socialdemokraterna fick fler röster, därför borde de ha en liknande trend med ogiltliga röster likt de andra partierna. Konstigt nog gör det inte det, utan 2/5 av alla som röstade SD fick inte sin röst registrerad av olika anledningar, fast socialdemokraterna fick betydligt färre antal ogiltliga.
Tråkigt när man har en politisk sanktion så diskriminerar man folk som ser olika ut, eller tänker olika, ska man låta 19% av befolkningen stå orepresenterade bara för att någon inte tycker som någon annan?
Var får du dessa siffror ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in