2013-09-15, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 600318
När kan det förväntas en dom i målet?
Från det att förhandlingarna är avslutade tar det max tre veckor. Antingen avslutas målet efter pläderingar, personalia och kostnadsräkningar, eller så ajouneras rättegången för att PK ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning (RPU).
Domstolen får bara bestämma om RPU om de anser det bevisat att PK begått gärningen. Om de kommer fram till att bevisen inte räcker för RPU ska han släppas omedelbart. Med andra ord kommer man sannolikt bestämma om han ska släppas eller inte, senast dagen efter pläderingarna.
Citera
2013-09-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
Sven-Eriks E vittnesmål:
"På eftermiddagen på tordagen är han säker på att han
såg en vit buss med grön rand på, den känner han igen,
han vet att pierre har en sån bil."
Läs mer: http://www.rättegång.se/flakebole/

Max R såg vit skåpbil 14/12 ca 7:00-7:15
http://i42.tinypic.com/qoabfn.jpg
fup sida 555

Pelle N såg Pierres skåpbil i böda rondellen 13/12 ca kl.15:00
fup sida 254

Atte, efter att jag redigerat mitt inlägg med tillägget att någon
postat liknande svar gick det inte att radera inlägget,
men det finns fler som borde radera sina inlägg.
ber ånyo om ursäkt!

Vi skulle behöva ha en bild med en tidslinje där alla iakttagelser är placerade i kronologisk ordning. Precis som du har gjort i ditt inlägg. Jag hör redan någon säga att det kan jag göra själv. Men det tar emot eftersom materialet är så omfattande.

Dillkvist, jag förlåter dig. Din förklaring stämmer säkert. Det blev lite för mycket lufsa på en gång men nu har jag återhämtat mig.
Citera
2013-09-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av specialnos
Angående spisen och lufsan: hade någon endast brutit strömmen via spisvredet, dvs stängt av ugnen? Tyckte det nämndes att strömmen brutits pga brand.... huvudkabeln måste isåfall gått från garaget? men då hade ju maten förkolnat eftersom rimligen inte kabeln brunnit av förrän på morgonkvisten.. Eller hade spisen stängts av OCH strömmen senare gått???
den var avstängd med spisvredet
Citera
2013-09-15, 18:36
Medlem
Kan inte lämna lufsan, sorry. Tror inte på ”eftergräddningsteorin” tycker det är för lite färg på lufsan för det, men det är ju i och för sig olika hur välstek mat man vill ha. ”Spisen står i ett avstängt läge. Temperaturen står på drygt 180 grader. I ugnen finns en långpanna med potatissmet med skurna fläskbitar ovanpå. Den är inte gräddad men att den ser ut som den precis ha börjat gräddas”. (Sid 492 pdfC). Tror därför mer på ”alltid-stänga-av-ugnen-när-man-går-hemifrån-teorin”. Rörande tidpunkten när A****a gick ut gissar jag på runt 4 eller 5 (beroende på om hon gjort en eller flera satser. Tycker fyra borde passa bättre med när P****e kan ha kommit till Flakeböle. Rev A****a potatis på matberedaren kan hon inte hört så mycket annat, men Sasso hade kanske bättre hörsel… Inte heller troligt att GM ”knackar ner” G****v det första han gör, han måste ju ha snackat lite med honom först. Kanske fick P****e växelmynten, men var inte nöjd med det (hittar nämligen ingenstans att polisen hittat glasskålen med mynt i brandresterna). Och bara för att några vittnen sett den innan behöver det ju inte betyda att den fanns kvar på kontoret. BO kan ju ha gått till banken med den innan branden.

”En nyckel till huset förvarade de i ett litet rum på gaveln, till garaget, där de hade frysen m.m. Nyckeln till ytterdörren låg uppe på ett elskåp. Det var den nyckeln H****a använde sig av för att komma in hos A****a o G****v. De som behövde veta om nyckeln kände till den det var ingen hemlighet, hantverkarna kände till den.” (Sid 476 pdfA). P****e var/är hantverkare och skulle, enligt vad han själv säger byta garderobsdörrar medans BO är i Thailand.

Tanken om elmätaren verkar polisen redan ha tänkt… ” Uppgifter från EON:s redovisade energiförbrukning från fastighetens elmätare: Energiförbrukningen per dygn mellan 2012-12-03 -- 2012-13 har varit mellan 17 – 23 kWh, utom den 2012-12-12 då den var 29 kWh. 2012-12-14 (den dag som branden upptäcktes) steg förbrukningen till 32 kWh. Enligt uppgift från polisen så kopplade de på eftermiddagen den dagen in värmefläktar.” (Sid. 406 pdfC).

Det är fler personer med i tråden nu än i början vilket gör att den blir rörigare.

