2013-09-14, 15:17
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Det var en synnerligen dum kommentar. Att förklara hela Ölands befolkning som idioter i en enda mening är magstarkt. Hets mot folkgrupp ?

Kalla det vad du vill. Prova också få det som ett HMF-ärende. Öland tillhör fastlandet, och vi är inte mer än dryga 6km ifrån det. Vi har ett gemensamt ursprung och är förmodligen lika vita som varannan.
Syftade mer på att många från regionen verkar köpa vad som helst för att få PK bakom galler. Det tidigare jag citerade och som du även genom mitt svar syftade på verkar som mitt huvudargument.
Citera
2013-09-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Tror ändock att det är något annat i görningen när han ändrar sin historia långt efteråt, t.om vi här i tråden hade också kunnat vittna om något dräpande för PK:s karaktär.

Har du inte läst FUP eller tidigare klargörande kommentarer här i tråden? Vittnet har inte "ändrat sin historia långt efteråt", även om mediarapporteringen möjligen gav det intrycket. Att dessutom spekulera i att vanligt folk skulle svära ed och vittna falskt i syfte att sätta dit PK är lika dumt som det låter, det här är verkligheten inte film. Det är ett enkelt jobb för Hagman att ta reda på mer om hur och när vittnet kontrollerade och blev säker på att det var under torsdag eftermiddag han såg PK:s bil (om han anser det nödvändigt), men redan nu vet vi att det var mellan första och andra förhöret (dvs minst sju månader sedan!) som detta kontrollerades och vittnet har redogjort för hur det gick till.
Citera
2013-09-14, 15:57
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Har du inte läst FUP eller tidigare klargörande kommentarer här i tråden? Vittnet har inte "ändrat sin historia långt efteråt", även om mediarapporteringen möjligen gav det intrycket. Att dessutom spekulera i att vanligt folk skulle svära ed och vittna falskt i syfte att sätta dit PK är lika dumt som det låter, det här är verkligheten inte film. Det är ett enkelt jobb för Hagman att ta reda på mer om hur och när vittnet kontrollerade och blev säker på att det var under torsdag eftermiddag han såg PK:s bil (om han anser det nödvändigt), men redan nu vet vi att det var mellan första och andra förhöret (dvs minst sju månader sedan!) som detta kontrollerades och vittnet har redogjort för hur det gick till.

Hur långt gick det innan vittnet ändrade sig då? Nog mycket tid för att kunna ta sig hem efter förhöret?, skapa sig ett konsensus genom sina vänner? när polisen bortom protokollet gav honom ledande frågor?
Kul att du tar upp verkligheten, då du uppenbarligen aldrig har varit med om att folk ljuger för att hamna i en bättre situation? Ta dig ur pojkrummet och upplev den egentliga världen - PK är en ogillad figur på ön - visst, han är förmodligen en seriemördare och en otroligt osympatisk människa. Men jag tror ändå inte, och hoppas inte heller att han enbart kommer att bli dömd på känslomässiga indicier. Bilspåret kan omöjligen bli ett starkt bevis, då p.ga tidsrummet ingen egentligen vet hur mycket som har hänt bakom scenen där.
Citera
2013-09-14, 16:00
Medlem
Sen jag upptäckte flashback för ett tag sedan och fann denna tråd, har jag inte kunnat släppa taget utan läser och begrundar. Såg ett intressant förstainlägg tidigare idag, och kan nu inte hålla mig ifrån att också dela med mig av mina funderingar.
Det har varit fokus på att PK velat låna pengar av G. Han har övertygande hållt fast vid att G inte skulle låna ut till honom. Har han fått frågan om han bett A om lån?
Ponera följande:
-I början av veckan gör PK försök igen att be G om pengar och får nej. Tankarna snurrar. Om han har ett gediget brand/stöld-record, som många verkar tro, bör hans fantasi planera olika lösningar oavbrutet.
-På torsdag fm i Flakeböle ber han A, med hjälp av sina välkända(?) sanktbernardsögon, om att få låna pengar utan att hon ska berätta för G. Hon säger att hon måste tänka på saken.
-A ringer G och berättar, han uttrycker sin förvåning där han står på båten.
-PK kontaktar A igen för att få besked, hon berättar att G nu vet, och att de ska fundera på saken till G är hemma.
- PK hämtar sitt vapen, hoppas att de säger ja men har en plan ifall de vägrar. Möjligen rejält uppretad på gamla kompisen A som inte höll tyst.
- PK åker dit när han vet G är hemma igen, och han vet att A donar i köket. Frågar G omgående om de vill låna ut och han säger nej.
- Han slår ihjäl G och hunden för att skott och skall kan få A att ringa efter hjälp. Vet att A alltid kommer till G efter en stunds plock i köket, väntar kallt och skjuter.
- Letar sedan efter pengarna som han tog för givet skulle finnas om nu A sagt att de funderade på saken (istället för att säga nej direkt och riskera PK:s ilska innan G kommit hem). Ingen framgång och senare fortsätter jakten på pengar.

