2013-09-01, 21:26
Medlem
MrBulldoggs avatar
Instämmer men Nicke... Bevisbördan ligger hos tullen. Om du drar i dig ett helrör efter jobbat varje dag i veckan är det din ensak. Och det finns ingen lag mot att handla på sig en årsförbrukning sprit åt gången. Eller två års.
Citera
2013-09-01, 21:51
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Vad tror ni är lämpligt att ta in om man bara köper 40% sprit?

Rekommendationerna i tråden har ju varit 20liter och X antal flak öl. Men kan man "omvandla" denna öl till sprit och fortfarande inte höja ögonbrynen för mycket hos tullen?

Räknar man om deras rekommenderade mängder på hemsidan (med medeltal av alkoholhalt) så får man fram 59 liter 40% sprit.

Spritdrycker: = 10liter 40% sprit
Starkvin medel: 18,5% och 20liter = 9,25liter 40% sprit
Vin medel: 9,25% och 90liter = 20,8125liter 40% sprit
Starköl vanligast 7% och 110liter = 19,25liter 40% sprit

Totalt: 59,3125liter

Vad tror ni? Okej eller inte?

Självklart kör man Bodströms ursäkt; "Det här ska jag dricka resten av livet "

Skulle tro att man INTE får göra så, smuggel/langnings-klockorna hos tullarna ringer för fulla muggar, det gör det hos mig iallafall.
Citera
2013-09-02, 02:27
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Skulle tro att man INTE får göra så, smuggel/langnings-klockorna hos tullarna ringer för fulla muggar, det gör det hos mig iallafall.

Saken är ju att varken jag eller tjejen dricker något annat än vodka. Så känns meningslöst att ta hem något annat. Och bordershopparna brukar ha kampanjer på Absolut så..

150kg i bakluckan på en Opel icke-kombi borde ju göra att man inte sticker ut så hemskt tycker man.

Frågar tullen så svarar jag ju ärligt på mängd och att tanken var att undvika systemet de närmsta ~2 åren, samtidigt som jag självklart nämner att jag inte dricker någon annan typ av alkohol förutom vodka.

Man kan ju tillägga att om jag skulle smuggla/langa så hade jag fyllt bilen med Jeltzin eller någon annan billig skit. Men nu är planen enbart Absolut, hälften blåa och resten smaksatt.

Man kanske ska gå ned till 40 liter per person istället? Hmm den eviga avvägningen
Citera
2013-09-02, 02:31
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Instämmer men Nicke... Bevisbördan ligger hos tullen. Om du drar i dig ett helrör efter jobbat varje dag i veckan är det din ensak. Och det finns ingen lag mot att handla på sig en årsförbrukning sprit åt gången. Eller två års.

Men om man använder en vattentät ursäkt (a la Bodström), vad är risken då?

Kommer dom jävlas med mig och plocka ned halva bilen för att sen säga; "Nu har vi säkerhetsställt att våra misstankar om att du smugglade något mer inte stämde, och du kan åka hem"

För vi vet ju att myndighetspersoner gärna jävlas så mycket de kan, lagligt, om de får intrycket av att du försöker vara "smart" och spela ut systemet.
Citera
2013-09-02, 03:44
Medlem
Tjena!

Var ner till Tyskland för ca 1 månad sedan! Tog då Färjan Helsingör-Helsingborg tillbaka och vart stoppad i tullen! Allt var lungt osv osv och de släppte mig efter mycket om och men!

Hur som helst så är det nu dags igen då ett par vänner åker ner och ville ha med mig som vart där ett par gånger och visa vägen osv osv. Hur som helst så kommer jag givetvis köpa med en hel del till mig själv! Men jag har absolut ingen lust att fasta i tullen igen på så kort varsel...

Så!

1. Om vi tar bro vägen, hur stor är chansen då att det är samma tull personal? Ingen alls? liten? stor?
2. När man blir stoppad, loggas det någon stans hos tullverket? T.ex namn etc och vilket datum det stoppat en och med vilken last?
Citera
2013-09-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Saken är ju att varken jag eller tjejen dricker något annat än vodka. Så känns meningslöst att ta hem något annat. Och bordershopparna brukar ha kampanjer på Absolut så..

150kg i bakluckan på en Opel icke-kombi borde ju göra att man inte sticker ut så hemskt tycker man.

Frågar tullen så svarar jag ju ärligt på mängd och att tanken var att undvika systemet de närmsta ~2 åren, samtidigt som jag självklart nämner att jag inte dricker någon annan typ av alkohol förutom vodka.

Man kan ju tillägga att om jag skulle smuggla/langa så hade jag fyllt bilen med Jeltzin eller någon annan billig skit. Men nu är planen enbart Absolut, hälften blåa och resten smaksatt.

Man kanske ska gå ned till 40 liter per person istället? Hmm den eviga avvägningen
Om det är du och din flickvän som åker i en vanlig sedan som inte är överlastad, båda är över 20, är helt och rent klädda krävs det nog något utomordentligt för att ni ens skall behöva hissa ner rutan och säga något till farbror tullare.
Och om ni blir tillfrågade, det finns ingen gräns som sagt. Det gäller för tullaren att göra en bedömning om det är trovärdigt att ni för in det för eget bruk.
Citera
2013-09-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reallifeproblems
Tjena!

Var ner till Tyskland för ca 1 månad sedan! Tog då Färjan Helsingör-Helsingborg tillbaka och vart stoppad i tullen! Allt var lungt osv osv och de släppte mig efter mycket om och men!

