2013-09-11, 13:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om det finns en annan gärningsman ..

Om KJ döms till vård är han ute igen om några år. Om någon annan GM gripits som psykiatrin inte hittat något fel på så hade denne fått livstid. Det går inte att i ett senare skede döma någon annan för ett brott som KJ redan dömts och avtjänat "straff" för. Smart uttänkt, då kan den verkliga styckmördaren i lugn och ro ägna sig åt att skrivs en bok om styckmordet under tiden KJ vårdas. Och dela bokintäkterna med KJ när han kommer ut.
Jodå, det går utmärkt. 2005 mördades en man i Högsby. En ung man erkände och dömdes. När han hade avtjänat sitt straff tog han tillbaka erkännandet och pekade ut de riktiga gärningsmännen. Det blev resning och de utpekade dömdes till tio års fängelse.
Citera
2013-09-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Precis, och OM det finns flera inblandade så kommer KJ att outa den/dem, han är definitivt inte stark nog att hålla igen och ta med sig sanningen in i fängelset.

Det som talar mot att det finns fler inblandade är att KJ nog borde ha brutit ihop ganska fort. Nu har det ju gått en tid, längre tid än han borde ha kunnit hålla tyst.

Säger inte direkt emot men tycker att man lika gärna kan tänka sig en omvänd konsekvens av fler inblandade, har tidigare skrivit att KJ utifrån någon sorts förvrängd självbild som god soldat/Commander måste visa att han är att lita på/kan uthärda fiendens attacker och att existensen av medGM på så vis kan "hjälpa" KJ att av lojalitetsskäl inte tala ut.
KJ kan fokusera på att hålla tyst/hålla sig till sin strategi och hoppas att han pga bevisbrist blir släppt/friad av domstol och hans "eye on the prize" är den cred han kommer att få/tror sig få av medGM livet ut.
KJ har nu dessutom tidsmässigt investerat snart 4 mån i isolering med restriktioner, en tid som nog för KJ blir poänglös om han börjar prata. Tror att motståndet mot att komma med ett erkännande växer för varje ny dag i ofrihet.
Finns fler inblandade talar KJ nog inte ut om det innan han känner att hans skuld/inblandning är absolut överbevisad. Kanske kan den (eventuella) påföljden spela in: måste han gå i fängelse sjunger han ut, blir det vård (och en frihet hägrar inom en i sammanhanget relativt kort tid) fortsätter han att förneka dådet mot den stackars VB.
Kan personligen inte i nuläget känna en övertygelse om att KJ är GM.
Citera
2013-09-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Säger inte direkt emot men tycker att man lika gärna kan tänka sig en omvänd konsekvens av fler inblandade, har tidigare skrivit att KJ utifrån någon sorts förvrängd självbild som god soldat/Commander måste visa att han är att lita på/kan uthärda fiendens attacker och att existensen av medGM på så vis kan "hjälpa" KJ att av lojalitetsskäl inte tala ut.
KJ kan fokusera på att hålla tyst/hålla sig till sin strategi och hoppas att han pga bevisbrist blir släppt/friad av domstol och hans "eye on the prize" är den cred han kommer att få/tror sig få av medGM livet ut.
KJ har nu dessutom tidsmässigt investerat snart 4 mån i isolering med restriktioner, en tid som nog för KJ blir poänglös om han börjar prata. Tror att motståndet mot att komma med ett erkännande växer för varje ny dag i ofrihet.
Finns fler inblandade talar KJ nog inte ut om det innan han känner att hans skuld/inblandning är absolut överbevisad. Kanske kan den (eventuella) påföljden spela in: måste han gå i fängelse sjunger han ut, blir det vård (och en frihet hägrar inom en i sammanhanget relativt kort tid) fortsätter han att förneka dådet mot den stackars VB.
Kan personligen inte i nuläget känna en övertygelse om att KJ är GM.

Denne mtGm är en liten stolle som inte har alla hästar på plats, inte helt tappad bakom vagnen men tillhör inte begåvningsreserven. Just därför är det psykiskt som problemet sitter och vissa normala kriterier som saknas för att anses normal. Man låser inte in en person på rättspsyk med omedelbar verkan vid gripandet för kul, det finns en klar anledning, psykisk sjukdom.
Det vore snarare ett världsrekord i chansning av någon medcombatant att ha denne som "commander in a raid" och risken att allt går åt pipan är överhängande.
Oddsen är väl ungefär som att tanka en F1-bil med diesel och tro man kan vinna racet.

