Citat:
Ursprungligen postat av
DadoPrso
Samma här. Valet av advokat är lite underligt med tanke på vad han anklagats för. Möjligen har han någon form av personlig relation till advokaten som ligger längre tillbaka i tiden.
Det är samma advokat som fick åtalet ogillat 2006. PK vill väl inte ändra ett vinnande team och så kommer han väl bra överens med sin advokat.
Jag tycker advokaten är okej men han gör ju inget direkt anmärkningvärt imponerande jobb. Men å andra sidan, har man bara skit att jobba med så är det svårt att få fram något annat än skit. Som advokat fått man inte ljuga eller hitta på saker, det man säger måste vara någorlunda plausibelt och stämma med de fakta som finns i målet annars har det iaf ingen trovärdighet. Det begränsat ju advokatens utrymme att försvara Pierre för vidlyftigt. Jag är inte så säker på att någon annan skulle lyckas bättre, men omöjligt är det inte.
Det är svårt att bedöma efter sakframställan eftersom det inte är meningen att åklagaren och advokaten ska dra slutsatser och plädera då utan bara presentera fakta. Kanske kommer advokaten presentera någon svinbra förklaring till alla konstigheter så småningom.
Och innan nån börjar klaga, ja, jag vet att det är åklagaren som har hela bevisbördan, men i praktiken så finns det i viss mån en förklaringsbörda om åklagaren har gjort sitt och man ändå vill klara sig undan eller påstår att någon annan är inblandad eller att händelseförloppet är annorlunda. Med lite god vilja (nåja, mycket god vilja då) så kan man till och med läsa in den i BrB, har för mig att det är 35 kap men det kan vara fel.