Aha, kan man radera inlägg? Kan förklara varför jag inte hittar saker jag vet att jag har läst…
Citera
2013-09-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Fråga till er som tycker ni "känner" PK och hans omoraliska gärningar uppe på N Öland.

Har PK "stake" att köra in bilen på garageinfarten till G och A eller
parkerar han en bit därifrån och sedan går till deras hus?

Kan det tänkas att han skulle kunna känna sig
inträngd och/eller utsatt vid garageinfarten?

Eller har han inga problem med ev. flyktväg eller dyl, tänker han inte på det helt enkelt?

Det finns några vägar och traktorvägar i närheten.

Hur långt kan en man i hans kaliber gå mellan bil och hus tror ni, om han gör det?

Hur resonerar ni om det?

skiss: http://i39.tinypic.com/15i0z9l.jpg

Jag är lite trött, och hoppas att jag förstått din frågeställning rätt. Det smidigaste för PK, bl a pga snöläget, borde vara att parkera på infarten vid BO:s garage, dessutom kunde han ju ha besökt dem i reda ärenden. Då kan han gå in i garaget med låg sannolikhet för att bli sedd från gatan av vittnen. PK har troligtvis föresatt sig att ingen utom han själv skulle komma levande från garagebyggnaden den dagen, så det skulle inte spela någon roll "att bli sedd" av G eller A. Han lär ha räknat med att möta G & A en i taget.
Citera
2013-09-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjardalen
Kan inte lämna lufsan, sorry. Tror inte på ”eftergräddningsteorin” tycker det är för lite färg på lufsan för det, men det är ju i och för sig olika hur välstek mat man vill ha. ”Spisen står i ett avstängt läge. Temperaturen står på drygt 180 grader. I ugnen finns en långpanna med potatissmet med skurna fläskbitar ovanpå. Den är inte gräddad men att den ser ut som den precis ha börjat gräddas”. (Sid 492 pdfC). Tror därför mer på ”alltid-stänga-av-ugnen-när-man-går-hemifrån-teorin”. Rörande tidpunkten när A****a gick ut gissar jag på runt 4 eller 5 (beroende på om hon gjort en eller flera satser. Tycker fyra borde passa bättre med när P****e kan ha kommit till Flakeböle. Rev A****a potatis på matberedaren kan hon inte hört så mycket annat, men Sasso hade kanske bättre hörsel… Inte heller troligt att GM ”knackar ner” G****v det första han gör, han måste ju ha snackat lite med honom först. Kanske fick P****e växelmynten, men var inte nöjd med det (hittar nämligen ingenstans att polisen hittat glasskålen med mynt i brandresterna). Och bara för att några vittnen sett den innan behöver det ju inte betyda att den fanns kvar på kontoret. BO kan ju ha gått till banken med den innan branden.

”En nyckel till huset förvarade de i ett litet rum på gaveln, till garaget, där de hade frysen m.m. Nyckeln till ytterdörren låg uppe på ett elskåp. Det var den nyckeln H****a använde sig av för att komma in hos A****a o G****v. De som behövde veta om nyckeln kände till den det var ingen hemlighet, hantverkarna kände till den.” (Sid 476 pdfA). P****e var/är hantverkare och skulle, enligt vad han själv säger byta garderobsdörrar medans BO är i Thailand.

Tanken om elmätaren verkar polisen redan ha tänkt… ” Uppgifter från EON:s redovisade energiförbrukning från fastighetens elmätare: Energiförbrukningen per dygn mellan 2012-12-03 -- 2012-13 har varit mellan 17 – 23 kWh, utom den 2012-12-12 då den var 29 kWh. 2012-12-14 (den dag som branden upptäcktes) steg förbrukningen till 32 kWh. Enligt uppgift från polisen så kopplade de på eftermiddagen den dagen in värmefläktar.” (Sid. 406 pdfC).

Det är fler personer med i tråden nu än i början vilket gör att den blir rörigare.

Aha, kan man radera inlägg? Kan förklara varför jag inte hittar saker jag vet att jag har läst…

Härligt med någon som inte tröttnat på lufsa. Du som verkar vara i matfarten. Vad tror du om att A lagar all mat klar, (flera port.) innan måltid, eller äter man samtidigt som resten gräddas i ugnen. Vad tror du?

De brukade äta mellan kl 18-20, några har nämnt strax efter kl 19 som den vanligaste tiden för kvällsmat hos dem. Jag gissar på att man gör allt klart innan måltid. tror altså morde(t)n skedde lite senare. Om man räknar baklänges hamnar jag kl 18.00.

