2013-09-04, 19:46
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, det är märkligt att man bara kan debattera "utefter en axel" här, ibland. Annars hade du inte behövt lägga till brasklappen.

Fakta:

A) Sture Bergwall har gjort sig skyldig till ganska märkliga och för offren, ödesdigra brott. Inte tu tal om den saken.

Dessa brott gör honom däremot inte till nån sorts rekordhållare i sin gengre (vilken den nu är). Inte ens i gruppen psykiskt störda brottslingar intar han någon tätposition. (Det kunde man däremot få för sig, när man läste kvällspressen när det begav sig).

Den gren han vinner är nog just mediauppmärksamhet.

B) Att däremot rättsväsende och psykiatri begår sådana uppenbara klantigheter är uppenbart och en fruktansvärt uppseendeväckande omständighet som får en att kippa efter andan.

Att man framhåller detta faktum att B är mycket större än A, gör inte att man vill förringa de brott Bergwall verkligen begått!
Å andra sidan så intar han inte heller någon rekordposition när det gäller personer som råkat illa ut genom övergrepp av staten.
Citera
2013-09-04, 21:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Å andra sidan så intar han inte heller någon rekordposition när det gäller personer som råkat illa ut genom övergrepp av staten.

Håller absolut med. Nog för att Bergwall blivit utsatt för övergrepp i vården, men jag kan nog tänka mig mycket värre fall. Något rättsövergrepp har han inte blivit utsatt för. Det är vi andra medborgare som blivit utsatta för det, även om jag inte tycker Bergwall har något ansvar i det.
Citera
2013-09-05, 01:36
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Nej, men det är däremot väldigt många som har fått lida alldeles för mycket på grund av alla snedsteg, nämligen offrens anhöriga som säkerligen aldrig kommer att få veta vad som egentligen hände.
Citera
2013-09-05, 09:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Fast när det gäller kostnader för samhället, så är det kanske inte frågan om detta är en rättskandalernas tätpossition för Sverige?
Citera
2013-09-05, 09:06
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast när det gäller kostnader för samhället, så är det kanske inte frågan om detta är en rättskandalernas tätpossition för Sverige?
Kanske det, men i det perspektivet är det du, jag och övriga skattebetalare som är de drabbade.
Citera
2013-09-05, 09:52
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Kan du komma på en större rättsskandal?
Citera
2013-09-05, 10:08
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag kan bidra med några (även om frågan inte var ställd till mig).

Haijby (som offrades för att rädda anseendet på den gamle bögkungen V-Gurra)
IB (enligt min mening den största rättskanalen i modern svensk historia)
Bo Larsson (och ett otal liknande fall) som för övrigt "räddades" av Hannes Råstam

De två översta fallen rör helt oskyldiga medborgare som staten mot bättre vetande medvetet offrat för att rädda personer inom staten, i ena fallet statschefen, i det andra fallet socialdemokratiska politiker. Kan det bli värre?

Bo Larsson och många andra har visserligen inte offrats för att rädda någon annan men de har låsts in helt oskyldiga till det brott de anklagats för. SB har suttit inlåst dels p.g.a. av brott han faktiskt begått, dels (antagligen) p.g.a. brott som han erkänt.

Tilläggas kan vidare att i de två förstnämnda fallen har den statliga kontrollapparaten fungerat sämre än t.o.m. Lambertz i fallet SB.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2013-09-05 kl. 10:19.
Citera
2013-09-05, 13:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
En stor skandal - om än av ett litet annat slag - är ju Da Costa målet. Här har ju mundigeterna till skillnad från TQ-skandalen inte visat någon som helst vilja att röja upp i härvan.

Om det är en större skandal i någonslags generell mening tycker jag egentligen är en ganska ointressant fråga - åtminstone törs jag inte ha någon säker åsikt.
Citera
2013-09-05, 14:03
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
En stor skandal - om än av ett litet annat slag - är ju Da Costa målet. Här har ju mundigeterna till skillnad från TQ-skandalen inte visat någon som helst vilja att röja upp i härvan.

Om det är en större skandal i någonslags generell mening tycker jag egentligen är en ganska ointressant fråga - åtminstone törs jag inte ha någon säker åsikt.
Nu blir det litet OT men när det gäller da Costa-målet var det tingsrätten som var den stora skurken. Den gjorde något så ovanligt klandervärt som att fälla till ansvar i domskälen och för all framtid brännmärka två helt frikända personer. Domskäl kan som bekant inte överklagas. Håller med om att det målet är svårt att mäta mot SB-fallet.
Citera
2013-09-05, 16:01
Medlem
Citat:

Jag svarar också på din fråga, då jag anser att bordellhärvan är nog den värsta saken i rättsrötetävlingen. Minderåriga flickor som utnyttjas av politiker och självaste justitieministern. Med allas goda minne mörkas historien än i dag.

Man censurerar i filmen genom hotelser om ärekränkning, och det var Lambertz som såg till att upprättelse inte gavs till offret, E*va B*ngtsson. Genom att påstå att saken är preskriberad. Den saken sköttes på ett mycket otäckt sätt av Lambertz som medgav att offren var trovärdiga, och lockade in dem till sig med att han skulle utreda statens ansvar. Men han dräpte saken och rättvisan.
Citera
2013-09-05, 16:48
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Jag kan bidra med några (även om frågan inte var ställd till mig).

Haijby (som offrades för att rädda anseendet på den gamle bögkungen V-Gurra)
IB (enligt min mening den största rättskanalen i modern svensk historia)
Bo Larsson (och ett otal liknande fall) som för övrigt "räddades" av Hannes Råstam

De två översta fallen rör helt oskyldiga medborgare som staten mot bättre vetande medvetet offrat för att rädda personer inom staten, i ena fallet statschefen, i det andra fallet socialdemokratiska politiker. Kan det bli värre?

Bo Larsson och många andra har visserligen inte offrats för att rädda någon annan men de har låsts in helt oskyldiga till det brott de anklagats för. SB har suttit inlåst dels p.g.a. av brott han faktiskt begått, dels (antagligen) p.g.a. brott som han erkänt.

Tilläggas kan vidare att i de två förstnämnda fallen har den statliga kontrollapparaten fungerat sämre än t.o.m. Lambertz i fallet SB.

Haijby fick en hyfsad ersättning av V-Gurra. Han köpte/hyrde t.om. ett eget slott för pengarna. Och precis som SB fanns det en del på meritlistan sen tidigare. Och båda gillade unga grabbar. Fast jag försvarar förstås inte det han utsattes för senare..om nu allt stämmer. Den soppan var nog svår att reda ut. Milt sagt.
Citera
2013-09-05, 18:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Min lite fåniga fråga fick faktiskt intressanta svar. Jag tycker det kan vara intressant att gå lite utanför absoluta topic och ge lite perspektiv. Och visst finns det värre. IB-affären och bordellhärvan är värre skandaler. Tror jag ska ta och läsa på lite.

Angående vårdskandaler har vi den autistiska kvinnan som fick beteckningen ''Sveriges farligaste kvinna''.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in