Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
För det första kan du inte jämföra SD med M och för det andra är det inte alls bra för M att de har närmat sig sossarna. Tycker du på allvar att det går bra för dem idag?
Moderaterna har ju aldrig haft så många sympatisörer som de har haft de senaste 10 åren. När borgarna senast hade makten var det C och FP som var störst. Tack vare att de har närmat sig S, så har de, förutom att ta övriga borgeliga röster, fått en del S-röster. På senaste tiden har de tappat en del röster och dessa röster har troligen gått till SD i huvudsak. Dessa röster hade de nog inte tappat om de haft lite mer restriktiv invandrarpolitik än vad de för nu.
Citat:
Jag förstår inte hur detta är relevant. Att etablissemanget kallar SD för nazister är ointressant och påverkar ju inte SD's framgångar idag överhuvudtaget då förtroendet för mainstreammedia är noll bland SD-väljare eller i övrigt för personer som är kritiska till det kulturmarxistiska systemet. Eller missuppfattade jag dig?
Då missade du hela syftet med mitt inlägg. Vill man att SD ska fortsätta att vara ett 6%-parti i tid och evighet så är det naturligtvis helt rätt. Vill man däremot att de ska
påverka politiken på något sätt, så behöver de mer än 6%, vilket de själva har insett och därför tagit denna riktning.
Citat:
Vad grundar du detta på? Inte empiri iaf. Sådär sa man om SD för 10 år sedan också och nästa år kommer de få ett valresultat på cirka 15%. De första rösterna är viktiga för ett parti, kanske de viktigaste rösterna. Rösterna SD fick 1994, 1998 och 2002 var alltså mycket viktiga för att de skulle fortsätta växa. Att rösta på på SvP som med all sannolikhet kommer att växa för varje år som går är knappast att kasta rösten i sjön.
Absolut, men då pratar vi om en horisont om 20-30 år, då har vi 12-13 miljoner invånare, varav 4-5 miljoner muslimer. Ska vi få bukt på detta måste det ske nu och ur det perspektivet måste SD få varenda röst.
Citat:
Förklara varför SD skulle tappa röster om Jimmie Åkesson intar en allvarligare och hårdare attityd och så mycket han orkar utnyttjar situationer då regeringen klubbar igenom svenskfientliga förslag. SD ligger inte på 6% utan det dubbla.
Tyvärr så försvann mitt budskap lite då den tråd jag skapade infogades i denna. Läs
https://www.flashback.org/sp45117287, där jag påstår att SD stod och stampade på 6% oavsett vad som hände i politiken, såsom M+MPs migrationsuppgörelse, som verkligen borde ha varit något som ökat intresse för SD. Det var först när SD närmade sig M (med 5:e skatteavdraget) och intog nolltoleransen som de började få röster. På samma sätt tappade de röster pga REVA (Obs, ren spekulation, men jag har inte någon bättre förklaringsmodell)