Hoppas att mitt tankeflöde går att följa någorlunda, vad tror ni om ett sånt scenario?
Citera
2013-09-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Kalla det vad du vill. Prova också få det som ett HMF-ärende. Öland tillhör fastlandet, och vi är inte mer än dryga 6km ifrån det. Vi har ett gemensamt ursprung och är förmodligen lika vita som varannan.
Syftade mer på att många från regionen verkar köpa vad som helst för att få PK bakom galler. Det tidigare jag citerade och som du även genom mitt svar syftade på verkar som mitt huvudargument.

Är ju troligt att ölänningar är betydligt mer insatta i detta fall när det gäller små och stora detaljer och lång mordbrännarhistoria historia än vad en svamlare från t.ex Säffle är. Många käbblar ju i denna tråd för rena nöjets skull. Bort med dem. Håll dig till fakta och logik.
Citera
2013-09-14, 16:14
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Är ju troligt att ölänningar är betydligt mer insatta i detta fall när det gäller små och stora detaljer och lång mordbrännarhistoria historia än vad en svamlare från t.ex Säffle är. Många käbblar ju i denna tråd för rena nöjets skull. Bort med dem. Håll dig till fakta och logik.

Ah, vi borde fixa en ölänning som domare då, så får ni vad som behövs?
I övrigt så har du rätt, fakta och logik istället för rykten som senare blir vedertagna sanningar.
Citera
2013-09-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydiar
Sen jag upptäckte flashback för ett tag sedan och fann denna tråd, har jag inte kunnat släppa taget utan läser och begrundar. Såg ett intressant förstainlägg tidigare idag, och kan nu inte hålla mig ifrån att också dela med mig av mina funderingar.
Det har varit fokus på att PK velat låna pengar av G. Han har övertygande hållt fast vid att G inte skulle låna ut till honom. Har han fått frågan om han bett A om lån?
Ponera följande:
-I början av veckan gör PK försök igen att be G om pengar och får nej. Tankarna snurrar. Om han har ett gediget brand/stöld-record, som många verkar tro, bör hans fantasi planera olika lösningar oavbrutet.
-På torsdag fm i Flakeböle ber han A, med hjälp av sina välkända(?) sanktbernardsögon, om att få låna pengar utan att hon ska berätta för G. Hon säger att hon måste tänka på saken.
-A ringer G och berättar, han uttrycker sin förvåning där han står på båten.
-PK kontaktar A igen för att få besked, hon berättar att G nu vet, och att de ska fundera på saken till G är hemma.
- PK hämtar sitt vapen, hoppas att de säger ja men har en plan ifall de vägrar. Möjligen rejält uppretad på gamla kompisen A som inte höll tyst.
- PK åker dit när han vet G är hemma igen, och han vet att A donar i köket. Frågar G omgående om de vill låna ut och han säger nej.
- Han slår ihjäl G och hunden för att skott och skall kan få A att ringa efter hjälp. Vet att A alltid kommer till G efter en stunds plock i köket, väntar kallt och skjuter.
- Letar sedan efter pengarna som han tog för givet skulle finnas om nu A sagt att de funderade på saken (istället för att säga nej direkt och riskera PK:s ilska innan G kommit hem). Ingen framgång och senare fortsätter jakten på pengar.