Hur som helst så är det nu dags igen då ett par vänner åker ner och ville ha med mig som vart där ett par gånger och visa vägen osv osv. Hur som helst så kommer jag givetvis köpa med en hel del till mig själv! Men jag har absolut ingen lust att fasta i tullen igen på så kort varsel...

Så!

1. Om vi tar bro vägen, hur stor är chansen då att det är samma tull personal? Ingen alls? liten? stor?
2. När man blir stoppad, loggas det någon stans hos tullverket? T.ex namn etc och vilket datum det stoppat en och med vilken last?
Antecknade de personnummer, eller upprättade någon slags rapport?
Du kan ju låta dina vänner köra av färjan och gå av via landgången om du är orolig.
Citera
2013-09-03, 10:36
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reallifeproblems
Tjena!

Så!

Vad sa dem och vad sa du? Hur mycket hade du med dig?

Jag tror brovägen är mindre chans att bli stoppad på än via färjan.
Citera
2013-09-05, 11:59
Medlem
Var i Tyskland för ett tag sedan. Åkte över bron och färja till Puttgarden. Förbeställde öl på Calles i Burg, vilket var otroligt smidigt. Handlade därefter billig sprit på Sky, sedan drog vi tillbaka till hamnen. Denna rutt tog mer tid än vad vi hade tänkt oss då de 3 timmarna man var tvungna att vara tillbaks på hann löpa ut. Detta gjorde dock inget då vi fick tillbaka 300 DKK i alla fall. Verkar som att de i kassan inte bryr sig ett skit.

Jag rekommenderar att ta med passet. Vi blev nämligen stannade av polis i Tyskland innan vi skulle köra på färjan och polismannen ville då se vad vi hade i bagageutrymmet, samt då kolla våra pass och se så att allt stämde och var under kontroll. Men det var inga problem och vi fick köra vidare.

Väl bron tillbaka var det inga tulltjänstemän så långt ögat kunde nå så det var bara gasen i botten och dra iväg fort som satan!

Angående vikt så fick skåpbilen vi körde lasta 800 kg när jag och polaren var med. Så bara man håller sig under det och inte lastar övervikt ska det ju vara lugnt, tycker man. Så sluta nojja ni som undrar här i tråden. Bara kör på
Citera
2013-09-10, 18:02
Medlem
God dag ! hjälp en nybörjare nu!.

Först och främst hur stor är chansen att åka dit i tullen?
Hur mycket pengar brukar det vanligtvis hela resan kosta ?(ungefärligt) åker ifrån halmstad.
Jag ska köpa alkohol till 100 gäster, hur stor bil lär man ha och var är närmsta butik när man klivit av färjan?.
Räcker det att ha med sig körkortet eller behöver man pass?.

snälla någon hjälp en gammal gubbe att lyckas med sin spritresa till tyskland!
tack på förhand
Citera
2013-09-10, 19:59
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxernrobert
God dag ! hjälp en nybörjare nu!.

Först och främst hur stor är chansen att åka dit i tullen?
Hur mycket pengar brukar det vanligtvis hela resan kosta ?(ungefärligt) åker ifrån halmstad.
Jag ska köpa alkohol till 100 gäster, hur stor bil lär man ha och var är närmsta butik när man klivit av färjan?.
Räcker det att ha med sig körkortet eller behöver man pass?.

snälla någon hjälp en gammal gubbe att lyckas med sin spritresa till tyskland!
tack på förhand

Bodde i Halmstad förut och har gjort puttgarden-rutten ett antal gånger så jag kan berätta min upplevelse.... Kostnaden är dryga tusenlappen för båtbiljetterna (endags shoppingtur, beställ på nätet i förväg) samt bensinen såklart. Räkna med att dra nån deciliter eller två extra på hemvägen pga. vikten av allt dricka.

Det där med "åka dit" är egentligen en icke-fråga, eftersom du får ta in hur mycket som helst till eget bruk inklusive bjudsprit. Det enda du inte får göra är SÄLJA spriten egentligen. Och om du kan styrka att du har 50-års kalas, bröllop eller liknande på gång finns det absolut inget de kan invända om du så kommer med en lastbil full.

Vilket för oss till nästa sak: vikten. 100 gäster innebär mycket dricka. Det kan du inte ta i kombin; hyr en lätt lastbil från rent a wreck eller liknande så du inte går över vikten. Det är DÄR lagens långa arm plockar de flesta när de kör av båten nu för tiden, så räkna NOGA på vikten innan du kör.

Hitta bordershoppen är inte svårt. Det är en bamsestor pråm på fyra våningar ett par hundra meter från båten. Lycka till!
Citera
2013-09-10, 21:11
Medlem
Räkna även på att köra ner till Trelleborg, och åka Trelleborg-Sassnitz. Mycket billigare färjebiljett, 299 kr tor, mindre körning. Bordershoppen ligger på kajen vid avfartsrampen. Förbeställ så hinner man med vändande färja.

Du får troligen lasta ca 400 kg i bilen om du är ensam förare och det är en större kombi.
Typ:
30 flak öl (270 kg)
30 vinboxar (90 kg)
20 liter sprit (30 kg)
Räcker det? 8 öl + 1 liter vin + 20 cl sprit i snitt per gäst

Dock är det ju mycket att lasta, så jag hade åkt två, men då får man lasta lite mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in