När det gäller att bli bra på cykel så är det svårare än man kanske kan tro. Det är inte bara att trampa och vara envis. Cykel är en sport som utförs med och mot andra cyklister. Det handlar om att kunna läsa och utnyttja sina klungkompanjoner. Ligger du för långt bak riskerar du att bli avhängd om någon framför dig kroknar. Har du tappat en snabbgående klunga kommer du aldrig ikapp, då är racet över för din del. En bra klunga kan ligga i hastigheter runt 60 km/h på slätan och de farterna kommer få upp i ensam, och definitivt inga längre sträckor.
Därav måste man träna i klunga, men man måste även träna mycket ensam, för att bygga fysisk och mental styrka.
Om du nu vill bli bättre på cykel är mitt råd att gå med i ex vis Hofvet, som nämnts tidigare. Jag har för mig att de brukar dela upp sina grupper på typ snabb, medel och långsam eller nåt i den stilen. Det är nog en bra grogrund. Tänk på att klungkörning kräver teknik, uppmärksamhet och kunskap. Det kan vara rent livsfarligt att cykla i en klunga med orutinerade cyklister, så läs på lite innan du börjar träna i klunga. Vissa klungor på Vätternrundan är ex vis rena mardrömmen av vinglande, oförutsedda svängar, inbromsningar, missade varningar för hinder, tappade vattenflaskor osv osv. Missar du såna saker så räkna med en rejäl avhyvling.
Undvik lite tuffare rutinerade klubbar typ CK Valhall m fl. Det går alldeles för fort för dig, finns ingen uppdelning i hur bra man är (här kör elit och motionär i samma klunga) och som skrivits ovan är du avhängd strax utanför tullarna och får vara glad om du hittar hem igen.
Träningsmässigt så tränade jag på min tid cykel 3-4 ggr per vecka. 1-2 ggr med klubben och resten ensam. Oftast tisdag och torsdag cirka 2 timmar, högt tempo, cirka 1 gång av dessa kvalitetsträning av olika slag, typ backe, tempo osv, och helgen ett långpass på 12-16 mil. Sen körde jag löpning en gång i veckan för att få effektiv konditionsträning och lite variation. På detta lite lättare styrketräning ett par gånger i veckan. I princip året runt, med lite mindre cykel på vinterhalvåret.
Med det sagt vill jag bara tillägga att det finns få saker som slår att vara i bra form och ligga i en disciplinerad, väloljad och snabb klunga. Att susa fram genom förorterna i 60-70 blås och köra om motionärerna som ligger och nöter i 25-30, höra dånet från 20-30 hårt pumpade däckpar, se hus och omgivning bara susa förbi. Det är en jävligt härlig känsla.