2013-08-26, 19:18
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antabus12
Då Apple kör på Apple kör på Authentec, så försvinner en stor mängd där. Beräkna då även att vid större mängder så kommer att marginalen bli fruktansvärd kass för FingB. Blankning känns mer aktuellt än köp i detta läge.

Och bara idag gick aktien upp 10% på en i övrigt halvtrött börs utan några direkta nyheter alls. Kan någon tala om hur folk som köper fing idag tänker egentligen?
Den enda nyheten var väl att VD tankade aktier enligt insynslistan som kom i helgen.
2013-08-26, 19:47
Medlem
Wirfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Och bara idag gick aktien upp 10% på en i övrigt halvtrött börs utan några direkta nyheter alls. Kan någon tala om hur folk som köper fing idag tänker egentligen?
Den enda nyheten var väl att VD tankade aktier enligt insynslistan som kom i helgen.

Jag har bara hört från andra att dom tycker fingerprint är ett enda stort luftslott så folk kanske inte tänker utan bara köper för att andra gör det.

Men jag själv är inte insatt i fingerprint så ska inte säga nåt, det märks väl alltid i slutändan hur äkta värdet är på en aktie.
2013-08-26, 22:38
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula

FingB är en guldgruva för traders. Somsagt, 10% och enda förändrigen var ett insderköp. Börsen rör sig mycket, det man får värdera är om förändringen står i relation till nyheten som släpptes. Självklart sitter de i en lukerativ sits, men frågan är om det motiverar dagen värdering. Så vill inte att någon blir grinig för jag drar lite hårdfakta.

Under 2012 var omsättningen 10,3 milj, och reultat e finansnetto -38 milj. För att komma ner på jorden och få ett någorlunda p/e tal för 2013, säg ex 33 så skulle de vara tvungna att leverera ett resultat på sisådär 100 miljoner med dagens värdering. Under årets två första kvartal har omsättningen varit 29.3 milj och resultatet -16.9 milj. Dra dina egna slutsatser

Utgår från dagens slutkurs 66kr. Och har inte beräknat efter exakta kronan.
2013-08-26, 23:32
Medlem
Som många sagt tidigare, och jag också; Fingerprints värdering är inte baserad på omsättning och vinst i år, förra året eller året innan dess. Detta företag har funnits sen 1997 och har alltså utvecklat och finslipat sin teknik i över 15 år. Men har man tjänat några större pengar? Nej. Varför? Därför att biometrin inte har varit aktuell eller eftertraktad. Detta framför allt då tekniken helt enkelt inte varit tillräckligt vass, varken vad gäller prestanda, säkerhet eller implementeringsmöjlighet.

Vad är då skillnaden idag som motiverar ett börsvärde på flera miljarder? Jo, Apple köpte upp våran största konkurrent och FPC är därmed i pole position. Vi har sensorer som är optimala för att implementeras i saker som smartphones, tangentbord och möss etc. De är dessutom av hög kvalitet vad gäller prestanda och inget likt de gamla sensorerna man hittar på laptops från några år tillbaka som känner av fingret korrekt var tredje gång ungefär. Dessa är av en helt ny kaliber. Microsoft vet detta och det är anledningen till att de utnämnt FPC till "Blue Partner" och vill sätta dessa sensorer i så många enheter som möjligt.

Framför allt är det som motiverar värdet idag enkelt: den biometriska revolutionen är väldigt nära. Apple kommer (enligt rykten) att släppa sin iPhone 5s med fingeravtrycksläsare. Detta är Apple vi snackar om, trendsättaren inom smartphones sen dem först kom ut. Om någon tror att det inte kommer att skapa en total hysteri bland övriga smartphonetillverkare som vill kunna erbjuda samma säkerhet på sina produkter som blir allt vanligare att användas som digitala plånböcker och hantering av känslig data inom arbetet m.m så vet jag inte hur man någonsin kommer kunna förstå hur ny teknik får fotfäste och ersätter det gamla. För så har det varit sen den första datorn kom till. Vi utvecklar saker vidare tills det inte finns något som är bättre. Fingeravtrycket är det perfekta alternativet till lösenord som glöms bort, hackas och måste bytas.

Jag säger inte att detta inte är en riskfylld investering, för det är det självklart med en värdering som är på tok mycket högre än den ska vara om man ser till omsättning + vinster IDAG. Dessutom finns ju risken att Aplle släpper sin iPhone nu den 10'e och den inte innehåller en sensor. För det är det som kommer vara startskottet för denna revolution. Men om de inte släpper en telefon med sensor så kan man ju fråga sig varför de valde att köpa upp ett företag för 256 miljoner dollar om de inte ens planerade att tjäna en fet hacka på affären genom att använda sig av teknologin de fick tag på?

Man tror vad man vill, jag tror på detta case.
2013-09-05, 12:31
Medlem
Vad tror ni? Säljläge och hoppas på en dipp och då köpa in sig igen?
2013-09-05, 15:02
Medlem
Jag vill hålla med, men enligt rykten släpps info om nästa iphone som kommer ha fingerskanner på måndag. Den är ju av authentec visserligen, men med tanke på hur kursen stiger för minsta lilla tror jag det faktiskt kan stiga nästa vecka
2013-09-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsflykt
Jag vill hålla med, men enligt rykten släpps info om nästa iphone som kommer ha fingerskanner på måndag.
Var har du läst/hört dessa rykten?
2013-09-05, 16:36
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallone

ett exempel:

http://www.phonearena.com/news/iPhone-5S-home-button-leaks-in-perfect-clarity-Apple-to-include-a-fingerprint-sensor_id47117#9-
2013-09-06, 12:51
Medlem
Citat:

Förutom på otaliga teknikryktes sidor har vi även FPC's VD uttalat sig som följande i onsdags paneldebatt:

"På frågan om han (Johan Carlström) tror att iphone på tisdag kommer att ha sensor, svarar han att han inte tror utan han har anställt 6 st från apple och vet att det kommer en touch sensor i homeknappen."

Tro på VD'n får man ju göra hur man vill, att han säger det betyder inte att det är spikat, men som sagt han har anställt 6 stycken nyckelpersoner som jobbat för Apple och Authentec med integrering av sensor i iPhone. Dem lär ju ha koll på när Apple planerar att släppa den.
2013-09-10, 12:15
Medlem
Ikväll får vi se vad Apple kommer med, och om aktien går upp under morgondagen...
2013-09-10, 20:20
Medlem
Den nya modellen har alltså TouchID. Är det Fingerprint som står bakom detta?
2013-09-10, 20:33
Medlem
LastHopes avatar
Citat:
Den nya modellen har alltså TouchID. Är det Fingerprint som står bakom detta?

Men hur opålästa är ni egentligen, NEJ det är authentec som står bakom apples sensor, fingerprints konkurrent. DOCK så lär någon leverera till resten av marknaden nu. Vilket blir fpc. Fpc står riktigt stark med sina design wins och har även börja leverera sensorer till telefoner.

iOS -> authentec.
Android/windows osv -> fpc.
Senast redigerad av LastHope 2013-09-10 kl. 20:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in