2013-09-07, 09:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Jag tror att du tolkar fel. Det är inte så att tidigare valresultat drar ned en ny mätning, det kan lika gärna dra upp en mätning. Eftersom valresultatet från senaste valet är känt, så kan man se om man har för liten andel svar från någon grupp.

Mycket förenklat exempel: säg att moderaterna fick 30% i förra valet, men bland de som svarat i undersökningen så har bara 15% sagt att de röstade på moderaterna i förra valet. Då viktar man upp de svar som dessa gett med det dubbla. Om alla dessa 15% sagt att de fortfarande röstar på M, så får M efter viktning 30%. Om alla dessa 15% istället sagt att de numera röstar SD, så får SD efter viktning 30% (och M får 0%).

Det fungerar på samma sätt med kön, ålder, hushållsstorlek och andra faktorer där fördelningen i landet är känd.
Vilket i sig förklarar de kraftigt varierande resultaten av de olika institutens mätningar.
2013-09-07, 09:52
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Dom fick väl smisk av Reinfeldt för att siffrorna var för höga

Det är val snart val och då läggs allt krut på att misskreditera SD och få opnionsmätningar att se ut som SD minskar.Strunta i dessa opnionsmätningar!De tjänar inget syfte.Svenska folket röstar efter sin övertygelse genom att de ser vad som sker i Sverige och vilket parti som vill få Sverige på rätt köl igen
2013-09-07, 10:28
Medlem
GLÖM INTE SD-REKORDEN

Sentio 14,6% REKORD
UM 11,3% REKORD
2013-09-07, 10:35
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Jag tror att du tolkar fel. Det är inte så att tidigare valresultat drar ned en ny mätning, det kan lika gärna dra upp en mätning. Eftersom valresultatet från senaste valet är känt, så kan man se om man har för liten andel svar från någon grupp.

Mycket förenklat exempel: säg att moderaterna fick 30% i förra valet, men bland de som svarat i undersökningen så har bara 15% sagt att de röstade på moderaterna i förra valet. Då viktar man upp de svar som dessa gett med det dubbla. Om alla dessa 15% sagt att de fortfarande röstar på M, så får M efter viktning 30%. Om alla dessa 15% istället sagt att de numera röstar SD, så får SD efter viktning 30% (och M får 0%).

Det fungerar på samma sätt med kön, ålder, hushållsstorlek och andra faktorer där fördelningen i landet är känd.
Ovanpå det kommer en till viktning, där man viktar ner de partier som ökat kraftigt sedan valet och viktar upp de som minskat. Orsaken är att man misstänker att folk förskönar sina uppgifter om vad de senast röstade på. Man säger att man röstade Sd fast man egentligen röstade M men vill vara med i ett vinnande gäng. Omvänt är det färre som vill erkänna att man stödde en lam häst som Kd när man ser hur de tappar i opinionen.
2013-09-07, 10:46
Medlem
I nästan varje nättidningsartikel och intervju om hijabuppropet passade man på att nämna Sverigedemokraterna och då i negativa ordalag. Många trodde nog på allvar att det var sympatisörer till partiet som hade gått ut och misshandlat kvinnan med hijab. Jag tror att sådana kampanjer kan ha effekt på en del, framför allt kvinnliga väljare.
2013-09-07, 10:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
I nästan varje nättidningsartikel och intervju om hijabuppropet passade man på att nämna Sverigedemokraterna och då i negativa ordalag. Många trodde nog på allvar att det var sympatisörer till partiet som hade gått ut och misshandlat kvinnan med hijab. Jag tror att sådana kampanjer kan ha effekt på en del, framför allt kvinnliga väljare.
Det tror jag inte en sekund på!
2013-09-07, 10:52
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Se där! Andra opinionsmätningen i följd där SD backar. Undrar om det nu är början på en ny trend.

Du är ju mer än lovligt korkad. Alla med ett uns förstånd hade givetvis väntat sig en minskning när förra månadens siffra var en stor ökning och ett stort rekord. Inget parti ökar för evigt utan det är helt väntat att det planar ut lite, men det är likväl en ökning mot tidigare, hoppet neråt efter förra gången SD hade 11,0% hos Demoskop var ner till 9,2%, nu är det 10,1%.