Därför tror jag att mtGM är ensam men han iaf hitintills lyckats ställa poliskåren med många frågetecken om plats, utförande, avyttring mm. Nu tror jag man (länsman) har en ganska klar bild av förloppet men att leda det till att vi får hela förloppet solklart är det nog en bit att gå.

Önskan om byte av advokat ser för mig mer som att man tror det är grönare på andra sidan, man vill helt enkelt inte varesig fatta eller tro vad närstående gjort. Jag skulle tro att de flesta aldrig släpper tråden/hoppet att närstående är oskyldig.
Citera
2013-09-11, 20:37
Moderator
OYs avatar
Om vi utgår ifrån att KJ lägenhet inte är brottsplatsen så har mordet begåtts antingen utomhus eller i någon annans bostad, varför annars stycka kroppen? Om vi håller oss till enklast möjliga resonemang och skippar alla, om himlen föll ner, natt var dag, kanske omutifallatt, och allt annat som skulle kunna ha skett.

Rent krasst, om KJ lägenhet inte är brottsplatsen så borde den rimligtvis vara i en annan bostad menar jag, och då öppnar det för att en annan person faktiskt var mördaren och att KJ bistod med hanteringen av kroppen.

Det kan vara så att KJ vet att han inte har mördat och han vet att polisen inte kan hitta bevis för att han mördat av just den anledningen, därför säger han ingenting, erkänner inte därför att det inte finns något att erkänna i mordfrågan.
Citera
2013-09-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om vi utgår ifrån att KJ lägenhet inte är brottsplatsen så har mordet begåtts antingen utomhus eller i någon annans bostad, varför annars stycka kroppen? Om vi håller oss till enklast möjliga resonemang och skippar alla, om himlen föll ner, natt var dag, kanske omutifallatt, och allt annat som skulle kunna ha skett.

Rent krasst, om KJ lägenhet inte är brottsplatsen så borde den rimligtvis vara i en annan bostad menar jag, och då öppnar det för att en annan person faktiskt var mördaren och att KJ bistod med hanteringen av kroppen.

Det kan vara så att KJ vet att han inte har mördat och han vet att polisen inte kan hitta bevis för att han mördat av just den anledningen, därför säger han ingenting, erkänner inte därför att det inte finns något att erkänna i mordfrågan.

Förklara
Citera
2013-09-11, 21:17
Medlem
ME077s avatar
Kan någon räkna ut varför de säger att lägenheten inte är mordplatsen? (De har ju som bekant funnit blod och dna där). Skulle det kunna finnas någon anledning till att de säger att lägenheten inte är mordplatsen, trots att de kanske inte har uteslutit den?
Citera
2013-09-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Denne mtGm är en liten stolle som inte har alla hästar på plats, inte helt tappad bakom vagnen men tillhör inte begåvningsreserven. Just därför är det psykiskt som problemet sitter och vissa normala kriterier som saknas för att anses normal. Man låser inte in en person på rättspsyk med omedelbar verkan vid gripandet för kul, det finns en klar anledning, psykisk sjukdom.
Det vore snarare ett världsrekord i chansning av någon medcombatant att ha denne som "commander in a raid" och risken att allt går åt pipan är överhängande.
Oddsen är väl ungefär som att tanka en F1-bil med diesel och tro man kan vinna racet.

Därför tror jag att mtGM är ensam men han iaf hitintills lyckats ställa poliskåren med många frågetecken om plats, utförande, avyttring mm. Nu tror jag man (länsman) har en ganska klar bild av förloppet men att leda det till att vi får hela förloppet solklart är det nog en bit att gå.

Önskan om byte av advokat ser för mig mer som att man tror det är grönare på andra sidan, man vill helt enkelt inte varesig fatta eller tro vad närstående gjort. Jag skulle tro att de flesta aldrig släpper tråden/hoppet att närstående är oskyldig.

Delar helt din uppfattning avs KJ som person och håller även helt med om att KJ inte direkt känns som det mest naturliga förstahandsvalet som medGM vid ett grovt brott (som mord). Men oavsett vem som är GM tror jag inte att det ligger någon planering alls bakom dådet (alltså själva dödandet). Vad jag är inne på (har några inlägg om det) är att någon annan kan ha närvarat/agerat då VB:s liv ändades, tex genom att KJ och VB var hemma Herr X den 4/5.

