• 1
  • 2
2013-09-09, 18:38
Medlem
jag har en katt hona som är 4 år och jag har planer på att para henne,men jag vet inte när man kan para? första dagen vid löpning? hon löper just nu,och har löpt ganska ofta nu i sommar och jag tänkte para henne nästa gång hon löper. och jag har hittat en han katt till henne som bor ca 30 mil härifrån,och jag har inte körkort så jag måste ta bussen som tar ca 5 timmar och jag har läst att katten kan bli stressad när det är nytt och kan avbryta löpande.

så är det någon som har lite tips och råd att ge mig?
Citera
2013-09-09, 20:47
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Jag tror att du kommer att få stora problem med arga medresenärer som ska tvingas stå ut i fem timmar med en vrålande katt... Ja, om din katt nu är så pass högljudd som min var innan operation.
Citera
2013-09-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saaacha
jag har en katt hona som är 4 år och jag har planer på att para henne,men jag vet inte när man kan para? första dagen vid löpning? hon löper just nu,och har löpt ganska ofta nu i sommar och jag tänkte para henne nästa gång hon löper. och jag har hittat en han katt till henne som bor ca 30 mil härifrån,och jag har inte körkort så jag måste ta bussen som tar ca 5 timmar och jag har läst att katten kan bli stressad när det är nytt och kan avbryta löpande.

Eg förstår jag inte varför man vill sätta kattungar till världen när det finns så många katter utan hem..

men men.. Stress kan avbryta löp, låt han-katten komma till er ist. Exakt NÄR under löpen är svårt att veta. Varför inte låta han-katten bo hos er i några dagar? Enklast så.
Citera
2013-09-09, 21:33
Medlem
Första kullen?
Lite sent isf enligt vissa rön. Max tre år detta skall jag dock inte svära på.
Glöm ej HCM samt Fiv, Felv tester

Du får väl åka när de börjar och sedan lämna katten där en vecka eller två.

Hade en hona här i 2 veckor, då man tar hem honorna till hanarna då dom är mer välkomnande än honorna.
Citera
2013-09-09, 23:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
4 år tycker jag är för gammalt för förstföderska. Sorry...
Citera
2013-09-10, 12:10
Medlem
Windrunners avatar
Jag tycker absolut inte att du ska åka buss med en löpande katt, både för att katten inte kommer att må bra av det samt att de oftast är väldigt högljudda. Om du ska para en katt så är det hanen som får åka.

Det är dessutom lite sent att para en hona som är 4 år. Och du måste vara absolut helsäker på att katten är i god hälsa när det gäller både hela kroppen och mentalt, för att undvika dåliga personlighetsdrag och hälsoproblem i katter.

Men om du nu tvunget ska para din katt så rekommenderar jag att du läser om kattens löpcykel.
Till exempel här: http://www.petwave.com/Cats/Basics/Breeding/Heat.aspx
Citera
2013-09-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Eg förstår jag inte varför man vill sätta kattungar till världen när det finns så många katter utan hem..

Håller med! De flesta raskatter kastreras, också många av dem som är så pass bra att de skulle fungara fint som avelskatter.

Det finns liksom ingen poäng att skaffa ungar med en husis, hur söt hon än är. När hon dessutom håller på att bli för gammal. Det finns så många jättesöta redan levande husisar som söker ett hem... Både familjeflickor och fd vildisar (som har sin egen charm!).

Katten behöver inte ungar. Kastrera henne, så får du själv se att hon blir nöjd.

Är det vikigt för dig att få se födsel och små kattungar, så kan du säkert samarbeta med nåt katthem i närheten, och ställa upp som deras jourhem åt högdräktiga honor...

Och har du märkt att din katta är mycket moderlig och omhändertagande, kan du ta kattungar och eller fd vildisar från sagda katthem, så får hon vara med och fostra dem.
Såna katter är värdefulla i ett jourhem.

Jag menar också, hade det varit din stora dröm och stora projekt att ha denna kull, må vara hänt.
Men det verkar det inte vara, du skulle inte ställa ganska naiva frågor på ett Flashback-forum.
Då skulle du snarare häcka på ett seriöst kattforum.
Bra iaf att du söker upp en hane åt henne, och inte bara släpper ut henne vind för våg att bli parad av vilken kringstrykande katthane som helst - och ta alla risker förbundna med det.

