2013-09-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Hehe. Jag har en fråga till dig som verkar ha insyn i politiken mer än jag iallafall. Kommer några valstrateger att få akuta magsmärtor och skräckbajsa för en sån här artikel, eller kommer den att avskrivas som trams?

Troligen ligger den ju "rätt nivå" någonstans mittemellan. Sentio på 14% och ensam riksdagsmajoritet på en höstmarknad i KD-land med 200 röster avlagda.

Vad är din analys hur andra partier kommer att hantera sådana här signaler?
De har ju aldrig reagerat nämnvärt tidigare så de lär inte dra öronen åt sig denna gång heller. Däremot är det intressant att analysera hur sådant kan hända (marknaden råkade knappast sammanfalla med ett SD-väckelsemöte).

Förra året var jag rätt säker på att det var varningarna för att Sverige kommer att slå asylrekord pga Syrien som var huvudskälet till att SD rusade. Att det nu skett en ny upptrappning samtidigt som Migv bestämt att alla ska få PUT kommer att vara huvudskälet om SD rusar även denna höst. Nu är det så pass allmänt spritt (Agenda igår mm) att "alla" vet om det. Så det är möjligt att provvalet i Adelöv var en första tidig indikation på ryggmärgsreaktion mot Syrienvåg 2.0.
2013-09-09, 14:23
Medlem
Nästa institut att presentera mätning tror jag blir sifo på söndag den 15 sep och därefter United Minnds måndag den 16 sep. Sen är det lite osäkert, troligen sentio runt den 20 sep.
2013-09-09, 14:55
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Kommer några valstrateger att få akuta magsmärtor och skräckbajsa för en sån här artikel, eller kommer den att avskrivas som trams?
När sådana här undersökningar visar "fel resultat" i Aftonslasken och andra gammeltidningar på nätet så brukar de ju plockas bort när SD kommer över 30% ungefär och "godheten" inte tycks segra i längden. Så helt obemärkt går det nog inte förbi.

Effekten det kan få på vanligt folk kan nog inte försummas, utan man får återigen klart för sig att sverigedemokratiska röstare finns överallt och är helt vanliga människor. Det blir allt tydligare att det varken handlar unga kortklippta uniformsklädda pojkar i storstäderna eller inavlade byfånar i byarna runt Kolsva. Adelövs marknad visar – åtminstone för de boende i Tranås-trakten – att omkring var femte svensk i ett vanligt hyreshus eller villaområde i ett vanligt landsortssamhälle röstar på SD trots ideliga smutskastningskampanjer.

Förhoppningsvis kan väl någon idiot i gammelmedia försöka spinna på nyheten och prångla ut myten att det är på bonnvischan SD har sitt stöd. Spinnen kommer ju då att hoppa upp och bita murveln där bak, eftersom siffrorna som gör Söder-eliten sömnlös och frammanar mardrömmar om stöveltramp och KZ, inte alls har samma effekt på den som lever mitt i förfallet av det svenska folkhemmet.

Vi måste ju räkna med Wolodarski-effekten, dvs. att opinionsundersökningar kan bli självuppfyllande.
Citat:
Ursprungligen postat av Wolodarski
Om vi alla pratade som om det är en stor framgång, så tenderar det att bli självuppfyllande. Det ska man komma ihåg.
Men jag tror att de har gått upp lite grand, även om det inte är så mycket som det nu framställs som.
http://www.svtplay.se/klipp/362564/nyhetspanelen 8:10 in i klippet.
Senast redigerad av Skrev 2013-09-09 kl. 15:05.
2013-09-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sd får 51% i provvalet på Adelövs marknad, rapporterar Smålandstidningen:

Tydligen håller tidningen ett provval där som årlig tradition, och Sd verkar ha ett stort förtroende hos marknadsbesökarna.
"Utslaget är helt i linje med hur vindarna blåser bland väljarna just nu", kommenterar den obligatoriska statsvetarprofessorn Henric Oskarsson.
Förra toppnoteringen för Sd sattes 2010 med 25,8 procent. Förra året fick Sd 12 % av marknadsbesökarna.
Adelövs marknad hålls mellan Gränna och Tranås årligen.
https://twitter.com/anne_penne/status/377027250769494016/photo/1
http://adelov.se/wordpress/?page_id=40

Adelövs marknad överskattade SD med 20% inför valet 2010, SDs valresultat hade alltså varit 30% idag om de fortfarande kör med samma viktning.
2013-09-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
1. Vad får dig att anse det?

