2013-09-05, 00:28
Medlem
sexas avatar
Vart går gränsen, givetvis så beror de också på vad man cyklar på och var, men först å främst är jag intereserad av racer. Och då landsvägs-cykling, vart går gränsen för vad man ska kalla sig? Jag pendlar mellan 2,02-2,35 min/km tider beroende på landsvägsträng, och vind. Har även funderat på hur man mäter lugn/normal/intensiv träning. Jag körde länge på shape up appen, och där ställs frågan om i vilken fart man cyklade/ gick i, pulsmätare är en idé, men de borde ju kunna sägas sv resultatet på tider om vilken kondition man är och vilket fack man sja klassas som och i vilken intensitet som lämpar sig.

Skulle nog gärna se mig som intensiv, då jag inte skulle kunna ha någon med mig när jag cyklar, är nämligen alldeles för andfådd för att prata. Jag föredrar att inte räkna kalorier resten av livet utan vill lära känna min kropp och få den mer exakta födan för en lagom förbränning.

Med vänlig hälsning, sexa
Citera
2013-09-05, 11:20
Medlem
Hur lång sträcka pratar vi om och är det i klunga eller solo?

En bra indikation kan du få från Fredrikshofs snittfarter för deras olika grupper.
Fredrikshof är en klubb med väldigt många motionärer, de har även en del aktivt tävlande, de kör normalt fortare än snabbgruppen.

Om vi med amatör menar någon som kanske haft cykeln i ett år, pendlar till jobbet några dagar i veckan o.s.v. är nog ganska bekväm 25 km/h i grupp på en sträcka 6-7 mil. Den hastigheten är ingenting som ska ge blodsmak utan cyklisten ska kunna köra säkert i en grupp, det här är Hofvets Lugngrupp.

Mellangruppen kör 27-30 i rullsnitt, ganska många som kör en del men utan någon direkt plan platsar in här.

Snabbgruppen har ett rullsnitt på 30-33 på sträckor på ca 10 mil. De flesta i denna grupp klarar ett högre snitt än så i grupp, och i princip alla räknas som motionärer om än snabbare sådanna.

Ovanstående hastigheter är alla av det slag att du kan prata med de andra i gruppen när man kör på rullsnittet.

Solokörning går några km/h långsammare.

Vanliga motionärer (av typen som sticker ut och kör en hel del men utan egentligt träningsprogram m.m.) som är ute och solocyklar brukar kunna hantera ett snitt runt 30 km/h under ett antal mil (dock kanske inte i 10 mil utan lite sockerpåfyllning) förutsatt att de kan ligga på en landsväg.

Dina tider låter som typiska motionärstider. För att komma upp över dem måste du träna ganska målmedvetet med ett vettigt upplägg.

När du börjar komma upp bland folk som tillbringar en hel del av sin tid följandes ett träningsprogram, vars vardag innehåller olika typer av intervallträning och inplanerade vilodagar men där personen ändå har ett normalt jobb, då kanske du har folk som kan köra med rullsnitt på ca 40 km/h i grupp på längre sträckor, men då är det ett hårt pass, ingenting som de kör varje dag. Ett mer normalt pass är kanske 35 km/h. Här hittar du en del veteraner och så kalla motionärselit, om du hänger på Happymtb så är det här nivån hos det snabba folket där (sök på Snäckantråden).

Sedan har du folk som klarar mer än så men då snackar vi folk prioriterar cykling framför allt annat och kanske gör ett seriöst försök att tävla på internationell nivå.
Citera
2013-09-05, 12:23
Medlem
eiskalls avatar
Steg ett är att ändra inställningarna i din app så att de visar snitthastighet som km/h. Min/km är för löpning.

Eller skaffa en cykelapp, typ Strava.
Citera
2013-09-05, 17:56
Medlem
sexas avatar
Jag brukar cykla mellan 4-9 mil per gång,
och jag cyklar ensam.
Citera
2013-09-05, 18:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Brukar cykla ett pass på morgonen innan jobbet på 32km. Det tar allt mellan 50-70 minuter beroende på väder, vind och ork. Snitt blir väl ca 30km/h jag cyklar ensam och anser mig vara motionär. Ca en gång i veckan blir det en längre sträcka på ca 100-120km
Citera
2013-09-05, 18:24
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexa
Jag brukar cykla mellan 4-9 mil per gång,
och jag cyklar ensam.
Har du ingen cykeldator? Appar behövs inte. Dagens cykeldatorer är avancerad och har de flesta tänkbara och otänkbara funktioner. Ett ovärderligt och exakt hjälpmedel.

