2013-09-09, 22:53
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Om man delar på första platsen bör man ha flest poäng, right? Alltså 5? Ganska enkel matematik.

Att 302 ledamöter inte ens klarade första frågan och inte ens lämnade in ett svar håller jag med om är lika skrämmande som du beskriver.

Ja, de två vinnarna fick lika många poäng. Det står ingenting om hur många poäng som krävdes för att "klara" testet, såvitt vi vet kan alla 47 klarat det. Dessutom ses det antagligen bara som en kul grej där och de flesta bryr sig inte ett dugg om att testa sina kunskaper i matematik.

Vad som skulle vara roligare vore att låta dem skriva ett nationellt prov för årskurs 3 i gymnasiet.

Gällande din frågeställning tror jag inte matematik krävs för att styra ett land, men tankesättet som man får kan utan tvekan ge en fördelar som kan komma till användning.
Citera
2013-09-09, 22:54
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Citat:
Det är alltså 5 ganska grundläggande frågor. Det börjar på åk 7 och slutar med gymnasiet. Alla frågor anser jag vara ganska lätta och går att härleda sig fram till även utan matematisk kunskap.
Hahahah, nä verkligen inte! Du inser att det bara är natur och teknik som överhuvudtaget läser diskret matematik va? och då är det tilläggskurser som inte ens är krav för att läsa civilingenjör utbildningar.

Provet måste jag säga är väldigt taskigt uppbyggt och att säga att det är på årskurs sju och åtta.. a visst men det är solklara A uppgifter. Skulle du gå ut och ta 1000 personer från gatan så skulle inte 5 personer klara det. enligt mig så är mattekampen ett stort påhitt av ett gäng besserwissers för att idioter som du att ska skapa dumma trådar på fb ihopp om att folk ska ännu mer försämrad förtroende för politiker.

Att du ens försöker påstå att "ganska lätta och går att härleda sig fram till även utan matematisk kunskap" är helt löjligt och jag är mer eller mindre helt säker på att du inte klarade den första.

Jag kan ärligt säga att jag var helt borta på andragradaren och kom inte länger än tio över fyra på den diskreta, och då har läst jävligt mycket matte i mina dagar.
Citera
2013-09-09, 22:56
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag vill gärna se dig göra det, utan att använda kunskaperna från när man börjar med derivering.

Jag vet inte om du har svårt för matematik eller om du bara vill jävlas, men i slutändan skulle det jag presentera vara väldigt likt det som stod i allmän mattebok. Matematik är ett universalt språk med liknande lösning på problem. Accepterade lösningar kommer ofta i snarlika former.

Men jag kan förstå om du anser att bevis för lösningarna är överkurs för politikerna, det håller även jag med om, då bevis är en kurs i sig.
Citera
2013-09-09, 22:59
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Jag vet inte om du har svårt för matematik eller om du bara vill jävlas, men i slutändan skulle det jag presentera vara väldigt likt det som stod i allmän mattebok. Matematik är ett universalt språk med liknande lösning på problem. Accepterade lösningar kommer ofta i snarlika former.

Men jag kan förstå om du anser att bevis för lösningarna är överkurs för politikerna, det håller även jag med om, då bevis är en kurs i sig.

Kinesarsle syftar på att du tidigare skrev:

"Alla frågor anser jag vara ganska lätta och går att härleda sig fram till även utan matematisk kunskap."

Något som inte stämmer.
Citera
2013-09-09, 23:01
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Konstigt, det var den slutsatsen min mattelärare drog när folk i vår klass i lämnade inte några svar...
Och du tycker verkligen att det är jämförbart? Ärligt talat?

Vad sägs om möjligheten att de helt enkelt inte hade tid?

Citat:

Nej, jag har ganska lätt för matte och har läst en del poäng på universitetet, men jag undrar fortfarande hur din lösning skulle se ut om du inte får använda någon matematik från och med derivering och gränsvärden.
Citera
2013-09-09, 23:02
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
Hahahah, nä verkligen inte! Du inser att det bara är natur och teknik som överhuvudtaget läser diskret matematik va? och då är det tilläggskurser som inte ens är krav för att läsa civilingenjör utbildningar.

Provet måste jag säga är väldigt taskigt uppbyggt och att säga att det är på årskurs sju och åtta.. a visst men det är solklara A uppgifter. Skulle du gå ut och ta 1000 personer från gatan så skulle inte 5 personer klara det. enligt mig så är mattekampen ett stort påhitt av ett gäng besserwissers för att idioter som du att ska skapa dumma trådar på fb ihopp om att folk ska ännu mer försämrad förtroende för politiker.

