2013-09-03, 17:08
Medlem
RiksdagsHorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Precis. Det kändes antagligen som våldtäkt att skolan stängdes. Och det är en kollektiv bestraffning att barnen nu tvingas gå i vanliga kommunala skolor....

Det är det verkligen! Jag hoppas barnen med föräldrar demonstrerar kraftigare för så här kan det inte gå till! Det är fruktansvärt att man ska behöva uppleva en sånhär våldtäkt i en Svensk Demokrati, skämmes tamefan Sverige!
Citera
2013-09-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Min poäng är alltså att det inte är skolledningens fel, och därmed inte deras omedelbara ansvar.
Elevernas hälsa när eleverna är på skolan och under skoltid (vilket för Lundsberg är 24/7) är skolans omeddelbara ansvar. SI har tidigare sagt att skolan inte gjort tillräckligt för att skydda eleverna mot dessa typer av händelser. När inget annat hjälper skyddar SI eleverna genom att inte låta skolan hålla öppet. Det är ingenting underligt, och det är ingenting unikt.

Citat:
Jag anser dock att de har fel, som sagt.
Vad har du för erfarenhet och insyn när det gäller SI:s arbete med Lundsberg?

Citat:
Nej, men lagstiftningen är felaktig här. Som jag ser det handlar det om en form av korruption. Min prognos är även att det klientel som vill hålla skolan igång kommer att kringgå statens intentioner.
På vilket sätt är lagstiftningen fel, och hur är det korruption?

Citat:
Jag skulle snarare säga att staten har misslyckats. Därmed gör i praktiken lagstiftningen sig själv irrelevant.
På vilket sätt har staten misslyckats, och hur är staten mer ansvarig än rektor och skolledning?
Citera
2013-09-03, 17:19
Medlem
RiksdagsHorans avatar
Citat:
En maktfullkomlig myndighet (eller stat) måste man också ta i med hårdhandskarna mot.
Nej, men lagstiftningen är felaktig här. Som jag ser det handlar det om en form av korruption. Min prognos är även att det klientel som vill hålla skolan igång kommer att kringgå statens intentioner.

Helt rätt gosse! Så gör man om man ska bli en framtida politiker. Lundsberg fostrar riktiga ledare, hoppas allt går väl med undervisningen. Lycka till!
Senast redigerad av RiksdagsHoran 2013-09-03 kl. 17:21.
Citera
2013-09-03, 17:21
Medlem
Citat:
ja, jag vill gärna se att personal, föräldrar och elever helt enkelt väljer att skita i skolinspektionen och fortsätter att driva sin undervisning som vanligt. Vad ska då söta lilla "staten" ta sig till? Starta krig?
Det första problemet de kommer stöta på är finansiering. Varje skolbarn innebär ungefär 100 000 per år i bidrag från staten, sedan tillkommer de extrakostnader som inackordering och extrapersonal innebär. Säg att barnens föräldrar i runda slängar får betala 200 000 extra per år och barn.

Nästa problem berör föräldrarna med barn i grundskolan, då de har skolplikt. Först penningböter, sedan kan det i extrema fall bli fråga om tvångsomhändertagande av barnen då föräldrarna visat sig oförmögna att ta hand om sina barn genom att få dem att fullfölja sin skolplikt.

I övrigt sker inte så mycket, det finns inga lagar mot att ta betalt för utbildning och dela ut betyg. Men betygen kommer inte vara värda någonting officiellt.
Citera
2013-09-03, 17:45
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Elevernas hälsa när eleverna är på skolan och under skoltid (vilket för Lundsberg är 24/7) är skolans omeddelbara ansvar. SI har tidigare sagt att skolan inte gjort tillräckligt för att skydda eleverna mot dessa typer av händelser. När inget annat hjälper skyddar SI eleverna genom att inte låta skolan hålla öppet. Det är ingenting underligt, och det är ingenting unikt.
Jo, det är unikt. Och nästan lika absurt som att stänga ner hela skolsystemet i Sverige, när man ändå håller på. Tänk om samma sak sker även på andra skolor! Att mobbning förekommer vet vi. Ring Friends!
Citat:
Vad har du för erfarenhet och insyn när det gäller SI:s arbete med Lundsberg?
Ingenting. Vad har du för insyn när det gäller skolledningens åtgärder?
Citat:
På vilket sätt är lagstiftningen fel, och hur är det korruption?
Korruptionen ligger i det absurda i att lägga ner skolan, eftersom det är en överreaktion. Jag anser även att det hänger ihop med medias hetskampanj under flera år.
Citat:
På vilket sätt har staten misslyckats, och hur är staten mer ansvarig än rektor och skolledning?
Statens ansvar är väl ungefär lika stort, som jag ser det. Det är lätt att bara kräva och kräva och klaga på andra, det är lite svårare att själv bidra med något. Jag anser att det är så när det gäller myndigheternas agerande i denna fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det första problemet de kommer stöta på är finansiering. Varje skolbarn innebär ungefär 100 000 per år i bidrag från staten, sedan tillkommer de extrakostnader som inackordering och extrapersonal innebär. Säg att barnens föräldrar i runda slängar får betala 200 000 extra per år och barn.

