Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-09-15, 18:28
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckmann
Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt, så blir min spontana fråga när jag ser bilderna och genkartan huruvida bilden du använder som exempel för kalashflicka är representativ för kalasherna. En snabb sökning på bilder av kalasher visar för mig ett folkslag som till större delen ser ut som någon form av zigenare, snarare än folkslag som är oss etniskt lika. Dock så finns det en och annan bild som visar något annat, te.x. just bilden du visar.

Frågan är du vilka kalasher de har använt som grund för studien och hur stor grupp de hade som bas för den. En kalash är uppenbarligen inte alltid en kalash, och jag frågar mig då vilken kalash som är kalash, och om de överhuvudtaget tog hänsyn till vilka som ansågs exemplifiera hur en kalash ser ut, när de gjorde studien.

Kalasherna tillhör en isolerad genetisk grupp, som synes inte minst på genkarta 2 där de uppvisar en större mängd gul data än någon annan grupp. Kalasherna utgör dessutom en väldigt liten grupp på några enstaka tusen individer. Det är sedermera inte särskilt troligt att de uppvisar någon större genetisk mångfald sinsemellan eftersom det sannolikt förekommit en del inavel (begreppet har en relativt negativ klang vilket inte är syftet med användningen, det var i brist på bättre ord). Den blonda kaleshflickan uppvisar med största sannolikhet stor genetisk samhörighet med sina mörkare släktingar. Hur representativ just hon är för gruppen är mer oklart, det är dock ett faktum att det finns individer i kalashfolket som har rödblont hår och ljusa (blå, grön, grå) ögon.
Citera
2013-09-15, 18:29
Medlem
flummoxeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Vad är svensk och vad är spansk? Vetenskapen har tagit fram underlag genom referenspopulationer för att fastställa vilka genmarkörer som kan definieras vara utmärkande för aktuell grupp. Därför kan man idag genetisk urskilja svenskt/skandinaviskt ursprung hos en brunögd svensk och spansk ursprung hos en blåögd spanjor, även genom anonyma prover. Detta är vad jag utgår från när jag debatterar ras, du verkar utgå från något helt annat?

Jag är inte så bevandrad inom den genetiska synen på ras, utan går mer på ryggmärgsreflex gällande vad som är svenskt. Man kan så att säga enkelt se (i de flesta fall) om en person passar in i den nordiska folkkroppen eller inte. Problemet med dina genmarkörer är att vid tidpunkten för deras upprättande fanns (finns) många folkelement i populationen som inte är svenska, och därför hamnar folk som inte hör hemma här inom definitionen för vem som är svensk.
Citera
2013-09-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Någon "faelid" ras finns egentligen inte, utan det är uppblandningar mellan nordisk och Borreby som man brukar kalla fälisch. Denna tråd förklarar det väldigt bra.

http://morphorealm.proboards.com/index.cgi?board=morphostudies&action=display&threa d=9

Tronder är ju övervägande nordiskt i alla fall, en blandning av nordisk och Brunn/Borreby.

Så att flertalet av svenskar skulle vara övervägande nordiska håller jag för sannolikt, däremot inte rena nordiska typer i morfologisk bemärkelse.

Frågan är då hur mycket mer nordiskt är Sverige jämfört med tex Danmark, och där har man definitivt överdrivit mycket.
Typologi handlar ju mycket om mått, vilket är varför internettypologi är opålitlig. Jag förstår därför inte hur man på den grunden kan diskreditera Coons arbete, alltså att han förlitade sig för mycket på "metrics". Det känns helt riktigt att låta måtten fälla avgörandet i svåra fall. Trönder är väldigt nära nordiskt som du säger. Både ögonen och näsan på det exemplet, som den där tråden försöker hävda är nordiskt, verkar dock vara UP-influerade. Kroppsbyggnaden är också kraftig, vilket Coon menar är UP-inflytande. Den enda riktiga invändningen är att just det exemplet nog ändå är mer nordiskt än UP. Det är heller inte särskilt övertygande att UPs i Nordeuropa skulle se ut som alpiner och sydeuropeiska UPs, om de verkligen var UP.

