Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Elevernas hälsa när eleverna är på skolan och under skoltid (vilket för Lundsberg är 24/7) är skolans omeddelbara ansvar. SI har tidigare sagt att skolan inte gjort tillräckligt för att skydda eleverna mot dessa typer av händelser. När inget annat hjälper skyddar SI eleverna genom att inte låta skolan hålla öppet. Det är ingenting underligt, och det är ingenting unikt.
Jo, det är unikt. Och nästan lika absurt som att stänga ner hela skolsystemet i Sverige, när man ändå håller på. Tänk om samma sak sker även på andra skolor!

Att mobbning förekommer vet vi. Ring Friends!
Citat:
Vad har du för erfarenhet och insyn när det gäller SI:s arbete med Lundsberg?
Ingenting. Vad har du för insyn när det gäller skolledningens åtgärder?
Citat:
På vilket sätt är lagstiftningen fel, och hur är det korruption?
Korruptionen ligger i det absurda i att lägga ner skolan, eftersom det är en överreaktion. Jag anser även att det hänger ihop med medias hetskampanj under flera år.
Citat:
På vilket sätt har staten misslyckats, och hur är staten mer ansvarig än rektor och skolledning?
Statens ansvar är väl ungefär lika stort, som jag ser det. Det är lätt att bara kräva och kräva och klaga på andra, det är lite svårare att själv bidra med något. Jag anser att det är så när det gäller myndigheternas agerande i denna fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Det första problemet de kommer stöta på är finansiering. Varje skolbarn innebär ungefär 100 000 per år i bidrag från staten, sedan tillkommer de extrakostnader som inackordering och extrapersonal innebär. Säg att barnens föräldrar i runda slängar får betala 200 000 extra per år och barn.
Nästa problem berör föräldrarna med barn i grundskolan, då de har skolplikt. Först penningböter, sedan kan det i extrema fall bli fråga om tvångsomhändertagande av barnen då föräldrarna visat sig oförmögna att ta hand om sina barn genom att få dem att fullfölja sin skolplikt.
Problem är till för att lösas. Det är handlingskraftiga personer vi har att göra med, tror jag.

Vissa kommer kanske inte ha råd, men de rikaste klarar av att finansiera en ännu dyrare utbildning. Det är vad jag tror.
Citat:
I övrigt sker inte så mycket, det finns inga lagar mot att ta betalt för utbildning och dela ut betyg. Men betygen kommer inte vara värda någonting officiellt.
Jodå, det tror jag nog. En god utbildning har ett egenvärde, och det är givetvis arbetsmarknaden medveten om.