2013-09-07, 22:52
Bannlyst
Ok ligger runt 30 strecket nu.
Jag har redan gått en utlänsk militär utbildning.
Men tyckte det skullle vara kul att vara med i hemvärnet.

Man kanske till och med kan göra karriär om man inte har blivit för gammal.
Lmao...
2013-09-08, 03:39
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
En som tappade sina skyddsglasögon fick göra 40 armhävningar som straff (enligt befälet är det 200 som gäller om vapnet skulle försvinna)

Det verkar slappt att göra GMU där du håller till. 200 armhävningar för borttappad AK5C? Ifall någon lämnar vapnet mer än 3 meter eller utom synhåll (t.ex. bakom sig) så blir det direkt utskällning från befälen där jag utför GMU. Ett borttappat vapen är ett fall för kompanichefen. Går inte ens att jämföra saken med borttappade glasögon.
Senast redigerad av Pangaea250 2013-09-08 kl. 04:00.
2013-09-08, 09:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Det verkar slappt att göra GMU där du håller till. 200 armhävningar för borttappad AK5C? Ifall någon lämnar vapnet mer än 3 meter eller utom synhåll (t.ex. bakom sig) så blir det direkt utskällning från befälen där jag utför GMU. Ett borttappat vapen är ett fall för kompanichefen. Går inte ens att jämföra saken med borttappade glasögon.
Menar inte om vapnet kommer bort utan om en person glömmer vapnet och ett befäl tar hand om det. Om vapnet skulle försvinna så är det ett fall för polisen och vad som händer den stackars rekryten vågar jag inte ens tänka på
2013-09-08, 18:15
Medlem
Kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Och att inte tappa bort saker! En som tappade sina skyddsglasögon fick göra 40 armhävningar som straff (enligt befälet är det 200 som gäller om vapnet skulle försvinna). Men att hålla ordning i skåpet är inte så viktigt, de kollar inte så ofta. Jag har till exempel aldrig packat upp min stridspackning, utan slänger bara in ryggsäcken med liggunderlag fastknutet på lämplig plats i skåpet och den har klarat varje visitation. Det gäller att vara smart

Det var helt klart värt det,jag fick ju tillbaka dom, eller hur , sen blev man taggad då två plutoner står och peppar en.
2013-09-08, 20:29
Medlem
Fråga, kan man göra GMU inom marinen? Tex vid tredje eller fjärde sjöstridsflottiljen ombord på en korvett tex
2013-09-08, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glooma
Fråga, kan man göra GMU inom marinen? Tex vid tredje eller fjärde sjöstridsflottiljen ombord på en korvett tex

Svar ja.
2013-09-08, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250

Jag tror han menar tappa bort = gå ifrån...
2013-09-08, 21:56
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chancefurlong
Jag tror han menar tappa bort = gå ifrån...

Jo, jag förstod det senare. Men knugen skrev trots allt "om vapnet skulle försvinna". Missförstod i vilket fall
2013-09-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glooma
Det kan man. Dock är det alltid en viss grundläggande soldatutbildning. Då är du ute och har det jobbigt i skogen i m/90, precis som för alla andra.
2013-09-09, 13:18
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Här är min packlista inför GMU:

Antagningsbesked
Körkort
Träningsskor
Kontanter
Klocka med tidtagning
Bok
mp3
Civila kläder
lypsyl
hand och fotsalva
plåster
mobil
Hörlurar
proteinbars
sax
fingerborg
mora kniv
eltejp
pannlampa
AA-batterier
extra skosnören 150cm
tanborste, shampo, deo, rakgrejer.
tång
proteinbars

Något mer jag bör ta med?

Vad ska man ha för väska med sig ? vanlig ryggsäck eller hockeybag ?
Senast redigerad av Tony.Soprano 2013-09-09 kl. 13:22.
2013-09-09, 13:55
Medlem
yedis avatar
Någon vänlig själ som har lust att reda ut vissa förkortningar jag (och säkert många andra funnit)?
Jag tänkte att vi gör som en gemensam ordlista som underlättar för blivande GMU sökande.

GMU (Grundläggande militär utbildning)
FM (Försvarsmakten)
Amf
LV6
F21
K3
SANS
BRAK
SOG
AJB
FÖS
FJS
2013-09-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Någon vänlig själ som har lust att reda ut vissa förkortningar jag (och säkert många andra funnit)?
Jag tänkte att vi gör som en gemensam ordlista som underlättar för blivande GMU sökande.

GMU (Grundläggande militär utbildning)
FM (Försvarsmakten)
Amf
LV6
F21
K3
SANS
BRAK
SOG
AJB
FÖS
FJS

Hänger inte med nu vill du ha en förklaring på det du har skrivit upp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in