2013-08-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Kruxet är att tiderna förändras och vi med dem. Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den enbart envise.
Det vore nog ganska olyckligt om den svenska scoutrörelsen skulle ägna tid och energi åt kampanjer, där dagens folkvalda politiker, dvs landets regering och riksdag, utmålas som lögnaktiga skurkar. Detta var sannerligen inte scoutrörelsens målsättning i begynnelsen. Det vore mer än olyckligt, om scoutrörelsen blev säte för politisk sekterism.

Man behöver inte utforma kampanjer på ett sådant sätt, även om ett sådant budskap vore korrekt i sak. Istället lyfter man fram eviga värden, gärna i form av personliga egenskaper, såsom ordhållig, pålitlig, arbetsam; egenskaper som i alla tider är eftersträvansvärda oavsett tidsanda eller moden. Konservatism är att förändra för att bevara, och då förändrar man framställningssättet men behåller grundperspektivet.

Att inympa en sund grundläggande skepsis mot politiska budskap, varhelst de komma ifrån, är lika angeläget som att uppmuntra till kritik av annan marknadsföring, så kanske borde Scoutrörelsen ändå göra något i denna riktning. Men det är nog en annan tråd. Behåll, sång, löfte och lag.
Citera
2013-08-28, 01:12
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landing
Hej på er!

Igår var det en kille som skrev i scouternas grupp (sök på Svenska scouter på Facebook, öppen grupp) som skrev följande:

"Hej! Jag stör mig ganska så jättemycket på den gamla scoutsången. Ni vet den som börjar "Vi äro svenska scouter vi..." Är det någon som vet om det finns en nyare? För den gamla representerar verkligen inte den svenska scoutrörelsen idag i mina ögon. Om det inte finns en nyare, så borde vi se till att få en nyare skriven, för en scoutsång måste vi ha!"

Jag tänker inte klippa alltför mycket bland alla kommentarer men sammanfattningsvis är det många som reagerar på orden "Gud, kung och fosterland". Många är självutnämnda som ateister och vill inte förknippas med religiösa saker. Vissa tycker kung är samma sak som att vilja kriga och fosterland är en ursäkt för "hemska historiska" saker. Detta har fått mycket mothugg, även om alla mothugg är väldigt diplomatiska för (kanske?) inte uppfattas ""rasistiska"".

Det som förbryllar mig är att alla (utom en) av de som vill byta är svenskar och som tycker det är hemskt att man sjunger om detta! Är det så att den yngre (svenska) generationen är så indoktrinerad att den är rädd för att verka rasistisk, och på så sätt försöka motverka allt som varit och är svenskt?

Det är även en äldre man som påpekar att organisationen inte heter "Svenska scoutförbundet" utan "Scouterna" och även folk som reagerar på varför ordet 'svenska' ska vara med när scouterna är så internationella och för mångfald/kultur (det sista är min egen uppfattning av att umgås med den yngre generationen scouter).

Om detta tar fart ordentligt kommer en motion att lämnas vid ett möte och sen tas upp i vid nästa stämma. Det känns ganska absurt hela grejen och jag ser absolut inte något problem i sången som sig, trots att jag varken är religiös, monark eller helt svensk. Jag är dock stolt scout sedan över 10 år och tycker att dessa ändringar strider gentemot de värderingar som ursprungligen scouterna skulle stå för. Inget annat land veterligen har ändrat sin sång på liknande villkor.

Frågeställningen är följande:
Är det rätt att byta sång för att representera det nya samhället och modernisera sig?
Är det nationalistiskt att blanda ihop orden "svenska" och "scouterna"?
Är det att bekämpa rasism och främlingsfientlig, det flertalet unga svenska barn gör nuförtiden? Konsekvenser?

Valfritt: Hur ser du som scout på detta?

Scoutrörelsen idag är ett gäng kulturmarxistiska globalister som avskyr nationalism och allt som på något sätt kan förknippas med den. Detta är troligtvis på grund av rådande ideologiskt klimat i Sverige samt arvet efter Hitlerjugend. De har liknande tankar om militär och kamouflagefärgade byxor brukar oftast inte tillåtas inom scoutrörelserna.

1. Nej det är det inte, man skall alltid värna om rötterna.
2. Nej dem är svenska scouter.
3. Ungdomen är indoktrinerad av samhället, många kommer dock öppna ögonen och tänka själv när de blir äldre. Konsekvenserna kan bli nationalstatens undergång.

Jag har varit scout, men en gång scout alltid scout, de flesta scoutledare idag är ett gäng trädkramande skogsmullar och nykteristfanatiker som älskar utlänningar och hatar det mesta som kan kopplas till nationalism.
Senast redigerad av Hyddan92 2013-08-28 kl. 01:30.
Citera
2013-08-30, 00:26
Medlem
Magne.ms avatar
Är det rätt att byta sång för att representera det nya samhället och modernisera sig?

Det beror på vilken sida om strecket du befinner dig. Anser du att den inslagna vägen med mångkultur i spetsen är rätt, bör du kanske fundera på att byta ut sången. Anser du å andra sidan att Sverige mår bra av att behålla svenska traditioner, värderingar och grundläggande samhällsstrukturer bör du inte byta ut sången.