Sedan kan man kanske ändå vinna F1-racet med diesel; det hänger på motståndet och på vad de har i tanken
Citera
2013-09-11, 22:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Förklara

Kan knappast förklaras utförligare, nåväl. KJ lägenhet är undersökt minst två gånger, polisen eller åklagaren har sagt att man inte funnit brottsplatsen(mordplatsen). Eftersom att kroppen hittades styckad bör det innebära att brottet begåtts i en bostad, det brukar vara det oftast förekommande skälet till att en kropp styckas, att kunna transportera kroppen från en bostad utan att det upptäcks, vad jag förstått på allsköns experter på området. Kan vara svårt att bära en hel kropp från en bostad till ett transportmedel, upptäcktsrisk samt väsentligt mycket tyngre än att flytta kroppen i delar.

Om mordet inte skett i KJ bostad är det sannolikt att det begåtts i en annan bostad. Det bygger på att resonera utifrån statistik, normalfall, m.m., dvs. hur det brukar se ut, och det finns ingenting som direkt pekar på att det här mordet med efterföljande styckning skulle vara av en avvikande karaktär vad beträffar skälet till att kroppen styckades. Utförligare än så kan jag inte vara i mitt budskap.

Spåren man hittat i KJ lägenhet kan mycket väl komma ifrån en besudlad KJ som efter att ha hjälpt till med styckning och transport fört med sig detta hem till sin egen bostad.

Det öppnar för att mordet kan ha begåtts av någon annan och att KJ samt VB inte alls befann sig i KJ lägenhet vid 21 tiden när VB sägs ha lämnat honom för att gå hem. De här två personerna kan ha befunnit sig i en annan lägenhet, kanske på Flottiljvägen, men inte nödvändigtvis, och den som utdelade de dödande sticken kan vara KJ men också någon annan, tillsammans eller enskilt.

Finns ingenting som vi känner till här i tråden som direkt motsäger det jag säger nu, inte vad jag vet iaf.

Jag är av den uppfattningen att en transportstyckning troligen är nödvändig i en lägenhet men inte lika ofta om mordet skett i ett friliggande hus, därför tror jag att mordet begicks i en lägenhet som inte ligger i markplan.

Polisens tekniker hittade en fläck i loftgången mellan KJ ytterdörr och trapphuset. Det har spekulerats här i tråden om det kan vara något som har avsatts från t ex. en transport av en kropp, droppat ur en väska eller liknande om jag inte minns fel. Själv har jag föreslagit att det kan vara blod som funnits på KJ skor och som han efter en styckning och dumpning har fört med sig hem till loftgången. Det tror jag vid närmare eftertanke inte på längre, inte heller att han skulle ha fört med sig blodet ut från lägenheten, dels för att den inte är en konstaterad mord eller styckningsplats, men också därför att jag tror att om man i lugn och ro kan ägna sig åt styckning i lägenheten för att inte upptäckas så är man troligen noggrann med att emballera kroppsdelarna så att det absolut inte lämnar spår efter sig på vägen ut till bilen.

Om fläcken i loftgången är VB blod, hur kom det dit? Det vet jag såklart inte, men jag kan ju spekulera lite. Ponera att mordet och styckningen begicks i en utav KJ grannars lägenhet, då skulle scenariot kunna vara att KJ rört sig mellan mord/styckningsplats och sin egen lägenhet, kanske för att hämta hjälpmedel men också slutligen för att tvätta sig själv och sina kläder, något ditåt.

Hemskt att säga så tycker säkerligen någon, peka ut en granne ja det är möjligt, men trots allt så kan det vara så det har gått till, och någon person har jag definitivt inte pekat ut, det är en teori bland alla andra.
Senast redigerad av OY 2013-09-11 kl. 22:13. Anledning: stavfel
Citera
2013-09-11, 22:40
Medlem
ME077s avatar
Min lista just nu, sannolikhetsordning:

1. KJ är riktigt störd, och hade dessutom en svacka (psykos el liknande) vid tiden för mordet. Utlösande faktor kan ha varit svartsjuka, t ex att VB smsade med/pratade om MB. I andra hand att det är "krigsrelaterat".

