2013-09-06, 11:40
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Och förvaltningsärten river upp beslutet. Oerhört trist

Trist fran ditt personliga politiska perspektiv eller fran ett rattssakerhetsperspektiv?

Las garna domstolens motivering: http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Forvaltningsratten-inhiberar-Skolinspektionens-beslut-om-tillfalligt-verksamhetsforbud-vid-Lundsberg /
Citera
2013-09-06, 11:43
Medlem
blowns avatar
Tycker det låter som att förvaltningsrätten tycker att beslutet var ogrundat och överilat. Gott så.
Citera
2013-09-06, 12:04
Moderator
Siegfrids avatar
Begler måste avgå. Hon har gravt överträtt sina och Skolispektionens befogenheter.
En jävla tur att Björklund inte drog in statsbidraget - än.
Citera
2013-09-06, 12:04
Medlem
Att förvaltningsrätten kör över Skolinspektionen var ganska väntat. Nu öppnar skolan igen, och skälet verkar främst vara formella där domstolen anser att SI inte varit tillräckligt noga med sin utredning innan myndigheten slog till med storsläggan. Den som är någorlunda bevandrad i juridik förstod ganska tidigt att det skulle sluta så här.

Frågan är nu vad detta innebär för Skolinspektionen, dess generaldirektör som varit så personligt engagerad i denna soppa - och framförallt vad det innebär för utbildningsminister Jan Björklund.

Björklund har ju varit ganska noga med att hålla en sorts armlängds avstånd från denna heta potatis. Men i praktiken har ärendet styrts från hans kontor. Att Begler på helt egen hand skulle lägga ned instutitutionen Lundsberg är nog inte särskilt sannolikt.

Ett är åtminstone säkert: Skolinspektionen som myndighet har inte gynnats av de senaste veckornas utveckling. Myndigheten gör säkert ett viktigt arbete, men myndighetens anseende kan nu ifrågasättas om dess beslut kan ändras så lätt i en domstol.

Förhoppningsvis leder detta till en del personförändringar inom Skolinspektionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Begler måste avgå. Hon har gravt överträtt sina och Skolispektionens befogenheter.
En jävla tur att Björklund inte drog in statsbidraget - än.

Om inte skolans jurister varit så snabba med att begära inhibition hade nog Björklund dragit in statsbidraget. På sin presskonferens i samband med beslutet indikerade han att ett beslut om indragna statsbidrag skulle komma inom de närmaste dagarna. Tur för Björklund att det tydligen fanns tjänstemän på departementet som lyckades förmå honom att avvakta besked från domstolen.
Senast redigerad av Tomteboda 2013-09-06 kl. 12:11.
Citera
2013-09-06, 12:05
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Tycker det låter som att förvaltningsrätten tycker att beslutet var ogrundat och överilat. Gott så.
Tycker det låter som att den svenska låtsaseliten har kontakter i Förvaltningsrätten. Sverige hamnar lågt i korruptionsmätningar för att vi hymlar med vår, medan många andra länder visar den öppet, vilket går att mäta.
Citera
2013-09-06, 12:16
Medlem
zorceuss avatar
Lustig tolkning förvaltningsrätten gör.

Man anser att internatet inte är en del av skolan, och att det därför inte åligger Skolinspektionen att granska det som försiggår på internatet.

Enbart givet det så måste de särskilda anslagen till riksinternaten upphöra, då de inte erbjuder något mervärde till eleven rent skolastiskt. Självklart erbjuder de en service utöver skolan, men enligt dagens inhibitionsbeslut så är den verksamheten helt särskild från skolan och då skall heller inga bidrag utgå.

För övrigt regleras riksinternaten enbart i skollagen, så att kalla internatdelen för separat är en konstig tolkning. Ordagrant står det att Skolinspektionen skall utöva tillsyn av utbildning vid Riksinternaten, så förvaltningsrättens tolkning är att utbildning och boende är helt skilda åt skapar intressanta förutsättningar för avskaffandet av riksinternatens särställning.
Citera
2013-09-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Tycker det låter som att den svenska låtsaseliten har kontakter i Förvaltningsrätten. Sverige hamnar lågt i korruptionsmätningar för att vi hymlar med vår, medan många andra länder visar den öppet, vilket går att mäta.

Det syns tydligt i FRs formulering i sin motivering av beslutet att de har insiderkontakter med Lundsberg. De använder exakt samma formuleringar som ledningen har använt i 20 års tid. Sedan förbiser FR att skolinspektionen inte enbart tog beslutet på en händelse utan på 20 års brister som de tillslut blev trötta på att tjata om igen. SKOLAN har redan vite på minst 500 000 kr och det går FR förbi.

Det roliga är att W. Rippe är ensam klagande, han har ju knappt fyllt 18 år.

Så, nu är det fritt fram att misshandla elever på skolan. Säkrast gör man det på fritidshemmen då dessa per definition går utanför skoldagen. Därav är det enligt FRs dom inte i räckhåll för SI.

Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Lustig tolkning förvaltningsrätten gör.

Man anser att internatet inte är en del av skolan, och att det därför inte åligger Skolinspektionen att granska det som försiggår på internatet.

