2013-09-13, 23:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheckMyBrain
Ja självspelande pianon tycker jag om (läs H&M)
Har bara handlat på de svenska listorna, men man kanske borde vidga vyerna.
Tankar om Betsson, eller kanske annat spelbolag?
Vad smygtittar du på?

H&M är en av mina favoriter. Det är en riktig "nobrainer" man kan köpa mer av på "dåliga rapporter" och negativa rekar från Goldman Sucks...

Spelbolag kan jag för lite om och tycker konkurrensen är lite för stor..

Tittar mycket på Holmen, som jag gärna köper mer i. Bra utdelning där.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-09-13 kl. 23:53.
Citera
2013-09-13, 23:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Vad står aktien på idag och vilken vinst/aktie gjorde Google?

P/E ligger på 27, men det är inget mot Facebook som ligger på över 200 i dagsläget. Google är ett bolag som tjänar pengar på allt och ingenting. Jag har svårt att se att det inte kommer att hålla i sig med tanke på den starka marknadsposition de innehar.
Citera
2013-09-13, 23:55
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddak
Hej! Jag är nybörjare på området men håller trots det på med att försöka sätta ihop en portfölj samtidigt som jag lär mig, jag är därför tacksam för alla åsikter jag kan få.

Tanken är att hålla på dessa aktier under en längre tid. Gärna för evigt då jag ser det som ett sätta att spara mina pengar på samt få betalt i form av utdelning.

Just nu består min portfölj av följande aktier:

Castellum Ak 21,06%
Ncc Ak A 24,11%
Ratos Ak A 17,87%
Teliasoner Ak 36,96%

Den totala summan är ca 40k.

När jag får mer pengar över funderar jag på att lägga dessa på aktier i:

Icagruppen, Handelsbanken, H&M och Industrivärden.

Jag har även ett fondkonto i motsvarande storlek som jag haft sen barnsben. Jag är osäker på vad jag ska göra med detta. Det har haft en bra utveckling, ligger på ungefär +50% för tillfället. Jag lockas av att sälja fonderna ändå för att investera i fler aktier. Åsikter på det?

Edit: Jag har märkt att många använder sig av Avanza och Nordnet när de handlar. Jag har hittills skött all min handel genom min gammelbank. Gör jag fel i detta eller spelar det inte särskilt stor roll om man inte ägnar sig åt daglig handel?

Har tittat på dina aktier;
Castellum verkar klart intressant och har potential.

Ratos har jag haft själv engång i tiden och tyckte dem var bra.Investmentbolag,ger riskspridningoch med ägande i onoterade företag är det alltid intressant då det ibland kan "smälla till" och läggas bud på dem eller så delas ut till aktieägarna då det går trögt med konjunkturen.
Just nu ingen imponernde intjäningsförmåga.

TeliaSonera,har själv dem och väntar på när de ska få valuta för alla obekväma investeringar österut.

NCC,tycker jag är svajigt,läste snabbt in några kvartalsrapporter och ser att NCC lämnar felaktiga siffror för P/E talet när de redovisar i tabellform 2012-2013.Frågn är ifall det finns fler felaktiga siffror!
Citera
2013-09-13, 23:57
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
P/E ligger på 27, men det är inget mot Facebook som ligger på över 200 i dagsläget. Google är ett bolag som tjänar pengar på allt och ingenting. Jag har svårt att se att det inte kommer att hålla i sig med tanke på den starka marknadsposition de innehar.

Tack ,får de procent på alla sålda androider?
Citera
2013-09-14, 00:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tack ,får de procent på alla sålda androider?

Ja fast det är inte det intressanta. Det intressanta är vad de tjänar på reklamen på alla androidmobiler.

Google har gjort plattformen och kan sen diktera villkoren själv... Självklart kommer google se till att tjäna bra pengar på det.
Citera
2013-09-14, 00:07
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ja fast det är inte det intressanta. Det intressanta är vad de tjänar på reklamen på alla androidmobiler.

Google har gjort plattformen och kan sen diktera villkoren själv... Självklart kommer google se till att tjäna bra pengar på det.

Ja jag ska läsa in mig på dem,de kommer säkert att fortsätta att tjäna pengar på reklam men också säkert börja äta på Microsoft kakan,ta större bitar.Tack för infon
Citera
2013-09-14, 00:10
Medlem
CheckMyBrains avatar
Citat:
H&M är en av mina favoriter. Det är en riktig "nobrainer" man kan köpa mer av på "dåliga rapporter" och negativa rekar från Goldman Sucks...

Spelbolag kan jag för lite om och tycker konkurrensen är lite för stor..

Tittar mycket på Holmen, som jag gärna köper mer i. Bra utdelning där.

Ok, vad är det som tilltalar dig med Holmen?

(kan tillägga att mina kunskaper om det bolaget sträcker sig till att IFK-Norrköping har/hade deras reklam på tröjorna och att de håller på med papper..)
Citera
2013-09-14, 00:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja jag ska läsa in mig på dem,de kommer säkert att fortsätta att tjäna pengar på reklam men också säkert börja äta på Microsoft kakan,ta större bitar.Tack för infon

Google-aktien kan verka dötråkig, men så länge jag legat i den har den bara gått upp. (köpte för 440 dollar) Många har sagt att man borde sälja och ta hem vinsten, men jag tänker inte så. Jag anser att Google är en riktig "keeper" och det är tur att jag behållt den aktien.

Rätt vad det är så gör aktien ett rejält ryck uppåt och då gäller det att man är med på tåget (läs:raketen) redan från början.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-09-14 kl. 00:22.
Citera
2013-09-14, 00:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ok, vad är det som tilltalar dig med Holmen?

(kan tillägga att mina kunskaper om det bolaget sträcker sig till att IFK-Norrköping har/hade deras reklam på tröjorna och att de håller på med papper..)

Bra utdelning och stor substansrabatt i aktien, samt låg risk.
Citera
2013-09-14, 00:17
Medlem
CheckMyBrains avatar
Citat:
Bra utdelning och stor substansrabatt i aktien, samt låg risk.

Just sådana egenskaper jag gillar hos en aktie. Ska absolut kasta ett getöga på Holmen.
Två snabba frågor bara: vad gör holmen bättre än SCA? Hur cykliskt är holmen?
Citera
2013-09-14, 00:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Just sådana egenskaper jag gillar hos en aktie. Ska absolut kasta ett getöga på Holmen.
Två snabba frågor bara: vad gör holmen bättre än SCA? Hur cykliskt är holmen?

Bättre utdelning, men SCA är en av mina absoluta favoritaktier fortfarande. SCA har mer starka konsumentprodukter än Holmen och är påväg att växa i bland annat Indien, som är en jättemarknad för hygienprodukter.

SCA har rusat betydligt mer än Holmen och därför fyller jag på med mer Holmen nu.

Tittar man historiskt på Holmen så köper man absolut inte på någon topp. Över tid har aktiekursen pendlat men gått i stort sett horisontellt. Men det gör ju inget, så länge man får utdelning.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-09-14 kl. 00:23.
Citera
2013-09-14, 00:45
Medlem
fiskfisks avatar
Citat:
Ja fast det är inte det intressanta.
Är inte Android gratis? Får verkligen Google betalt för varje såld telefon med Android? Hur mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in