(drog inte G i sig en stadig skeppsmacka på eftermiddagen..?)
Citera
2013-09-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Jag är lite trött, och hoppas att jag förstått din frågeställning rätt. Det smidigaste för PK, bl a pga snöläget, borde vara att parkera på infarten vid BO:s garage, dessutom kunde han ju ha besökt dem i reda ärenden. Då kan han gå in i garaget med låg sannolikhet för att bli sedd från gatan av vittnen. PK har troligtvis föresatt sig att ingen utom han själv skulle komma levande från garagebyggnaden den dagen, så det skulle inte spela någon roll "att bli sedd" av G eller A. Han lär ha räknat med att möta G & A en i taget.

Tack för ett ärligt och rakt svar!
Citera
2013-09-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
Sven-Eriks E vittnesmål:
"På eftermiddagen på tordagen är han säker på att han
såg en vit buss med grön rand på, den känner han igen,
han vet att pierre har en sån bil."
Läs mer: http://www.rättegång.se/flakebole/

Max R såg vit skåpbil 14/12 ca 7:00-7:15
http://i42.tinypic.com/qoabfn.jpg
fup sida 555

Pelle N såg Pierres skåpbil i böda rondellen 13/12 ca kl.15:00
fup sida 254

Atte, efter att jag redigerat mitt inlägg med tillägget att någon
postat liknande svar gick det inte att radera inlägget,

men det finns fler som borde radera sina inlägg.
ber ånyo om ursäkt!

Psst... 1.5 km till landsvägen (även svag sväng). M*x R måste haft kikare i byxfickan om han ser den vita eller blåa skåpbilen som med hög hastighet åker iväg och nere vid stopskylten svänger åt vänster... men han var iofs i helt säker... det andra vet jag inte riktigt vad jag säga om...

Får bli en sådan här...
Citera
2013-09-15, 21:15
Medlem
Citat:
Psst... 1.5 km till landsvägen (även svag sväng). M*x R måste haft kikare i byxfickan om han ser den vita eller blåa skåpbilen som med hög hastighet åker iväg och nere vid stopskylten svänger åt vänster... men han var iofs i helt säker... det andra vet jag inte riktigt vad jag säga om...

Får bli en sådan här...

Nja, läs om.
Citera
2013-09-15, 21:20
Medlem
Ny i tråden, men följt den från början. Nu talar alla om lufsa, men ingen tycks veta hur man gör. När jag gräddar min lufsa har jag ugnen på 250 grader och gräddar i cirka en och en halv timme (täcker sista tiden för att inte bränna fläsket). Sedan måste den stå minst en halvtimme för att "sätta"sig. Är ugnen på 180 lär det ta minst två timmar plus att den bör vila ett tag. Tar alltså ganska lång tid att tillaga.

Beträffande bilobservationerna så vet nog folk här vad de pratar om, ingen säger något de inte kan stå för. fallet är alltför infekterat och vi vet att det är offentligt. Men här på norra Öland är det vi och dom som råder, dvs. man ska akta sig att säga för mycket till överheten (Kalmar), det går långt tillbaka i tiden och vi är vana att göra på vårt eget sätt. Det är bl. a. därför så många vittnesmål saknas och sen har vi ju lärt oss från förra gången att allt blir offentligt. Och det är inget vi gillar.

Förklarar ju också varför ingen ev. tjuvjägare anmält sig. Vem vill stoltsera med att ha jagat olaga tid o på andras marker! Varför åker så många släckta bilar omkring här i skymningen/mörkret. Speciellt söndagsmorgnar - kom till norra Öland vid femtiden på morgonen på hösten så får ni höra en hel del och det är varken vildsvin eller skabbrävar de skjuter.

Så klart vi vill att den skyldige ska gripas, men överlag är vi nog alltför fega för att säga det vi vet.

Vi är inte inavlade, men vi håller oss för oss själva, även om det innebär att en mördare går fri. Det är en särskild mentalitet här, som tydligen är mycket svårt för utomstående att förstå.
Citera
2013-09-15, 21:29
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:

Får bli en sådan här...

Var läser du något om 1,5 km?

Citat från Huvudprotokollet sida 555:

"M*x R möter upp förhörsledarna i höjd med Vedbormvägen 100 i Flakeböle och
ombeds att visa den plats där han iakttagit en skåpbil då han gick längs Vedbormvägen. Max
visar positionen (se bifogad karta) och ställer sig på den plats där han befann sig (se bifogat
foto) då han gjorde iakttagelsen. Max visar därefter utfarten på vänster sida, ca 70 meter
längre fram (uppstegat av M.Ö, förhörsled. ant), där skåpbilen kom utkörande (se bifogad
karta)."

Sen att hans vittnesmål är osäkert är en annan femma. Nu vet jag inget om ljusförhållandena på Öland en morgon i december, men vita bilar (och allt annat vitt) ser väldigt blått ut under gryning och skymning, "blå timmen".
Citera
2013-09-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Nja, läs om.

Aha, du menar den förbättrade versionen när skåpbilen blev helvit?
Eller vad betyder ett nja för något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in