2013-09-10, 16:05
Medlem
Grandiosos avatar
Gustav levde alltså medan den anlagda branden tog fart och han blev rov för lågorna under
yttersta plågor.

Det leder hos mig osökt tankarna till den mycket omskrivne, fruktade Veberödsmannen
nere i Skåne som härjade i början på 1900-talet, en gång oförglömligt gestaltad i en tv-film
av briljante Ernst-Hugo Järegård.
Citat:
Den 1 oktober 1902 hade han slagit ihjäl sin granne och konkurrent Bengt Larsson, 32 år, i Blentarp och tänt eld på dennes kvarn. Svensson var mycket nära att åka fast, men hans fru Maria gav honom alibi för detta brott
http://sv.wikipedia.org/wiki/Veber%C3%B6dsmannen
http://www.youtube.com/watch?v=Z2C2Tj4uRPE

Det utspelade sig lite av samma slags grymheter i dessa gamla ärenden där något eller flera
offer var vid liv när mordbränderna satte igång och innebar en fasansfullt kvalfylld död.

Ingen visad barmhärtighet hos någon av dessa mördare.
Bara den totala ondskan hos fullständigt empatilösa förövare.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-10 kl. 16:30.
Citera
2013-09-10, 16:19
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det rent empiriska att tjuvskyttar sällan vänder sig till polisen och berättar om sin verksamhet. Särskilt om en person skjutits i samma veva. Jag säger inte att det är så, men det är en plausibel förklaring till varför ingen hört av sig. Du har ställt frågan mer än tio gånger och jag och flera andra har svarat dig. Tröttnar du aldrig?

Om det vore så att det handlar om en tjuvskytt som är rädd för konsekvenserna. Varför har isf denne inte ens hört av sig anonymt till polisen?
Nej, detta är en av dem omständigheter som stör mig något enormt. Jag anser att en hel del pekar på att det faktiskt är gärningsmannen som avlossat skotten.

Ur förhöret med Ha*s Palm*r
"Han hörde att skotten kom från Flakeböle. Om vinden inte ligger åt helt fel håll så hörs ljud väldigt väl från Flakeböle, man kan till exempel höra om någon kör med motorsåg där."

Källa: Sidan 267 i huvudprotokollet

Är det verkligen en tillfällighet att skotten kommer i riktning från Flakeböle under samma kväll som morden tros ha begåtts? Hans förhör pekar också mot att man kanske ska fästa en större vikt vid reservationen i polisens skottest.

Ur Polisens Vapenundersökning - praktiska prov
"Beskrivningen av ljudeffekten av ett hagelskott under olika förutsättningar är subjektiv och uppfattas individuellt olika."

Källa: Sidan 14 Tilläggsprotokoll, del 2

Vad är det egentligen som säger att Hans inte hört skotten som GM avlossat?
Citera
2013-09-10, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Absolut, GM var ute efter både Annika och Gustav och precis som du tror jag att mordet var planerat. Däremot är jag inte övertygad om att mordet utförts i syfte att hitta kontanter. Av utredningen att döma finns det inget som tyder på att Annika och Gustav förvarat några pengar i kassaskåpet där ute.
Oavsett gm tror jag på ett ekonomiskt motiv. Det vore ju riktigt dumt att bryta upp kassaskåpet om man trodde det var tomt, eller hur?
Citera
2013-09-10, 16:28
Bannlyst
Citat:
Om det vore så att det handlar om en tjuvskytt som är rädd för konsekvenserna. Varför har isf denne inte ens hört av sig anonymt till polisen?
Nej, detta är en av dem omständigheter som stör mig något enormt. Jag anser att en hel del pekar på att det faktiskt är gärningsmannen som avlossat skotten.

Ur förhöret med Ha*s Palm*r
"Han hörde att skotten kom från Flakeböle. Om vinden inte ligger åt helt fel håll så hörs ljud väldigt väl från Flakeböle, man kan till exempel höra om någon kör med motorsåg där."

Källa: Sidan 267 i huvudprotokollet

Är det verkligen en tillfällighet att skotten kommer i riktning från Flakeböle under samma kväll som morden tros ha begåtts? Hans förhör pekar också mot att man kanske ska fästa en större vikt vid reservationen i polisens skottest.

Ur Polisens Vapenundersökning - praktiska prov
"Beskrivningen av ljudeffekten av ett hagelskott under olika förutsättningar är subjektiv och uppfattas individuellt olika."

Källa: Sidan 14 Tilläggsprotokoll, del 2

Tidpunkten? Att skjuttestet visar att det absolut troligaste är att skotten inte hörts?
Citera
2013-09-10, 16:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det där är ju ytterligare en fråga som du ställt tidigare i tråden och som besvarats ett tiotal gånger.
Citera
2013-09-10, 16:42
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Oavsett gm tror jag på ett ekonomiskt motiv. Det vore ju riktigt dumt att bryta upp kassaskåpet om man trodde det var tomt, eller hur?

