2013-09-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Intressant och matnyttig beräkning. Ett definitivt wild card 2014 blir ju att SD för första gången i en valrörelse kommer att ha full tillgång till TV-debatter och har resurser i en helt annan klass än tidigare.
Precis, men det är ett tveeggat svärd. Åtta motståndare (media och sjuklövern) kommer att ha haft 4 år på sig att lägga upp en strategi för hur man ska sätta dit Åkesson inför entusiastiskt applåderande studiopublik. Både på invandringsområdet och det dussin andra områden som kommer att debatteras. Historiskt har Åkesson klarat sig bra, men vem vet.

Citat:
Annorlunda uttryckt tror jag att det du beskriver är den organiska, stadiga tillväxten av ett parti som har medierna helt mot sig och bara begränsad möjlighet att få ut sitt budskap på egna villkor, men som har verkligheten på sin sida. Det jag väntar på är en ketchupeffekt av allmän legitimering och sammanbrott av det sociala tabuet att sympatisera med SD.
+2,98% mellan 2012 och 2013 är lite av en ketchupeffekt, dock ej sett till maximala historiska tillväxtfaktorn 4,4/10 per år, då ligger 3% inom ramen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-09-07 kl. 16:07.
2013-09-07, 16:07
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Precis, men det är ett tveeggat svärd. Åtta motståndare (media och sjuklövern) kommer att ha haft 4 år på sig att lägga upp en strategi för hur man ska sätta dit Åkesson inför entusiastiskt applåderande studiopublik. Både på invandringsområdet och det dussin andra områden som kommer att debatteras. Historiskt har Åkesson klarat sig bra, men vem vet.

Är inte tillåtet med någon entusiastiskt applåderande studiopublik. Det är väl möjligt att någon sida kommer att försöka ändra debattreglerna inför det här valet, men då borde det vara möjligt för Åkesson att hänvisa till tidigare praxis för att skjuta ner det förslaget direkt. Inte heller V kommer att vilja tillåta applåder, förmodligen inte de borgerliga småpartierna heller.
2013-09-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Är inte tillåtet med någon entusiastiskt applåderande studiopublik. Det är väl möjligt att någon sida kommer att försöka ändra debattreglerna inför det här valet, men då borde det vara möjligt för Åkesson att hänvisa till tidigare praxis för att skjuta ner det förslaget direkt. Inte heller V kommer att vilja tillåta applåder, förmodligen inte de borgerliga småpartierna heller.
SVT har aldrig studiopublik, TV4 har alltid studiopublik (enligt dem själva rättvist fördelad efter partiernas storlek). Vet inte vad du menar med "tillåtet", kanalerna har varsin praxis. Innan TV4 fanns hände det att statsmedia hade publik ibland. Lyssna på debatten Palme/Fälldin så jublas det friskt i bänkraderna.
2013-09-07, 16:16
Medlem
Menveds avatar
Citat:
SVT har aldrig studiopublik, TV4 har alltid studiopublik (enligt dem själva rättvist fördelad efter partiernas storlek). Vet inte vad du menar med "tillåtet", kanalerna har varsin praxis. Innan TV4 fanns hände det att statsmedia hade publik ibland. Lyssna på debatten Palme/Fälldin så jublas det friskt i bänkraderna.

Jag trodde du menade avslutande partiledardebatterna i TV. Palme och Fälldin var en egen-organiserad debatt som sändes i TV. TV4 tillåter inte applåder under sina avslutande valdebatter, och reglerna i båda debatterna är föremål för förhandlingar mellan partierna.
2013-09-07, 16:30
Medlem
Citat:
Jag trodde du menade avslutande partiledardebatterna i TV. Palme och Fälldin var en egen-organiserad debatt som sändes i TV. TV4 tillåter inte applåder under sina avslutande valdebatter, och reglerna i båda debatterna är föremål för förhandlingar mellan partierna.
Möjligt att det gäller för slutdebatten i 4:an, men de kanske kör flera debatter under slutspurten. Partiledardebatt i TV4 inför ett hav av klappande nickedockor som försöker överrösta varandra är inget jag har drömt.
2013-09-07, 16:33
Medlem
Citat:
Tur att juholtaren är borta, var väl han som vägrade stå bredvid Åkesson. Fast sista ordet är kanske inte sagt om möbleringen i studion.
2013-09-07, 17:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Rätt använd så ska en viktning göra så att mätningarna hamnar närmare varandra. Att det är spridning kan bero på flera saker. Olika metoder för informationsinhämtning är förmodligen den största, olika viktningsmodeller och faktorer kan också bidra.

Jag har funderat på att skriva en utläggning om vad de olika resultaten kan bero på, och varför de statistiska modeller man använder inte ger liknande svar. Men jag står över i det här inlägget, åtminstone.