Bilden nedan är skrattretande. Näsan är alldeles för bred och ansiktet alldeles för brett för att Coons exempel ska vara övervägande nordiskt. Personen i mitten är mer åt det nordiska hållet, men har ett ganska brett ansikte och är som jag förstår det kortskallig. Ögonen är inte heller nordiska.
http://i1205.photobucket.com/albums/bb438/europeanmorphology/civ.jpg

Man skulle kanske kunna säga att många svenskar är övervägande nordiska genom att de då är "fälisch", trönder eller rent nordiska. Resterande svenskar (borreby, brünn, balter, alpiner osv), har litet eller inget nordiskt inflytande och utgör nog ändå uppemot hälften av det svenska folket.

Det finns för övrigt tre sätt att se på ras bland de som menar att ras existerar, vilket kan vara värt att klarifiera i den här tråden.
http://en.metapedia.org/wiki/Hootonians
http://en.metapedia.org/wiki/Populationists
http://en.metapedia.org/wiki/Cladistic_race_concept
Citera
2013-09-15, 18:34
Medlem
Citat:
Kan du ha ansiktsdrag, skallform och benstruktur som är nordiska och förvänta dig att det på något sätt inte skulle påverka hjärnan? Osannolikt, men till och med då ska du tänka på genetic linkage.

Själv har jag iakttagit att människor med liknande utseende också har liknande beteende.

Genetiken är mycket intressant, men de flesta generna (98%+) är gemensamma med schimpanser och genfunktionerna förstås inte riktigt än. Med andra ord, att två människor är mer "genetiskt lika" varandra behöver inte alls vara viktigare än att de tillhör samma morfologiska typ.

Tvärtom, det går att klassificera en människa som tillhörande en viss rastyp endast genom att titta på denne i några få sekunder.

Intressant att juden Boas ville övertyga folk att rastyper inte existerade, hade han rätt enligt dig?

Väldigt vettigt inlägg och jag håller med om varje punkt. Morfologin tycker jag i allmänhet har blivit lite bortglömd iom att gener och dna har fått stort genomslag. Dock har ju gen och dna-forskningen pk-fierats och mycket måste(påtvingat) baseras på "allas-lika-värde" och annat kulturmarxistiskt nonsens, varpå man i många fall ändå måste ty sig till äldre forskning som inte var bakbunden av dagens ondskefulla och onaturliga "ideal".
Citera
2013-09-15, 18:39
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ingen av dem borde accepteras i Sverige.

Den där flickan ser inget vidare svensk ut. Hon går inte alls att jämföra med en 75% svensk som har samma morfologi som sina svenska förfäder, vilket var mitt exempel.

Ingenstans har jag påstått att generna inte spelade någon roll, endast att morfologin borde användas som faktor för att bestämma ifall en blandad individ kan accepteras i en grupp.

Om 25% spanjoren, 75% svensken har ett typiskt mediterranskt spankst utseende, borde han inte accepteras som svensk, eftersom chansen att han blandar sig med en icke-kompatibel kvinna är alldeles för stor.

Å andra sidan, lycka till med att övertyga en 75% svensk med nordiskt utseende att han ska gifta sig med en blatteaktig spanska, han kommer aldrig gå med på det, och han borde inte göra det heller.

Sen ska du tänka på när det skriver detta

att rastypen inte bara innebär generna som kodar för morfologin, utan på grund av genetik linkage kan de finnas många andra viktiga gener som ärvs tillsammans.

Både generna och morfologin ska tas i betraktelse, och även sannolikheten att individen kan skaffa sig en kompatibel make i Sverige. Rasstoltheten undermineras av morfologiskt blandade par.