I övrigt är inlägg två i tråden ganska huvudet på spiken, även om jag anser att elitmotionärer och över i klunga ligger på lite högre farter om man räknar bort rena transportsträckor och liknande. 40-45 i snitt var inte ovanligt på min tid på ett pass på cirka 1,5 - 2 timmar och ibland något över också. Allt beroende på sträckan, vilka som var med, väder och vind osv. Men då var det för det mesta en del elitåkare med som var dragvilliga.

Som exempel har jag snittat 39 på Siljan runt (16 mil) där vi bara var fyra tappra kvar de sista 3-4 milen. Hade vi varit 10-15 pers hade vi lyckats hålla farten hela vägen och hade snittat runt 42.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-09-05 kl. 18:26.
Citera
2013-09-06, 12:02
Medlem
sexa med de tiderna och sträckorna så är du typisk motionär. Du skulle inte ha något problem rent orkmässigt i exempelvis Hofvets mellangrupp på Mälaröarna (men kör med en nybörjargrupp i början för att lära dig klungkörning) och kommer säkert kunna köra med snabbgruppen efter ett tag.

Däremot skulle du bli avhängd tämligen omgående även om du aldrig tog en förning om du hängde på den sortens cyklister som Fettsugning pratar om.

För att få lite perspektiv på skilnaden mellan de olika hastigheterna är det bra att komma ihåg att den energi du måste göra av med för att övervinna luftmotståndet (som utgör merparten av motståndet på platt mark vid högre hastighet på lansdväg) över en viss sträcka är proportionerlig mot hastigheten i kvadrat.

Energimässigt har du alltså en sklinad mellan 30 och 33 på ca 20%

Men effekten som du måste trycka ut (du gör ju av med energin under en kortare tid om du cyklar fortare) är proportionerlig mot hastigheten i kubik...

För att gå från 30 i snitt till 33 i snitt behöver du öka effekten du trycker ut med ca 33%. Det är ganska mycket.

Skilnaden mellan motionär och sk elitmotionär är stor vad gäller träningsmängd och träningskvalitet.

Du kan se en tabell över effekt per kg (kg cyklist vill jag minnas) för för olika kategorier av cyklister. Där kan du se att skilnaden mellan vad de kallar untrained (lugn-mellangrupp hos Hofvet) och olika kategorier av tävlande är väldigt stor.
http://www.bicycling.com/training-nutrition/training-fitness/trainingpeaks-power-profiles-cyclists

Om du ofta ligger på en nivå där du själv säger att du har svårt att prata så kommer du troligen bli snabbare då du anstränger dig ganska ordentligt. Nu vet jag inte alls hur du cyklar, men ett sätt att bli snabbare utan att egentligen bli starkare är att ligga i bocken oftare och böja mer på armarna, speciellt som du kör ensam eftersom du sänker luftmotståndet ganska rejält, det tar ofta ett tag att vänja sig vid en lägre sittställning så även om du inte blir statkare av det så är det vettigt.

Dock ska du tillåta dig själv vila då och då. Kör du exempelvis 5 dagar i veckan, varje gång på en nivå där du har svårt att prata så är det troligen för ofta. Det är det trevligt att ta en långtur med en polare eller varför inte med en klubb, de känner ofta till bra fikaställen och trevliga rutter. Dessutom märker man lättare vad ens svagheter är.
Citera
2013-09-06, 12:50
Medlem
xdrs avatar
Själva sportdelen av cykel avhandlas i Övrig sport.

Cykel --> Övrig sport
/Moderator
Citera
2013-09-06, 13:00
Medlem
knullklassons avatar
När Bernt Johansson vann 18 milen vid OS i Montréal 1976 var han fortfarande amatör. Du är motionär.

