2013-09-09, 21:39
Medlem
Tänkte dela lite av min kunskap till personer som tänker skaffa ett abonnemang eller mobil.
Själv har jag hållt på med försäljning av dessa produkter i många år och kan allt gällande det, alla små kryphål m.m

HAR DU TÄNKT ATT KÖPA EN MOBIL PRIVAT?

Det är alltid billigare att köpa mobiler privat via tex blocket, vänner m.m
men det finns många risker med detta.
Mobilen kan ofta ha dolda fel som tex att vissa funktioner inte funkar även om den ser bra ut på utsidan.
Telefonen kan vara stulen och då får du ingen kvitto med vilket innebär att du ej har någon garanti på telefonen, förutom det kommer den med största sannolikhet att spärras! Med det menas att telefonen går ej att använda till att ringa eller ta emot samtal, du kommer ej kunna skicka eller ta emot sms. Alltså kommer den inte vara en mobil längre utan då är den en ipod
Du kanske har tänkt och köpa en mobil som är i obruten förpackning men inget kvitto, samma sak gäller här att kvitto inte finns är ett tecken på problem! Den här kommer också att spärras även om den är i obruten förpackning.
Läxan här är att inte köpa en mobil utan kvitto!

Abonnemang?

Jag säger alltid att det värsta som finns är abonnemang, varför?
95% av alla abonnemang är på minst 24 månaders bindning!
Du kommer vara fast i 24 månader med samma mobil och med samma abonnemang.
Du kommer ej att kunna ändra det trots att det kommer komma billigare abonnemang 3 månader efter att du tecknat ditt och nya telefoner kommer varje månad.
Varför sitta med samma skit i 2 år? Ni tänker att det är billigare... Låt oss räkna det billigaste fast priset med en Iphone 5 eller galaxy S4 är 400-500/månaden. Vi antar att det är 450kr/mån ( många betalar över 700 som jag sett under mina år) 450kr * 24 = 10800kr!

Min rekommendation köp en telefon med kvitto! privat du kan få det för 3500kr max!

Comviq har fastpris avtal som inte är abonnemang och kostar 195kr/mån, under 24 månader blir det,
195 * 24 = 4680kr
4680kr + 3500 = 8180kr!!!

Du kommer tjäna 2620kr!
Inte bara det du har ingen bindningstid och kan ändra avtal om det kommer något billigare, desutom kan du sälja din mobil och köpa en ny när du vill om du känner för det!

Nog med det, om du ändå vill teckna abonnemang så var försiktigt!
Teckna aldrig något i något butik, affär, eller montrar...... Det slutar med att du kommer bli lurad och missnöjd + att du ej kommer ha någon ångerrätt!

Vad du ska göra är att alltid teckna via operatörernas hemsida, det blir lättare, billigare och du kommer ha 2 veckors ångerrätt. Du kan inte bli lurad.

Har säkert glömt en del saker som är viktiga men om ni undrar över något kan jag gärna svar på det om ni kommenterar eller skickar pm.

Mvh
Citera
2013-09-10, 01:08
Medlem
Har alltid köpt telefonen lös utan abonemang. Sist jag hade ett svenskt abonemang så tog jag telia största 10k ring 10k sms har för mej att de va fri surf då är osäker jag valde telia för att jag kunde använda mina fria minuter i norge där jag jobbade. De gällde även hela norde å nå baltiska länder har jag för mej. Så allt är inviduelt men bor du i en stad och inte lämnar landet så mycket är de klart du ska ta de som är billigast för dej hade jag haft dom så hade de blivit svindyrt.

Jag brukar aldrig binda upp mej häller man då jag vill kunna säga upp mej å byta när jag själv känner för de.
Citera
2013-09-10, 15:21
Medlem
miikoss avatar
Jag tror jag enbart ha sett ungefär 2 % av abonnemangen som har 24 månaders bindningstid som ett måste.

Vanligen så får man välja själv.
Citera
2013-09-10, 16:10
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Jag tror jag enbart ha sett ungefär 2 % av abonnemangen som har 24 månaders bindningstid som ett måste.

Vanligen så får man välja själv.
Inte i Telenors webbutik, där kan du bara välja 0 eller 24 månader. I varje fall har jag aldrig kunnat se något annat alternativ.
Citera
2013-09-10, 17:07
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
95% av alla abonnemang är på minst 24 månaders bindning!

Nja stämmer väl inte riktigt ,Telia Rörlig har ingen bindningstid.
Telenor har också 0 månaders på flera abonnemang.

Det stämmer helt att man kommer billigt undan genom att köpa en äldre smartphone genom tex vänner .
Blocket kan vara jävligt osäkert av orsaker som TS nämnt.
Citera
2013-09-10, 17:21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Inte i Telenors webbutik, där kan du bara välja 0 eller 24 månader. I varje fall har jag aldrig kunnat se något annat alternativ.

Är inte noll månader ett alternativ då?

Hur många alternativ som ges beror på hur flexibla operatörerna är. 0,6,12,18,24 månader tror jag har sett som olika alternativ.

Det som är säkert är dock att det ej kan vara mer än 24 månader i bindningstid vid tecknande av telefonabonnemang med konsumenter.
Citera
2013-09-10, 21:25
Medlem
Men om du tecknar ett abonnemang med 0 månaders bindning får du ingen mobil på köpet, vid 24mån ingår en mobil så ju mindre bindning du har desto dyrare blir det för dig.
Citera
2013-09-11, 00:10
Medlem
Bra skrivet, men tänkte tillägga lite bara.