Enbart givet det så måste de särskilda anslagen till riksinternaten upphöra, då de inte erbjuder något mervärde till eleven rent skolastiskt. Självklart erbjuder de en service utöver skolan, men enligt dagens inhibitionsbeslut så är den verksamheten helt särskild från skolan och då skall heller inga bidrag utgå.

För övrigt regleras riksinternaten enbart i skollagen, så att kalla internatdelen för separat är en konstig tolkning. Ordagrant står det att Skolinspektionen skall utöva tillsyn av utbildning vid Riksinternaten, så förvaltningsrättens tolkning är att utbildning och boende är helt skilda åt skapar intressanta förutsättningar för avskaffandet av riksinternatens särställning.

Ja, precis. Nu ska jag nog lägga in en anmälan till SI och till Polisen att Lundsberg har falskeligen drivit en pedagogisk verksamhet. Enligt tillståndet ska de bedriva ett RIKSINTERNAT för utlandselever, i det ingår både skola och elevhem. Nu har FR stadgat att elevhemmen inte tillhör internatet och tillståndet. Alltså bedriver Lundsberg en falsk verksamhet och ska få sitt tillstånd indraget.
Senast redigerad av Platonius 2013-09-06 kl. 12:24.
Citera
2013-09-06, 12:35
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Var man gått gymnasiet, och ens gymnasiebetyg spelar sällan någon roll när man söker jobb som kräver högskoleutbildning. Då är det möjligtvis ev arbetsmeriter, och ev vilket universitet man pluggat på som spelar roll

Därför är det lite konstigt att överklassen tycks lägga sån prestige i att deras barn ska gå på Lundsberg. Det har ju knappast nån betydelse var man gått gymnasiet. Gymnasiet är bara ett sätt att kunna fortsätta till högskolan. Och efter högskolan spelar gymnasiet ingen roll längre

Dummaste jag hört. Vad skolan heter, om det är ett internat eller inte, har ingen betydelse när du söker ett jobb, nej, men det finns en anledning till varför föräldrar sätter sina barn på en skola som Lundsberg. Det är en helt annan arbetsmiljö, och barnen behöver inte dela klassrum med stökiga ungdomar. Nivån på lärarna är högre, och det finns obligatoriska läxtider för ungdomarna varje dag (1.45h om jag inte har helt fel).

Detta medför ju också att eleverna i genomsnitt går ut med högre betyg än elever på kommunala skolor, och därmed har större chans att komma in på de universitet och högskolor de vill, för att kunna få de jobb de vill. Så att säga att "det inte har någon betydelse" är ju väldigt konstigt.
Citera
2013-09-06, 12:42
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Att staten efter detta tillslag skulle acceptera en återuppstånden skola som inte har gjort sig av med metoderna är inte tänkbart. För att undanröja metoderna måste man undanröja kulturen; man måste således rikta ett alexanderhugg mot sina egna rötter och acceptera den liberala verkligheten. Därmed har man avskaffat sig själv. Lundsbergs är i princip redan död. De som kämpar emot borde stoiskt ge upp, acceptera sitt öde och sluta ödsla tid på denna skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Oj, du är riktigt förvirrad. Ingen idé att fortsätta någon debatt med dig. Jag återkommer istället om ett tag med ett "vad var det jag sa".

Vad var det jag sa!?
Citera
2013-09-06, 13:51
Medlem
Hur många är det som sitter i Förvaltningsrätten som har gått på Lundsberg? Skolans vara eller inte vara bryr jag mig inte så mycket om. Men gillar inte att eliten ska få del av mina skattepengar, de kommer dom roffa åt sig när dom blir vuxna ändå, låt dom klara sig själv.
Citera
2013-09-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptorjr
Hur många är det som sitter i Förvaltningsrätten som har gått på Lundsberg? Skolans vara eller inte vara bryr jag mig inte så mycket om. Men gillar inte att eliten ska få del av mina skattepengar, de kommer dom roffa åt sig när dom blir vuxna ändå, låt dom klara sig själv.

Berätta lite hur eliten kommer roffa åt sig dina skattepengar, i framtiden?
Citera
2013-09-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Dummaste jag hört. Vad skolan heter, om det är ett internat eller inte, har ingen betydelse när du söker ett jobb, nej, men det finns en anledning till varför föräldrar sätter sina barn på en skola som Lundsberg. Det är en helt annan arbetsmiljö, och barnen behöver inte dela klassrum med stökiga ungdomar. Nivån på lärarna är högre, och det finns obligatoriska läxtider för ungdomarna varje dag (1.45h om jag inte har helt fel).

Detta medför ju också att eleverna i genomsnitt går ut med högre betyg än elever på kommunala skolor, och därmed har större chans att komma in på de universitet och högskolor de vill, för att kunna få de jobb de vill. Så att säga att "det inte har någon betydelse" är ju väldigt konstigt.

Anledningen till att föräldrar sätter sina barn i dessa vidriga internatskolor, är att föräldrarna oftast har olika typer av personlighetsstörningar. De vill inte ta hand om sina barn och ge dem en trygg och kärleksfull tillvaro - och dumpar dem på ställen som Lundsberg!

Den typiske Lundsbergaren är för övrigt en knappt normalbegåvad individ utan ambitioner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in