2013-09-14, 19:27
Medlem
Kasketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
NEj. Visst man kan argumentera för att nationalismen som politisk kraft uppkom på 1800-talet. Men det betyder inte på något sätt att människor aldrig tidigare känt en spontan gemenskap med sin sort, sitt folk, sin stad, sin bygd osv. Att påstå att nationalismen uppkom på 1800-talet är bara dumt.
Ja det är lite det jag är ute efter. Enligt frontbanderollen idag har ju den gemenskap även du talar om funnits i tusentals år. Därför tycker nog jag att det är mer anmärkningsvärt att påstå att nationalismen uppstod, eller trädde in i en "ny tid", först idag. Vad var så speciellt med idag?
2013-09-14, 19:28
Medlem
thelindgrennheros avatar
Var på plats idag, SvP genomförde hela demon med ett par uppehåll. Varje konfrontation (jag räknade upp till 6st) slutade med att extremvänstern antingen åkte på stryk eller sprang iväg fullständigt panikslagna.

Det kastades en del skräp, mest vattenballonger och pappersmuggar typ, men även ett gäng flaskor och en och annan sten. Såg dock ingen nationalist bli träffad av varken flaskor eller vattenballonger (Ryktades dock om att två poliser fördes iväg i ambulans efter att ha fått sten kastade i huvudet).

Vid ett tillfälle fick vänsterextremisterna springa in i lobbyn på Scandic Hotell och gömma sig från rasande individer ur skyddsgruppen samt demonstrationståget. Där inne fick de stanna med massor utav poliser utanför, tills tåget var borta.

Vid ett annat tillfälle kastades en större mängd vattenballonger från ett par fönster, såg dock ingen bli träffad utav dessa heller. Bra det, då det ryktades att Antifa fyllt ballongerna med sitt aidskiss.

Ang. antalet deltagare så är det larvigt att påstå att det var under 300, då det var en bra bit över. Jag skulle gissa 500-600 men garanterat 400+ hur som helst. Svårt att säga när man själv går i leden.
2013-09-14, 19:29
Medlem
thelindgrennheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Härligt med davidsstjärnan på afa:s banderoll

Jaa, härligt att se att de iaf inte försöker dölja vad dem är - systemets fotsoldater. Inga minsta tvivel där inte..
2013-09-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decitron
"Polisen uppskattar att mellan 200 och 250 anhängare till partiet hade samlats i Humlegården".

Så detta var er "stora" demonstration? Hur ser i så fall era små ut?

Och ni lyckades inte stoppa demonstrationen. Det säger väl mer om er i så fall, än om demonstranterna.

"Ni var 800 pers, vi var 30 pers, skulle det vara en jävla bedrift? Skulle vi vara 800 pers skulle era inälvor ligga utspridda från Skellefteå till Umeå..." - Citerat fritt ur minnet av en motståndsman. (Angående Motståndsrörelsens firande i Skellefteå).
2013-09-14, 19:31
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskett
Ja det är lite det jag är ute efter. Enligt frontbanderollen idag har ju den gemenskap även du talar om funnits i tusentals år. Därför tycker nog jag att det är mer anmärkningsvärt att påstå att nationalismen uppstod, eller trädde in i en "ny tid", först idag. Vad var så speciellt med idag?
Men personen som skrev att nationalismen i Sverige började i dag har fel. Så enkelt är det. Den nationella rörelsen i Sverige har många år på nacken.
2013-09-14, 19:33
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Liksom de flesta ideologier. 1800-talet var ideologiernas vagga.
Sant! Innan dess var det knappast någon som brydde sig vad allmogen tyckte. Franska revolutionen och det Amerikanska frigörelsekriget blev en väckarklocka för både överheten och folket att all makt trots allt inte var av "Gud".
2013-09-14, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Decitron
"Polisen uppskattar att mellan 200 och 250 anhängare till partiet hade samlats i Humlegården".

Så detta var er "stora" demonstration? Hur ser i så fall era små ut?
Du börjar uppenbarligen bli nervös, röding. Om så få kan generera så mycket uppmärksamhet så förstår jag din skräck för vad som ska hända när fler ansluter sig, särskilt när en del av er byter sida.
Senast redigerad av Easy-Lee 2013-09-14 kl. 19:51.
2013-09-14, 19:41
Medlem
Citat:
Men personen som skrev att nationalismen i Sverige började i dag har fel. Så enkelt är det. Den nationella rörelsen i Sverige har många år på nacken.

Nja, Operaio skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Det var en fin dag och en bra början för nationalismen i Sverige. All heder åt er som deltog.

Jag tycker han inte alls har fel. Ingen kan väl förneka att nationalismen har gått tillbaka rejält? Det beror delvis på den långa freden vi har haft i Sverige där folk tar Sverige för givet, välståndet och nationalismens förlust 1945. Även om det var en tysk förlust innebar det i praktiken i förlängningen en förlust för all europeisk nationalism, vilket vi tydligt ser idag.

Dock som Operaio skrev, känner även jag att nationalismen har återhämtat sig något i jämförelse för bara några år sedan då den verkligen var i botten. Det beror väl delvis på mångkulturens baksidor och Sverigedemokraternas inträde i riksdagen. Folk börjar helt enkelt att bli lessa på mångkulturen.
Senast redigerad av Feru 2013-09-14 kl. 19:46.
2013-09-14, 19:43
Medlem
Citat:

Syftade på den NYA vågen.
2013-09-14, 19:45
Medlem
Ingen hade svarat på min fråga.. Men hur är det möjligt att SvP fick ihop mindre folk idag än i Jönköping?
2013-09-14, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauhi
Ingen hade svarat på min fråga.. Men hur är det möjligt att SvP fick ihop mindre folk idag än i Jönköping?
Vem ska svara på en sån fråga, vähäjärkinen? På vilket sätt är det av intresse i det stora hela?
2013-09-14, 19:54
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauhi
Röd dag, ligger mer centralt i landet, mer planerat, bättre talare, mindre hot från rödingar osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in