Syftet med kalashflickan var att belysa det faktum att det finns individer (vanligtvis hybrider) som utseendemässigt kan uppvisa ljusa pigment utan att nödvändigtvis ha särskilt påfallande hög omfattning europeiskt DNA, de kan se betydligt mer nordiska ut än många nordbor själva utan att vara mer genetiskt lika nordbor. Fenotypen är sedermera inte avgörande för det genetiska arvet. En brunögd svensk (mycket tjat om ögonfärger men de utgör bra exempel) kan bära flera mutationer som kodar för ljusa och/eller blå ögon, men ändå av slumpen tilldelas bruna för att det fanns en eller enstaka sådana anlag också. Samtidigt kan en spanjor med nästan bara anlag för bruna ögon ha en eller enstaka anlag för blåa ögon och få det. Det betyder inte att spanjoren är mer svensk än svensken själv trots att blå ögon är förknippat med nord- och östeuropéer, det betyder inte ens att den blåögda spanjoren har större chans/risk att få blåögd avkomma (tvärtom i detta fall). Det är alltså relativt förrädiskt att utgå från fenotyp när man ska diskutera ras (om man nu inte vill prata om hundratals som förgående talare tog som exempel). Två svenska föräldrar kan inte ge upphov till två barn av olika ras (för att deras ansiktsstruktur skiljer sig), barnen är såpass nära besläktade att de i sådana fall är tal om hybrider (förutsatt att modern och fadern tillhör olika - om de inte tillhör olika rastyp, hur kan de ge upphov till en ny ras utan att själva tillhöra den?).

Förstår ditt resonemang men är i kontrast av uppfattningen att det ur alla synpunkter är rimligare att använda genetisk grund som huvudargument i frågan om hybrider och assimilering snarare än fenotyp.
Citera
2013-09-15, 18:44
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Du har inte läst tråden så noga verkar det som.

Citat:
Ursprungligen postat av vonHe
Typologi handlar ju mycket om mått, vilket är varför internettypologi är opålitlig. Jag förstår därför inte hur man på den grunden kan diskreditera Coons arbete, alltså att han förlitade sig för mycket på "metrics". Det känns helt riktigt att låta måtten fälla avgörandet i svåra fall.

Det var faktiskt Coon själv som hävdade att morfologin var viktigare än mått vid klassificeringar. Kolla på hur han resonerar när han klassificerar fig.4

http://theapricity.com/snpa/troeplate09.htm

Ärligt talat, tror jag att han har fel i det där fallet.

Citat:
Den enda riktiga invändningen är att just det exemplet nog ändå är mer nordiskt än UP.

Det är väl det som är det enda som hävdas? Ingenstans presenteras mannen som ren nordisk.

Citat:
Bilden nedan är skrattretande. Näsan är alldeles för bred och ansiktet alldeles för brett för att Coons exempel ska vara övervägande nordiskt. Personen i mitten är mer åt det nordiska hållet,

Det är också det som menas: mitten - övervägande nordisk, höger- UP. Problemet är att SNPA klassificerar mannen i mitten som Borreby.

Citat:
Man skulle kanske kunna säga att många svenskar är övervägande nordiska genom att de då är "fälisch", trönder eller rent nordiska. Resterande svenskar (borreby, brünn, balter, alpiner osv), har litet eller inget nordiskt inflytande och utgör nog ändå uppemot hälften av det svenska folket.

Att "(borreby, brünn, balter, alpiner osv)" skulle utgöra hälften av den svenska befolkningen håller jag för osannolikt.

"Fälisch" + Tronder + nordisk: dvs nordiska eller överägande nordiska är ju mer än 50%.
Senast redigerad av Tony.Bazookatone 2013-09-15 kl. 18:46.
Citera
2013-09-15, 19:02
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummoxed
Jag är inte så bevandrad inom den genetiska synen på ras, utan går mer på ryggmärgsreflex gällande vad som är svenskt. Man kan så att säga enkelt se (i de flesta fall) om en person passar in i den nordiska folkkroppen eller inte. Problemet med dina genmarkörer är att vid tidpunkten för deras upprättande fanns (finns) många folkelement i populationen som inte är svenska, och därför hamnar folk som inte hör hemma här inom definitionen för vem som är svensk.

