2013-09-08, 20:20
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Jag förstår hur du tänker, men jag kan ärligt talat inte köpa resonemanget till 100%.
Vi snackar om en person som ligger på en jättelön och som tjänat stora summor under ett par fina år nu, han skulle kunna lägga in 1% av det han tjänat in (om han inte slösat/använt hela summan redan) på ett bankkonto eller någon investering med låg risk och sedan skulle flera generationer kunna leva bara på räntan.
Att ta en lönesänkning skulle inte direkt påverka hans avkomma särskilt mycket (såvida inte hans ekonomiska rådgivare är totala charlataner).

Självklart förutsätter detta resonemang att han inte har som ambition att låta sina barn bo i palats, ha guldbilar och ha champagne till frukostflingorna.
Sparar pengar gör han nog redan. Som sagt så handlar det ju om maximera förtjänsten av dessa år. Jag menar, varför inte? Självklart skulle han kunna byta ner sig, han har nog till och med råd att spela i Allsvenskan några säsonger, men varför skulle han? Han verkar ju uppenbarligen inte ha något speciellt europeiskt lag som han håller varmt om hjärtat eller någon speciell relation till CL-bucklan, så då är det väl lika bra att tjäna så mycket pengar som möjligt så att han och familjen har för framtiden?
2013-09-08, 20:31
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Sparar pengar gör han nog redan. Som sagt så handlar det ju om maximera förtjänsten av dessa år. Jag menar, varför inte? Självklart skulle han kunna byta ner sig, han har nog till och med råd att spela i Allsvenskan några säsonger, men varför skulle han? Han verkar ju uppenbarligen inte ha något speciellt europeiskt lag som han håller varmt om hjärtat eller någon speciell relation till CL-bucklan, så då är det väl lika bra att tjäna så mycket pengar som möjligt så att han och familjen har för framtiden?
Nu är det dock inte allsvenskan vi pratar om utan en av världens största klubbar där han fortfarande skulle ha en väldigt hög inkomst. Om du tittar på inlägget ovanför ditt så ser du att lönen inte är den enda aspekten som man bör överväga, utan det finns andra sidor av att vara en fotbollsspelare.

Tänk exempelvis på en skådespelerska. Hon kan tjäna bättre på att spela huvudrollen i "Beethoven 6: Återkomsten", eller så kan hon få en mindre check för att spela i typ en biografisk film om Mona-Lisa som ger en mycket bättre chans att få en Oscar. Är pengar då också det enda som ska övervägas? Det fattas inte exempel på skådisar som gjort just det artistiska valet, därför vore det inte heller så konstigt om en fotbollsspelare gick över till en bättre klubb även om han tjänade mindre (så länge det inte är 50% lägre lön eller så vi pratar om).
2013-09-08, 20:38
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Nu är det dock inte allsvenskan vi pratar om utan en av världens största klubbar där han fortfarande skulle ha en väldigt hög inkomst. Om du tittar på inlägget ovanför ditt så ser du att lönen inte är den enda aspekten som man bör överväga, utan det finns andra sidor av att vara en fotbollsspelare.
Det är troligtvis inte det enda han överväger heller. Frågan är dock varför Barcelona skulle vara en mer attraktiv klubb för en brasse än PSG?

Korkad liknelse med rollval för övrigt.
2013-09-08, 20:43
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Det är troligtvis inte det enda han överväger heller. Frågan är dock varför Barcelona skulle vara en mer attraktiv klubb för en brasse än PSG?

För att Barcelona är en bättre klubb än PSG och de senaste åren utmanat på alla fronter?
Jag förstår egentligen inte vad du argumenterar för, allt jag säger är att det verkligen inte vore konstigt om Silva gick till Barca trots en lägre lön, då det för det första knappast skulle gå någon nöd på honom, och för det andra för att han skulle kunna rekompenseras på ett annat sätt en ekonomiskt.

Vad är det korkade i liknelsen? Att en skådespelare kan återgå till högavlönade projekt efter sin Oscar? Jag hade hoppats att du skulle kunna förstå att alla faktorer i den liknelsen inte var identiska, men uppenbarligen hade jag fel.
2013-09-08, 21:05
Medlem
4522s avatar
Förstår inte riktigt kritiken mot spelare som vill maximera sin förtjänst. Så länge man sitter i den förhandlingspositionen att man helt fritt kan välja klubb, så är det klart att man utnyttjar möjligheten. Allting annat vore ren idioti.
2013-09-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Förstår inte riktigt kritiken mot spelare som vill maximera sin förtjänst. Så länge man sitter i den förhandlingspositionen att man helt fritt kan välja klubb, så är det klart att man utnyttjar möjligheten. Allting annat vore ren idioti.