2. Fast opinionsinstituten ligger antagligen ungefär rätt. Vi kan, utifrån deras siffror, sluta oss till att SD kommer få 10-15 procent i valet.

3. Nej. Jag är väldigt konsekvent. Det passar sig inte för en SD-röstare att ändra sig så där hipp som happ.

/SD-trollet

1. Det är inte ett tyckande utan är både matematiskt och vetenskapligt bevisat.

2. Nja, opinionsinstituten har ttre primära felkällor som är okända & enorma. Den första och mest kända är förstås bortfallsbiasen. Ifall man antar att valet av svaranden/respondenter är ett exakt slumpmässigt urval där alla respondenter har samma sannolikhet att bli valda och bortfallet är slumpmässigt så kan man negligera den biasen. Men nu vet ju alla att det inte är på det viset utan bortfallet är oftast kopplat till svaret. Kanske har Norrmännen en fördel i det sammanhanget i att inte vara svenskar eller ha politiska kopplingar eller tex. vara kopplade till IB(SCB). Därefter så är det deltagandebiasen dvs. den som studerar resultatet får inte veta saker som ifall respondenten brukar rösta och ifall den kommer att rösta i nästa val och hur den har röstat tidigare. Därefter tillkommer lögnbiasen hos både de svarande och opinionsinstitutet, vilket aldrig kan kontrolleras förrän till valet. Därefter finns det massvis med andra bias som tex. att vissa yrkeskårer jobbar schema, är utomlands vissa tidpunkter på året osv. osv. osv. osv. Ifall du går till universiteten så kan du hitta böcker med omkring 1000 fler potentiella felkällor, så att göra en vetenskapligt korrekt opinionsundersökning är väldigt kostnadskrävande.
Angående SD idag så kan man nog gissa sig till att SD har en potential kring 11-19% med 23% som gard för etablissemangsuppror i motsatt riktning. SD har nog idag kring 9-13% beroende på hur korten spelas, av alla spelare inom politiken. En faktor hos SD som många andra partier saknar är förstås potentialen att som till 100% obesmutsade av beslutsfattande inte ha något ansvar alls för någonting vilket förstås medger möjligheten att aktivera både soffan & missnöjet. Vad som sedan händer efter nästa val är förstås omöjligt att spekulera i men det finns potentiella spelöppningar för SD åt de flesta håll och kanter. Även en total disaster som tex. Kd och C skulle åka ur riksdagen med följd av vågmästarförlust skulle förstås vara en potential för SD då SDs småkristliga profil helt enkelt skulle medge ett övertagande av säg 1-3% av KDs traditionella väljare. C har ekonomi att stå utanför riksdagen i två perioder så där kommer inte SD att ha samma potential särskilt som de nog väljer en bonde av "ICA-vinupprorssort" som ledare ifall de åker ur riksdagen, vilket nog skulle bli en väldigt tuff motståndare på landsorten.

3. Haha, fast det kan ju bli åt andra hållet också. Tex. facksossar som bestämmer sig för att dricka blåbärsdricka med citronkaka i utbyte mot vissa garantier map. vågmästeriet eller diverse andra sammanslutningar av olika slag som hellre smaskar blåbär och vetekakor istället för vad de tuggar vanligtvis. Eller som en professor i "riktiga" opinionsundersökningar en gång sade angående SCBs undersökningar. Det finns inga garantier för någonting.
2013-09-09, 18:30
Medlem
Citat:
Kristdemokraterna
3,0 procent (-1,0)
Moderaterna
25,8 procent (-2,6)
Folkpartiet
5,3 procent (-0,1)
Centerpartiet
4,9 procent (+1,6)

