Citat:
Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt, så blir min spontana fråga när jag ser bilderna och genkartan huruvida bilden du använder som exempel för kalashflicka är representativ för kalasherna. En snabb sökning på bilder av kalasher visar för mig ett folkslag som till större delen ser ut som någon form av zigenare, snarare än folkslag som är oss etniskt lika. Dock så finns det en och annan bild som visar något annat, te.x. just bilden du visar.
Frågan är du vilka kalasher de har använt som grund för studien och hur stor grupp de hade som bas för den. En kalash är uppenbarligen inte alltid en kalash, och jag frågar mig då vilken kalash som är kalash, och om de överhuvudtaget tog hänsyn till vilka som ansågs exemplifiera hur en kalash ser ut, när de gjorde studien.
Frågan är du vilka kalasher de har använt som grund för studien och hur stor grupp de hade som bas för den. En kalash är uppenbarligen inte alltid en kalash, och jag frågar mig då vilken kalash som är kalash, och om de överhuvudtaget tog hänsyn till vilka som ansågs exemplifiera hur en kalash ser ut, när de gjorde studien.
Kalasherna tillhör en isolerad genetisk grupp, som synes inte minst på genkarta 2 där de uppvisar en större mängd gul data än någon annan grupp. Kalasherna utgör dessutom en väldigt liten grupp på några enstaka tusen individer. Det är sedermera inte särskilt troligt att de uppvisar någon större genetisk mångfald sinsemellan eftersom det sannolikt förekommit en del inavel (begreppet har en relativt negativ klang vilket inte är syftet med användningen, det var i brist på bättre ord). Den blonda kaleshflickan uppvisar med största sannolikhet stor genetisk samhörighet med sina mörkare släktingar. Hur representativ just hon är för gruppen är mer oklart, det är dock ett faktum att det finns individer i kalashfolket som har rödblont hår och ljusa (blå, grön, grå) ögon.