Nästa problem berör föräldrarna med barn i grundskolan, då de har skolplikt. Först penningböter, sedan kan det i extrema fall bli fråga om tvångsomhändertagande av barnen då föräldrarna visat sig oförmögna att ta hand om sina barn genom att få dem att fullfölja sin skolplikt.
Problem är till för att lösas. Det är handlingskraftiga personer vi har att göra med, tror jag. Vissa kommer kanske inte ha råd, men de rikaste klarar av att finansiera en ännu dyrare utbildning. Det är vad jag tror.
Citat:
I övrigt sker inte så mycket, det finns inga lagar mot att ta betalt för utbildning och dela ut betyg. Men betygen kommer inte vara värda någonting officiellt.
Jodå, det tror jag nog. En god utbildning har ett egenvärde, och det är givetvis arbetsmarknaden medveten om.
Citera
2013-09-03, 17:50
Medlem
Citat:
Jodå, det tror jag nog. En god utbildning har ett egenvärde, och det är givetvis arbetsmarknaden medveten om.

Kan inte låta bli att kommentera att majoriteten av eleverna på Lundsberg förhoppningsvis siktar på en eftergymnasial utbildning.
Citera
2013-09-03, 17:53
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesleepofreason
Kan inte låta bli att kommentera att majoriteten av eleverna på Lundsberg förhoppningsvis siktar på en eftergymnasial utbildning.
Än sen? Lundsberg ger förmodligen mervärden utöver betyg. Jag har inte gått där själv, känner ingen som gjort det heller, men det är det intrycket jag fått genom åren.
Citera
2013-09-03, 18:15
Medlem
Citat:
Än sen? Lundsberg ger förmodligen mervärden utöver betyg. Jag har inte gått där själv, känner ingen som gjort det heller, men det är det intrycket jag fått genom åren.

Hur menar du att det skulle vara möjligt med en eftergymnasial utbildning för elever som saknar gångbara gymnasiebetyg?
Citera
2013-09-03, 18:31
Medlem
swimp78s avatar
Var man gått gymnasiet, och ens gymnasiebetyg spelar sällan någon roll när man söker jobb som kräver högskoleutbildning. Då är det möjligtvis ev arbetsmeriter, och ev vilket universitet man pluggat på som spelar roll

Därför är det lite konstigt att överklassen tycks lägga sån prestige i att deras barn ska gå på Lundsberg. Det har ju knappast nån betydelse var man gått gymnasiet. Gymnasiet är bara ett sätt att kunna fortsätta till högskolan. Och efter högskolan spelar gymnasiet ingen roll längre
Citera
2013-09-03, 18:35
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Var man gått gymnasiet, och ens gymnasiebetyg spelar sällan någon roll när man söker jobb som kräver högskoleutbildning. Då är det möjligtvis ev arbetsmeriter, och ev vilket universitet man pluggat på som spelar roll

Därför är det lite konstigt att överklassen tycks lägga sån prestige i att deras barn ska gå på Lundsberg. Det har ju knappast nån betydelse var man gått gymnasiet. Gymnasiet är bara ett sätt att kunna fortsätta till högskolan. Och efter högskolan spelar gymnasiet ingen roll längre

