Citat:
Ursprungligen postat av
accnr1
Jag tror att TS syftar på den orimliga hypotesen att man faktiskt hamnar någon annanstans efter döden. På så vis skulle ju ens intelligens följa med, med inte materiella ting såsom monetära tillgångar. Det är förstås befängt att tro att det inte är det här livet som spelar roll, utan att påstått "nästa liv".
Tyckte väl att det doftade lite "livet efter döden-tänk".
Citat:
Ursprungligen postat av
IRI
Exakt, pengar är för att kunna användas i livet och ha roligt/skönt...
Varför ha extra mycket pengar?, det behövs inte så länge kan lever bra.
Det är bättre att bygga din grav än att bygga din hus men det är bättre att folk bygger din grav än att du bygger de själv
Med andra ord betyder det att man kommer bygga en hus/hem och sedan så dör man och en annan person tar den, men när man bygger sin grav kommer man ligga där i ''efter-livet''...
Men samtidigt så skulle de vara bra om man är snäll mot folk så att de bygger en stor grav för dig.
Men vad är "att leva bra" enligt dina mått mätt?
Om vi tar Bill Gates som exempel då han betraktas som världens rikaste. Han lever gott, äter gott och lyckas säkert klämma in lite roligt och skönt emellanåt. Samtidigt skänker han hiskeligt mycket pengar till hjälporganisationer. Kan vi säga att han bygger sitt eget hus
och samtidigt får andra att bygga hans grav? Han kommer lämna massor av pengar efter sig vid sin död, men även hus, vänner, familj och gravsten - ingenting kommer han kunna ta med sig in i döden. Med ditt resonemang, det vill säga att alla människor kan betraktas som fattiga, så kan vi
redan nu kalla honom för fattig, ensam och barn- och hemlös? Inte ens när han är död är jag villig att köpa resonemanget för då är han, enligt mig, varken rik, fattig, begåvad, korkad eller rolig. Då är han bara väldigt död. Han var dock rik
i livet. Därför kan vi lika gärna säga att han är rik, nu när han ändå är i livet.
Samtidigt är jag rikare än uteliggaren på gatan med min dyra elektronik, mina livserfarenheter, mitt hem och med mina 1400 kronor på kontot. Uteliggaren i sin tur lyckas ändå skrapa fram ett par hundralappar till heroin, vilket är oändligt mycket mer pengar än vad gatubarnen i Bangladesh har.
Jag tycker hela resonemanget haltar.
Edit: Maffiga gravar förresten!