2013-09-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Ingen som känner sig manad att svara?

Det är väll rimligen polisens uppgift att "förhålla" sig till eventuellt "vattenkrigande" från svenskhatarna!
2013-09-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodjord
Det är väll rimligen polisens uppgift att "förhålla" sig till eventuellt "vattenkrigande" från svenskhatarna!

Fast man får väl ändå utgå ifrån att polisen inte planerar att sköta sitt jobb? Blir tåget överöst med vatten, har man tänkt att agera då eller överlåta det till polismakten?
2013-09-12, 20:13
Medlem
Citat:
Fast man får väl ändå utgå ifrån att polisen inte planerar att sköta sitt jobb? Blir tåget överöst med vatten, har man tänkt att agera då eller överlåta det till polismakten?

Jo jag vet! Men detta är ett publikt forum och det är polisens uppgift att svara för säkerheten vid en tillståndsgiven demonstration.

Om inte polisen fullgör sin skyldighet att försvara yttrandefriheten så saknar dom ju givetvis legitimitet och då är det ju upp till medborgarna själva att hävda vår demonstrationsrätt.

Som du säkert inser är det ju inte så mycket att "förhålla" sig till som man först kan tro, deras handlings möjligheter kan förenklat delas in i 1. polisen gör vad dom skall, eller 2. deltagarna fredar sig själva!!
2013-09-12, 20:23
Medlem
Citat:
Jo jag vet! Men detta är ett publikt forum och det är polisens uppgift att svara för säkerheten vid en tillståndsgiven demonstration.

Om inte polisen fullgör sin skyldighet att försvara yttrandefriheten så saknar dom ju givetvis legitimitet och då är det ju upp till medborgarna själva att hävda vår demonstrationsrätt.

Som du säkert inser är det ju inte så mycket att "förhålla" sig till som man först kan tro, deras handlings möjligheter kan förenklat delas in i 1. polisen gör vad dom skall, eller 2. deltagarna fredar sig själva!!

Absolut och jag håller med, det kan dock vara bra att gå ut med förhållningsregler som deltagarna ska förhålla sig till, tex vad som är acceptabelt och vad som inte är det, och givetvis förmedla detta till ansvarig polis, vilket man säkert gjort i dom förberedande samtalen.
2013-09-12, 20:40
Medlem
Citat:
Absolut och jag håller med, det kan dock vara bra att gå ut med förhållningsregler som deltagarna ska förhålla sig till, tex vad som är acceptabelt och vad som inte är det, och givetvis förmedla detta till ansvarig polis, vilket man säkert gjort i dom förberedande samtalen.

Hur anser du att "vi" bör förhålla oss mot angrepp??

På det sätt som gynnar oss mest, givetvis, men vad är det?? Troligen väldigt olika beroende på situationen! Det viktigaste är nog att vi är disciplinerade och agerar kraftfullt, enat, när vi väl finner det gynnsamt att agera!
2013-09-12, 20:50
Medlem
Citat:
Hur anser du att "vi" bör förhålla oss mot angrepp??

På det sätt som gynnar oss mest, givetvis, men vad är det?? Troligen väldigt olika beroende på situationen! Det viktigaste är nog att vi är disciplinerade och agerar kraftfullt, enat, när vi väl finner det gynnsamt att agera!

Självklart ska gruppens säkerhet gå först, att bli överöst med vatten eller utsatt för annan förnedrande handling ska självklart inte accepteras hoppas jag.
2013-09-12, 21:03
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Vilken tid skall man vara på plats helst för att vara i god tid?
2013-09-12, 21:10
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Vilken tid skall man vara på plats helst för att vara i god tid?
Se till att vara där 40 min före så har du gott om tid att acklimatisera dig.

/Micke
2013-09-13, 15:44
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Hur många poliser kommer det finnas på plats och är det obligatorisk visitation av alla demonstranter och motdemonstranter?

Hur ser säkerhetsläget ut så man slipper få en gatsten i huvudet?!

(Det är min första riktiga demonstration så därför frågar jag.)
2013-09-13, 15:57
Medlem
Citat:
Hur många poliser kommer det finnas på plats och är det obligatorisk visitation av alla demonstranter och motdemonstranter?

(Det är min första riktiga demonstration så därför frågar jag.)

Undrar detsamma. Man vill inte fastna i någon stenkastare-och-polis-sörja.

Sedan, hur pass inhägnat kommer det vara, typ? Bara att ha vägarna förbi Humlegården och stanna förbi en stund i parken, eller kommer alla grupperingar vara tydligt avspärrade från varandra?
Senast redigerad av Intergalactic 2013-09-13 kl. 16:35.
2013-09-13, 16:44
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
och är det obligatorisk visitation av alla demonstranter och motdemonstrante
Det går inte att svara på. Man visiteras som regel inte alls vid demonstrationer men i t ex Eskilstuna så blev varenda nationalist visiterad.

Motdemonstranter visiteras typ enbart när de begår brott.

Citat:
Säkerhetsläget ser mycket bra ut. Det är många poliser på plats och funktionärer med sköldar kommer att ingripa om polisen inte sköter sitt jobb. Partiet och funktionärerna är väl förberedda på situationen och stockholmspolisen vet vad den gör.
2013-09-13, 16:45
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Undrar detsamma. Man vill inte fastna i någon stenkastare-och-polis-sörja.

Sedan, hur pass inhägnat kommer det vara, typ? Bara att ha vägarna förbi Humlegården och stanna förbi en stund i parken, eller kommer alla grupperingar vara tydligt avspärrade från varandra?

Polisen kommer att hålla grupperna ifrån varandra. Det är en väldigt liten risk att någon vänstergruppering lyckas ta sig fram till demonstrationståget, men även om de nu skulle göra det så skulle de nog i sådana fall aldrig göra om det igen ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in