Fast lite häftigt är det när en spelare utan speciella rötter i en klubb väljer att att stanna bara för att han gillar klubben, trots att större klubbar erbjuder mångdubbelt högre lön och möjligheter till titlar...

Och ja, jag är medveten om att Di Natale inte har med diskussionen att göra, men vafan.

Man kan hylla de fåtal som fungerar som Di Natale, men det finns ingen anledning att kritisera alla de andra.
2013-09-08, 22:32
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Mja, du har rätt i att Paris SG borde vara en rätt trevlig klubb att spela i. Shejker i fotbollen är dock lite av en dålig komedi så där fanns vissa poänger med att likna det vid filmer. Hade han spelat i en arabisk pajasklubb så hade jag förstått kritiken mot honom. Men PSG är ändå PSG.

Dock trodde jag att spelare brukade bli kritiserade för att de byter klubb hela tiden. Har aldrig hört att man blir sågad som girig för att man stannar kvar i en klubb. Han har ju kontrakt med PSG, varför skulle han bryta det?

Angående Vikings ståndpunkter så håller jag med om att pengar inte borde vara allt som räknas. Dock fattar jag inte varför alla måste ha som mål att gå till ett bättre lag. Det ligger ju större heder i att göra det lag man spelar för bättre.
2013-09-08, 22:36
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fast lite häftigt är det när en spelare utan speciella rötter i en klubb väljer att att stanna bara för att han gillar klubben, trots att större klubbar erbjuder mångdubbelt högre lön och möjligheter till titlar...

Och ja, jag är medveten om att Di Natale inte har med diskussionen att göra, men vafan.

Man kan hylla de fåtal som fungerar som Di Natale, men det finns ingen anledning att kritisera alla de andra.

Roligare/häftigare är när någon som Mario Gomez går ned i lön, nekar större klubbar, och så väljer Fiorentina. För det finns ännu hopp för inte bara fotbollen utan även fotbollspelarna.

Så T Silva kanske inte enbart valde kulor, i Barca lär han inte kunna visa sina försvarsegenskaper på samma sätt som i sopgänget PSG. Förhoppningsvis. VM vankas.
2013-09-08, 22:46
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Ta inte i så du spricker nu. Branschen handlar inte bara om att dra in så mycket stålar som möjligt.

Zico var en del av projektet att bygga upp den japanska fotbollen & blev en ikon där. Rivelino däremot kan ju ta sitt Al-Hilal & trycka upp någonstans.
2013-09-08, 22:52
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Mja, du har rätt i att Paris SG borde vara en rätt trevlig klubb att spela i. Shejker i fotbollen är dock lite av en dålig komedi så där fanns vissa poänger med att likna det vid filmer. Hade han spelat i en arabisk pajasklubb så hade jag förstått kritiken mot honom. Men PSG är ändå PSG.

Dock trodde jag att spelare brukade bli kritiserade för att de byter klubb hela tiden. Har aldrig hört att man blir sågad som girig för att man stannar kvar i en klubb. Han har ju kontrakt med PSG, varför skulle han bryta det?

Angående Vikings ståndpunkter så håller jag med om att pengar inte borde vara allt som räknas. Dock fattar jag inte varför alla måste ha som mål att gå till ett bättre lag. Det ligger ju större heder i att göra det lag man spelar för bättre.
Fast vad säger att Silva ens sätter något större värde på att vinna CL? För allt vi vet så kan det ju vara Copa Libertadores som är den stora turneringen för honom. Favoritlag? Säkert något brasilianskt.

Vad finns det då kvar?
2013-09-08, 22:56
Medlem
OleYellers avatar
Vad vet vi om hur många Thiago Silva egentligen försörjer? Finns många välbetalda elitidrottsmän som blivit panka efter karriären. Trivs han i PSG så ser jag ingen speciell anledning till att gå ner i lön. Inget fittigt alls av honom. Barca kunde ju ha huggit i ett tidigare skede av hans karriär om man nu ville ha en lönestegeklättrare. Man valde väl Chigrinsky istället... Det kostar att värva färdiga toppspelare.

30 for 30 - Broke.
2013-09-08, 23:06
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Det är väl tanken att fansen/supportrarna vill att fotbollens 'numero uno' ska vara sportslig framgång och inte kapital - att spelare ska spela för att vinna troféer till sig själv och till klubben i första hand och tjäna pengar/se det som ett jobb, i andra hand...eller ännu längre ner på priolistan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in