Att du ens försöker påstå att "ganska lätta och går att härleda sig fram till även utan matematisk kunskap" är helt löjligt och jag är mer eller mindre helt säker på att du inte klarade den första.

Jag kan ärligt säga att jag var helt borta på andragradaren och kom inte länger än tio över fyra på den diskreta, och då har läst jävligt mycket matte i mina dagar.

Men om vi köper det du säger och vänder på det då, jag tror inte att ett resonemang här kommer skönja resultat nämligen. Det tar ungefär 20 timmar totalt att lära sig matte A-D. 10 timmar extra på E. Är inte detta 30 timmar som politiker bör lägga för att bredda sina vyer och bättre kunna uppnå sitt mål, att styra landet så bra och sunt som möjligt?
Citera
2013-09-09, 23:04
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Ja, de två vinnarna fick lika många poäng. Det står ingenting om hur många poäng som krävdes för att "klara" testet, såvitt vi vet kan alla 47 klarat det. Dessutom ses det antagligen bara som en kul grej där och de flesta bryr sig inte ett dugg om att testa sina kunskaper i matematik.

Jag tvivlar på att ett matematiskt institut skulle lotta 2 vinnare bland alla rätta svaren.

Citat:
Gällande din frågeställning tror jag inte matematik krävs för att styra ett land, men tankesättet som man får kan utan tvekan ge en fördelar som kan komma till användning.

Håller med dig. Men tror du inte att en total brist på matematik leder till så kallas "känslostyrning" som vi ser så mycket av idag? Det handlar om att rädda den som snyftar mest, och att försumma den som tänker så logiskt som möjligt.
Citera
2013-09-09, 23:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Men om vi köper det du säger och vänder på det då, jag tror inte att ett resonemang här kommer skönja resultat nämligen. Det tar ungefär 20 timmar totalt att lära sig matte A-D. 10 timmar extra på E. Är inte detta 30 timmar som politiker bör lägga för att bredda sina vyer och bättre kunna uppnå sitt mål, att styra landet så bra och sunt som möjligt?
En person som klarar detta skulle jag inte vilja se slösa bort sin talang på politik...
Citera
2013-09-09, 23:06
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag tvivlar på att ett matematiskt institut skulle lotta 2 vinnare bland alla rätta svaren.
Sant, men de kan ha tagit svarstiden i beaktande.
Citera
2013-09-09, 23:07
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Kinesarsle syftar på att du tidigare skrev:

"Alla frågor anser jag vara ganska lätta och går att härleda sig fram till även utan matematisk kunskap."

Något som inte stämmer.

I första ring på gymnasiet ritade min lärare upp 1, 2, 3, 4 .... 98, 99 på tavlan. Han frågade vad summan av alla tal blev.

Folk satt som försummade. Ingen hade hört om läran om summor.

Jag tittade kort upp efter sömnen från gårdagens rus och adderade 99 till 1, 98 till 2. * 50. + den saknade 50. Och svarade 4950.

Jag visste inget om någon formel på den tiden. Det var logik. Det handlade om mönster. Det handlade om att se sammanhang.

Man måste inte ha matematiska bevis för att kunna se sammanhang. Det handlar om sunt förnuft och skepsis.

Och om politiker saknar det, hur fan ska det då gå?
Citera
2013-09-09, 23:09
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
En person som klarar detta skulle jag inte vilja se slösa bort sin talang på politik...

Haha, jag håller med dig min vän. Jag kanske har fel när jag fortfarande lever i någon slags drömvärld där jag förväntar mig att politiker har koll på ett eller annat och inte bara är slavar under lobbyindustrin.

Men vore det inte en vacker värld om de mest lärda av oss faktiskt var de som drev samhället?
Citera
2013-09-09, 23:13
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Citat:
Det tar ungefär 20 timmar totalt att lära sig matte A-D. 10 timmar extra på E.
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på detta men men.

I Gy11 kan man läsa Matte 1-5 det går i en snabbare takt än vad A-E gjorde och då har man mycket mer matematik att läsa in. Eleverna får 500 timmar att lära sig allt. Om något skulle kunna läsa in A-E på 30 timmar kan jag inte mer en att gratulera. Du är inte en av 100, inte en av 1 000 kanske en på 10 000.

Förövrigt tio timmar extra för att läsa matte E? har du kurserna innan med dig är ju det den lättaste kursen? fan det är ju bara några i'n här och där så är man ju klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in