"95% av alla abonnemang är på minst 24 månaders bindning!"
100% av alla privatabonnemang är på max 24 månaders bindning, då man, om jag inte minns fel, inte får binda upp en privatperson längre än så

Sen allmänt om att binda upp sig har både för och nackdelar. Fördelen är ju att du får en telefon till ett subventionerat pris, nackdelen är ju som du skriver att man är låst på det abonnemanget sen. Men angående telefonen så kan du ju utan problem sälja den vidare, då ingen operatör vad jag vet låser ihop telefon och abonnemang/telefonnummer. Du kan då sen köpa en telefon kontant om du nu vill byta.

Sen absolut blir ju priset väldigt högt om du räknar ut det på två år, men i gengäld så behöver du ju ändå ett abonnemang för att kunna använda din telefon (alternativ kontantkort då). Så för att istället ha ett obundet abonnemang i två år så kan du binda upp dig under den perioden och på det få din telefon till ett billigare pris (eller helt inräknat i abonnemanget). Men det är så klart förutsatt att det inte kommer något billigare abonnemang under tiden och att abonnemanget du har passar dig utmärkt. Fördelen blir ju då dels att du vet vad du får (en helt ny telefon med tillhörande garanti), samt att du vet att telefonen inte är stulen och riskerar att stöldspärras (kvitton kan förfalskas). För en stöldspärrad telefon kommer du aldrig att kunna låsa upp. Fördel nummer två blir ju att du kan ta telefonen på avbetalning, eftersom det finns folk som inte har möjlighet att få fram 3500 kr kontant.

Men ja det hela är ju ett övervägande över vad som man tycker passar en bäst.

Sen det du skriver om försäljare via butiker och montrar stämmer att man behöver vara extra försiktig eftersom man inte har någon ångerrätt (såvida det inte rör sig om s.k. eventsales). Och då gäller det att vara extra noggrann med att läsa igenom vad man tecknar, för när du väl har skrivit under så är det vad som står på pappret som gäller, inte vad försäljaren har sagt.
Citera
2013-09-11, 19:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitmannen
Men om du tecknar ett abonnemang med 0 månaders bindning får du ingen mobil på köpet, vid 24mån ingår en mobil så ju mindre bindning du har desto dyrare blir det för dig.

O månaders bindning använder man ju om man redan har en mobil och inte vill byta den ,men däremot ändra till ett billigare abonnemang.

2 års bindningstid är för långt tycker jag ,kan hända en massa saker som gör att man vill ändra abonnemang och mobil ,dessutom är ju garantin 1 år

Comviq fastpris: intressant tips! dock tveksam till deras täckning där jag bor ,mitt första mobilabonnemang var just Comviq kontant men täckning utanför samhället var kass så jag bytte operatör.
Senast redigerad av Tystnad 2013-09-11 kl. 19:55.
Citera
2013-09-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
dessutom är ju garantin 1 år
...på Iphonetelefoner ja, men då får man skylla sig själv också. Annars har majoriteten av övriga tillverkare 2 års garantitid

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Comviq fastpris: intressant tips! dock tveksam till deras täckning där jag bor ,mitt första mobilabonnemang var just Comviq kontant men täckning utanför samhället var kass så jag bytte operatör.
Beställ hem ett gratis Comviq kontantkort på deras sida och testa, du behöver inte ens fylla på kortet för att se om det fungerar (stoppa bara i sim och kolla mottagningsstaplarna, eventuellt ring något gratisnummer för att kolla saldot för att höra samtalskvaltién)
Citera
2016-10-24, 23:11
Medlem
Gammal tråd men fel fel fel. Telefonerna blir BILLIGARE om du tecknar med ett abonemang. Priset på abonemanget ligger på detsamma.

Om du exempelvis köper en iphone 7 32 gb hos halebop med rubbet mellan på 269 blir den totala kostnaden 499 dvs 230 för telefonen. 230 X 24 = 5520. Abonemanget ligger på 269 oavsett.

Visst är det jobbigt med bindningstid om din telefon nu pajjar eller något men man får ju väga för och nackdelar.

Fördelar: Du slipper betala 7000 för en telefon på en gång vilket väldigt många inte har råd med utan du får lägga en lägre summa i månaden. Telefonen blir billigare.

Nackdelar: Bindningstid.
Citera
2016-10-25, 09:09
Medlem
jarrelka: Det är inte så enkelt som du skriver och dessutom tar du inte hänsyn till de billigaste operatörerna Hallon och framförallt Vimla.

Tar ett exempel med en iPhone SE 16GB då jag hjälpte en att köpa den med Vimla.

Beställer du Vimla 3 GB, 60 samtal/600 meddelanden och en iPhone SE så blir kalkylen:

Citat:
4290kr för mobil.
50*3 = 3 månader halva priset på abonnemanget
100*21 = 21 månader fullpris.

Totalt: 6540kr eller 273kr i 24 månader.

Med Halebop som har det billigaste jämförbara abonnemanget så kostar det 289kr/mån i 24 mån, dvs 6936kr. Visserligen en skillnad på endast 400kr i detta exemplet men då skall man även tänka på att du får 2GB surf mer i månaden hos Vimla.

Nackdelen blir som sagt att man får punga ut hela summan på en gång. Men fördelen är att du är helt obunden och skulle det komma något billigare så kan du byta till det och därmed spara ännu mer pengar.

Så har man pengar för en mobil så är det alltid vettigt att räkna på att köpa den separat. Visst kan det vara billigare att köpa abonnemang + telefon på 24 mån, men i många fall är det endast räntefri avbetalning som man får. Dvs man tjänar inget på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in