2013-09-07, 12:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det gör du på goda grunder.

Alla analytiker är nog helt ense om att det var Palme som vann valet åt S. Somliga säger att han övertalades att stanna över valet för att säkra en valseger fast han hade internationella ambitioner med jobb för FN i åtanke.

Kampanjerna mot Palme (Harwardaffären t ex) visade hur viktig denne var för Partiet i just föregående valseger.

Den dramatiska effekten av Palme som martyr istället för den eventuella möjligheten av Palme som förrädare förstår nog alla normalbegåvade politiskt insatta skulle haft enorm påverkan. Dock passar det inte in i MBoudines fantasivärld.

Drar man ut resonemanget är frågan var man hamnar i Palmemordet. Det finns flera möjliga hypoteser.

Inför möjligheten att ett gripande av mördarna och avslöjande av deras motiv kan kretsar inom partiet ha ansett att det fanns skäl i att mörklägga för att det i samband med det skulle kunna komma fram sådana uppgifter som skadade Palmes eftermäle och Partiet som helhet. Kanske till och med de bakom framförde sådana hot!?

En annan möjlighet är att några inom Partiet till och med medverkat åtminstone passivt för att undvika att hamna i en situation där OP avslöjades som inflytelseagent där lösningen mord sågs som acceptabel.

Vi vet att det fanns kunskap inom Partiet om att dels OP övervakades av privatspanare med tjänst inom underrättelsevärlden och att man inte lyckades komma åt dessa, dels att höga företrädare för partiet bland annat via ÖB fått information som kom via amerikanska underrättelsetjänsten från avhoppare och mullvadar inom Sovjetisk underrättelsetjänst.

Det är fullt möjligt då att man själva ville diskret ta reda på om detta var sant dels för att lugna de allierade dels för att motverka privatspaneriet och dessutom för att kunna agera utifrån sanningshalten.

Få personer är då tänkbara. Holmer och Ebbe är det liksom i högsta grad Birger Elmer. Samtliga dessa kan ha haft vissa personliga skäl att misstro Palme. Elmer ,som sedan länge var frustrerad över att arbetsplatsnätverket skrotats, för att han inte återinsattes efter valsegern. Holmer för att hans karriär gått snett åt sidan från posten som Säpochef. Ebbe för att han hamnat ute i kylan fullständigt efter en konflikt med OP.

Det som är mindre trovärdigt är väl då att dessa drevs av lojaliteter med OP för att hitta hans baneman!

Ett bra inlägg boboslacke, välformulerat och ganska övertänkt tycks det. Vann Palme valet (1985) åt (S) ? En repris på valsegern 1982 som jag tror var väntad. Eller var det borgerligheten som förlorade ? Jag tror att det är hugget som stucket om man vill förklara resultatet som att Palme vann valet eller att de borgerliga förlorade valet genom att under två mandatperioder demonstrera sin oförmåga att regera landet under två Fälldin- och en Ullstenregering. Självklart insåg Carl Bildt & Co att uppförsbacken var brant och varje möjlighet att kompromettera Olof Palme togs tacksamt emot, bland annat "Harvardaffären". Olof Palme utsattes för smutskastning och allsköns kampanjer och inga knep var fula nog, det är ingen vattendelare beträffande åsikten om vad som kan ha utgjort komponenter i bakomliggande mordmotiv, vattendelaren är vilket mordmotiv som var det starkaste.

