2013-09-09, 23:13
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
I första ring på gymnasiet ritade min lärare upp 1, 2, 3, 4 .... 98, 99 på tavlan. Han frågade vad summan av alla tal blev.

Folk satt som försummade. Ingen hade hört om läran om summor.

Jag tittade kort upp efter sömnen från gårdagens rus och adderade 99 till 1, 98 till 2. * 50. + den saknade 50. Och svarade 4950.

Jag visste inget om någon formel på den tiden. Det var logik. Det handlade om mönster. Det handlade om att se sammanhang.

Man måste inte ha matematiska bevis för att kunna se sammanhang. Det handlar om sunt förnuft och skepsis.

Och om politiker saknar det, hur fan ska det då gå?

Det är lite skillnad på addition och derivering.

Sen med tanke på din läsförmåga skulle jag definitivt inte vilja ha dig i riksdagen för den delen heller.

Det är även skillnad på samband och samband.
Citera
2013-09-09, 23:14
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Haha, jag håller med dig min vän. Jag kanske har fel när jag fortfarande lever i någon slags drömvärld där jag förväntar mig att politiker har koll på ett eller annat och inte bara är slavar under lobbyindustrin.

Men vore det inte en vacker värld om de mest lärda av oss faktiskt var de som drev samhället?
Du lever i en drömvärld där du tror att ditt sinne för matematik tillhör det normala. Så är inte fallet. Att klara av att se det summamönstret är det få som skulle göra i gymnasiet.

Tidigare skribenter här har helt rätt. De där uppgifterna kan knappast klassas som något en som går i sjuan eller åttan borde klara av. Dessa uppgifter finns på den nivån, men jag tror det är ett ganska litet fåtal som klarar dem.

Jag håller med dig om att politiker borde ha större matematisk kunskap dock.
Citera
2013-09-09, 23:17
Medlem
UmadYeaUmads avatar
FSharp är bekräftat för ett troll. Den historian har jag hör flera gånger innan och den är igentligen om en väldigt känd matematiker som dog för länge sedan. Kommer dock inte ihåg hans namn finns troligtvis någon matematiker här på fb som gör det dock.
Citera
2013-09-09, 23:17
Medlem
kinesarsles avatar
Och jag väntar fortfarande på en demonstration av hur man kan beräkna integralen av 4-16x² utan matematik från och med gränsvärden och derivering.
Citera
2013-09-09, 23:23
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på detta men men.

I Gy11 kan man läsa Matte 1-5 det går i en snabbare takt än vad A-E gjorde och då har man mycket mer matematik att läsa in. Eleverna får 500 timmar att lära sig allt. Om något skulle kunna läsa in A-E på 30 timmar kan jag inte mer en att gratulera. Du är inte en av 100, inte en av 1 000 kanske en på 10 000.

Hmmm. Matte A är ju mest repetition från nian. Så B-D avgör jag är från andra terminen i ettan till näst sista i trean. Alltså 2 år. Varje år är vad, 8 månader när räknar bort alla lov? 3 timmar matte i veckan. 2 * 8 * 4 * 3 = 192. 80% lattjar man med polarna, kvarstår gör 38,4 timmar. Så ja, en obegåvad kanske behöver mer än 20 timmar. En normalbegåvad runt 20.

Citat:
Förövrigt tio timmar extra för att läsa matte E? har du kurserna innan med dig är ju det den lättaste kursen? fan det är ju bara några i'n här och där så är man ju klar.

Det är väl främst kombinatoriken som inte ingår i tidigare kurser som tar lite tid att lära sig.
Citera
2013-09-09, 23:24
Medlem
glimmandes avatar
Den sista tyckte jag var ganska krånglig. Alltid varit värdelös på kombinatorik. Att plocka 4 ur 10 är lätt då det bara är binomialkoefficienten. Sedan blev jag ställd ett tag för att lista ut hur man enklast plockar bort fallen med ovännerna.

Nästan lika kass som riksdagsledamöter
Citera
2013-09-09, 23:24
Medlem
kinesarsles avatar
Jag tycker det finns lite intressanta saker här i tråden.

Dels drar TS blixtsnabbt slutsatsen att 347 av 349 ledamöter inte klarar av grundläggande matematik, trots att enbart 47 svarade. Att tidsbrist är en anledning att inte svara förbisåg han.

Vidare förbiser han raskt möjligheten att svarstiden tas i beaktande.

Men det roligaste av allt är att hela tråden handlar om att TS klagar på att politiker tar beslut på känsla.
Citera
2013-09-09, 23:32
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Citat:
Hmmm. Matte A är ju mest repetition från nian. Så B-D avgör jag är från andra terminen i ettan till näst sista i trean. Alltså 2 år. Varje år är vad, 8 månader när räknar bort alla lov? 3 timmar matte i veckan. 2 * 8 * 4 * 3 = 192. 80% lattjar man med polarna, kvarstår gör 38,4 timmar. Så ja, en obegåvad kanske behöver mer än 20 timmar. En normalbegåvad runt 20.
Fan snackar du för jävla skit? Du gör ju helt åtlöje av dig själv. Ja, A kursen är för det mästa bara repetition ifrån nian, men inte bara och svårighetsgraden är uppenbarligen höjd.

