Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-01, 15:15
  #1
Medlem
31415s avatar
Jag har relativt nyligen fått en stickling av en salvia divinorum som jag planterade i en kruka för ca 4 veckor sedan, jag täckte över den lille med en plastpåse för att höja fuktigheten och har den ståendes i fönstret.
Men den mår inte alls bra. Bladen är lite gula, och har börjat bli bruna längst ut. Samt att plantan börjat sloka lite! Plantan är ca 5 cm hög och har inte växt speciellt mycket sedan jag planterade den..

Så jag behöver tips! Vad skall jag göra?! LE-lampor? näring? Omplantering?
Alla råd är välkomna och länka gärna till guider.

Ska även försöka ladda upp bild på den lille
Citera
2013-09-01, 15:59
  #2
Avstängd
RoktBogIBits avatar
Att pinka lite i vattnet du vattnar med är alltid bra, googla efter en bra blandning, ja jag är seriös klippte gräset åt en kärring när jag var grabb hon hade blommor till förbannelse och hon pinkade i sin vattenkanna och spädde med vatten
Citera
2013-09-01, 17:59
  #3
Medlem
Om man vattnar den för mycket kan rötterna ta skada, det kan i värsta fall leda till att plantan dör.

Temperaturen kan också vara anledningen även om jag tvivlar på det, salvia trivs bra vid knappt 20 grader dygnet runt, men den tål rätt stora variationer.
Citera
2013-09-04, 16:38
  #4
Medlem
dcafes avatar
Hur pass tät är plastpåsen? Den ventilerar väll fortfarande in ny luft och ut gammal? För annars håller du nog på kväva växten vid det här laget.
Citera
2013-09-04, 22:21
  #5
Medlem
31415s avatar
Tack för alla svar!
Citera
2013-09-04, 22:29
  #6
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Ladda upp bild.
Citera
2013-09-04, 22:56
  #7
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31415
Jag har relativt nyligen fått en stickling av en salvia divinorum som jag planterade i en kruka för ca 4 veckor sedan, jag täckte över den lille med en plastpåse för att höja fuktigheten och har den ståendes i fönstret.
Men den mår inte alls bra. Bladen är lite gula, och har börjat bli bruna längst ut. Samt att plantan börjat sloka lite! Plantan är ca 5 cm hög och har inte växt speciellt mycket sedan jag planterade den..

Så jag behöver tips! Vad skall jag göra?!


Du skall börja med att ta väck plasten.

Det sista din planta behöver är ett filtrerat och konstigt brutet solljus och en otillräcklig ventilation.


Salvia är en utomhusväxt i normala fall och vill ha miljö som är så nära det som möjligt.
Open and windy
Citera
2013-09-05, 15:24
  #8
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Du skall börja med att ta väck plasten.

Det sista din planta behöver är ett filtrerat och konstigt brutet solljus och en otillräcklig ventilation.


Salvia är en utomhusväxt i normala fall och vill ha miljö som är så nära det som möjligt.
Open and windy

Salvia kräver extrem luftfuktighet när stickling sätts. Plastpåse är en allmänt rekommenderad metod.
Citera
2013-09-05, 15:59
  #9
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Salvia kräver extrem luftfuktighet när stickling sätts. Plastpåse är en allmänt rekommenderad metod.

Precis. Man måste vänja plantan med fuktigheten man har inomhus genom att ta några hål i påsen per vecka och göra så tills man kan ta av hela påsen. Jag skulle dock inte göra det på din planta, utan vänta tills den har tagit sig lite bättre.
Citera
2013-09-22, 22:54
  #10
Medlem
Vart ifrån beställde du plantan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback