2013-09-10, 19:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Övriga åsiktsmaskiner hävdar ju gärna att de "inte har några särskilda partisympatier" eller "inte röstar" (Lena Mellin).
.
Jag har inte riktigt bestämt vad jag tycker. Hade jag varit Carl Melin hade jag nog taggat ner lite med Sd-hatet i alla fall. Men nu är jag ju inte Carl Melin.
Lena Mellin .... Carl Melin , finns det någon koppling där, förutom namnet ?
2013-09-10, 20:35
Medlem
Här är platsen för att diskutera Sverigedemokraternas resultat i opinionsundersökningar.
När undersökningar diskuteras professionellt är undersökningarnas rådata
samt metoden för att räkna fram slutresultaten centrala delar.
Tolkningar av resultaten samt slutsatser framförda av utförarna (instituten)
blir också föremål för detaljerad granskning. Om utförare/uttolkare är betallda av
uppdragsgivare med en speciell agenda granskas de extra hårt.
Om utförare/uttolkare dessutom visat/visar en fördomsfull
eller partisk inställning rörande det de undersöker blir granskningen stenhård.

Därför bör alla institut Novus, UM, YouGov, Sentio mfl
samt institutens och deras uttolkare som Carl Melin, Stina Morian mfl granskas hårt relaterat till:
Sverigedemokraternas resultat i deras opinionsundersökningar.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-10 kl. 21:20.
2013-09-10, 20:48
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jobb som går att exportera är väl typiskt sett inte jobb som invandrarna tar. De jobb som kan exporteras är snarare industrijobb som i stor utsträckning sysselsätter svenskar. Invandrarjobb är ofta lokala skitjobb som städning, park- och gatuskötsel, bärplockning samt diskning och liknande på restauranger. Och jag har inte gjort någon jämförelse alls, jag har bara konstaterat att juggarna förmodligen har varit bra för Sverige. Men visst, ingenting från Mellanöstern (Iran möjligen undantaget) eller Afrika är bra för Sverige eller svensk ekonomi.
Men nu talar vi 60/70 tal , dvs Scania, Volvo , Atlas , Alfa Laval mm kunde lika gärna öppnat fabriker på Balkan, Finland, Syditalien mm.
Idag är de enkla industrijobben fåtaliga och de vi importerar kommer hit för att snylta välfärd och bidrag, på 60/70 tal kom man för att jobba.
Dock är det viktigt känna till bakgrunden och hur det faktiskt ser ut.
SD är det enda partiet som har insikten och kunskapen om hur det de facto ser ut och det vinner i längden.
SD borde vara ännu lite tuffare i debatterna och de facto förklara vart vi är på väg med dagens politik, nu dansar man runt gröten lite väl mycket.
Dock tror jag det kommer lossna efter valet och SD's kraftiga frammarsch år 2014.
2013-09-10, 21:39
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Har hon också sagt det? Har hört Jan mytoman Guillou säga att han inte röstar för att bibehålla sin trovärdighet (som om det vore problemet med hans trovärdighet ).

Tycker också han skulle ta att tagga ner lite grann. Har man åsikter, och arbetar offentligt, får man uttrycka sig så objektivt som möjligt. Såvida inte man vill just bilda opinion.

Men hur som helst kan vi nog förvänta oss fortsatt blåsigt inför 2014 då alla ska välja sida i slaget om Sverige ^^
Hoppas för övrigt på att Sentio ska leverera första mätningen med SD över 15% snart, allt för att generera nya desperata krönikor på aftonbladet.

Ja, hon hävdar detta bestämt. Att Guillou säger det är väl ungefär lika skrattretande. Har man jobbat för Sovjet är man förmodligen inte borgare.

Så vitt jag vet finns det ingen koppling mellan Mellin och Melin. Båda har hjärtat till vänster?
2013-09-10, 22:16
Avslutad
Nu händer det grejjer .
SD i riksdagen ja tack har ökat med 500 pers det senaste dygnet
Det är ju helt jäkla sanslöst. Spännande saker händer nu. Är det tidigare sympatisörer som vill stödja på facebook eller strömmar det just nu en stor skara väljare till SD?
2013-09-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Ja, hon hävdar detta bestämt. Att Guillou säger det är väl ungefär lika skrattretande. Har man jobbat för Sovjet är man förmodligen inte borgare.

Så vitt jag vet finns det ingen koppling mellan Mellin och Melin. Båda har hjärtat till vänster?