Ett ekonomiskt motiv är möjligt men inte givet. Det kan ha funnits annat i kassaskåpet som GM kan ha varit ute efter.
Om man dock fäster sig vid motivbilden så har andra än PK i mitt tycke starkare motiv. Gustav var uppenbarligen en man som hade lätt för att hamna i konflikter. I två fall har han varit uppe i eller på väg upp i Tingsrätten. I ett fallen har han ådragit sig Öststatsmaffians vrede.
Citera
2013-09-10, 16:45
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Tidpunkten? Att skjuttestet visar att det absolut troligaste är att skotten inte hörts?

Men tidpunkten är mycket osäker. Dessutom är värdet av skjuttestet oerhört tveksamt i och med polisens reservation i slutsatsen.
Citera
2013-09-10, 16:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Inte om man vill att det ska se ut som rånmord.
Citera
2013-09-10, 16:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Absolut, GM var ute efter både Annika och Gustav och precis som du tror jag att mordet var planerat. Däremot är jag inte övertygad om att mordet utförts i syfte att hitta kontanter. Av utredningen att döma finns det inget som tyder på att Annika och Gustav förvarat några pengar i kassaskåpet där ute.
Jag förstår vartåt du lutar i din teori...
Du tror väl att det handlar om den där killen ME eller vad han hette som hyrde av paret
och kom att vålla vissa bekymmer sedermera, och att det är någon slags hämnd som
utkrävdes i lilla Flakeböle?

Men om det vore på det viset, en uppgörelse, betalt för gammal ost, varför då
efter att ha uppnått sitt vedergällningsmål, stanna kvar och gå loss på kassaskåpet
på det där kontoret i anslutning till garaget?

Nej, din alternativa gärningsman låter sig svårligen placeras i historien kring två
kallblodiga mord som kommer att försöka döljas genom en fet brand och där det också
visar sig finnas ett uppbrutet kassaskåp.

Det lyser ekonomiskt motiv över alltsammans och föga av hämndbegär som utmynnat
i dessa blodiga dåd. Om du frågar mig alltså.
Citera
2013-09-10, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte om man vill att det ska se ut som rånmord.
Att polisen inte känner till att det fanns pengar i kassaskåpet betyder inte att det inte fanns det. På grund av G:s tidigare affärer är det troligt att många i vart fall trodde det. Att utgå från vad polisen säger är att ta det två steg för långt.
Citera
2013-09-10, 17:09
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag förstår vartåt du lutar i din teori...
Du tror väl att det handlar om den där killen ME eller vad han hette som hyrde av paret
och kom att vålla vissa bekymmer sedermera, och att det är någon slags hämnd som
utkrävdes i lilla Flakeböle?

Men om det vore på det viset, en uppgörelse, betalt för gammal ost, varför då
efter att ha uppnått sitt vedergällningsmål, stanna kvar och gå loss på kassaskåpet
på det där kontoret i anslutning till garaget?

Nej, din alternativa gärningsman låter sig svårligen placeras i historien kring två
kallblodiga mord som kommer att försöka döljas genom en fet brand och där det också
visar sig finnas ett uppbrutet kassaskåp.

Det lyser ekonomiskt motiv över alltsammans och föga av hämndbegär som utmynnat
i dessa blodiga dåd. Om du frågar mig alltså.

Jag har ingen teori om vem som utfört morden utan belyser bara att det faktiskt finns andra som kan ha motiv för gärningen. Ett rent hämndmotiv tror jag inte på däremot kan det vara en kombination där hämnd är en del.
Att kassaskåpet brutits upp behöver inte betyda att GM varit ute efter kontanter. I FUP finns det inget som tyder på att det funnits pengar i det aktuella kassaskåpet däremot kan det tänkas att det förvarats annat som haft betydelse för GM.
Om det handlar om hämndbegär hur placerar du då PK i ekvationen. Vilket motiv för hämnd har han?
Citera
2013-09-10, 17:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
I tinget gråter 55-åringen och svär sig fri från morden på Gustaf Linder Nordander och Annika Nordander.
Citat:
Samtidigt fortsätter utredningen av morden i Flakeböle den 13 december förra året där åklagare och polis anser det klarlagt att den nu åtalade 55-åringen från norra Öland är den skyldige.
– Den pågår, det gör den. Det handlar om specifika bitar, till exempel kompletterande uppgifter i en eller annan form som ska tillföras utredningen om försvararen eller åklagaren begär så.

http://www.olandsbladet.se/index.php?id=22231&placid=3&template=#.Ui81pZhvljo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in