När tog ryktesspridningen fart att Olof Palme misstänktes vara landsförrädare ? Att han hade aids ? Vad var känt om det virus (HTLV3) som gjorde att den smittade utvecklade aids i mitten på 1980-talet ? Man visste att någon terapeutisk behandling att bota åkomman inte stod till buds och att viruset muterats till HTLV4, dvs forskningen höll inte ens jämna steg med virusets förmåga att mutera. Dr Bengtssons svar på Olle Alséns fråga gör mig övertygad om att Olof Palme faktiskt var HIV-smittad (vilket man senare benämnde detta virus). Sjukdomens förlopp var degenererande och påverkade på sikt omdömet, det visste man, och med detta för handen, om det blev känt inom Partiet och bland de borderliga motståndarna, vilket snarare kan förutsättas än uteslutas, blev situationen för Olof Palme ohållbar om Sveriges 28:e statsminister av sina politiska motståndare utmålades som mindre tillräknelig på grund av en skambelagd sjukdom och att detta framkommer i hans eftermäle. Jag har mycket svårt att tänka mig något starkare motiv att mörda Olof Palme än att han ådragit sig denna sjukdom och att detta till varje pris måste döljas - vilket i längden inte är möjligt, och att Lisbet Palme kan ha varit inblandad i MOP i något avseende. Mina två pesos, men jag har svårt att tänka mig ett starkare mordmotiv.
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-07 kl. 12:19.
Citera
2013-09-07, 14:01
Medlem
Jag är övertygad om att ångesten Milan Valverius hade angående Olof Palmes obduktionsprotokoll ledde till att han tog livet av sig . Protokollet är hemligstämplat i 70 år( minst.) Vad det är man döljer är jag otroligt nyfiken på.

I en normal utredning så hade Lisbeth Palme deltagit i en rekonstruktion av mordet, men nu är det något speciellt som har hänt och som aldrig vi kommer få reda på tyvär, (OBS är vad jag tror.) Jag har granskat lite vad vittnena uppger en kort tid efter mordet och börjar mer och mer förstå varför Lisbeth aldrig medverkade i rekonstruktionen, hon hade uppfattats som en komplett dåre om så var fallet.
Citera
2013-09-07, 14:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnusugglan
Jag är övertygad om att ångesten Milan Valverius hade angående Olof Palmes obduktionsprotokoll ledde till att han tog livet av sig . Protokollet är hemligstämplat i 70 år( minst.) Vad det är man döljer är jag otroligt nyfiken på.

I en normal utredning så hade Lisbeth Palme deltagit i en rekonstruktion av mordet, men nu är det något speciellt som har hänt och som aldrig vi kommer få reda på tyvär, (OBS är vad jag tror.) Jag har granskat lite vad vittnena uppger en kort tid efter mordet och börjar mer och mer förstå varför Lisbeth aldrig medverkade i rekonstruktionen, hon hade uppfattats som en komplett dåre om så var fallet.

Sekretesstämpeln kan inte tillåtas hindra en mordutredning. Är omständigheterna kring obduktionsprotokollet och obduktionen i övrigt är av betydelse för mordutredningen måste dessa omständigheter släppas, senast i samband med att åtal väcks mot i mordet inblandade, dvs i förundersökningsprotokollet.
Citera
2013-09-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Sekretesstämpeln kan inte tillåtas hindra en mordutredning. Är omständigheterna kring obduktionsprotokollet och obduktionen i övrigt är av betydelse för mordutredningen måste dessa omständigheter släppas, senast i samband med att åtal väcks mot i mordet inblandade, dvs i förundersökningsprotokollet.

I palmemordet är det ingen som vill ha en lösning tyvär, så räkna inte med att någon sekretess ska hävas.
Citera
2013-09-07, 14:38
Medlem
Citat:

Din "övertygelse" (läs villfarelse) beror troligen på en kombination av grova intellektuella tillkortakommanden, illvilja och ovilja att ta till dig eller pröva fakta.

Din okunskap är dessutom avgrundsdjup. Obduktionsresultaten är på intet sätt hemliga som i alla fall där döden fastställs på detta sätt. Inte heller i fallet Palme. Allt som inte är relevant för dödsorsaken och det eventuella brottet är däremot alltid hemligt i alla sådana fall av intregritetsskäl.

Saken är grundligt utredd många gånger i tråden. Du pissar bara i din egen lunch.

Det är också märkligt hur många gånger i denna tråd samma gamla tidigare använda formuleringar och resonemang återkommer med nyreggade nic. Jag har tappat räkningen på hur många gånger det skett vid det här laget.