2. Allt är noga planerat och planterat (KJ helt oskyldig och saknar kännedom om vad som hänt). Inblandade är i så fall AN, Tobi*s Be*g eller kanske någon till.

3. KJ gjorde detta i samarbete med någon riktigt störd individ som också ville döda. (Ritualer, sexualsadism osv). Allt filmades och filmerna är sålda till nekrofiler och liknande världen över. När KJ kommer ut från fängelset/alt. psyket har han massa pengar som väntar på honom.

4. Någon av KJ´s airsoftvänner eller grannar är riktige GM och har satt dit KJ, inklusive planterat blod m.m.

Sen tror jag fortfarande att någon med kunskap om vad som hänt, skriver här i tråden.

Om KJ är GM tror jag inte det finns minsta chans att han inte berättat/visat för någon/några. Han är ju stolt över det han gjort.
Citera
2013-09-11, 22:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Min lista just nu, sannolikhetsordning:

1. KJ är riktigt störd, och hade dessutom en svacka (psykos el liknande) vid tiden för mordet. Utlösande faktor kan ha varit svartsjuka, t ex att VB smsade med/pratade om MB. I andra hand att det är "krigsrelaterat".

2. Allt är noga planerat och planterat (KJ helt oskyldig och saknar kännedom om vad som hänt). Inblandade är i så fall AN, Tobi*s Be*g eller kanske någon till.

3. KJ gjorde detta i samarbete med någon riktigt störd individ som också ville döda. (Ritualer, sexualsadism osv). Allt filmades och filmerna är sålda till nekrofiler och liknande världen över. När KJ kommer ut från fängelset/alt. psyket har han massa pengar som väntar på honom.

4. Någon av KJ´s airsoftvänner eller grannar är riktige GM och har satt dit KJ, inklusive planterat blod m.m.

Sen tror jag fortfarande att någon med kunskap om vad som hänt, skriver här i tråden.

Om KJ är GM tror jag inte det finns minsta chans att han inte berättat/visat för någon/några. Han är ju stolt över det han gjort.

Oavsett vem, var skedde mordet och styckningen och varför just där, om man visste det vore det lättare att peka på någon av dina punkter.
Citera
2013-09-11, 23:55
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett vem, var skedde mordet och styckningen och varför just där, om man visste det vore det lättare att peka på någon av dina punkter.

Om KJ är GM tror jag inte att lägenheten kan uteslutas som mordplats trots allt. (Finns väl andra mord där de inte lyckats hitta blodet förrän efter väldigt lång tid).
Eller så i en bunker, längre bort från centrala Boden. (Sökradien borde ha utvidgats).

Jag tror inte på transportstyckning. Jag tror inte heller att han/de planerat att elda upp ödehuset och kroppsdelarna. Tvärtom tror jag att de placerades där just för att de skulle hittas.
Tillvägagångssättet och placeringen av kroppsdelarna skriker "titta vad jag har gjort och ni kan inte ta mig".
Eller så har kroppen styckats och placerats där som en del i planteringen mot KJ. Betänk KJ´s facebook med styckningsfilmer och annat, samt hans koppling till ödehuset. Betänk också AN´s kunskaper om städning för att skapa sterila miljöer.
Citera
2013-09-12, 00:20
Medlem
slaskpacks avatar
Nu har jag inte följt den här tråden på länge, men av de senare inläggen så har man inte hittat själva styckningsplatsen än?

Kan man tänka sig att mgm, efter att ha gett henne det dödande hugget, hängt upp henne i ett träd eller liknande och använt hennes kropp som måltavla för utfall med bajonett? Jag tänker på att det ju fanns spekulationer om att kniv(?)-huggen såg ut att bilda något slags mönster på kroppen.

Styckningen sen är ju enklast att utföra på en upphängd kropp. Avlägsnandet av händerna kan gjorts för att dölja skavsåren runt handlederna.

Den tid som gick innan kroppsdelarna hittades, gjorde väl att styckningsplatsen regnade bort...
Om jag hade bott där uppe i Boden och gillat att gå runt i skogarna, så skulle jag nog snegla lite uppåt grenarna efter spår av ett ev rep, eller avskavda delar av bark.

Killen verkar ju vara helt uppslukad av att leka krig, och inte riktigt klar i huvudet, så mitt bidrag till tråden får väl bli det här då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in