2013-09-13, 19:20
Medlem
Hej. Förstår inte skillnaden mellan skjuvning och böjning.

Har sett två exempel som jag tycker verkar identiska.

En balk är fastsatt i sin ena ände och belastas nedåt. I den ena förklaring står det att det är böjning och att det uppstår normalspänningar (drag - och tryck- ) i balken.

Har sett en identisk bild där de visar en vinkel och kallar samma fenomen för skjuvning eller skjuvtöjning.

Som jag tolkar detta är att böjning är en form av skjuvspänning. Är det korrekt?

Någon med koll därute?
Citera
2013-09-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffas
Hej. Förstår inte skillnaden mellan skjuvning och böjning.

Har sett två exempel som jag tycker verkar identiska.

En balk är fastsatt i sin ena ände och belastas nedåt. I den ena förklaring står det att det är böjning och att det uppstår normalspänningar (drag - och tryck- ) i balken.

Har sett en identisk bild där de visar en vinkel och kallar samma fenomen för skjuvning eller skjuvtöjning.

Som jag tolkar detta är att böjning är en form av skjuvspänning. Är det korrekt?

Någon med koll därute?

Hej
Jag är ingen expert, men när du böjer balken så uppstår även s.k. böjskjuvspänningar
Typ som när du böjer en telefonkatalog, den böjer du ju väldigt lätt, då bladen i den glider mot varandra
Denna glidning kan liknas vid en böjskjuvspänning, den uppstår om du skulle klistra ihop alla bladen
då skulle du inte kunna böja telefonkatalogen, och det skulle uppstå böjskuvspänningar mellan bladen
Kanske rörde jag till det nu ?

LM
Citera
2013-09-13, 20:01
Medlem
Inte blev jag direkt klokare Men tack för försök till liknelse. Det känns något förvirrande, egentligen behöver jag inte kunna detta så ingående. Men jag blir alltid intressera när saker verkar säga emot varandra.

Har kollat den engelska motsvarigheten till skjuvning. Shear stress. Den verkar också ha två kategorier. antingen är det som en sax. Eller också pratas det om skjuvtöjning med skjuvmoduler. Som jag tycker liknar böjning.

Nu är det säkert så att jag är på en så grundläggande nivå att det kanske inte går att svara på denna fråga utan lite mer förståelse för ämnet.
Citera
2013-09-13, 21:11
Medlem
Benutzers avatar
Om du anbringar en kraft vinkelrätt mot balken uppstår normalspänningar. om du däremot anbringar kraften parallellt med balken uppstår skjuvning. Tänk dig ett rätblock bestående av flera lager, om du trycker på sidan av det översta lagret kommer alla lager att skjuvas mot varandra.
Citera
2013-09-14, 11:50
Medlem
Calissimuss avatar
Böjning är kan man säga ett sammansatt fenomen, och det finns olika sorters böjning. Det finns både ren böjning där det inte är några tvärskjuvkrafter inblandade utan där balken påverkas enbart av böjmoment. Som när man tar tag i en penna med en ände i varsin hand och böjer. Men det finns böjning där det är tvärkrafter inblandade också. T.ex. om man tänker sig att man tar pennan och spänner fast ena änden i en bordskant så att pennan sticker ut utanför bordet, och så lägger man en kraft på den fria änden vinkelrätt, ned mot golvet. Då uppstår både skjuvtöjning och skjuvspänningar (i pennans tvärsnitt) och normalspänningar/normaltöjning. Men eftersom en penna är lång och slank så kommer normalspänningarna dominera och pennan kommer att brytas/knäckas av med tillräcklig kraft. Men om man lägger på kraften på pennan tillräckligt nära bordskanten så kommer skjuvspänningarna dominera över normalspänningarna så att pennan klipps (dvs skjuvas) av istället.

Förutom skjuvspänningar i höjdtvärsnittet uppkommer även även böjskjuvspänningar i pennans/balkens längdtvärsnitt, som någon skrev om tidigare, både vid ren böjning och vid böjning pga tvärkraft, men det är litegrann överkurs tycker jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in