Därför att det inte är skolresultaten i sig som har någon betydelse på Lundsberg. Utan nätverkandet. Och nätverket eleverna får på Lundsberg kommer man bara in i genom att utsätta sig för gruppens initiationsriter. Eftersom alla tidigare "medlemmar" i nätverket har fått gå igenom denna tortyr, så ligger det ju ett visst tryck på att dom nya måste utsätta sig för det för att komma in i gruppen. Det handlar om en subkultur med hundraåriga anor som en del människor uppenbarligen värdesätter väldigt högt. Det finns helt enkelt inget pris som är för högt för att komma in i gruppen.
Citera
2013-09-03, 18:46
Medlem
Citat:
Därför att det inte är skolresultaten i sig som har någon betydelse på Lundsberg. Utan nätverkandet. Och nätverket eleverna får på Lundsberg kommer man bara in i genom att utsätta sig för gruppens initiationsriter. Eftersom alla tidigare "medlemmar" i nätverket har fått gå igenom denna tortyr, så ligger det ju ett visst tryck på att dom nya måste utsätta sig för det för att komma in i gruppen. Det handlar om en subkultur med hundraåriga anor som en del människor uppenbarligen värdesätter väldigt högt. Det finns helt enkelt inget pris som är för högt för att komma in i gruppen.

Helt riktigt. Det nätverk som eleverna på Lundsberg får kan knappast värderas för pengar. Det spelar ganska liten roll hur väl eleverna presterar. I och för sig lite märkligt att en internatskola inte presterar bättre då elverna där i praktiken är i skolan dygnet runt.

Citat:
Precis. Det kändes antagligen som våldtäkt att skolan stängdes. Och det är en kollektiv bestraffning att barnen nu tvingas gå i vanliga kommunala skolor....

Det är inte alls omöjligt. Säkert finns det ganska många elever på Lundsberg som går där just för att de inte passat in i den kommunala skolan. Utanför storstäderna tenerar dessutom högstadiekolorna att vara ganska stora. Många elever kommer från svensk landsbygd och om alternativet till Lundsberg är långa resor till centralortens skola med 2000 elever kan man förstå att missnöjet är ganska stort.

Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Vad är nu detta för dumheter?!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elever-kan-fa-bo-kvar-pa-lundsberg/.

Eleverna kan få bo kvar där!? Hur korkade är de på Skolinspektionen? Fritt fram för ytterligare övergrepp!

Det komiska är att SI anser att själva skolan på Lundsberg är fullt godkänd, men att skolan måste stängas eftersom internatet enligt SIs svepande bedömningar inte anses uppfylla skollagens hårda krav. Att följden av detta är att internatet blir kvar, men att skolan stängs är ungefär lika fantastiskt som Björklunds misslyckade skolpolitik.

Och att generaldirektören på SI inte är den vassaste kniven i lådan har nog de flesta förstått vid det här laget. För Jan Björklund kan Lundsberg utvecklas till en riktigt svår huvudvärk. Kanske blir fallet med Lundsberg slutet för "epoken" Björklund?
Senast redigerad av Tomteboda 2013-09-03 kl. 18:55.
Citera
2013-09-03, 21:04
Medlem
Personligen tror jag inte att det var politiska motiv, annat än hur man väljer att politiskt skriva en Skollag som intentionen är att den skall följas, riksdagen klubbar denna och det är en borgelig alliansregering som har bildat regering på riksdagens uppdrag.

På det sättet kan jag se en viss politisk markering från skolans sida om hur man väljer att inte följa skollagen. Man gick så långt ut i gränsmarkerna som bara ville/kunde. Men sett utifrån sista strykjärnsnollningen så var det en felbedömning från Lundsbergs sida. Det är mycket krokodiltårar från Styrelsen nu och föräldraföreningen. många ärliga tårar från vilseledda ungdommar.

Alla är kränkta skolan är kränkt, styrelsen är kränkt, Rektorn är kränkt.
Ja, tamejfan till och med Jan Rippe är kränkt så innihelvete. Man är tom kränkt av skämt från företag som försöker skoja om händelsen, smaklöst, kränkande.

Ingen har pratat om de elever som genom åren blivit utsatta för allehanda förnedrande situationer som enligt lagtexten kan klassas från våldtäkt till grov misshandel. Det är möjligen inte förvånande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in