Kurserna räcknas i poäng, Ett poäng är en timme. Inte mer inte mindre. 100 poäng=100 timmar. Med tanke på att 20 minuter av varje lektion är genomgång av läraren så betyder det att du inte öppnade matteboken en enda gång. Men du är ju ett geni så det är ju inga problem för dig. Men du bör nog sluta anta att alla är lika jävla next level som du. detta är mitt sista inlägg i tråden.
Citera
2013-09-09, 23:34
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Och jag väntar fortfarande på en demonstration av hur man kan beräkna integralen av 4-16x² utan matematik från och med gränsvärden och derivering.

Ok, jag ger det ett försök, även om det är en sån där sak som sitter i det logiska och inte verbala tänkanden.

Vad är derivata? Derivatan av en funktion f(x) är en ny funktion f´(x) som för varje x-värde ger ett y-värde som motsvarar lutningen i den tidigare funktionen ( f(x) ).

Låt oss dåsäga att du vill beräkna arean för en fyrkant. Vad gör du? Du tar basen gånger höjden. Här är höjden konstant oavsett vart på basen du är.

Låt oss komplicera till det och säga att du vill bestämma arean av en figur som har en rak och fin bas (dvs ligger på x-axeln) men höjden varierar hela tiden.. (dvs vår höjd mostvarar en funktion som vi kan kalla f(x)).
Hur ska vi beräkna arean under detta?

Tänk om vi definierar ett sätt att gå från en funktion f´(x) till f(x). Vi kan t.ex. beteckna detta: f(x) = ? f´(x) dx.

Vi kan då derivera f(x) till f´(x) samt vi tar nu fram en antiderivata som ger f´(x) --> f(x).

Om vi nu kallar vår funktion som beskrev höjden för f(x) och leker med tanken att denna funktion skulle vara derivatan för en annan funktion. Detta skulle då innebära att vår area ges av:
A = f(x) dx... det vill säga vi multiplicerar höjden med massa små intervall på x axeln och summerar, dvs får hela arean.

Vidare så sa vi att f(x) skulle vara derivatan till en funktion (låt oss kalla den F(x) ). Vad händer med F(x)? Well, för F(x) multiplicerar vi inte fram någon area! I A = f(x) dx = F´(x) dx multiplicerar istället lutningen av F(X) (f(x)) med små intervall på på x-axeln. Lutning gånger så långt vi färdas på x-axeln ger hur högt vi kommer på y-axeln. (lutning på ett berg gånger så långt du går i x-led ger hur högt du kommit).
Citera
2013-09-09, 23:36
Medlem
FSharps avatar
Citat:
FSharp är bekräftat för ett troll. Den historian har jag hör flera gånger innan och den är igentligen om en väldigt känd matematiker som dog för länge sedan. Kommer dock inte ihåg hans namn finns troligtvis någon matematiker här på fb som gör det dock.

Oj... Jag måste erkänna att jag lattjar lite i den här tråden, men den där historien var faktiskt sann. Kul att höra att jag inte är ensam om att ha löst det.

Jag kan väl erkänna att jag inte skulle kunna och sitta och lista ut svaren på detta prov utan att ha läst matte A-E själv, men någonstans, med tanke på att matte A-E knappast är svårt, tycker jag ändå att varje politiker borde gå i en skola som lär ut detta.
Citera
2013-09-09, 23:39
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag tycker det finns lite intressanta saker här i tråden.

Vidare förbiser han raskt möjligheten att svarstiden tas i beaktande.

Men det roligaste av allt är att hela tråden handlar om att TS klagar på att politiker tar beslut på känsla.

Jag tror att de flesta som läser den här tråden förstår att institutet som skickade ut frågorna inte satte på en timer och beslöt att den som läste mailet snabbast var den som skulle få högst poäng.

Vad du anser om att politiker inte tar beslut på känsla är dock intressant, känner du till en Folkpartist vid namn Erik Ullenhag? Har du över huvud taget sett en politisk debatt de senaste 4 åren?
Citera
2013-09-09, 23:42
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Fan snackar du för jävla skit? Du gör ju helt åtlöje av dig själv. Ja, A kursen är för det mästa bara repetition ifrån nian, men inte bara och svårighetsgraden är uppenbarligen höjd.

Kurserna räcknas i poäng, Ett poäng är en timme. Inte mer inte mindre. 100 poäng=100 timmar. Med tanke på att 20 minuter av varje lektion är genomgång av läraren så betyder det att du inte öppnade matteboken en enda gång. Men du är ju ett geni så det är ju inga problem för dig. Men du bör nog sluta anta att alla är lika jävla next level som du. detta är mitt sista inlägg i tråden.

Min kära, jag hävdar ingenstans att jag anser att den allmänna befolkningen bör eller behöver vara genier på matematik. Vidare hävdar jag inte att man lär sig matte snabbt i ett lärarlett klassrum med 30 ungdomar.

Dock har jag själv hjälpt en del med att fixa mattebetygen på tu man hand, och tro mig, det här var inga genier jag hjälpte. 5 timmar privata studier med lärare är allt som behövs för att klara en gymnasiekurs i matematik. Alla kan inte härleda det själv, men med hjälp på vägen klara alla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in