Hoppas att mitt tankeflöde går att följa någorlunda, vad tror ni om ett sånt scenario?

Intressant tankegång. Samtalet till G låter logiskt.
Men hur förklarar vi den avstängda ugnen?

Lufsa trivs bäst ca 1 timme i ugnen.
Men någon har altså släckt ner spisen.
Den var bara halvklar.
Senast redigerad av amaguard 2013-09-14 kl. 16:49. Anledning: lufsa, öländsk ugnspannkaka, eller?
Citera
2013-09-14, 16:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Vad då allt? Finns massvis som tyder på att ME är en tänkbar GM. Kan du inte läsa? Hur kan du garantera att polisen kontrollerat detta? Har du inte tillgång till slasken så ska du bara hålla käften...

Hahahahaha....

Precis, det fanns massor av anledningar.

Vad tror du själv anledningen till att polisen utrett ME spåret, inkluderat det i FUP och sedan avfört ME från utredningen? (för han är ju faktiskt avförd)

Behöver vare sig garantera något eller ha tillgång till slasken, bara logiskt tänkande men tror du på allvar Rikskrim inte verifierat ME's förehavanden annat än alibi från hans mamma. ex flickvän och syster väldigt enkelt med en telefonslagning på ME, är tamejfan ditt IQ inte större dubbla din kuklängd i cm, dvs lägre än 12....
Citera
2013-09-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Intressant tankegång. Samtalet till G låter logiskt.
Men hur förklarar vi den avstängda ugnen?

Som någon/flera? skrev tidigare, Rutinbeteende att stänga av ugnen. Kanske A någon gång drabbats av att bli fördröjd vid besök och fått maten vidbränd. Jag kan tycka att någon i vardagsbekantskaps-kretsen borde kunna vittna om A brukade stänga av, men många gör säkert så av vana.
Citera
2013-09-14, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rabe
Man kan ju bygga en hel bok bara på scenen (finns i FUP:en) där mamman kastar hans älsklingsdocka i elden.

Den scenen kan vara i början av boken och strax innan slutet hämnas han dockan a la 2006.
En pensionerad polis fortsätter att söka bevis på allt som han gjort, han får höra mörka hemligheter av Ölandsbor. Sedan en decemberdag 2012 brinner det igen och polisen förstår att nu har de chansen att befria Öland från den otäcka seriemördaren, en stor spaningsinsats inleds med den pensionerade polisen som åklagarens närmaste medarbetare.
Efter domen i tingsrätten byter Pk advokat till Peter Althin som får PK att i hovrätten erkänna alla övriga mord för att slippa fängelse och istället erhålla slutenvård på Säter i Qvicks gamla vårdavdelning då denna precis flyttat ut och släppts fri.
Senast redigerad av jorick 2013-09-14 kl. 16:50.
Citera
2013-09-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydiar
Som någon/flera? skrev tidigare, Rutinbeteende att stänga av ugnen. Kanske A någon gång drabbats av att bli fördröjd vid besök och fått maten vidbränd. Jag kan tycka att någon i vardagsbekantskaps-kretsen borde kunna vittna om A brukade stänga av, men många gör säkert så av vana.

Hade det varit pannkaksjärn, javisst,
men något som behöver ca 1 timme i ugnen, kan det bli en vana...

Hur länge planerar man att vara borta då? 10min, 20min, 30min, 40min, ?

*********'''
Sedan ska man då lägga på den tiden, innan man äter..
Senast redigerad av amaguard 2013-09-14 kl. 16:57.
Citera
2013-09-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton

Bra inlägg jag håller med,känner man till personerna det handlar om i detta mord,även misstänkt GM så har man nog en helt annan syn på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in