Det genomförs kontinuerligt undersökningar och studier på det här fältet vilket gör att man kan få lite olika resultat eftersom referenspopulationerna kan skilja sig något. Utgår vi från vita referenspopulationer används ex.v ibland CEU (Nord- och västeuropeiska exempel från Utah, USA), jag har av förklarliga skäl ingen större insyn i underlagsstudier från andra sidan jorden men det är ganska orimligt att utgå från att man skulle använda uppenbart felaktiga individer (ex.v en afroamerikan som identifierar sig som vit) som referensexempel i en studie. Jag tror inte att man behöver oroa sig för mycket för främmande folkelement i de referenspopulationer som finns idag, tvärtom är det väldigt bra att ha dessa för framtida bruk. Ett intressant exempel är en haplogruppstudie om 5000 engelska män vilket fick forskarna att spekulera om att en miljon engelsmän är direkta ättlingar till de romerska legionärerna för 2000 år sen. De fann R1b-S28 på Y-kromosomen, en ovanlig markör i Storbritannien (nästan helt frånvarande i irländska och skotska samhällen, dit romerska trupper inte nådde) men desto vanligare i Italien. Haplogruppen indikerar dock ett mer avlägset arv och är inte särskilt applicerbart för nuvarande genetik, samtidigt har många afro-amerikaner upptäckt typiskt europeiskt y-DNA eller m-DNA vilket kan förklaras i att de har vita förfäder (och antagligen en ganska långt vit linje) före slavhandeln i USA. Framtidens svenskar, om 100-200 år, kanske tror sig vara svenska men hittar en afrikansk haplogrupp i sitt DNA och får veta att somaliska Bubbu i Rinkeby som käkar khat nu kl. 19.02 den 15/9-2013 är dess manliga förfader i rakt uppstigande led. Fast om svensken om 100-200 år fortfarande är blond spelar det kanske ingen roll?
Citera
2013-09-15, 19:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Såg en video från SvP's "demonstration" igår i Stockholm, videon var filmad från en balkong ovanför demonstrationståget.

Det man slås av är vilket pack det är. Partiledaren och någon person till är oklanderligt klädd i kostym och slips. Men bakom.... Det ser ut som några urspårade fotbollshuliganer, som dessutom verkade gå runt och halsa från flaskor som såg ut som vodka/whiskyflaskor. Vad är detta?

Är detta pack överhuvudtaget intresserade av politik, eller är de bara intresserade av att bråka?

Sen fanns det några som såg ut som aktivister, en ung tjej som bar en fana. Men stackars flickebarn med sådant klientel runt sig.
Citera
2013-09-15, 19:11
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
Naturligtvis kan man inte plocka bort genetiken ur rasbegreppet, men genetiken är vansklig att använda sig av eftersom det då blir en fråga om att vetenskapen ska avgöra vilka som är t.ex svenskar istället för det uppenbara i en persons utseende. Vetenskapen kan ju då påvisa att alla vita är lika rent genetiskt och att alla spanjorer kan vara svenskar.
Ja, alla européer klustrar relativt gemensamt även om det är en relativt stor skillnad på till exempel litauer och spanjorer.

Självklart ska vetenskapen avgöra vem som är svensk: om en person har en väldigt svensk genetik, så är personen helt enkelt väldigt svensk ... även om denne inte ser ut som en perfekt "Hallstat"-svenne" eller "Borrid-svenne". Personen bär på DNA, arvsmassa, som kodar för "det svenska utseendet", och personens barn kommer att ha en större chans att se ut som en äkta rasren svennebanan, än vad en ljus spanjors barn skulle ha.

