Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-13, 13:42
Medlem
WizKhalifass avatar
Hej!

Har köpt en dator begagnat från Tradera och vill rensa ur den från allt innehåll.

Detta har jag gjort:
  • Formaterat
  • Resettat PRAM och NVRAM
  • Tagit ut och stoppat tillbaka RAM

Läste att man skulle resetta PRAM och NVRAM för att inte kunna spåra datorn via Find My Mac vilket jag gjort.

Vad finns det mer att göra för att ta bort allting?
Citera
2013-09-13, 13:49
Medlem
Det hade räckt att formatera då Pram inte har något med spårning etc att göra, inåt heller plocka ut ramet hjälper något
Citera
2013-09-13, 13:52
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Det hade räckt att formatera då Pram inte har något med spårning etc att göra, inåt heller plocka ut ramet hjälper något

Okej.

Varför jag gjorde som jag gjorde är för att jag läste att Find My Mac sparas i NVRAM på något sätt.

Om jag startar Find My Mac från mitt egna iCloud konto kommer h*n jag köpte av också att kunna hitta min dator och få tag i mina filer?
Senast redigerad av WizKhalifas 2013-09-13 kl. 13:57.
Citera
2013-09-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas
Okej.

Varför jag gjorde som jag gjorde är för att jag läste att Find My Mac sparas i NVRAM på något sätt.

Om jag startar Find My Mac från mitt egna iCloud konto kommer h*n jag köpte av också att kunna hitta min dator och få tag i mina filer?
Nej, han kommer inte åt något som finns på din dator eller ditt egna iCloud-konto
Citera
2013-09-13, 14:35
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Nej, han kommer inte åt något som finns på din dator eller ditt egna iCloud-konto

Är du säker? Spåras inte datorn via serienumret när man registrerar det i Find My Mac?

Jag kan alltså utan problem ansluta mig till ett nätverk nu utan att h*n kan få tag i mina filer eller se vart jag befinner mig?
Senast redigerad av WizKhalifas 2013-09-13 kl. 14:40.
Citera
2013-09-13, 14:40
Medlem
Nej, find My mac går inte efter serienumret, utan efter att du är inloggad på rätt iCloud-konto
Citera
2013-09-13, 16:58
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Nej, find My mac går inte efter serienumret, utan efter att du är inloggad på rätt iCloud-konto

Okej, hoppas du har rätt
Citera
2013-09-13, 19:43
Medlem
Joomlas avatar
Är datorn ominstallerad (dvs hårddisken formaterats och OS X ominstallerats) så går den inte längre att spåra.

Dock rekommenderar jag dig att installera om den även om den inte är spårad, om det inte redan gjorts. Bara för att det är fräschare att börja från noll när man köper en dator, istället för att fundera på hur den förra ägaren använt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in