Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
MrOaki,
Hur tror du att bostadspriserna skulle påverkas om räntan fördubblades?
Vore intressant att se dig göra en utläggning om det scenariot, även om jag inte tror att det komemr att itnräffa, jag tror att svenska bostadspriser kommer att krascha trots räntesänkningar, som de har gjort i så många andra länder de senaste åren.
Fördubblas från dagens nivåer, menar du? Förutsatt att vi snackar om samma bostadsbestånd som idag, alltså att det inte byggs avsevärt mycket mer fram tills dess att den fördubblade räntan är ett faktum så tror jag följande: Köparna skulle bjuda långt mindre eftersom deras månadskostnader hade varit mycket högre än vad många köpare räknar på idag. De med gott om kapital hade passat på att bjuda över, men hade inte behövt göra det speciellt mycket eftersom de svagare aktörerna hade hoppat av budgivningen i ett tidigt skede. Säljarna hade börjat se priserna falla, och många hade till sin förskräckelse sett slutpriserna understiga vad de själva köpte sin lägenhet för. De som hade varit i behov av att sälja omedelbart, hade givetvis gjort det, men de hade varit få. Vid perioder av räntor runt det dubbla från idag (2000-2001 och runt 2008-2009 närmare 7%) så har exekutiva auktioner i Sverige legat på en låg nivå, och marknaden har under kortare perioder översvämmats med säljare men faktiska försäljningar har inte varit speciellt höga eftersom säljare och köpare inte kommit överens om priset. De flesta hade helt enkelt dragit ner på all konsumtion och sett till att sköta betalningarna till banken, för att inte riskera att vara både bostadslösa och ha hundratusentals kronor i skuld. Det stora överflöd av lägenheter på marknaden hade sålunda strypts, och när tillgången minskar så pressas priserna upp. De enda som har råd vid det här laget är de med eget kapital, som inte behöver låna så mycket på banken, och transaktionerna går igenom. Priserna på bostäder stabiliseras.
Hade vi haft ett överskott av bostäder, och de enbart hade köpts i spekulationssyfte så som i Spanien och utanför de ekonomiskt starka centrala delarna av storstäderna i USA, så hade scenariot sett helt annorlunda ut. Då hade folk helt enkelt valt att hyra istället för att köpa de överprissatta bostäderna, och oavsett om säljarna valt att sälja eller inte så hade priserna bara fortsatt ner. Varför ska jag låna 2 miljoner till en etta i Stockholm när jag kan hyra lägenheten bredvid?
Men det är min teori. Du har en annan har jag förstått från dina tidigare inlägg.