2013-09-08, 22:40
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagotton
Hej!
Fick ett brev från csn där det står att jag inte klarat tillräckligt med poäng för att få bidrag. Detta kom som en chock och jag hoppas att det blivit något fel!

Började förra hösten läsa nationalekonomi, klantade till det och failade alla 30 poäng. Omregistrerade mig till våren och klarade 70%, 21p. Trodde jag var på det lugna eftersom man första året bara måste klara 62,5%. Fick bidrag (tar inte lån) för omregistreringen. Gäller några andra krav vid omregistrering än annars vad gäller studieresultat?

Någon som vet? Evigt tacksam för svar!
Sökte du CSN för både HT12 och VT12? För i sådana fall måste du klara av 62.5% av 60 hp vilket är 37.5 hp.
2013-09-08, 22:45
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskfach
Hej! Ligger lite risigt till med antalet högskolepoäng! Går det fortfarande att anmäla sig på någon kurs som ger mig 7,5 poäng och rättas inom två månader? Klarar nämligen första läsperioden utan CSN, men jag skulle gärna kamma in de poängen så snart som möjligt, några tips? Ser nämligen att det står att många distanskurser håller på ända tills vecka 3 nästa år, vilket är alldeles för sent för mig att få in poängen.
Ja, du kan anmäla dig till distanskurser som du kan klara av tidigare. Typiska sådana kurser är Introduktion till SPSS (3 hp), Math.se-kurserna (finns 3-5 hp kurser där). Har för mig att även någon webbintroduktion på 7.5 hp hos någon högskola ska gå att klara av tidigare än utsatt datum. Du kan alltid höra med högskolorna som håller i distanskurserna ifall du kan köra igenom dom snabbt.
2013-09-08, 23:55
Medlem
LikeAGloves avatar
Kan man, genom Avanza, handla aktier i samma företag fast få dem i olika innehav?

Exempel:

Jag köper 1000 aktier i **** för 1 kr/st, en månad senare köper jag ytterligare 1000 aktier men nu för 3 kr/st. Istället för att mitt innehav ska visas som 2000 stycken med ett gav på 2 kr vill jag att det ska visas som separata innehåll dvs 1000 med gav på 1 kr och 1000 kr med gav på 3 kr

Why you ask? Därför att jag ska handla lite åt min partner och vill inte sabba mitt spreadsheet
2013-09-09, 00:47
Medlem
qazqas avatar
Hej, förra året gick lite snett och jag ligger under med en hel del poäng av de 45 som krävs, då nya kurser har startat undrar jag att om jag klarar de två nya kurserna sim pågår nu kommer de aty räknas till förra årets poäng?

Eller måste jag ta in 15 poäng från förra årets kurser?

Kunde inte heller lämna studieförsäkran, är det för att jag inte hade poängen?

Mvh
2013-09-09, 01:18
Medlem
Öppna ett till aktie-konto på ditt avanza-konto? Det går väl att flytta pengar där emellan?
2013-09-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vigintitres
Räknas det som heltid om jag läser 15hp under period 1 och sen 15hp under period 2? Eller måste jag läsa 30 poäng kontinuerligt under hela terminen?

Någon?
2013-09-09, 09:34
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Kan man, genom Avanza, handla aktier i samma företag fast få dem i olika innehav?

Exempel:

Jag köper 1000 aktier i **** för 1 kr/st, en månad senare köper jag ytterligare 1000 aktier men nu för 3 kr/st. Istället för att mitt innehav ska visas som 2000 stycken med ett gav på 2 kr vill jag att det ska visas som separata innehåll dvs 1000 med gav på 1 kr och 1000 kr med gav på 3 kr

Why you ask? Därför att jag ska handla lite åt min partner och vill inte sabba mitt spreadsheet
Hej!

Precis som fallone säger så går det alldeles utmärkt att öppna flera konton. Det går sedan att namnge kontot via "Mina sidor" > "Profil" > "Sajtinställningar".

/Daniel, Avanza Bank
2013-09-09, 11:28
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallone
Öppna ett till aktie-konto på ditt avanza-konto? Det går väl att flytta pengar där emellan?

Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Precis som fallone säger så går det alldeles utmärkt att öppna flera konton. Det går sedan att namnge kontot via "Mina sidor" > "Profil" > "Sajtinställningar".

/Daniel, Avanza Bank

Tack för era svar!

En till fråga: Går det på något sätt att importera mitt Avanza mini-konto till min vanliga avanzadepå? Alltså, inte föra över pengarna utan bara så jag ser minikontot bland mina övriga konton. Det skulle ju ge en lite bättre överblick så att säga
2013-09-09, 11:31
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Tack för era svar!

En till fråga: Går det på något sätt att importera mitt Avanza mini-konto till min vanliga avanzadepå? Alltså, inte föra över pengarna utan bara så jag ser minikontot bland mina övriga konton. Det skulle ju ge en lite bättre överblick så att säga
Det går dessvärre inte att se Mini-kontot på samma sajt som dina övriga konton. Det du kan göra är att uppdatera ditt Mini-konto till ett vanligt konto (så flyttas det över till den vanliga sajten) men då gäller inte längre Mini-villkoren.

/Daniel, Avanza Bank
2013-09-09, 11:38
Medlem
.Sensejs avatar
Bryr sig CSN om att man har varit registrerad på kurser, men inte tagit några poäng i dem, inför beslut om att få framtida bidrag/lån?

Jag har naturligtvis inte ansökt om CSN för nämnda kurser.
2013-09-09, 11:57
Medlem
Är registrerad på min utbildning som jag går 3e året på, och sökte nyss studiemedel, men under "lämna studieförsäkran" finns inget att lämna in. Läste "hjälp"-verktyget men inget som rör min situation direkt.
https://www.csn.se/studiemedel/hjalp.do?textId=tjanst.lamnaStudieForsakran.steg1& hjalpId=0

Har sökt CSN innan och då fanns det en funktion att jag kunde lämna in, men nu ser jag bara mina gamla studieförsäkringar som gått ut.

Hur gör jag?
Tackar på förhand!
2013-09-09, 13:19
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Ja, du kan anmäla dig till distanskurser som du kan klara av tidigare. Typiska sådana kurser är Introduktion till SPSS (3 hp), Math.se-kurserna (finns 3-5 hp kurser där). Har för mig att även någon webbintroduktion på 7.5 hp hos någon högskola ska gå att klara av tidigare än utsatt datum. Du kan alltid höra med högskolorna som håller i distanskurserna ifall du kan köra igenom dom snabbt.

Jag antar att det inte finns någon kvick mattekurs online som inte har matte c som krav?
Eller ja, matte, egentligen vilken distanskurs som helst där man kan ta in 3 kvicka poäng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in