Enligt dig skulle ju den här dagen aldrig ens komma när SD skulle ha 10% vid val, nu har man det till och med i snåla opinionsmätningar. Det du!
Senast redigerad av 8711 2013-09-07 kl. 10:56.
2013-09-07, 10:56
Medlem
medelklassmans avatar
Trenden för Sd ser i grunden positiv ut.
Jag tror att ett valresultat kring 10% 2014 är rimligt och realistiskt.

Detta är dock för svenska förhållanden en dramatisk utveckling och utifrån ett historiskt perspektiv en enastående prestation.

Partiet är ännu inte moget och redo att förvalta alla dessa mandat så att konsolidera sig, etablera sig och fortsätta bygga upp sin organisation måste stå i centrum.
Så inget dramatiskt kommer att hända för Sd efter valet 2014 - de är fortfarande isolerade av sjuklövern och får inget formellt inflytande.
Jag tror att vi kan se någon form av samarbete mellan Sd och borgerliga partier i någon eller några sydsvenska kommuner - tex Sjöbo, Skurup redan från 2014.
Sedan kommer det nog gå allt snabbare med start på kommun nivå.

Däremot så är de ett tredje block som beroende på om de får en total vågmästarställning eller hur mandatfördelningen faller efter valet 2014 kommer de att börja påverka samhällsutvecklingen informellt.

De stora förändringarna sker hos andra partier - den förnedrade alliansen som förlorar valet och upplöses, kanske att något alliansparti tvingas lämna riksdagen, blockpolitiken som vi känner den försvinner .
Mp och V som för första gången formellt inte längre bara kan utpressa sig fram till populistiska enfrågesegrar utan måste nu ta ett helhetsansvar. Det behöver inte vara positivt för dem...

Och under tiden monteras det svenska samhället ner och upplöses, sammanhållningen minskar, de offentliga finanserna, kvaliteten inom offentlig service och där alla grupper kommer att få stå tillbaka för den massinvandring som sjuklövern bestämt skall fortgå.
Kvoteringar, försämrad offentlig service, importerad och etnisk mängdbrottslighet, ökande gettofiering, havererat skolsystem, bostadsbrist, arbetslöshet, försämrade offentlig finanser kommer i spåren av detta.

Det är den värld som kommer att få Sd att växa än mer till en punkt där något eller några partier inom sjuklövern helt enkelt måste ta ställning för att samarbeta med Sd och erkänna deras legitima ståndpunkter eller så går de under.
Närmast ligger M, Nero skall förstås bort först, de måste också få smaka på bitterheten av den svidande valförlust som stundar, men sedan är de nog redo att snacka affärer.

All good things come to those who wait.
Senast redigerad av medelklassman 2013-09-07 kl. 11:00.
2013-09-07, 11:07
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Du är ju mer än lovligt korkad. Alla med ett uns förstånd hade givetvis väntat sig en minskning när förra månadens siffra var en stor ökning och ett stort rekord. Inget parti ökar för evigt utan det är helt väntat att det planar ut lite, men det är likväl en ökning mot tidigare, hoppet neråt efter förra gången SD hade 11,0% hos Demoskop var ner till 9,2%, nu är det 10,1%.

Enligt dig skulle ju den här dagen aldrig ens komma när SD skulle ha 10% vid val, nu har man det till och med i snåla opinionsmätningar. Det du!

Jag tror jag sagt det minst 10 ggr att jag hade fel när jag trodde att SD skulle ha sitt max på 6-7% men det har en del svårt att ta till sig Det går och är tillåtet att erkänna att man har fel .
Vad jag skrev om nu var de två senaste mätningarna och det faktum att SD gått bakåt i dessa.
Huruvida SD kommer att nå 10% i ett val är fortfarandet skrivet i stjärnorna men min förhoppning och tro är att det ej kommer att ske. Ännu mer osannolikt är givetvis de 15 - 20% vissa drömmer om här i tråden.
Senast redigerad av Powergirl 2013-09-07 kl. 11:27.
2013-09-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
För det första kan du inte jämföra SD med M och för det andra är det inte alls bra för M att de har närmat sig sossarna. Tycker du på allvar att det går bra för dem idag?

