Hej, har med största sannorlikhet ett kortare fängelsestraff som väntar och har en hel del frågor angående detta så om någon vänlig skäl vill svara så vore jag ytterst tacksam. kommer förmodligen bli dömd till 10 mån, så det är inte direkt kumla vi snackar om.. utan tror det skulle vara klass 2. (gäller narkotika)
Hur lång tid brukar det normalt ta från jag blir delgiven dom av hovrätten tills jag behöver inställa mig?
Har mediciner utskrivna, jag antar att jag även får det inne på anstalten ?
(det är inga flum-piller om det nu spelar in)
Ger det mig några nackdelar att vara posetiv på urinprov vid inskrivningen? om det nu gör det, vad kan hända? jag blir väl knappast knallad eller får extra dagar eller liknande??
Finns det mycket droger?
Hur fungerar det när jag kommer dit? hur noga kollar de igenom mig vid kropsbesiktningen? jag förstår att jag inte kan gå in med droger i fickan, men om jag stoppar upp ett gäng tabletter där solen inte skiner, är risken stor att de tittar även där?
När det gäller pengar där inne, jag vet att det är kontantfitt och att allt sätts in på något kioskkonto eller liknande, får man sätta in hur mycket pengar man vill dit eller är det enbart de få kronorna man lyckas jobba ihop? Tänkte om man vill köpa väldigt mycket godis, ciggaretter och liknande.
För att få prata med familj och vänner både i samtal och irl var det i häktet så att man behövde skicka lappar fram och tillbaka för underskrifter och allt möjligt för att få detta godkännt, det tog ganska lång tid, antar att det är lika dant i fängelsena, men undrar om man kan snabba på detta genom att ha med sig färdigutskrivna redan signerade lappar redan när jag kommer dit, isådanafall, finns det något forumlär till detta
Hur är stämningen mellan plitar och de intagna?
Hur ser en vanlig dag ut?
Hur många gånger får man röka per dag?
Får jag några permissioner under ett så här kort straff?
Något annat jag borde veta eller tänka på?