2013-09-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Ja, vad händer om han kommer ut och Lotta inte vill ta emot honom/sörja för honom.
PANG och en brand.
Det finns ju inga vänner kvar som skyddar och hjälper honom längre.

Eller om han vill låna pengar av svågern, Pelle, eller några andra som han lånat av tidigare
och de säger nej! PANG, PANG, PANG och några fler bränder.

I ett sådant fall - att han släpps...Nej Det Kommer inte att hända någonting de närmaste åren --- bara jubelidioter skulle våga göra något innan detta fall har kallnat helt...
Men risken är närmast obefintlig att de inte skulle bli fällande...Så alla kan andas ut --- även kaninerna
Citera
2013-09-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag kan nästan lova att om domstolen finner den tilltalade skyldig kommer den att låta utföra en RPU innan dom faller.

Nu känner jag mig väldigt tjatig, men kan inte domstolen använda ett utlåtande från en rättspsykiatrisk undersökning som ytterligare ett indicium innan de fastställer domen.
Citera
2013-09-06, 14:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Nu känner jag mig väldigt tjatig, men kan inte domstolen använda ett utlåtande från en rättspsykiatrisk undersökning som ytterligare ett indicium innan de fastställer domen.
Nej, utlåtandet används för att fastställa påföljden. Skuldfrågan är redan avgjord.
Citera
2013-09-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
I ett sådant fall - att han släpps...Nej Det Kommer inte att hända någonting de närmaste åren --- bara jubelidioter skulle våga göra något innan detta fall har kallnat helt...
Men risken är närmast obefintlig att de inte skulle bli fällande...Så alla kan andas ut --- även kaninerna

Men enligt mig är PK en jubelidiot.
Citera
2013-09-06, 14:37
Medlem
hatte99s avatar
Någon som varit och sett rättegången som kan svara på en sak.

Rättegången 2006 var det bara brist på bevis då som inte kunde fälla honom,
eller är hans advokat duktig. Någon som kan bedömma hur bra han är?

Såg honom på tv igår och han verkar ju ge ett besynnerligt intryck
Citera
2013-09-06, 14:44
Medlem
cem77s avatar
Hur vanligt är det numera med domar där personen ansågs vara psykiskt sjuk när brottet begicks men nu fullt frisk och därmed inte kan dömmas till varken fängelse eller vård.
Har man täppt till det kryphålet eller är det ett scenario som PK skulle kunna hamna inför med en fällande dom och påföljande rättspsykiatriska undersökning?
Citera
2013-09-06, 14:45
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Någon som varit och sett rättegången som kan svara på en sak.

Rättegången 2006 var det bara brist på bevis då som inte kunde fälla honom,
eller är hans advokat duktig. Någon som kan bedömma hur bra han är?

Såg honom på tv igår och han verkar ju ge ett besynnerligt intryck

2006 fanns egentligen inget som pekade mot PK och därför frikändes han av en enig hovrätt. Med bevisningen som fanns då hade han kunnat haft vilken klåpare som helst till advokat men ändå firats.
Citera
2013-09-06, 14:49
Medlem
hatte99s avatar
[quote=DadoPrso|45116793]2006 fanns egentligen inget som pekade mot PK och därför frikändes han av en enig hovrätt. Med bevisningen som fanns då hade han kunnat haft vilken klåpare som helst till advokat men ändå firats.[/QUOTE

ok! Men tror du advokaten kan spela någon stor roll i denna rättegång.
(jag menar kan han få PK frikänd tror du?)
Citera
2013-09-06, 14:51
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Hur vanligt är det numera med domar där personen ansågs vara psykiskt sjuk när brottet begicks men nu fullt frisk och därmed inte kan dömmas till varken fängelse eller vård.
Har man täppt till det kryphålet eller är det ett scenario som PK skulle kunna hamna inför med en fällande dom och påföljande rättspsykiatriska undersökning?

Ovanligt men det förekommer. Ett av de mest minnesvärda exemplen är Rödebyfallet.
Sedan 2008 kan personer som anses som psykiskt sjuka dömas till fängelse. Det ska dock tilläggas att det krävs synnerliga skäl för att detta ska kunna ske.
Citera
2013-09-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
2006 fanns egentligen inget som pekade mot PK och därför frikändes han av en enig hovrätt. Med bevisningen som fanns då hade han kunnat haft vilken klåpare som helst till advokat men ändå firats.

Målet var aldrig uppe i hovrätten.
Citera
2013-09-06, 14:54
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
ok! Men tror du advokaten kan spela någon stor roll i denna rättegång.
(jag menar kan han få PK frikänd tror du?)

Advokatens roll är betydligt större denna gång i och med att åklagaren har viss teknisk bevisning. Dessutom finns det indiciebevisning i större utsträckning än vad det fanns 2006.
Absolut är det så att skillnaden mellan en bra och dålig advokat kan innebära skillnaden för PK mellan en friande och en fällande dom.
Citera
2013-09-06, 14:57
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Advokatens roll är betydligt större denna gång i och med att åklagaren har viss teknisk bevisning. Dessutom finns det indiciebevisning i större utsträckning än vad det fanns 2006.
Absolut är det så att skillnaden mellan en bra och dålig advokat kan innebära skillnaden för PK mellan en friande och en fällande dom.

hade jag varit PK då hade ju jag tagit en av de stora advokatnamnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in