Är det nationalistiskt att blanda ihop orden "svenska" och "scouterna"?

Hugget som stucket. I nutid tolkas det som så att 'nationalism' och 'svenskhet' är samma sak. Men jag hävdar att nationalismen vill bevara det ursprungliga till stora delar, och ordet "svenska" har innebörden att scouterna verkar i landet Sverige, vilket inte har någonting med att bevara Sverige som det en gång var.

Är det att bekämpa rasism och främlingsfientlig, det flertalet unga svenska barn gör nuförtiden? Konsekvenser?

Det är inte något av dem. Det är hyckleri från minderåriga och i vissa fall vuxna personer, som vill bevisa sin "goda människosyn". Ingenting att haka upp sig på. Försök få bort de där tankarna som medie-eliten påtvingar dig dag och natt. Bojkotta Aftonbladet, Expressen, SvD, DN osv. Läs istället bloggar, Avpixlat, Fria tider så ska du nog se att du får en sundare syn på saken.

Valfritt: Hur ser du som scout på detta?

Jag är inte scout. Jag uttalar mig som privatperson.
Citera
2013-09-09, 12:26
Medlem
"Scouter". Det är väl bara barn som är scouter? De ska överhuvudtaget inte ha synpunkter på begrepp som de inte förstår.
Citera
2013-09-09, 13:07
Medlem
Ilimitados avatar
Dagens svenska scouter är varken redo eller kan göra ordentliga knopar. Att vara scout innebär ju att värna om värderingar. Som gammal scout skäms jag.
Citera
2013-09-09, 13:36
Medlem
Yundais avatar
Nu är val scouterna ingen så värst inflytelserik organisation i sverige. Kan inte räkna upp en enda kändis som varit scout, bortsett från kungen.

Annat är det med pellejönsarna "över där"....

http://usscouts.org/eagle/bsfamous.asp

En hel del både a b och c kändisar som varit scouter å inte fasen nedvärderar de de amerikanska värderingarna.

Men här ska väl det vara så pk igen...
Senast redigerad av Yundai 2013-09-09 kl. 13:44.
Citera
2013-09-09, 19:37
Medlem
Yundai, grejen är att är att var tredje börsbolagschef har varit scout. 7 av 10 svenskar har eller är scouter i olika längder.

Tro mig, och de som faktiskt varit i FNs ungdomsråd, att scoutkollektivet kan driva igneom samhällsförändingar i bästa rozencreutz stil.
Citera
2013-09-09, 19:52
Medlem
Bäst är anarkisten Fredrik Hulterström. Större jävla idiot får man leta efter.

Undra om han är stolt att dessa ligger ute?

http://www.hulterstrom.se/fredrik98.html

https://www.facebook.com/Hulter

Bara för pappan är rik jävla bortfjantad anti svensk

https://www.solidinfo.se/foretag/sveland-sakforsakringar-ab-48FC/personer

Undra vad pappa och företaget tycker om att han skriver om att suga barnsnoppar

EDIT: Se där han läser visst och redigerar... Välkomen herr troll!
Senast redigerad av faceford 2013-09-09 kl. 19:54.
Citera
2013-09-09, 23:10
Medlem
Aldrig varit intresserad av skog och mark men alltid tyckt att det var mysigt men människor som var det. Dock är detta helt åt skogen, finns det någon från rosengård som ens vet vad allemansrätten är?
Citera
2013-09-09, 23:21
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Dagens svenska scouter är varken redo eller kan göra ordentliga knopar. Att vara scout innebär ju att värna om värderingar. Som gammal scout skäms jag.

+1

Det är ju lite som att komma och säga att Kungssångens `Ur Svenska Hjärtans djup en gång` borde bytas ut för att något litet snuskigt vänster slask stör sig på renheten i våra grundläggande värderingar .........
Citera
2013-09-10, 22:29
Medlem
har varit scout men jag känner flera stora personer inom scoutrörelsen och dom flesta är väldigt trötta på scouterna som riksorg sedan dom började med att: byta ut den första scoutlagen, göra scoutskjortorna fairtrade, bytte ut den blå scoutskjortan. Att byta ut scoutsången vore ett slag i bältet för dom. Jag tror att vi kommer att se en split snart inom scoutrörelsen.
Citera
2013-09-12, 10:45
Medlem
Det finns färgade scouter, som således inte ser traditionellt svenska ut. Kan de tolereras i kåren?
Vad ska man göra åt scouter som inte tror på Gud, som är judar och således inte är kristna, som är muslimer och istället tror på Allah? Hur gör man förövrigt med republikaner i scoutkåren?
Allt var så enkelt i scoutrörelsens barndom, då "Gud, konung och fädernesland" var en självklarhet för flertalet.
Scouterna blir nog tvungna att koncentrera sig på friluftslivet och ta lite lättare på sin traditionella ideologi. Själv tycker jag att scoutsången kan behållas. Ungefär som vi sjunger både Kungssången och nationalsången i pampiga sammanhang utan att ta det hela alltför allvarligt i demokratins och globalismens tidevarv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in