Detta var okänt för mig. Har denna effekt något namn? Hur vet man hur stor den här?
...
Tror det kallas för att kompensera för Westerbergeffekten. Viktningen lanserades av Sifo på 80-talet efter att Bengt Westerberg gjort ett succeval för Fp 1985. Man utgick ifrån den i och för sig riktiga teorin att folk i viss mån kan fara med osanning om vem man röstat på beroende på om den sidan vunnit eller förlorat.
Sifo gick då ut rätt aggressivt och anklagade andra institut för att inte kompensera och därmed visa för höga siffror för Fp. En diskussion som liknar dagens lite.
Hur stor en sådan kompensering ska vara är svårare att veta, och jag tror att en stor del av dagens svajiga siffror för Sd beror just på en sådan kompensation som är taffligt utförd. När det gäller Sd har man Bradley-effekten att ta hänsyn till, den var tidigare bara tillämpbar på vpk om ens det.

Vi kan uppskatta hur stor effekten är genom att titta på RingRing2014:s analys i inlägg nr 4297 och framåt, baserat på rådata från United Minds mars-mätning.
Andel Sd i rådata: 14,39%
Andel som sagt sig rösta på Sd: 6,9
Valresultat Sd: 5,7 %
Överrepresentation Sd-röstare: 1,21
Viktat resutat för överrepresentation: 11,88%
Men i United Minds redovisning anges Sd till 10,3%
Man har alltså viktat ner ytterligare med 1,6 procentenheter.
Senast redigerad av Siegfrid 2013-09-07 kl. 17:25.
2013-09-07, 17:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
När det gäller Sd har man Bradley-effekten att ta hänsyn till, den var tidigare bara tillämpbar på vpk om ens det.
Den går ju dessutom att styra & reglera rätt så bra.
  1. "Hej jag heter Bertil & ringer från SIFO, vem tänker du rösta på"-
  2. "Hej jag heter Muhammed & ringer från SIFO, vem tänker du rösta på"-
Det finns ju en god anledning att anta att Bradley-effekten ser helt olika ut i dessa två scenarios.
2013-09-07, 17:29
Medlem
Citat:
2006 2,15%
2007 3,09% *1,44 / +0,94% year-over-year
2008 3,34% *1,08 / +0,25%
2009 3,68% *1,10 / +0,34%
2010 5,25% *1,43 / +1,57%
2011 6,20% *1,18 / +0,95%
2012 7,12% *1,15 / +0,92%
2013 10,1% *1,42 / +2,98%

SD har aldrig minskat från ett år till nästa.
Som minst ökar de med 0,8 tiondelar av sin storlek per år.
Som mest ökar de med 4.4 tiondelar av sin storlek per år.
Om detta mönster håller i sig kommer de inför valet 2014 att ligga på min 10,9%, max 14,6%.

Ett valresultat på 11-15% är därmed ingen våt SD-fantasi utan en rimlig prognos baserad på 7,5 år av mätningar.
Ett viktigt tillägg: Förutsättningarna för SD:s tillväxt har inte ändrats eftersom sjuklövern står på sig mer trotsigt än någonsin och invandringens omfattning är större än någonsin. Så länge SD förblir det enda sättet att uttrycka invandringskritik i valbåset, och så länge ingen ljusning är i sikte för minskat tryck på asylfronten (och EU kommer inte att hjälpa Kamikaze-Sverige med avlastning, de lägger på när Billström ringer), är grogrunden för SD:s kontinuerliga ökning lika fertil som alltid.
2013-09-07, 17:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I Australien vann just dom konservativa, på vallöften om att minska biståndet, satsa på försvaret och skärpa reglerna för asylsökande. Kanske är det en global vind som blåser.
2013-09-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I Australien vann just dom konservativa, på vallöften om att minska biståndet, satsa på försvaret och skärpa reglerna för asylsökande. Kanske är det en global vind som blåser.
Ja det tror jag, iallafall i väst. Välståndet är inte lika stort som förr och fler och fler börjar inse att det då är bättre att tänka på sig själv/sina egna i första hand. Förutom kanske i USA och Kanada där rädslan för att vara rasist eller bakåtsträvare är så stor att man aldrig ens vill tänka de tankarna. I USAs fall är det väl iofs förståeligt
2013-09-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ett viktigt tillägg: Förutsättningarna för SD:s tillväxt har inte ändrats eftersom sjuklövern står på sig mer trotsigt än någonsin och invandringens omfattning är större än någonsin. Så länge SD förblir det enda sättet att uttrycka invandringskritik i valbåset, och så länge ingen ljusning är i sikte för minskat tryck på asylfronten (och EU kommer inte att hjälpa Kamikaze-Sverige med avlastning, de lägger på när Billström ringer), är grogrunden för SD:s kontinuerliga ökning lika fertil som alltid.

Stämmer. Fast egentligen ökar nu snabbt "grogrunden för SD:s kontinuerliga ökning"
när små och stora kommuner börjar knäa under asylinvandring jämförbar med
vad många industriländer tar emot.

Citat:
Sveriges Radio. Ekonomiekot Måndag 18 februari 2013:

"Sverige är inte rustat för en stor invandring, konstaterar
professor AssarLindbeck, Sveriges mest namnkunniga nationalekonom,
när han ombeds nämna problemen med dagens svenska ekonomi.
"

"Vi går mot en situation där kommunerna inte kommer att kunna
hantera invandringen därför att de inte kommer att klara
att ge bostäder och arbete åt invandrarna
"
Senast redigerad av amalrik 2013-09-07 kl. 17:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in