Carl Melin har i många år alltsedan ungdomen troget tjänat Socialdemokraterna
läs hans beskrivning hos UM.
http://www.unitedminds.se/medarbetare/carl-melin

Citat:
Carl har tidigare bland annat arbetat som ...ansvarig för opinionsanalys hos Socialdemokrat.
Carl har även en lång politisk bakgrund som förtroendevald och har bland annat varit
ordförande för SSU i Dalarna och som ledamot och studieledare i SSU:s förbundsstyrelse
där han även under perioder ansvarade för försvars- och säkerhetspolitiken, näringspolitiken
och för valrörelserna 1998 och 1999.
Under flera år var Carl med i styrelsen och verkställande utskottet för Socialdemokraterna i Dalarna och var även ledamot av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Ludvika.
Han har under senare år haft andra uppdrag som ledamot i kommunfullmäktige i Haninge,
Stockholms läns landsting och insynsrådet för Statistiska Centralbyrån (SCB).
Inför valet 2010 var han ordförande i en strategi- och analysgrupp för Socialdemokraterna i Stockholms län.

Lena Mellin vet vi inte mycket om.
Utom att hon liksom Carl Melin verkar ogilla SD starkt .
Mellin och Melin jobbar just nu ihop som parhästar
i AB:s politiska webbtvprogram PARTIPROGRAMMET.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-10 kl. 22:37.
2013-09-10, 22:42
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktarTorsk
Moderaterna har ju aldrig haft så många sympatisörer som de har haft de senaste 10 åren.
Det är skillnad på M's situation för tio år sedan och idag. Jag menar att det idag (säg senaste 1-2 åren) går mycket dåligt för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av LuktarTorsk
Absolut, men då pratar vi om en horisont om 20-30 år, då har vi 12-13 miljoner invånare, varav 4-5 miljoner muslimer. Ska vi få bukt på detta måste det ske nu och ur det perspektivet måste SD få varenda röst.
Men SD's politik välkomnar för det första fortfarande människor och för det andra (och viktigast) har de ingen repatrieringspolitik för att lösa problemen. Invandrare föder extremt mycket fler barn. De som är födda utomlands eller i Sverige med två utrikes födda föräldrar står för en befolkningsökninga av drygt 550000 personer mellan 2000-2011. De som är födda i Sverige med minst en svenskfödd förälder står för 30000 under samma tidsperiod. Räknar man utrikes födda eller född i Sverige av minst en utrikesfödd förälder landar man på drygt 700000 under denna tidsperiod. Sist och framför allt, räknar man födda i Sverige med två svenska föräldrar ligger denna siffra på minus 100000 under tidsperioden.
2013-09-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Nu händer det grejjer .
Det är ju helt jäkla sanslöst. Spännande saker händer nu. Är det tidigare sympatisörer som vill stödja på facebook eller strömmar det just nu en stor skara väljare till SD?

Det ökar stundtals med flera i minuten.
60 000 igår 60 610 just nu 23.19.
Ökningen tog extra fart i höstas samtigt
som opinionsstödet började öka.

Medlemsantalet i SD ökar också snabbt.
2013-09-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Nu händer det grejjer .

Trevligt, men varför just nu? Är det en ketchupeffekt vi ser?

/SD-trollet
2013-09-10, 23:26
Medlem
MentosFruitcores avatar
Några nya undersökningar som dykt upp i dagarna?
2013-09-10, 23:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det är skillnad på M's situation för tio år sedan och idag. Jag menar att det idag (säg senaste 1-2 åren) går mycket dåligt för dem.

Men SD's politik välkomnar för det första fortfarande människor och för det andra (och viktigast) har de ingen repatrieringspolitik för att lösa problemen. Invandrare föder extremt mycket fler barn. De som är födda utomlands eller i Sverige med två utrikes födda föräldrar står för en befolkningsökninga av drygt 550000 personer mellan 2000-2011. De som är födda i Sverige med minst en svenskfödd förälder står för 30000 under samma tidsperiod. Räknar man utrikes födda eller född i Sverige av minst en utrikesfödd förälder landar man på drygt 700000 under denna tidsperiod. Sist och framför allt, räknar man födda i Sverige med två svenska föräldrar ligger denna siffra på minus 100000 under tidsperioden.
Du måste krypa före du kan gå, prio ett är att kraftigt bromsa invandringen sedan få oönskade element att börja återvända hem och det senare sker med piska ( försämrade bidrag) och morot ( ekonomiskt stöd för återetablering).

Att börja gapa om repatriering är inte Sverige redo för och nu gäller det att växa så fort som möjligt.
SD verkar vara inne på rätt spår i dagsläget med tanke på opinionsresultaten.
2013-09-10, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Trevligt, men varför just nu? Är det en ketchupeffekt vi ser?

/SD-trollet
Det är något galet som pågår just nu. För 2 veckor sedan ökade de med typ 10 om dan vissa dagar. Nu är det hundratals. Svensson börjar nog bli riktigt oroliga över Sveriges tillstånd.

Förra hösten skedde den stora uppgången. SD har nu byggt ett fortroende och jag tror att det kommer att bli åka av även denna höst. Större invandring än någonsin, partiledardebatt, kriminalitet och överfulla kommuner. Dyker det upp ett nytt husby, pepparkaksgate eller luciaturk så kan det explodera fullständigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in