2013-09-09, 12:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Bara att vända det till en slogan. "Jimmie Åkesson - med hjärtat i Sverige".
Jepp, det är så lätt att avväpna. -"Pengarna räcker till 10 gånger fler om vi satsar på hjälp i närområdet"- så är det hjärt-argumentet stendött.
2013-09-09, 12:57
Medlem
Zirens avatar
Citat:

Eller: "Jimmy Åkesson - med hjärnan för Sverige"
2013-09-09, 13:01
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag bifogar en uppdaterad sammanställning.
Sentio-UnitedMinds-Yougov

Som vi kan se, ligger oppinionen yttersta stabilt sedan årsskiftet.
Tackar. Speglar antagligen den verkliga trenden väl. Hoppas på ny uppgång under hösten.
2013-09-09, 13:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, det är så lätt att avväpna. -"Pengarna räcker till 10 gånger fler om vi satsar på hjälp i närområdet"- så är det hjärt-argumentet stendött.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Eller: "Jimmy Åkesson - med hjärnan för Sverige"

Grabbar, jag vet att det är ett lätt argument att avväpna. Det visar väl mest på desperationen hos mottståndarna att man kör bleeding heart argumentet. Någon sa i någon annan tråd att vi inte nått USAs nivå än, där den trebarnsmamma det är syndast om i går på Agenda skulle ha visats upp i studion i välregisserat snyft. Nu försökte ju SVT sin vana trogen att till tillrättalagda "tack mamma - det var gott" repliker över smäktande fiolmusik visa hur syndast det var om dessa människosmugglade individer via ett inslag istället.

CrispyKreem har lösningen. När SD utsätts för "Hibo" eller annan specifika-fall-retorik, dra parallellerna till när Alliansen gjorde förändringar i trygghetssystemen och att man "måste se till helheten". Borde få även den mest PK-förgiftade allianspolitiker att förstå att det är en dead end street med specifika fall.
2013-09-09, 13:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag kan inte riktigt bedöma när det opinionsmässigt skulle vara fördelaktigt att ta ett ytterligare steg i förklaringarna angående den förda invandringspolitiken.

Några citat från Reinfedts tid i MUF & från hans bok "Det sovande folket" om hur han vill avskaffa välfärdssamhället & ett konstaterande att Reinfeldts nuvarande invandringspolitik enbart är ett sätt att förverkliga dessa visioner & att allt snack om "hjärta" enbart är dimridåer.

När tror ni tiden är mogen för detta?
2013-09-09, 13:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När tror ni tiden är mogen för detta?

Jag tror att det skulle vara bra i valrörelsen att påtala detta. Ställ invandringspolitiken mot välfärden så kommer fler personer bumpa upp frågan på sin personliga "viktiga frågor"-lista.

Ju högre fler och fler har den förda flyktingpolitiken på sin viktiga frågor lista desto bättre - och människor är - trots allt snack om solidaritet hit och dit egoister. Ställt mot välfärden blir det för tillräckligt många ett ganska enkelt val vad vi ska ha kvar.
2013-09-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag bifogar en uppdaterad sammanställning.
Sentio-UnitedMinds-Yougov

Som vi kan se, ligger oppinionen yttersta stabilt sedan årsskiftet.

Bra sammanställning. Det skulle vara intressant att se snittet för bara telefoninstituten parallellt...

Jag tycker det är viktigt att påpeka: Vi har ingen skyldighet att vara snälla och ta alla institut på allvar. Antagligen ger din sammanställning en betydligt bättre bild av utvecklingen och läget än om den inkluderar telefoninstituten. Det bör åtminstone vara utgångsläget tills det skulle motbevisas 2014.

Vill man vara lite försiktig kan man ta med Demoskop också, med resten betraktar jag som felkällor som ger en allt falskare bild ju fler man beaktar.

Jag tror inte ens att Sjöström och vad de heter skulle satsa sina egna pengar på ett valresultat baserat på de egna institutens undersökningar.

Och skulle Wolodarski-gapet mellan Ipsos, Novus och Sifo och nätmätningarna plötsligt alibiminska i valets absoluta slutskede - ja, då det vi att fusket är medvetet.
2013-09-09, 13:36
Medlem
SD 51% i "provval"!

http://www.hoglandsnytt.se/sverigedemokraterna-fick-51-procent-i-provval/
2013-09-09, 13:39
Medlem
I YouGov är SD 2,15 gånger så stora som FP. Senast FP lyckades komma upp i SD-siffror över 10% berodde det på en enda sak - att FP med språktester och burkaförbud lyckades låtsas framstå som det enda partiet med eftertankar om invandringen.

På den tiden var Ullenhag partisekreterare och han tyckte inte alls om att Leijonborg på eget bevåg spelade invandringskortet, desperat och inspirerad av Venstre i Danmark. Något att fundera på apropå debatten igår - på ena sidan Åkesson, på andra sidan en av huvudpersonerna bakom FP:s återgång till Westerbergismen. Den kursändringen har blockerat den enda fungerande väg som FP känner till att ta sig över 10%. Så grattis Ullenhag till att ha drivit FP så nära undergång, bara 1,3% till så är ni utanför riksdagen.
2013-09-09, 13:42
Moderator
Siegfrids avatar
Sd får 51% i provvalet på Adelövs marknad, rapporterar Smålandstidningen:

Tydligen håller tidningen ett provval där som årlig tradition, och Sd verkar ha ett stort förtroende hos marknadsbesökarna.
"Utslaget är helt i linje med hur vindarna blåser bland väljarna just nu", kommenterar den obligatoriska statsvetarprofessorn Henric Oskarsson.
Förra toppnoteringen för Sd sattes 2010 med 25,8 procent. Förra året fick Sd 12 % av marknadsbesökarna.
Adelövs marknad hålls mellan Gränna och Tranås årligen.
https://twitter.com/anne_penne/status/377027250769494016/photo/1
http://adelov.se/wordpress/?page_id=40
2013-09-09, 13:49
Medlem
Ensam riksdagsmajoritet. Vi skippar valet och köper det som valresultat. Tack Adelöv, mitt i KD-land.
2013-09-09, 13:55
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ensam riksdagsmajoritet. Vi skippar valet och köper det som valresultat. Tack Adelöv, mitt i KD-land.

Hehe. Jag har en fråga till dig som verkar ha insyn i politiken mer än jag iallafall. Kommer några valstrateger att få akuta magsmärtor och skräckbajsa för en sån här artikel, eller kommer den att avskrivas som trams?

Troligen ligger den ju "rätt nivå" någonstans mittemellan. Sentio på 14% och ensam riksdagsmajoritet på en höstmarknad i KD-land med 200 röster avlagda.

Vad är din analys hur andra partier kommer att hantera sådana här signaler?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in