Citat:
Ursprungligen postat av
boxernrobert
God dag ! hjälp en nybörjare nu!.
Först och främst hur stor är chansen att åka dit i tullen?
Hur mycket pengar brukar det vanligtvis hela resan kosta ?(ungefärligt) åker ifrån halmstad.
Jag ska köpa alkohol till 100 gäster, hur stor bil lär man ha och var är närmsta butik när man klivit av färjan?.
Räcker det att ha med sig körkortet eller behöver man pass?.
snälla någon hjälp en gammal gubbe att lyckas med sin spritresa till tyskland!
tack på förhand
Bodde i Halmstad förut och har gjort puttgarden-rutten ett antal gånger så jag kan berätta min upplevelse.... Kostnaden är dryga tusenlappen för båtbiljetterna (endags shoppingtur, beställ på nätet i förväg) samt bensinen såklart. Räkna med att dra nån deciliter eller två extra på hemvägen pga. vikten av allt dricka.
Det där med "åka dit" är egentligen en icke-fråga, eftersom du får ta in hur mycket som helst till eget bruk inklusive bjudsprit. Det enda du inte får göra är SÄLJA spriten egentligen. Och om du kan styrka att du har 50-års kalas, bröllop eller liknande på gång finns det absolut inget de kan invända om du så kommer med en lastbil full.
Vilket för oss till nästa sak: vikten. 100 gäster innebär mycket dricka. Det kan du inte ta i kombin; hyr en lätt lastbil från rent a wreck eller liknande så du inte går över vikten. Det är DÄR lagens långa arm plockar de flesta när de kör av båten nu för tiden, så räkna NOGA på vikten innan du kör.
Hitta bordershoppen är inte svårt. Det är en bamsestor pråm på fyra våningar ett par hundra meter från båten. Lycka till!