Moderaterna har ju aldrig haft så många sympatisörer som de har haft de senaste 10 åren. När borgarna senast hade makten var det C och FP som var störst. Tack vare att de har närmat sig S, så har de, förutom att ta övriga borgeliga röster, fått en del S-röster. På senaste tiden har de tappat en del röster och dessa röster har troligen gått till SD i huvudsak. Dessa röster hade de nog inte tappat om de haft lite mer restriktiv invandrarpolitik än vad de för nu.

Citat:
Jag förstår inte hur detta är relevant. Att etablissemanget kallar SD för nazister är ointressant och påverkar ju inte SD's framgångar idag överhuvudtaget då förtroendet för mainstreammedia är noll bland SD-väljare eller i övrigt för personer som är kritiska till det kulturmarxistiska systemet. Eller missuppfattade jag dig?

Då missade du hela syftet med mitt inlägg. Vill man att SD ska fortsätta att vara ett 6%-parti i tid och evighet så är det naturligtvis helt rätt. Vill man däremot att de ska påverka politiken på något sätt, så behöver de mer än 6%, vilket de själva har insett och därför tagit denna riktning.

Citat:
Vad grundar du detta på? Inte empiri iaf. Sådär sa man om SD för 10 år sedan också och nästa år kommer de få ett valresultat på cirka 15%. De första rösterna är viktiga för ett parti, kanske de viktigaste rösterna. Rösterna SD fick 1994, 1998 och 2002 var alltså mycket viktiga för att de skulle fortsätta växa. Att rösta på på SvP som med all sannolikhet kommer att växa för varje år som går är knappast att kasta rösten i sjön.

Absolut, men då pratar vi om en horisont om 20-30 år, då har vi 12-13 miljoner invånare, varav 4-5 miljoner muslimer. Ska vi få bukt på detta måste det ske nu och ur det perspektivet måste SD få varenda röst.

Citat:
Förklara varför SD skulle tappa röster om Jimmie Åkesson intar en allvarligare och hårdare attityd och så mycket han orkar utnyttjar situationer då regeringen klubbar igenom svenskfientliga förslag. SD ligger inte på 6% utan det dubbla.

Tyvärr så försvann mitt budskap lite då den tråd jag skapade infogades i denna. Läs https://www.flashback.org/sp45117287, där jag påstår att SD stod och stampade på 6% oavsett vad som hände i politiken, såsom M+MPs migrationsuppgörelse, som verkligen borde ha varit något som ökat intresse för SD. Det var först när SD närmade sig M (med 5:e skatteavdraget) och intog nolltoleransen som de började få röster. På samma sätt tappade de röster pga REVA (Obs, ren spekulation, men jag har inte någon bättre förklaringsmodell)
2013-09-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag tror jag sagt det minst 10 ggr att jag hade fel när jag trodde att SD skulle ha sitt max på 6-7% men del har svårt att ta till sig att det går och är tillåtet att erkänna att man har fel .
Vad jag skrev om nu var de två senaste mätningarna och det faktum att SD gått bakåt i dessa.
Huruvida SD kommer att nå 10% i ett val är fortfarandet skrivet i stjärnorna men min förhoppning och tro är att det ej kommer att ske. Ännu mer osannolikt är givetvis de 15 - 20% vissa drömmer om här i tråden.

När jag hör vad som sägs i det offentliga rummet så kommer det vara mer sannolikt att SD får över 20 % 2014 än under 15 %.

Offentliga rummet är kunder och personal på arbetet, bekanta, i kön till bankomaten, i affären, i föreningar, i skolan, på bussen, bordet bredvid på lunchen etc etc.

Det är många som har vaknat, men ännu fler måste väckas. Vi måste alla göra vad vi kan för att få så många som möjligt att läsa verkligheten i alternativ media.
2013-09-07, 11:48
Medlem
Drullknulls avatar
SD minskar samtidigt som de borgerliga småpartierna ökar, det är logiskt. Av två onda ting väljer missnöjesröstarna att stödja högerblocket för att inte hjälpa de rödgröna till makten, vilket anses vara värre. Vid skarpt läge, med kristdemokrater och centern farligt nära spärren är det högst troligt att SD förlorar några procent till dessa, vilket undersökningen visar.

5-8 % är troliga siffror, inte mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in