Det verkar som att de som ihärdigt men osakligt försöker bekämpa de olika hypoteser och verkliga teorier som bygger på verifierbara fakta och logik som dessutom kan förklara en hel del märkligheter i utredningen systematiskt och i samverkan använder sig av sådana metoder som du utgör exempel på.
Senast redigerad av boboslacke 2013-09-07 kl. 14:43.
Citera
2013-09-07, 14:40
Medlem
Citat:
I palmemordet är det ingen som vill ha en lösning tyvär, så räkna inte med att någon sekretess ska hävas.

Din ryggdunkning av fantasimonstret in infinitum är extremt talande. Det finns inget av betydelse för Palmes dödsorsak som är hemligt!
Citera
2013-09-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Din ryggdunkning av fantasimonstret in infinitum är extremt talande. Det finns inget av betydelse för Palmes dödsorsak som är hemligt!

Ärligt talat är det helt meningslöst att slösa tid på att svara personer som dig så det räcker med det här inlägget och jag hoppas bokförsäljningen går bra, kram.
Citera
2013-09-07, 14:46
Bannlyst
Två MBoudine som debatterar med sig själva.

Kan det bli mer substanslöst?
Senast redigerad av chancefurlong 2013-09-07 kl. 14:49.
Citera
2013-09-07, 15:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag har mycket svårt att tänka mig något starkare motiv att mörda Olof Palme än att han ådragit sig denna sjukdom och att detta till varje pris måste döljas - vilket i längden inte är möjligt, och att Lisbet Palme kan ha varit inblandad i MOP i något avseende. Mina två pesos, men jag har svårt att tänka mig ett starkare mordmotiv.
Vad nu då...?
Har du plötsligt övergett ek/politiska grejen till förmån för sjukdomsprylen med hiv och aids
som det framdrivande mordmotivet?

Varför gör du på detta viset nu då? Varför dådå?
Citera
2013-09-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbird-60
Minst två..

Det är rätt uppenbart att det är nåt väldigt ruttet med den här tråden..sorgligt med tanke på de få intressanta postare som finns kvar som försvinner i allt svammel!

Kan du nämna vilka dom intressanta postarna är? Får jag svaret jag tror vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
Citera
2013-09-07, 16:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad nu då...?
Har du plötsligt övergett ek/politiska grejen till förmån för sjukdomsprylen med hiv och aids
som det framdrivande mordmotivet?

Varför gör du på detta viset nu då? Varför dådå?

Tror det hänger ihop. Finanseliten plus de borgerliga partierna önskade ett systemskifte för att kunna ansluta Sverige till EU. Men Olof Palme var det förhatliga hindret som måste röjas ur vägen. Socialdemokraterna med kunskap om att Olof Palme var HIV-smittad måste finna en lösning på denna omöjliga situation, sjukdomen fick inte på några villkor bli känt av den svenska allmänheten och inte bli omnämnt i eftermälet till en lysande politiker av Palmes kaliber. Jag tror inte man hade något val helt enkelt. Det fanns ingen annan väg ur problemet.

Edit: Det är därför tystnaden bland socialdemokrater är kompakt.
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-07 kl. 16:52.
Citera
2013-09-07, 17:18
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Tror det hänger ihop. Finanseliten plus de borgerliga partierna önskade ett systemskifte för att kunna ansluta Sverige till EU. Men Olof Palme var det förhatliga hindret som måste röjas ur vägen. Socialdemokraterna med kunskap om att Olof Palme var HIV-smittad måste finna en lösning på denna omöjliga situation, sjukdomen fick inte på några villkor bli känt av den svenska allmänheten och inte bli omnämnt i eftermälet till en lysande politiker av Palmes kaliber. Jag tror inte man hade något val helt enkelt. Det fanns ingen annan väg ur problemet.

Edit: Det är därför tystnaden bland socialdemokrater är kompakt.

Och du tror att de borgerliga som ville ha in Sverige i EU samt sossar som ej ville visa upp Palme med HIV slog sig samman och tog honom av daga....

...Ja det låter mycket troligt....

Denna tråd har få skribenter med verklighetsanknytning. Vissa vinklingar kan vara intressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in