Citat:
Själv har jag iakttagit att människor med liknande utseende också har liknande beteende.
Just det. Olika folkgrupper har olika DNA-sammansättningar och därför skiljer sig utseenden och beteenden folkslag emellan. På grund av genetik.

Citat:
Genetiken är mycket intressant, men de flesta generna (98%+) är gemensamma med schimpanser och genfunktionerna förstås inte riktigt än. Med andra ord, att två människor är mer "genetiskt lika" varandra behöver inte alls vara viktigare än att de tillhör samma morfologiska typ.
Jo, det är viktigare. Det finns (som nämndes för några inlägg sedan) till exempel ljusa kalasher som ser väldigt svenska ut, och det finns i princip svarthåriga svenskar som är vanliga standardsvenskar.

Hur kan man på allvar kalla sig nationalist och sedan sitta och förespråka att individers utseende är viktigare än deras genetik? Då bör man snarare ge sig in i modebranschen eller något.

Citat:
Tvärtom, det går att klassificera en människa som tillhörande en viss rastyp endast genom att titta på denne i några få sekunder.
Kalla det vad du vill, men det tyvärr inte särskilt mycket att göra med nationalism.

Citat:
Intressant att juden Boas ville övertyga folk att rastyper inte existerade, hade han rätt enligt dig?
Han hade givetvis fel. När vi saknade kunskapen och tekniken för att undersöka och klassificera olika människors genetiska arv så var det bästa man kunde göra att kolla på "rastyper", men nu när vi har kunskap och teknik så är det inte längre relevant med en massa skumma namn på olika "rastyper.

Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Vad är svensk och vad är spansk? Vetenskapen har tagit fram underlag genom referenspopulationer för att fastställa vilka genmarkörer som kan definieras vara utmärkande för aktuell grupp. Därför kan man idag genetisk urskilja svenskt/skandinaviskt ursprung hos en brunögd svensk och spansk ursprung hos en blåögd spanjor, även genom anonyma prover. Detta är vad jag utgår från när jag debatterar ras, du verkar utgå från något helt annat?
Precis så är det.

Tony Bazooka och Flummoxed borde dra till modeforumet eller något. Vad de snackar om har ingenting med nationalism att göra.
Citera
2013-09-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Såg en video från SvP's "demonstration" igår i Stockholm, videon var filmad från en balkong ovanför demonstrationståget.

Det man slås av är vilket pack det är. Partiledaren och någon person till är oklanderligt klädd i kostym och slips. Men bakom.... Det ser ut som några urspårade fotbollshuliganer, som dessutom verkade gå runt och halsa från flaskor som såg ut som vodka/whiskyflaskor. Vad är detta?

Är detta pack överhuvudtaget intresserade av politik, eller är de bara intresserade av att bråka?

Sen fanns det några som såg ut som aktivister, en ung tjej som bar en fana. Men stackars flickebarn med sådant klientel runt sig.

Förstår delvis vad du menar. Men dessa "fotbollshuliganer" som jag gissar var ifrån SMR gjorde mycket bra och vi ska vara glada att de hjälpte SvP. Det är såna grabbar vi behöver. Starka svenskar som kan ge det klena vänsterpacket och polisen en omgång.

Sen behöver övriga nationalister fan i mig börja gymma och köpa nya kläder. Det är viktigt hur vi ser ut och för oss!
Citera
2013-09-15, 19:16
Medlem
TheAwesomeboy1993s avatar
Citat:
Rolig film, du har talang för propaganda. Det var du som gjorde "svenskar i alla län, förenen eder" också va?

Ja det var jag!
Citera
2013-09-15, 19:17
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Du kanske spottade några degenererade Borrebyer. De verkar tillhöra det lägre skiktet enligt "rastypexperter".

Vad är förresten Stefan Jacobssons rastyp? Han har ju hallstatt-form på skallen och isblå ögon men han har också väldigt brunt hår. Är det bruna håret ett tecken på att han egentligen inte alls är svensk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in