Till sist, din fråga, transport 30 mil. Raskattsägare ställs ofta inför detta problem. De ser till att honan är ett par dagar in i löp, och åker oförskräckt med bil eller i nödfall med buss.
Så ser de till att de unga tu får vara i ett parningsrum i lugn och ro, de planerar för kanske tre dagar. Ifall löpet stannat av under resan så brukar den komma igång igen. Lite lagom introduktion förstås, så man ser att de inte börjar slåss, att hankatten förstår att det är en dam på besök. Om kattera sätter igång med parningar inom de närmaste timmarna så åker man ju tillbaka senast nästa dag förstås. Du bör alltså boka in ett vandrarhem för tre dagar, men vara beredd att åka redan nästa dag.
En parning kan räcka, men oftast vill man se ett par tre parningar för att vara på den säkra sidan.
Däremot om de väl parar sig, skall de inte hålla på mer än kanske två dagar, högst tre dagar. Man vill inte riskera att det föds ungar som påbörjats flera dagar ifrån varandra. Kattungar tål väldigt dåligt för tidiga födslar, till skillnad från människor.

Kort sagt. Mitt råd till dig är att avstå och kastrera henne när löpet är över.
Men om du ÄNDÅ vill fortsätta, läs in dig ordentligt, så du vet exakt vad du gör.
Citera
2013-09-10, 18:32
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Det finns liksom ingen poäng att skaffa ungar med en husis, hur söt hon än är.

Känner du TS eller står det i någon annan tråd att hen har en huskatt? Har jag missat nåt?
Citera
2013-09-10, 18:47
Medlem
bojos avatar
Köp och läs Sveraks senaste nummer av tidningen Våra Katter
http://www.sverak.se/SVERAK/Tidning/index_tidning.htm
Läs artikeln om avelns baksida så kommer du snart att inse att det är ingen lek att föda upp katter.
Citera
2013-09-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Känner du TS eller står det i någon annan tråd att hen har en huskatt? Har jag missat nåt?

Då hade han nog inte frågat ganska grundläggande frågor på Flashback, utan frågat någon av uppfödarna inom branschen om det varit en raskatt. Tex uppfödaren av honan, eller ägaren av hennes pappa. Eller ägaren av den tilltänkta hanen. Eller på ett riktigt kattforum.

Visst, det var en gissning, men det är inget som motsäger den. Det enda liite ovanliga är att han hittar en hane 5 timmars resa bort. Men å andra sidan jag vet att husisägare som vill para sin hona ofta har ett sjå att hitta en hane, som inte är en hemlös strykarkatt utanför knuten.

Ibland måste man läsa mellan raderna det som inte står där, det är inte alltid det räcker att läsa innantill.
Citera
2013-09-12, 12:52
Medlem
och varför är hon för gammal för det?
Citera
2013-09-12, 19:01
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=saaacha|45162029]
Citat:
jag har en katt hona som är 4 år och jag har planer på att para henne
Varför har du sådana planer? Du behöver berätta det, är det för att hon är ras eller av biologiska skäl för att du tror hon vill? Eller är det för att du själv vill ha nöjet att utöka?

Är katten själv med dig eller finns hund? Isf skulle jag ha starka betänkligheter, finns hur många katter som helst som blir skadade när matte el. husse tillrättavisar och roas av när favovoffsen så ofarligt har kul med katten katterna.

Nu ä[quote]riofs katter nästintill jämställda minkar men hoppas du förstår frågan, gör du?

,men jag vet inte när man kan para?[/QUO Inte jag heller men en katt på 4 år är i äldsta laget, dock.. om ni bor på landet ska det väl inte vara hinder? då är det ju en ung katt är det en bondkatt?

Man får inte para raskatter som överträder stamtavlekatters reglemente.

Har du sådant?

Citat:
minförsta dagen vid löpning? hon löper just nu,och har löpt ganska ofta nu i sommar och jag tänkte para henne nästa gång hon löper. och jag har hittat en han katt till henne som bor ca 30 mil härifrån,och jag har inte körkort så jag måste ta bussen som tar ca 5 timmar och jag har läst att katten kan bli stressad när det är nytt och kan avbryta löpande.
Inga hinder när det kommer till kattens bästa, handlar det om att katten ska hållas optimalt lycklig så finns också flygplan med mellanlandningar om det skulle vara - tänk på abessinier, det enda hindret kan vara pengar. Vem betalar. Och vem orkar sköta katten och sedan katterna?

Citat:
Massor av råd till en kattvän, jag är kattälskare så jag råder dig att samtala ordentligt och informera dig jättemycket med den tilltänkte par-katten, låter jättesött...

... hoppas det lyckas, men tänk på reglementet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in