Citat:
Ursprungligen postat av
Teleskoptampong2
Rätt använd så ska en viktning göra så att mätningarna hamnar närmare varandra. Att det är spridning kan bero på flera saker. Olika metoder för informationsinhämtning är förmodligen den största, olika viktningsmodeller och faktorer kan också bidra.
Jag har funderat på att skriva en utläggning om vad de olika resultaten kan bero på, och varför de statistiska modeller man använder inte ger liknande svar. Men jag står över i det här inlägget, åtminstone.
Detta var okänt för mig. Har denna effekt något namn? Hur vet man hur stor den här?
...
Tror det kallas för att kompensera för Westerbergeffekten. Viktningen lanserades av Sifo på 80-talet efter att Bengt Westerberg gjort ett succeval för Fp 1985. Man utgick ifrån den i och för sig riktiga teorin att folk i viss mån kan fara med osanning om vem man röstat på beroende på om den sidan vunnit eller förlorat.
Sifo gick då ut rätt aggressivt och anklagade andra institut för att inte kompensera och därmed visa för höga siffror för Fp. En diskussion som liknar dagens lite.
Hur stor en sådan kompensering ska vara är svårare att veta, och jag tror att en stor del av dagens svajiga siffror för Sd beror just på en sådan kompensation som är taffligt utförd. När det gäller Sd har man Bradley-effekten att ta hänsyn till, den var tidigare bara tillämpbar på vpk om ens det.
Vi kan uppskatta hur stor effekten är genom att titta på RingRing2014:s analys i inlägg nr
4297 och framåt, baserat på rådata från United Minds mars-mätning.
Andel Sd i rådata: 14,39%
Andel som sagt sig rösta på Sd: 6,9
Valresultat Sd: 5,7 %
Överrepresentation Sd-röstare: 1,21
Viktat resutat för överrepresentation: 11,88%
Men i United Minds redovisning anges Sd till 10,3%
Man har alltså viktat ner ytterligare med 1,6 procentenheter.