Miljöpartiet
8,8 procent (-0,4)
Socialdemokraterna
30,8 procent (0,0)
Vänsterpartiet
8,2 procent (+0,8)

Sverigedemokraterna
11,4 procent (+2,5)

http://nyheter24.se/nyheter/politik/752725-sverigedemokraterna-verkar-vara-osarbara

Om detta resultat hade visat sig bli valresultat så hade det sett rätt bra ut för SD

(ursäkta om detta har postats tidigare, har inte orkat gå tillbaka)
2013-09-09, 18:32
Medlem
8711s avatar
Idag är det val i Norge och Fremskrittspartiet går bra och kan hamna i regeringsställning efter ikväll. Hur tror ni detta påverkar, om det påverkar, Sverigedemokraterna i opinionen. Har vad som sker i vårt grannland någon effekt på svensk politik och på vår syn på dom olika partierna?

Påverkar FrP:s resultat hur SD kommer ses på i framtiden i vårt land? Kommer invandringskritiska partier som det går bra för göra att fler kommer stödja även Sverigedemokraterna och våga ta det steget?

Norska valet diskuteras här:

https://www.flashback.org/p45161799#p45161799

Ni kan se sändning från det här från klockan 19.00, med valvakor, resultatuppdatering från klockan 21.00 och allt:

http://direkte.vg.no/studio/valgvaken-2013
Senast redigerad av 8711 2013-09-09 kl. 18:52.
2013-09-09, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darwar
Adelövs marknad överskattade SD med 450% inför valet 2010, SDs valresultat hade alltså varit 11,5% idag om de fortfarande kör med samma viktning.

FYP
2013-09-09, 21:53
Medlem
jackelinas avatar
Jag tror att invasionsverket har satt sin sista potatis och att syrienbeslutet blir den utlösande faktorn för den länge emotsedda ketchupeffekten för die Partei.

Innan det här året är slut snittar SD +15%.
2013-09-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackelina
Jag tror att invasionsverket har satt sin sista potatis och att syrienbeslutet blir den utlösande faktorn för den länge emotsedda ketchupeffekten för die Partei.

Innan det här året är slut snittar SD +15%.
Jag var precis inne på det i ett annat inlägg så jag klipper in det här där det kanske hör bättre hemma.
Citat:
Edit. För övrigt så har antalet besökare på Avpixlat exploderat den senaste veckan av någon anledning. Nu när jag till slut kom in så var det 1681 inne samtidigt. Det är åtminstone rekord de gånger jag varit inne. Är det syriengrejen som slutligen blev den tuva som själpte hella lasset? Jag tror nästan det.
Även denna tweet av Migga X kan vara intressant i sammanhanget:
Citat:
Migga_X ‏@migga_x 9h
Tror läget börjar närma sig kollaps. Lediga platser i landet just nu: ett par hundra. Inströmning 1700+. Hur länge till kan det gå?
Vi går in i slutspelet nu.
2013-09-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag var precis inne på det i ett annat inlägg så jag klipper in det här där det kanske hör bättre hemma.

Även denna tweet av Migga X kan vara intressant i sammanhanget:

Vi går in i slutspelet nu.

Bara att hoppas de börjar snegla på sommarstugor och outnyttjade bostadshus. Tror det kan skapa mer oreda än de kan klara ut. Inte ens Ullenhag skulle kunna komma undan med "har ni inga hjärtan" om de slår in på den vägen.

Men jag hoppas och håller tummar och tår.
2013-09-09, 22:59
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Bara att hoppas de börjar snegla på sommarstugor och outnyttjade bostadshus. Tror det kan skapa mer oreda än de kan klara ut. Inte ens Ullenhag skulle kunna komma undan med "har ni inga hjärtan" om de slår in på den vägen.

Men jag hoppas och håller tummar och tår.
Det finns tusentals tomma lägenheter ute i glesbygden så de kan nog klämma in 100.000 till om de betalar.
Dock kommer det slå hårt mot S och C ute i bygderna och SD kommer växa rejält i avfolkningskommunerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in