Då jag anser att det målas upp en ganska oärlig bild av hur en sådan här situation kan utvecklas så tänker jag ta friheten att dela med mig av mina blygsamma erfarenheter av demonstrationer som eskalerar. Ta det som propaganda eller som lögner om du vill, men det är sanningen
För det första är det viktigt att förstå att säpo och polisen kommer dokumentera var och en som medverkar i marschen. På evenemang som har en förutbestämd samlingspunkt kommer man försöka fånga upp så många smågrupper som möjligt innan demonstrationen. De kommer att plocka folk på parkeringar, vid bussar, tåg, alla ställen där de har möjlighet att under kontrollerade former kolla folk innan de ansluter sig till "massan". Dessa kommer visiteras och legitimeras. Vid minsta misstanke kommer de omhändertas och slussas iväg. Detta är ingen kirurgisk insats, utan de kommer ta alla som råkar vara närheten och verka dela åsikter med våldsgrupperna de vill ha bort. Polisen har fullständig laglig rätt att omhänderta dig och bussa iväg dig till till ödemarken och det är en rätt de hellre nyttjar en gång för mycket än för lite. Alla som tar sig igenom dessa kontroller kommer att bli fotograferade. Titta upp mot fönster i byggnader runt marschen och du kommer se fotografer och poliser utplacerade. Deras enda jobb är att få bra bilder på era ansikten så att man i efterhand lätt kan dokumentera vilka som var på plats och eventuellt vem som gjorde vad. SvP klassas som en extremmiljö och dessa dokumenteras, det är fakta.
Det är även många som hävdat att man måste freda sig mot vattenballonger i den här tråden. Och mot det kan jag bara konstateras att ett sådant fredande kommer tas som en provokation från motdemonstranternas sida. Det kommer leda till att även de ökar sin våldsnivå. Skillnaden mellan er är att ni realistiskt kommer vara mellan 200 och 500 personer enligt era egna och andras uppskattningar. Motståndarsidan kommer vara mellan 1000 och 2000 personer. Alla av dessa kommer givetvis inte alla vara beredda att skada någon, men frågan är hur många som kommer vara det när de ser er slå första slaget pågrund av lite vatten i deras perspektiv. I deras ögon kommer det vara som en bekräftelse på att ni är våldspsykopater hela bunten och i den stunden kommer deras adrenalinpumpade logik säga åt många av dem att det är fullt legitimt att angripa er.
Under SDLs demonstration i Malmö tyckte jag det blev väldigt uppenbart hur lätt polis kan tappa kontroll över en situation. Och då stod SDL ändå inboxade i ett hörn. Ni ska imorgon marschera längs en längre sträcka. Det är fysiskt omöjligt att ha lika bra kontroll då. Och skulle situationen bli våldsam och det börjar regna gatstenar kommer inga poliser prioritera att skydda er, man kommer skydda sig själv och sina kollegor primärt.
Och tro för allt i världen att polisen inte kommer angripa er om individer från marschen börjar använda våld. I en stressad situation blir man pepparsprayad och får smaka batong om man står i vägen oavsett om man är hardcore revolutionär eller fredlig demokrat.
Och sedan har vi ju förstås era vakter. Jag kan ju börja med att be dig kolla SMRs bilder från Umeå, visst finns det några riktiga muskelberg där som jag nog inte hade velat möta i en mörk gränd. Men det finns 3 taniga tonåringar som knappt fått fjun på läppen för varje av biffarna. och SMR är en betydligt våldsammare organisation än SvP. Era vakter kanske kommer ha en del grabbar som kan vara bra att gömma sig bakom när åskan går, men en majoritet av dem kommer vara lika livrädda och gröna som dig. Och även om de skulle vara riktiga ariska krigare hela bunten. Vad ska de göra åt situationen? Radikalvänstern har aldrig någonsin varit intresserade av att slåss skysst. Ponera att man kommer börja kasta gatusten. Vad hjälper era vakter då? oavsett hur hårda de är? En gatusten splittrar polisens plexisköldar, vad tror du de kommer göra med era träsköldar? Och hur många vakter tror du själv det kommer finnas? hur ska de skydda dig från 20, 50 eller tom 100 stenkastare?
Och tro inte att det kommer vara någon lugn eller kontrollerad situation. Det första som kommer hända om situationen eskalerar är att man kommer bomba området med rök och bangers, Står du intill en sådan kommer du inte bli skadad, men du kommer ha ett obehagligt ringande i öronen, ha svårt att höra och ha en puls på 200. Du kommer ha dålig sikt och era prydliga led kommer lösas upp i kaos. Och angreppen kommer inte komma från en sida, i samma sekund som det smäller kommer mängder av smågrupper lämna motdemonstrationen och bege sig ut i närområdet för att angripa er från olika vinklar. Plötsligt kommer vakterna du lade all din tilltro ha rört sig för att möta ett angrepp från en annan riktning och du står själv där och ska värna dig mot 10-20 arga demonstranter som anser ha all rätt i världen att skada dig svårt.
Du kommer vara livrädd och du riskerar väldigt verkliga och svåra skador om du beger dig till Stockholm imorgon. Kanske kommer det gå bra, kanske kan polisen kontrollera situationen, kanske kommer militansnivån hållas kring vattenkrig. Men det finns inte en käft som kan garantera något sådant, alla som påstår det är lögnare.
Personligen hoppas jag verkligen inte situationen urartar imorgon. Men kom ihåg att kläder torkar, ansikten som träffas av gatustenar läker inte.