Om du frågade en världscyklist vilken tid han håller per kilometer under sina träningsrundor skulle han se ut som ett frågetecken.
Citera
2013-09-06, 13:54
Medlem
Fettsugnings avatar
När det gäller att bli bra på cykel så är det svårare än man kanske kan tro. Det är inte bara att trampa och vara envis. Cykel är en sport som utförs med och mot andra cyklister. Det handlar om att kunna läsa och utnyttja sina klungkompanjoner. Ligger du för långt bak riskerar du att bli avhängd om någon framför dig kroknar. Har du tappat en snabbgående klunga kommer du aldrig ikapp, då är racet över för din del. En bra klunga kan ligga i hastigheter runt 60 km/h på slätan och de farterna kommer få upp i ensam, och definitivt inga längre sträckor.

Därav måste man träna i klunga, men man måste även träna mycket ensam, för att bygga fysisk och mental styrka.

Om du nu vill bli bättre på cykel är mitt råd att gå med i ex vis Hofvet, som nämnts tidigare. Jag har för mig att de brukar dela upp sina grupper på typ snabb, medel och långsam eller nåt i den stilen. Det är nog en bra grogrund. Tänk på att klungkörning kräver teknik, uppmärksamhet och kunskap. Det kan vara rent livsfarligt att cykla i en klunga med orutinerade cyklister, så läs på lite innan du börjar träna i klunga. Vissa klungor på Vätternrundan är ex vis rena mardrömmen av vinglande, oförutsedda svängar, inbromsningar, missade varningar för hinder, tappade vattenflaskor osv osv. Missar du såna saker så räkna med en rejäl avhyvling.

Undvik lite tuffare rutinerade klubbar typ CK Valhall m fl. Det går alldeles för fort för dig, finns ingen uppdelning i hur bra man är (här kör elit och motionär i samma klunga) och som skrivits ovan är du avhängd strax utanför tullarna och får vara glad om du hittar hem igen.

Träningsmässigt så tränade jag på min tid cykel 3-4 ggr per vecka. 1-2 ggr med klubben och resten ensam. Oftast tisdag och torsdag cirka 2 timmar, högt tempo, cirka 1 gång av dessa kvalitetsträning av olika slag, typ backe, tempo osv, och helgen ett långpass på 12-16 mil. Sen körde jag löpning en gång i veckan för att få effektiv konditionsträning och lite variation. På detta lite lättare styrketräning ett par gånger i veckan. I princip året runt, med lite mindre cykel på vinterhalvåret.

Med det sagt vill jag bara tillägga att det finns få saker som slår att vara i bra form och ligga i en disciplinerad, väloljad och snabb klunga. Att susa fram genom förorterna i 60-70 blås och köra om motionärerna som ligger och nöter i 25-30, höra dånet från 20-30 hårt pumpade däckpar, se hus och omgivning bara susa förbi. Det är en jävligt härlig känsla.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-09-06 kl. 13:59.
Citera
2013-09-08, 19:27
Medlem
sexas avatar
Tack för alla svar, mycket nyttigt.

Från början började de med att jag skulle gå ner i vikt, (110kg)
Nu ca 4,5månader senare ligger jag på 80kg. Jag har varit målmedveten och lagt om kosten ordentligt, jag vet att jag äter alldeles för lite för att vara överdrivet aktiv, men hittills har de funkat.
1000 kalorier/dygn då jag inte tränar och 1500 kalorier/dygn under cykeldagarna.

Men till frågan: vad stoppar ni i er innan ni ger er iväg på en tur på 6-9 mil och vad tar ni efter.
Citera
2013-09-08, 20:02
Medlem
Senapskorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexa
Men till frågan: vad stoppar ni i er innan ni ger er iväg på en tur på 6-9 mil och vad tar ni efter.

En tallrik med skivad frukt/bär och mjölk blir bra före en 6 mils runda. 1 flaska vatten på cykeln att dricka under färden. En macka och några glas vatten när jag kommer hem.

För 10 mil kanske jag fyller på med en negerbulle eller Mars under turen och tar med två flaskor vatten. Har jag varit snäll kanske jag kan unna mig en pizza efteråt, men en macka eller två blir också bra.
Senast redigerad av Senapskorn 2013-09-08 kl. 20:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in