2013-09-11, 20:31
Medlem
x12s avatar
Du gjorde (nästan) rätt. Glömde bara att radera befintlig partition, skapa en ny och formatera den.
var inte så snabb i menyerna där, titta dig omkring,

Kanske du kan få någon ledtråd av detta:
http://www.sevenforums.com/tutorials/1649-clean-install-windows-7-a.html

Sedan, för att datorn inte ska bli sirap igen, låt bli att installera skräpprogram i den, sådana där jättebra program man inte kan leva utan, bort med allt sådant. Håll dig till ett absolut minimum av program. Ta bort de du inte längre använder.
Citera
2013-09-13, 15:34
Medlem
ganglere2s avatar
Hm. Vet inte om det är till någon hjälp men en gång när jag köpte en ssd så följde det med ett program som man flyttar hela opet med. Jag använde det och flyttade helt enkelt hela operativsystemet till den nya disken. Det stod hur man skulle göra och var väldigt enkelt. Nu kan jag ganska mycket om datorer men jag tror att även en ren nybörjare skulle klara det. Menar iof inte att ts är det men men.
Citera
2013-09-13, 22:54
Medlem
Helt uppfuckat windows 7

Hej!
Har en dator med windows 7 som har helt spårat ur.
Det är en bärbar samsung som från början hade windows 7 home premium, men jag uppgraderade det till ultimate med en nyckel via windows anytime.
Nyckeln var inte riktig...det var ingen äkta windows nyckel.
Jag grundåterställde datorn och efter det har windows inte fungerat som det ska. Det visas ingen text överhuvudtaget och om man försöker öppna ett program blir det en bluescreen...
Vad ska jag göra nu för att fixa detta? (antar ominstallering, och hur gör man då?)
Har tillgång till en annan windows 7 dator.
Tack för svar!
Citera
2013-09-13, 22:59
Medlem
Bärbar ?...då är det väl med förinstallerat W7 .

Samsung recovery solution ska väl finnas på en sån dator , använd det !

Nu ser jag att jag missade en sak , grundåterställning i Samsung är bara återställning av Windows viktigaste filer .

Fullständig återställning är lika med Initialt skick , nyköpe skick alltså .
Senast redigerad av pchb 2013-09-13 kl. 23:13.
Citera
2013-09-13, 23:03
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det du kallar för en grundåterställning, var det datorns inbyggda återställning från "recovery"-partitionen? Alltså fabriksåterställning?

Kommer du in så långt i systemet att du kan titta i kontrollpanelen vilken version av Windows som datorn tycker att du har?
Citera
2013-09-13, 23:15
Medlem
Halmbals avatar
Nu skiljer det mycket bland olika bärbara. Men jag vet att HP har recovery i boot/bios, trycka på esc, f4, f5, f8 eller likande under uppstart brukar ge lite alternativ.

Samsung borde ha något motsvarande.

Att ha återställning inne i Windows känns lite b. Så alternativet i boot/bios borde finnas, om du inte ha någon cd-skiva.

Annars finns alltid piratbukten.
Citera
2013-09-14, 00:03
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det finns lite olika typer av vad man kallar för återställning. En del är bara en "reparation" av Windows, medan laptops brukar ha en total omformatering och nyinstallation av Windows-partitionen med hjälp av den partition som finns med från fabriken. Hur du kommer åt den varierar, så kolla Samsungs supportsidor för din modell.

Men om man bara gjort en enkel "reparation" så finns den felaktiga licensen kvar och stör.
Citera
2013-09-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det du kallar för en grundåterställning, var det datorns inbyggda återställning från "recovery"-partitionen? Alltså fabriksåterställning?

Kommer du in så långt i systemet att du kan titta i kontrollpanelen vilken version av Windows som datorn tycker att du har?

Grundåterställning innebär att windows viktigaste filer återställs.

Nej, jag kommer inte in på kontrollpanelen.
Citera
2013-09-14, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orange96
Grundåterställning innebär att windows viktigaste filer återställs.

Nej, jag kommer inte in på kontrollpanelen.

Men om du har kunnat göra en grundåterställning så kommer du ju även åt att göra en fullständig d.o eftersom de bägge görs ifrån samma plats , inom samma program .
Citera
2013-09-14, 07:07
Medlem
Hpxls avatar
Gå in i BIOS, eller googla, för vilken F[] knapp du får trycka för att komma in i bios. Där ska det finnas instrution om vilken F[] knapp som låter dig köra en grundåterställning. Det beror lite på vilken modell du har, men fick du inte med en W7 DVD när du köpte datorn så kan du ge dig tusan på att det finns en partition på laptopen med windows 7 installationsfiler på.
Citera
2013-09-14, 09:08
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orange96
Hej!
Har en dator med windows 7 som har helt spårat ur.
Det är en bärbar samsung som från början hade windows 7 home premium, men jag uppgraderade det till ultimate med en nyckel via windows anytime.
Nyckeln var inte riktig...det var ingen äkta windows nyckel.
Jag grundåterställde datorn och efter det har windows inte fungerat som det ska. Det visas ingen text överhuvudtaget och om man försöker öppna ett program blir det en bluescreen...
Vad ska jag göra nu för att fixa detta? (antar ominstallering, och hur gör man då?)
Har tillgång till en annan windows 7 dator.
Tack för svar!
Läs i manualen om recovery/fabriksåterställning, busenkelt. Med din historik så bör du göra en total recovery. Manualen hittar du på www.samsung.se.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-09-14 kl. 09:11.
Citera
2013-09-15, 19:06
Medlem
area50s avatar
Om man har en disk som är partitionerad, jag har både (C) & en FACTORY_IMAGE (D). Kunde någon förklara lite snabbt hur man "slår ihop"/formatera båda två till en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in